wilmablogghund

Alla inlägg den 8 oktober 2016

Av Wilma Border collie - 8 oktober 2016 18:04

Har fördrivit även denna dag. Följde med matte som skulle titta på nån kurs i matsvamp.

Jag och matte blev hämtade av en som jag känner.

 

På mötesplatsen träffade jag fler som jag känner, Trevligt att Alks villa klappa mej, blir klappad alldeles

för sällan.

 

Jaha framme vid skogen, var några stycken som skulle följa med. Ny skog där jag inte varit och såna är

alltid spännande.

 

Maggan (som jag åkte med) har gjort sitt första fynd för dagen. Titta så lycklig hon blev.

 

Som sagt skicket på svamparna är alldeles fantastiskt i ökenklimat och slutet på den obefintliga

svampsäsongen. Matte tror att detta har varit en sopp.

 

Matte lyckades hitta ett par kantareller modell alldeles för gamla.

 

Går det inte att roa sej med nåt annat så funkar ju alltid en pinne. Faktiskt ganska skoj att geja med såna.

 

Om inte annat så går det bra att släpa runt på en, en ren utmaning att kolla hur långt jag kommer innan

den fastnar nånstans. Ja ja huvudskaen är att jag har skoj i skogen.

 

Använde mina vallhundsegenskaper när de flesta människor var bortslarvade. Här har jag vallat ihop dom.

Flockar ska vara samlade på samma ställe helst.

 

Så här rensas en svamp som heter Citronslemskivling. Vet att jag har sett såna i skogen men matte bryr sej

inte om dom.

  Undrar om alla blir rädda för mej om jag visar tänderna? Verkade inte så, jag är nog alldeles för snäll för

att skrämma nån.

 

Maggan ägnade sej åt att fotografera några små konstiga svampar.

 

Men snäll Ekorre du kan väl komma och umgås i alla fall lite med mej? Oartiga Ekorre ville inte alls och

alla människor stod och stirrade på mej. Finns väl viktigare saker att göra än titta på en hund som söker

sällskap?

 

Några små kantarellvalpar. De fick aldrig bli vuxna för torkan har tagit dom och nu lär de dö av kylan.

Så ringde mattes telefon. Två människor var bortslarvade, det är viktigt att hålla reda på alla delatgare

när det är många i skogen. Matte bestämde att vi skulle möta dom så kunde kursledarna och de andra

göra annat.

 


Titta! Jag hittade dom minsann efter vägen så de kunde hänga på de andra igen.

Drog runt ett tag till i skogen, torrt och ödsligt.

 


Men nu ska jag tii bilen. Matte och Maggan bestämde sej för att gå tillbaka dit. Vi hade varit ute länge och

det var dgas att fika plus att mattes blodsocker började vara svajigt.

 

Perfekt först fick jag vatten och sen en smarrig älgburgare. Självklart så fick jag macka också. Gillar

verkligen skogsfika.

 

La mej i Maggans bil och slappade. Människorna som frös satt i den med värmen på och väntade och väntade

på alla de andra. Slutade med att vi åkte och hittade dom efter en helt annan väg.

Då var det i alla fall slut på dagens övningar och dags att åka hem.

Åkte hem och umgicks med mina katter och slappade. I morgon är sista chansen att besöka de stora skogarna

på en vecka. Får se om jag kommer till nån.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards