wilmablogghund

Alla inlägg under maj 2023

Av Wilma Border collie - 31 maj 2023 18:41

Blev en tassarna fulla dag.

Klarade av det trista morgonrutinerna sen skulle Basse hämtas.

Åkte och matte sa att det väntade en överraskning.

 

Jaha Engelska skogen igen. Ska detta var en överraskning?

 

Framme och här doftar det minsann annorlunda.

 

Basse började spna. För nu var det inte som det brukar.

 

Titta! Vi hittade minsann Reidun, nu har äntligen det där "de kommer snart" inträffat! Vi har inte setts på många hundliv eller i alla fall inte sen förra sommaren.

 

Nu ska det vara här ganska länge, mycket trevligt. Tyvärr träffade vi inte Chris för han var iväg och gjorde nåt.

 

Bla. bla. bla att människor ska prata såna oändliga mängder med tråk. 

 

Basse han spanade mot skogen men det fanns inget spännande där.

 

Tack engelska kakor är väldigt gott om man är hund.

 

Basse ansåg också att det var lika gott han. Vi gick en sväng och kollade tomten. Inte för att det behövs men vi kollade blomningen på engelska veden.

Det är nåt märkligt med den blomningen, när vi ser till huset så nlommar det alltid där, men nu när de är här så blommar den inte.

 

Fast vi fick tröstost från tuben som tur var.

 

Nä nu har jag hört så mycket tråkprat att jag svimmat. Vi hundar pratar bara om viktiga saker men människor ska alltid avhandla så ointressanta saker.

 

Vaknade till när det skulle grejas med saker.

 

Jaha dags att åka igen. Men hörde att vi ses igen, hörde nåt om nåt trevlig promenad i skogen och lite sånt.

Inte åkte vi hem heller, vi var ganska nära där Chefen bor så matte åkte och hämtade färg så vi kan måla på Sörmlandsleden.

Vidare hem till Basse.

Tråkväxthuset naturligtvis.

 

Hörde nåt om att drunkna i gurkot för nu kommer det massor frånsett de här stora finns det många yttepyttar också.

 

Tråktomater är det också på gång. Fast det dröjer nog innan denna är klar.

Lämnbade Basse hema efter som han har tillsyn på eftermiddagen.

Hem käkade lite och sov.

Gick på eftermiddagsrunda. Träffade fd Rottis Helgas matte och lyssnade på mera tråkprat. Gick en sväng kom hem tänkte gå in, då hamnade jag i bilen.

 

Hej Sara! Har du längtat efter mej? Trevligt att ses igen

Lyssnade på ännu mera tråkprat medan människorna fikade, jo jag fick en bit utsökt glass av matte. Typ dagens höjdpunkt.

 

Sen blev det läskigt. Vad sjutton är detta? De låter och ser väldigt konstiga ut. Enligt matte heter de hönor och är trevliga fåglar som lägger goda ägg. Jag kom snabbt fram till att den minsann äter hundar särskilt border collies. Blev utskarttad. Människorna lämnade det otäckla området, jag försökte smit till min bil. Gick inte och dessutom skulle de tillbaka till de hundätande hönsen. Höll mej på avstånd.

Så skulle ett tråkväxthus med tråkgrönsaker inspekteras. Vet inte om matte tänker samla på såna. För det var en massa prat om hur olika saker fungerade. Tydligen ska Sara med hussar åka på semester och matte ska vara nån back up ifall det inte fungerar med den som ska sköta höns och växter. Jag tänker INTE sköta några hönor inte, måste komma ihåg att varna Basse också, vore katastrof om de försöker slita honom i stycken. Vi kommer att hålla oss på säkerhetsavstånd.

I morgon ska jag och Basse hitta på nåt. Får se vad det blir, finns visst en del olika planer.




Av Wilma Border collie - 30 maj 2023 17:54

Ordning i tillvaron igen.

Klarade av mina ensamma morgonrutiner sen skulle jag åka.

 

Så vi är redo, kan du tänka dej att skjutsa oss dit vi ska nu på en gång?

 

Så framme. Här har vi minsann varit. Basse var här för ett par år sedan och jag i höstas. Nu skulle vi utföra ett uppdrag.

 

Matte hade lovat att hjälpa till och vattna i växthuset där. Vattenexperten Basse kollade så hon verkligen gjorde rätt.

Nu har alla plantor fått vatten så de klarar sej ett par dagar till.

 

Kollade av en massa viktiga saker på tomten och lekte en hel del.

 

Vackert är det där långt bort i skogen. Alldeles ödsligt, tyst och folktomt passar matte perfekt.

 

En brygga, den måste jag verkligen kolla. Var i perfekt skick.

 

Ännu bättre det gick att dricka vatten från den. Helt perfekt avstånd mellan brygga och vatten och väldigt gott vatten i sjön också.

 

Basse funderade på om han skulle bada från bryggan, men avstod.

 

Men kolla femtioelva badplatser gick utmärkt och alla är med beröm godkända av honom.

 

Så kan man sitta och soltorka och vara en väldigt vacker MAS också.

Gick vidare och utforskade okända marker, sånt är alltid spännande.

  

Basse han trodde att han skulle få vara i fred med det här trädet. Jag var en bit bort,

   

Nä du jag hör nog vad du har för dej, ingenting undgår mej.

 

Tro inte att jag missar ett ostträd inte. Nu finns det inga som helst spår av ost på det.

 

Så blev det jobbardags alldeles nära våran ostbjörk. Här markerar vi.

 

Titta små, små kantareller på gång. Väldigt bra ställe detta.

 

Ville du nåt? Ska vi komma? Vi har faktiskt en massa spännande här också.

 

Alltså jag och Basse vi älskar varandra. Ägnade oss lite hundromantik på en liten bro, typ Basse tvättade mina öron.

 

Kollade mer vid sjön, matte höll sej på säkerhetsavstånd för det fanns tusentals vithajar förklädda till abborrar och mörtar i den sjön.

 

Så kan man alltid stå på bryggan och fundera över vårt hundliv också. Kom fram till att just nu är de helt okej.

 

Badgalningen kom på att han hade missat en badplats som han provade då för länge sen när han var här. Trodde att alla hans mängder med bad hade räckt men tydligen inte.

Vi svamphundar, vi glömmer aldrig. Här uppe har vi letat efter en mycket speciell svamp sent på höst. Tänkte kolla, men enligt matte får vi vänta tills sent i höst.

 

Provade ett brunnslock, alldeles perfekt för det gav godis.

Så skulle vi åka. Hamnade hemma hos Basse för nu skulle det vattnas i växthuset där. Dessvärre skulle Basse vara hemma, är en där som kan hålla honom sällskap. Nåt test som pågår nu, funkar det inte så återgår det till det normala igen .

 

Om vi har åkt på ökentorr nygrusad grusväg? Vad får er att tro det? Behöver bakrutan göras ren?

Åkte hem, käkade lite och somnade, Enligt matte så både jag snarkade och pratade i sömnen. Absolut inte, hon har hörselhallucinationer.

Dags för eftermiddagsrunda och jag skulle ut och åka igen. Nu hamnade jag vid grannens sommarstuga för matte skulle vattna där också. Mycket vattna blir det vissa dagar.

 

 Så hittade matte denna bild, den kommer från min uppfödare långt där borta i Tjeckien. Osåld tikvalp som ser ut som jag., Matte suckar, stönar och behövar akut hitta en hög med pengar.

I morgon ska jag hämta Basse och sen ska vi göra nåt skoj enligt matte. Blir säkert bra.



Av Wilma Border collie - 29 maj 2023 18:03

Måndagar brukar vara perfekta dagar, men idag är det en riktig tråkdag.

Basse hundnappad av sin husse så jag drabbades av eländig ensamhet. Tråkfrukost följt av lika trist ensam morgonrunda.

Så skulle jag göra nåt.

 

Ja, ja jag får väl tröstäta gott gräs då. Är på min Sörmlandsledsetapp. Matte skulle vräka getingar och ta ner nåt anslag om jubileumsfirandet som har varit.

 

Där är det för övrigt redan midsommar efter som blommor som heter midsommarblomster blommar. Helt ointressant enligt mej.

 

Kollade om det vandrat några hundar, hade det inte. Hade varit trevligt att träffa nån sån.

 

Nähä den här vägen som är en av mina favoritvägar fungerar inte. De där fallna träden ligger kvar. Chefen har haft massor med annat att göra.

 

Enligt matte väldigt vackert nu. Enligt mej väldigt trist och ödsligt. Spanade efter ekorrar men inte ens såna ville visa sej.

 

Så pratade matte om nån idé så vi skulle gå till bilen igen.

 

Hamnade i Sparreholm. Skulle kolla om det möjligen växte sån där svavelticka på ett ställe.

 

Nu är det bråttom, jag måste kolla viktiga skaer ute på udden.

 

Perfekt, det fanns godis i den pålitliga godiseken.

 

Dessutom blommade det ost på utsidan. Denna ek är verkligen toppen. Jag har självklart städat bort allt.

 

Kollade bryggan, den var helt okej. Bryggkoll det är minsann viktiga saker det.

 

Båven har lika gott vatten som alltid. Blötte tassarna men det var ganska kallt.

 

Hittade en massa dun och funderade på om jag skulle utreda ett mord på en fågel. Fast enligt matte hade det troligen blåst från något fågelbo så nån mordutredning behövdes inte.

 

Eken hade ingen svavelticka idag, alltså inget svamphundsjobb för att liva upp tillvaron. Provade ett bord istället.

 

Bra bord för det gav ost.

Sen var det dags att åka hem igen.

Käkade lite och somnade i min trista tillvaro.

Skulle på eftermiddagsrunda, träffade fd Rottis Helgasmatte. Lyssnade på tråkprat i många veckor.

Passade biblioteket, sen hade jag sån tur att Vivecas magiska fönster öppnade sej fick gott tröstgodis denna bedrövliga dag.

I morgon hoppas jag att allt är som vanligt igen.



Av Wilma Border collie - 28 maj 2023 17:59

Idag var det ordning i tillvaron igen. Klarade av mina trista morgonrutiner, passade dörren några dagar.

 

Basse kom självklart och mötte mej. Berättade en del om hur det var att fira Sörmlandsleden och han lämnade skvaller om gårdagens hundträff.

Så skulle vi inspektera ett träd.

 

Titta där sitter den! Svaveltickan, en god matsvamp , matte bnlev så glad.

 

Bara det att den eländiga svampen växer flera meter upp i det gamla körsbärsträdet och matte vill ha den. Den påminner om kyckling och vegetariska matte brukar använda den i grytor på vintern. I England heter den Chicken of the woods ett mycket passande namn.

 

Så där nu börjar det komma ett gäng. Nu ska vi ha så där trevligt som vi alltid har.

 

Jag hittade min eller om det är Basses vilda gris. Just nu min. Rottis Kajsa försökte ta den men jag befriade henne snabbt från den.

 

Kajsa och Elsa kan brottas bäst de vill, jag tänker ligga här med grisen.

 

Basse fick nåt akut behov av husseumgänge också mitt i allt.

 

Kajsa kom på att ligga på bordet och umgås med Bassehusse, det är minsann helt okej.

 

Mycket mingel blev det., Träffade Sigge idag också, mycket trevligt.

 

Fast Sigge var besviken när plaskdammen var tom. Nåt strul med vattenslangen som ska lösas.

Sen hade tiden gått för fort igen, dags att sluta för idag.

  Tråkväxthuset och tråkgrönsakerna. Gurkorna växer som om de käkat anabola eller nåt.

Studerade när matte band upp en massa plantor och friserade monstret till vinranka.

 

Men titta mitt i allt tråk kom Moha.

 

Självklart hade hon Troy och matte med sej också. Mer tråk med grönsakerna och beundra små nästan osynliga salladsblad och annat tråk. Plus att de grävde för nåt annat tråk.

 

Så släpade de på stege. Matte är höjdrädd men Moha matte vågade klättra upp och ta ner svaveltickan.

 

Jag och Basse kan såna. Men för Moha och Troy var det första bekantskapen. Normalt brukar de växa på mer hundvänliga höjder.

 

Självklart ostbelöning, vi jobbar inte utan sån. Jag och Troy kan dela utan problem. Man ska dela med sej till sina kompisar.

Sen var det dags att åka hem.

Käkade lite och somnade.

Ut på eftermiddagsrunda, hade sån tur att Vivecas magiska fönster öppnade sej. Perfekt fick smarrigt godis, precis vad jag behövde.

I morgon blir det eländigt hörde att Basse ska hundnappas av sin husse. Jag drabbas alltså av en ensam dag, kommer att bli dötrist.



Av Wilma Border collie - 27 maj 2023 18:07

Har ahft en mycket upptagen dag.

I morse så fixade matte en massa som sen packades in i bilen.

Sen åkte vi på bekanta vägar som jag ibland åker till mina bra skogar.

 

Hamnade vid den stora gården Ånhammar. Här drogs den allra första etappen av Sörmlandsleden för 50 år sedan.

Nu skulle det firas att leden fylle 50 år.

 

Marknad var det också, så matte skulle sälja boken och en el annat. Delade marknadsbord med människor hon känner. Trevliga var dom för de förstod hur ensam jag är.

 

Provlåg ett bra ställe. Perfekt placering hade vi i skuggan, insåg att här kunde jag sova gott.

 

Jaha där rök väl mina och Basses godispengar. Grannen var keramiker och hade gjort speciella muggar med 50 års loggan för leden. En sån skulle matte bara ha.

 

Massor med folk var det inklusive en elefant som delade ut godis. Allt ska man uppleva.

 

De som sköter om spårvägen här i Malmköping körde sina gamla veteranbussar hela dagen så alla enkelt kunde ta sej till Ånhammar. Väldigt uppskattat.

 

Sånt här folkvimmel var det nästan hela dagen. Jag träffade massor med nya människor som ville prata med mej och var så imponerade över mina svampkunskaper.

 

Träffade en hund som vandrat på min etapp flera gånger. Vi hade ett mycket bra hundsamtal om hur jag och Basse jobbar för alla vandrande hundars bästa på etappen.

 

Men titta! Där kom minsann Hundträff Sigge också! Han åkte till Ånhammar istället för att vara på hundträffen alltid trevligt med fler bekanta hundar.

 

Ja tack jag ska självklart ha en macka med vegetarisk korv om du tänker fika.

 

Gick en sväng för att kissa och kolla en del. Via den här stigen så kunde människor vandra ett par olika slingor.. Vi  hade inte tid att göra det idag. Får bli en annan gång.

 

Föreningen hade också ett bord som de som jopbbar på kansliet skötte bland annat. Trevliga tjejer som skickar saker till matte ibland när hon behöver sånt.

 

Tack ett utsökt revben att gnaga på medan matte ägnade sej åt annat typ sälja saker och prata om svamphundar.


 

Sen råkade jag svimma eller så somnade jag bara. Var behagligt där i skuggan.

 

Nu så efter många timmar ska vi hämta min bil och åka hem.

 

Nå har du packat in allt så vi kan åka??

Somnade snabbt i bilen gick in hemma fick min Dnetastix och somnade igen.

Har hört att matte pratat om läggdags i flera timmar men än måste hon hålla sej vaken för jag ska på kvällsrunda innan det blir natt.

I morgon väntar Basse och kompismingel.


Av Wilma Border collie - 26 maj 2023 17:46

Ordning i tillvaron i morse för Basse belv levererad helt enligt rutin. Alltså precis som det ska vara.

Hörde att vi skulle få göra nåt skoj idag.

 

Jaha detta var ju skoj eller?? Vägen till våran lekplats och här ska vi tydligen tillbringa dagen.

 

Men titta! Nu kom alldeles rätt bil, det kommer att bli bra.

 

Ur

Ursäkta de märkliga bilderna men matte hade nån felaktig inställning på kamerna. Hur som helst skogsröjar gänget är samlat.

 


Nu ska vi springa och röja så där som bara vi kan.

 

Sprang massor och fort,är så trevligt att kunna ägna oss åt flockspring, mer sånt till alla hundar.

 

Visst det var behaglig temperatur, men skönt att slappa i skuggan en stund efter en massa spring och annat skoj.

 

Tack du generösa hare! Nån frukost har jag inget minne av och jag hittade ett bra snörgåsbord. Ingen annan märkte vad jag höll på med. Vissa hade dragit för att utföra viktiga saker.

 

Är väl bara att vänta på deras återkomst då. Troy är tillbaka och tror att ingen märker vad han gjort eftersom han är svart.

 

Sen kom den sörmlänska träskhunden från kärret. Trots Vattentjuvens härjningar så fanns det visst lera. Hörde nåt om att blondera Troy så skulle det synas att han var lika fin.

 

Sen visade Basse som den gentlehund han är var de gamla revbenen var gömda.

 

Behåll de där revbenen, detta är mycket bättre Moha och Troymatte hade ursmarriga gristrynen till behövande hundar.

 

Fanns så det räckte till alla. Basse övergav också benet när han upptäckte vad som var på gång.

 

Pinnkamp var länge sen, vi fick en massa energi av de där gristrynena. Fast jag borde ha stått upp, nu förlorade jag eftersom jag provade pinnkamp i liggande läge.

 

Troy är smart han kom minsann ihåg att min godissten kan löna sej.

 

Provade den jag också och självklart gav den godis.

 

Så hade vi sån tur att de gamla björkarna blommade med ost också. Städade självklart väldigt noga.

Gick till bilarna.

Vidare hem till Basse.

 

Som väntat tråkväxthuset och tråkgrönsaker. En massa plantor skulle bindas upp och den där monsterplantan, menar vindruvsplantan skulle också fångas i en massa snören. Typ innan det tagit över allt och börjat rymma ut. Turatt vi hundar har varandra när människorna håller på med tråk.

Sen var det dags att åka hem.

Vi somnade väldigt gott efter en bra förmiddag.

Gick på eftermiddagsrunda, träffade inga vi känner.

Basse har åkt hem och det tar tills på söndag innan vi träffas igen. I morgon får han sköta hundträffen på egna tassar. Jag ska med matte på firandet av Sörmlandsleden som fyller 50 år. Lär bli en lång och upptagen dag, men jag träffar förhoppningsvis en massa människor som vill umgås med mej och kanske trevliga hundar också.



Av Wilma Border collie - 25 maj 2023 18:03

Trist med ensamma morgonrutiner.

Men sen när de var avklarade så skulle jag hämta Basse. Funderade på vad vi skulle göra för roligt idag.

 

Jodå så här roligt hade vi. Matte skulle greja i tråkväxthuset och med tråkgrönsakerna.

 

Syns dåligt på bilden men ena gurkan har blivit dubbelt så stor sen igår. Den där gödseln som fortfarande inte gett några hönor är tydligen bra. Börjar vara övertygad om att jag och Basse bör plantera revben och sen ha poå sån där gödsel då kanske vi får rejäla såna.

 

Så skulle en massa förn till tråkbönor i jorden också, Finns tydligen ingen hejd på hur mycket tråkgrönskaer det ska vara.

 

Så efter flera månader var matte äntligen klar. Vi fick höra att eftersom vi haft tassarna fulla hela veckan kunde vi ta det lite lugnt idag. Fullkomligt onödigt.

 

Basse påstod att han hörde nåt och drog, men kom tillbaka lika snabbt.

 

Jodå nu börjar det vara helt okej i sjön var skönt att svalka tassarna.

 

Men Vattentjuven härjar i den också för Basses öde ö har blivit mycket större.

 

Alltså det räcker alldeles ypperligt att bara blöta tassarna.Plaska runt och simma känns som överkurs.

 

I går var det smultronblom och idag smultronkart hemma hos Basse.

 

Efter besöket vid sjön skulle vi gå en sväng. Var länge sen vi gick här så mycet att kolla.

 

Vidare genom skogen. Kollade några kända spanställen, men inga ekorrar hemma.

 

Här har det gått hundar vi känner. Men tyvärr var de inte i närheten just nu.

 

Hur underbart är inte detta? Troligen säsongens allra sista snörull helt ljuvligt var det. Mer konstsnö till alla hundar och allra helst när det är ovädershetta.

 

Basse passade också på. Vi vet att nu tar det många hundliv innan det finns sån igen.

 

Vadå glass? Okej sån är god, men käka konstsnö är typ lika gott det. Åt ganska mycket.

 

Stackars svältande Basse fanns inget ätbart alls vid grillen. Nu är det förbud mot att använda såna på grund av torkan så nu lär han inte hitta nåt ätbart på länge.

Gick tillbaka hem till Basse och hämtade bilen. Åkte hem till mej, käkade lite och somnade gott.

Ut på eftermiddagsrunda. Trist sån, inga vi känner ute tyvärr.

När Basse åkte hem hörde jag att i morgon kommer han som vanligt och sen ska vi göra nåt roligt. Blir nog en bra dag.



Av Wilma Border collie - 24 maj 2023 17:57

Blev lite konstigt i morse. Ensam frukost och morgonrunda, men sen skulle jag åka och hämta Basse.

  

Självklart skulle det grejas med tråkgrönsakerna. Titta på dåren som ligger och rullar medan han hoppas på att få en eller annan dusch.

 

Larv! Hålla på och gulla med små gurkvalpar. Varken jag eller Basse äter såna.

 

Också fullkomligt ointressant. Lökblast, vad ska den vara bra för? Dessutom är lök giftigt för oss hundar. Vi väntar på tillväxten av revben.

Hamnade i bilen för nu skulle vi ta itu med viktiga saker.

 

Jaha dags för Engelska skogen igen. Denna gång så kördfe matte bil upp till huste. Förra gången vägrade Basse att fortsätta så nu blev det bilen.

 

Nu måste vi kolla vad som hänt sen sist. Mycket spännade dofter.

 

Inga nya påhälsningar av Vilda grisarna i alla fall.

 

Nä! Jag tänker inte röra mej en centimeter, jag väger hundra ton och är orubblig. Aldrig att jag passerar det där stängslet som slåt oskyldiga hundar och skyldiga Vilda griser. En gång smällde det till mej ocj numer vet jag att det käkar hundar.

 

Huset var helt okej. Inga tjuvar eller annat korkat.

 

Basse han hade span på nåt i skogen. Ingen aning om vad, det var tyst och stilla bara nån som heter Gök som förde en massa liv.

 

Jag följde med på utsidan av hundätande staketet. Himla tur det, för den engelska veden blommade. Vi städade väldigt noga. Sånt här får vi bara inte missa.

 

Tänk Vattentjuven hade missat att sno allt vatten i den lilla bäcken på tomten. Överlycklig Basse provade och godkände det.

 

Skulle gå tillbaka. Jag smög förbi hundätande staketet. Klarade mej. Fick höra att nästa gång jag kommer hit då kommer staketet att vara borta och våra engelska kompisar här. Dom har vi inte träffat på många hundliv så det är verkligen på tiden.


 

Jo jag tänkte att jag ska åka hem nu. Ska du inte alls sa matte, ni kan gå en sväng här.

 

Basse spanade och muttrade en del. Men det var alldeles ödsligt.

 

Jag vet att detta är en bra godissten. Basse han ansåg att den var perfekt att spana från.

 

Lite mer vatten fanns det. Sist då var det massor här, men Vattentjuven jobbar stenhårt och det är ruskigt knastertorrt i skogen.

 

Lite längre bort var lyckan total. Mer vatten, någon uppförde sej som om han aldrig sett vatten förut.

 

Lervatten är gott, mycket godare än det hemma i vattenskålen. Perfekt att Basse trampade runt så lersmaken kom till sin rätt.

 

Nu börjar smultronen blomma. Till skillnad från tråkgrönsaker är smultron gott hundgodis.

Gick tillbaka til bilen, det hade blivit snudd på ovädershett.

Åkte hem, somnade gott. Tog på våra krafter att kolla så allt var okej. Vi har många ansvarsfulla uppdrag att sköta.

Gick på eftermiddagsrunda. Trist sån, inga vi känner ute.

Så blev Basse hämtad. Hörde att det blir samma sak i morgon, jag ska hämta honom när vi ska hitta på nåt. Tyvärr hörde jag nåt om att sätta mer frön till tråkgrönsaker så det tar väl flera dagar innan vi får göra nåt.

Tydligen ska det vara en lite lugnare dag i morgon påstår matte.

Hon har visst en massa att fixa med inför lördagen också när vi ska på den där stora festen hela dagen och fira Sörmlandsleden.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards