wilmablogghund

Alla inlägg under augusti 2023

Av Wilma Border collie - 31 augusti 2023 17:51

Det är hårda tider i våra svamphundsliv nu. Många skogar ska kollas och svampen letas upp.

 

Ja du Basse det är noga bara att börja jobba då. Här brukar det vara bra.

 

Japp där var de. De rödlistade, sällsynta grå kantarellerna. De hade blivit ännu fler sen sist.

 

Påminner om svart trumpetsvamp, men har åsar under hatten. Dessa ska man inte plocka de ska stå i skogen och få chansen att sprida sina sporer så nya mycel kan bildas.

 

Basse hittade nån lukta gott fläck där det var väldigt viktigt att rulla sej.

Matte pratade i telefonen, vi lyssnade inte antog att det var nåt mänskligt tråkprat, ägnade oss åt viktiga hundsaker i stället.

 

Jaha nu är det nog jobbardags igen.

 

Jodå visst sitter de där och bara väntar på att bli hittade.

 

Ni ser ju massor med svarta trumpetsvampar överallt. Insåg att det skulle ta tid för matte att samla ihop allt vi hittat. Men då hände det.

 

Jag fick ett smarrigt revben.

 

Basse fick också ett. Alldelkes perfekt lön för vårt hårda slit i skogen. Skönt att ligga och gnaga medan matte plockade och plockade.

 

När jag var klar så gick jag och kollade om hon hittat allt.

 

Självklart hade hon missat så jag fick göra lite fler arbetsinsatser. Människor är som bekant inte pålitliga.

 

Mygg finns det i miljarder i skogarna. De anser att de där ställena på mitt framben där de snodde pälsen när blodprov togs är rena restaurangen. Fast pälsen kommer tillbaka snabbt som tur är.

 

Provade en sten. Bra sten gav godis.

 

Dagens skrytbild. Kunde ha blivit mycket mer men enligt matte skulle en del sparas tills i morgon.

 

Enligt den hundliga lagen så kräver skrytbilder ost. Vi fick vänta för självklart var tuben begravd under en massa svamp.

Sen skulle vi till bilen igen.

Fick passa den medan matte var hos förläggaren. Boken är efterfrågad nu och nån återförsäljare hade beställt ännu flera. Mycket trevligt enligt matte. Hämtades böcker till helgens kurs också.

Hem käkade lite och fick höra vad det där telefonsamtalet i skogen handlat om.

Tidigt i morgon ska jag hämta Basse , sen ska vi träffa en reporter från P4 Radio Sörmland och intervjuas om vårt viktiga jobb som svamphundar, det var därför svampar skulle sparas för vi ska vara i dagens skog och de brukar vilja ta bilder också. Klockan 07.15 så är det direktsändning från skogen med oss. Blir alltså en annorlunda morgontoalett i morgon.

Hämta Basse tidigt sen möta reportern och vidare till skogen.

Sov ett tag.

Gick på eftermiddagsrunda, hade tur och passerade Vivecas magiska fönster som öppnade sej och ut kom godis till oss.

Alldels perfekt.

Av Wilma Border collie - 30 augusti 2023 18:10

I morse drabbades jag av ensam tråkfrukost och ensam morgonrunda.

Basse hämtade jag när vi skulle till skogen.

Idag var det en av de där som vi missade när det föll en massa svampvatten.

  Var ett tag sen sist så vi hade mycket att kolla.

Så fick matte en av sina idéer. Den här stigen har vi aldrig gått vi provar den.. Sånt är alltid trevligt med helt nya ställen.

 

Den svårt vattenberoende Basse hittade självklart nya pölar att prova överallt och alla utföll till belåtenhet.

 

Jodå kantareller fanns det och vi samarbetade med markeringarna.

 

Ja tack vi kräver ost.

 

Här har vi aldrig varit med fin skog var det. Nu ska vi kolla runt en del.

 

Kantareller modell enorma fanns det.

 

Basse som bestämde att han äger även denna del av skogen spanade ordentligt. Den som tittar noga ser små gula prickar till vänster om honom en bit bort.

 

Gick vidare en alldeles ensam svart trumpetsvamp. Skönt sa matte så skulle göra annat tråk än rensa svamp idag.

 

Vacker skog som vi hittade. Alltid trevligt med nya ställen.

 

Nästa fynd. En liten blomkålssvamp. Blev en massa ost som belöning.

 

Kollade av mera och hittade en massa mer kantareller. Perfekt till helgens kurs.


 


Gick och kollade på de där som matte såg när Basse spanade. Massor.

 

Och ännu mer en bit bort, allt fick inte plats på bilden.

 

Matte hade idéer om att vi skulle gå runt ett kärr nåt om att det borde kunna växa rödgul trumpetsvamp där.

Blev inte så för kärret är en sjö och vi hade varken båt eller matte vadarbyxor. Där får vi gå när det är torrare.

   

På väg tillbaka och Basse hittade ett dike. Varför måste han gå i allt vatten? Det var faktiskt ganska torrt i gräset mycket trevligare.

 

Gick en liten bit på den vanliga vägen. Basse spanade och spanade men allt var tyst och stilla.

 

På väg till bilen. Basse har självklart badat och jag passade på att dricka en del. Gott skogsvatten.

Åkte hem, käkade lite och somnade tar på krafterna med alla nya intryck.

Eftermiddagsrunda blev det hemma hos Basse. Tråkväxthuset skulle ha tillsyn och tråkgrönsakerna i det vatten.

Fast matte pratar  om att nu börjar det gå mot slutet där. Många plantor som gjort sitt för i år.

I morgon ska vi hitta på nåt annat.






Av Wilma Border collie - 29 augusti 2023 18:17

I går kväll så följde jag och Basse med matte till huset långt bort i skogen,

Vilken fest det blev!!

När vi kom dit så fick vi supersmarriga ben.

 

Kolla stort och rejält och alldeles utsökt.

 

Basse fick ett lika stort han. Party blev det.

Människorna pratade massor med tråk. Jag gnagde på mitt utsökta ben. Så var Basse borta. Han ben var övergivet.

 

Han hittades runt husknuten, desa två hade han festat på och var upptagen med ett tredje. Det råkade så en låda där med en massa ben till oss.

När vi skulle åka så fick vi med oss massor med såna där utsökta ben hem. Basse han hade varit så upptagen att han till och med glömde att bada i sjön.

Skjutsade hem Basse, matte fördelade benen så Basse har ett gäng hemma hos sej och jag har ett gäng här, Helt perfekt.

Blev idag, Basse kom som vanligt. Käkade frukost gick på morgonrunda. Pratade om hur vi skulle komma över benskatten som matte stoppat i frysen. Hittade tyvärr ingen lösning.

Så skulle vi till skogen.

 

I dag blev det en av skogarna som vi skulle ha varit i igår.

Här måste vi alltid kolla, det var här vi mötte vargen, men den har inte visat sej här igen.

Matte pratade om att leta blomkålssvamp och en del andra arter.

 

Duger denna? Det är ingen blomkålssvamp, men en sandsopp.

 

Den dög för det serverades ost, alldeles perfekt.

 

Överallt är det massor med vatten till Basses stora lycka. Jag drack lite, var gott med skogsvatten.

 

Nu vaknar trattkantarellerna också. Blir mycket jobb framöver tror jag.

 

Hit skulle vi, har tagit flera försök för Basse har spanat och vägrat fortsätta. Men idag var allt tyst, stilla och lugnt.

 

Känner du vad jag känner doften av Basse? Tror matte kommer att ha åsikter.

 

Om jag markerar svart trumpetsvamp? Nä jag bara bestämde att jag behövde vila en stund. Märkligt att de växer precis här.

 

Massor med stora fanns det. Bara en bråkdel som syns på bilden. Matte plockade och prtade om en plan.

Så hittade vi en del kantareller också.

Tittade efter blomkålssvamp på ett par kända ställen, men där var det tomt.


 


Gick en annan väg tillbaka. Alltid trevligt att kolla av längesen vägar,

 

Han som tror att han äger alla skogar han vistas i spanade av ordentligt men fanns visst inget av värde.

 

Provade att göra en Basse och spana. Men nä var inget att ha. Såg inget spännande alls.

 

Men titta! En liten blomkålssvamp. Den fick vi beröm för.

Gick till bilen och åkte hem.

Käkade lite och somnade. Hörde hur Basse pratade i sömnen.

Så skulle vi på eftermiddagsrunda.

 

Hamnade först hemma hos Rottis Hlegas före detta människor., Spännade tycket Basse som gick ordenlig husesyn.

 

Kolla vad vi fick!! En påse med såna fdär utsökta köttbitar igen.

Bara för det så lämnade matte dagens svarta trumpetsvampar där

 Hörde nåt om bortskämda hundar. Inte alls vi känner människor som uppskattar oss och vet vad vi behöver.

Skulle gå en runda också.

 

Snälla Viveca öppna ditt magiska fönster!!

Det öppnades och ut kom gott godis. Sånt här kalls för den perfekta eftermiddags rundan. Föst besöket hos Riottis Helgas fd människor och en påse gott kött, sen magiska fönstret.

Gick hem väldigt nöjda och belåtna 

I morgon ska vi hitta på nåt annat, får se vad det blir.


Av Wilma Border collie - 28 augusti 2023 17:31

Blev en ensam frukost och morgonrunda i morse.

Jag fick åka och hämta Basse när det var dags för skogen. Gick lika bra det, bara vi får vara tillsammans så är det okej.

Egentligen fanns det två skogar att välja på idag, men så såg matte att det kunde bli svampvattennedfall så de får vänta till en annan dag.

 

Blev en annan skog där vi har nära till bilen, var det där med nedfallet. Träffade en kopparödla, totalt asocial varelse och inte alls ville umgås med oss.

 

Hann bara in i skogen så var det dags att börja jobba igen.

Vi fick vänta länge innan hon var klar. Den som tittar noga på bilden kan skymta en del svarta trumpetsvampar framför stenen vi intagit.

 

Många kantareller finns det, Perfekt inför helgens kurs.

 

Så hade det vaknat fler såna där stinkande mandelriskor, de får bo i egen papperspåse för att inte blandas med de svarta trumpetsvamparna.

 

Tro inte att alla svampar är lika snygga som i svampböckerna. Dessa är faktiskt svarta trumpetsvampar som försöker se ut som nåt annat.

 

Vi jobbade hårt och mycket.

 

Tur att vi är två så vi kan prata om en massa viktigt medan matte plockar och plockar.

 

Stora och fina är de också.  

Så var det visst färdigt för idag. Gick en bit och dags för jobb igen.

Vi är välutbildade och kan massor med olika svampar.

 

Detta är en svamp som heter kruskantarell. Den är ganska ovanlig och rödlistad, så den ska man inte plocka. Men vi som lär oss massor med olika svampar och inte bara de  som människor gillar att äta kan de självklart.

Fick massor med beröm för fyndet.

 

Dagen skrytbild. Ni ser själva hur hårt vi jobbade. Enligt matte var korgen rejält tung.

 

Nä fy nu har det börjat falla svampvatten. Vi vill till bilem. Föll massor med sånt så vi skadades självklart och matte var ganska blöt hon också. Tur att vi inte åkte till de andra skogarna och hade långt till bilen.

Hem käkade lite, såg över våra skador och sov. Ute föll svampvattnet och matte rensade svamp och fyllde torken.

Skulle på eftermiddagsrunda, först skulle matte ha gjort nåt med tråkgrönsakerna men svampvattnet föll så det får bli en annan dag.

Passade biblioteket istället.

 

Titta på anslagstavlor är enligt matte onödigt.Men hon som jobbar på biblioteket släpade ut matte dit.

Jaha nu ska hon prata en massa om svamphundar på biblioteket i Flen också.

Om en stund ska jag åka till huset långt bort i skogen. Lär finnas en present till mej och Basse där.

Berättar i morgon vad det är.

Av Wilma Border collie - 27 augusti 2023 18:09

Klarade av mina ensamma morgonrutiner. Sen var det dags att åka.

 

Kolla Liftaren. Nu är det bråttom taxi kommer.

 

Så där var snäll och skjutsa hem mej. Vissa har vanor.

 

Lika bra att inta utsiktspunkten och kolla efter kompisar.

 

Alice kom och hennes husse bytte vatten i Plaskdammen. Bäst att kolla att det blev ordentligt gjort. Människor klarar inte alltid av så avancerade uppgifter.

 

Så kom Sigge också. Trevligt för honom har jag inte sett på väldigt länge.

 

Berättade för Siggehusse att jag inte fått nånting att äta vaken under min fängelsetid eller när jag var sjukskriven. Blev trodd och både jag och Alice fick smarrigt godis.

 

Bassehusse kom med en av sina maskiner. Nu skulle det bra bordet flyttas från skuggan under träden till sin vanliga plats.

 

Ogräsrensning pågår där bordet ska stå. Såg väldigt effektivt ut men inget som ska användas hos tråkgrönsakerna.

 

Så kom både Tilly och dvärgschnauzer Mezzo. Trevligt för Mezzo har jag inte heller sett på evigheter. Hade många intressanta hundsamtal med dom.  

Lika bra att smöra lite mer för människorna när det finns såna tillgängliga.

Så skulle jag åka hem igen, enligt matte nåt om tid att passa.

Käkade lite och sov en stund medan matte grejade.

 

Hamnade här på det där Solbacka, Har varit här flera gånger förut. Nu skulle matte nånting.

 

I den här lilla butiken som heter Hemma på Solbacka säljs böckerna.

 

Nu är allt klart frånsett där där skärmen där matte skulle visa bilder. Den vägrade fungera.

 

Bla, bla,bla bla. Så trist. Men så blev det konstigt eftersom det inte gick att visa bilder skulle matte visa vissa moment på mej. Nån svamp hade vi inte med oss så jag fick ost för att jag luktade på en godis!! Ibland är hon galnare än nånsin.

Böcker såldes så nu ska flera hundar lära sej svampsökets hemligheter.

Så var det dags att åka hem igen,

Somnade, det tog på mina hundliga krafter att lyssna på mattes tråkprat.

Nu ska jag vila mej i form för i morgon är det måndag och jag och Basse ska göra en massa saker. Gäller att vara i form då.


Av Wilma Border collie - 26 augusti 2023 17:55

Vaknade i morse, tyvärr skulle inte Basse komma idag så ensam frukost.

Så skulle matte klä på sej för min morgonrunda.

Hennes byxor låg på golvet och godisfickan var tom!! Jag blev oskyldigt anklagad för stöld. Jag????? Jag sov minsann hela natten. Det måste ha varit Kleptomanen, Alice Cooper eller Mimmi alternativt husflugan. Jag hade inte alls rört hennes byxor.

Gick på morgonrunda. Såna är myckettrevligare när jag har sällskap.

Sen skulle vi åka.

 

Liftaren han väntade troget på sitt vanliga ställe. Så klart han fick skjuts.

 

Ser ni det där vita långt bort? Matte trodde först att det var nån av Basses bollar.

 

Boll?? Knappast en stor champinjon var det.

 

Enorm snöbollschampinjon och dessutom helt befriad från larver.

 

Provade bordet, lika bra som alltid och godis gav det. Spanade efter kompisar var lite orolig. Jag har varit borta i flera hundliv för vistelsen i Hormonhäxefängelset och sen sjukskrivningen när jag fick de där elaka bakterierna i urinblåsan. Tänk om de inte skulle känna igen mej längre?

 

Titta! Kajsa, Bessie och Alice så trevligt.

 

Visst kände de igen mej. Blev många trevliga hundsamtal och jag fick veta allt jag missat.

 

Nu kommer det flera. Perfekt jag gillar att träffa många av alla mina vänner.

 

Ozzy som hade växt massor sen jag träffade honom senast och den trevlige svart vita som den förvirrade människan alltid glömmer namnet på.

 

Sist jag träffade Ozzy var han och Kajsa lika stora, men nu har han blivit mycket högre.

 

Hej Ozzymatte vi behöver energi för allt viktigt har du nåt att bjuda på? Jo vi fick smarrigt godis.

 

Massor med spring lek, mingel och viktiga hundsamtal, alltså precis som det ska vara.

 

När alla hade åkt igen så väntade tråkväxthuset och tråkgrönsakerna, Matte plockade tråkskärbönor i landet. Moha och Troy kom och så var det en del i växthuset som fick sista resan i skottkärra till komposten.

Jag skulle provsitta stolen utanför, men den var alldeles för vinglig. Höll på att trilla ur.Ingen service till oss hundar inte.

Skulle åka hem, då började det falla svampvatten.

 

Hemma så vägde matte den lilla klena champinjonen. Hon tror att det var storleksrekord för snöbollchampinjon i alla fall som hon plockat.

Jasg sov gott efter allt trevligt.

Skulle på eftermiddagsrunda, då började svampvattnet vräka ner igen.

Passerade magiska fönstret så jag fick tröstgodis av Viveca. Funderade på om matte fått nån pervers dragning till sjukskrivna hundar. Jag har precis friskskrivit mej och tänkte inte alls hamna på intensiven för svåra regnskador.

Hade ett elände hemma att kolla över dom och försöka läka de värsta.

I morgon ska jag först åka och mingla igen, sen ska jag med matte till Solbacka utanför Stjärnhov där hon ska prata om svamphundar Antar att det är bättre att jag sköter snacket hon kommer bara att virra till det.

Av Wilma Border collie - 25 augusti 2023 18:09

Basse anlände helt enligt rutin i morse, vi käkade frukost och gick på morgonrunda.

Sen skulle vi göra nåt. Matte påstod att vi skulle gilla det.

 

Tjoho! Skogsröjargänget är samlat. Först funderade jag på om jag skulle bli hundnappad igen. Men inga såna påhitt idag.

 

Jag är inte alls sjukskriven längre. Jag och Basse lekte massor med en pinne. Superskoj. Så sprang vi en massa hela gänget också.

 

Moha fick nåt hjärnsläpp och markerade en stinkkremla, men såna ger ingen belöning eller beröm.

 

Jaha bara att börja jobba då.

 

Svart trumpetsvamp överallt och ingenstans. Vi jobbade hårt blandat med en del lek.

Människorna plockade och plockade ännu mer.

 

Nu kommer de där mandelriskorna också. Matte plockade, de ska vidare till bättre behövande sen.

 

Ja tack vi jobbar och sliter åt er så klart vi behöver en massa energi. Fick gott godis.

 

Titta här bilden tagen av Moha och Troymatte. Detta är en svältande fd sjukskriven svamphund i behov av godis.

Tycker att vi jobbade bra på ett litet område. Skrytbild på oss alla fyra. Papperspåsen innehåller de där stinkande mandelriskorna.

 

Självklart ost efter skrytbilden. Nån ordning måste det vara.  

 

Svampvattnet har börjat falla och vi behöver godis för att läka de värsta skadorna av nedfallet, fick sånt.

Åkte hem.

Käkade lite och somnade gott efter en perfekt förmiddag i skogen.

Matte rensade svamp och rensade mera svamp.

 

Så torken är fylld med dagens skörd. Mimmi har utset sej till första svamptorksvakt. Tur att hon hjälper till att hålla ordning på den förvirrade människan..

Gick på eftermiddagsrunda föll svampvatten så den blev kort. Ska inte skadas. Var så trist att vara sjukskriven så det tänker jag inte upprepa.

I morgon händer det.

Jag ska efter flera hundlivs frånvaro äntligen få gå på hundträff!! Ser verkligen fram emot trevligt mingel med alla saknade kompisar.


Av Wilma Border collie - 24 augusti 2023 18:05

Eftersom matte har fullt upp nästan varje dag så skulle det vara en lugn och ostörd dag idag. Inga tider att passa och inte en massa annat fixande heller.

Basse kom som vanligt i morse.

Käkade frukost, serverades dagens ENDA köttbulle!! Vadå jag ska ha minst TRE varje dag helst trettio eller nåt. Men nu behöver jag bara en tablett och det tar visst också snart slut. Elände borde vara lag på frikostig köttbulle tilldelning varje dag.

 

Trevligt den här vägen var det länge sen vi gick. Massor att kolla på.

 

Nåt mänskligt pucko hade gått här, hittat två kantareller och stoppat i bajspåse. Svamp ska aldrig förvaras i plastpåsar, det blir för tätt och baktieritillväxten startar omgående. Sen ska man inte skräpa ner i skogen heller!!

 

Här inne går bara jag, Basse och matte.

Men titta ovanför mej.

 

Jo det är jobbar dags, ser du vad jag hittat?

 

Jodå det svarta trumpetsvamparna hade vaknat. Fanns massor.

 

Eftersom det fortfarande pratas om den där halva sjukskrivningen så låg jag ner ibalnd när jag markerade. Jag anser att jag kan vara helt friskskriven nu.

 

Överallt satt de. Har lämnat mängder på tillväxt som ska hämtas senare. Gick åt mycket ost.

 

Matte satt på en sten lyssnade på tystnaden och sa att detta behövs för att ladda batterierna när det är massor att göra. Alldeles tyst och stilla så här ska det vara ibland.

 

Hårt arbetande svamphundar. Dagens skrytbild. Alltså måste jag vara friskskriven nu efter detta jobb ihop med Basse. Kommer som sagt att jobba mera där framöver.

 

Skrytbilder kräver lön, det är en viktig hundlig lag. Svamnphundarnas fackförening har förhandlat fram den.

 

Alltså de här bilderna skulle aldrig ha tagits. Jag tänkte prova en sten som såg bra ut.

 

Bara det att blöt mossa är hal så jag halkade av stenen. Inte nog med det, hörde minsann kvävda skratt från den ondsinta matte. Ja, ja jag kom inte till skada, men den här stenen tänker jag låta bli.

Åkte hem, käkade lite och somnade medan matte rensade alla svampar som skulle bo i torken.

 

Eftermiddagsrundan tog vi i Basses skog. Matte skulle kolla nåt. Jo jag har hittat nåt du vill ha.

 

Fick en massa beröm för en liten fin blomkålssvamp.

Hon kanske fattar att jag inte alls behöver vara sjukskriven längre?

 

Så hittade vi lite mer svart trumpetsvamp. De fick följa med hem till torken de också.

Passade bilen en stund medan matte pratade med förläggaren. Mycket tråkprat blir det tydligen.

Hem och så skullle Basse åka hem.

Men han kommer i morgon som vanligt och enligt matte ska vi ha skoj ett tag då. Får se vad det är som ska hända.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards