wilmablogghund

Alla inlägg under mars 2022

Av Wilma Border collie - 31 mars 2022 18:02

Svinkallt i morse när jag skulle hämta Basse 10 minus. Nån har tydligen stulit våren.

Hem till mej, käkade frukost och funderade på vad vi skulle hitta på idag.

Matte påstod att jobb väntade.

 

Trevligt slutet på min Sörmlandsledsetapp. Sist vi var här var det såna skridskobanor att vi inte kunde gå så värst långt. Men nu har isen dött där.

 

Sist då hittade vi Hälgas bortslarvade huvud här. Jo det fanns fortfarande rester kvar av det, utsökt gott var det.

 

Basse hittade han också så vi njöt av rejält gnag ett tag. Hälga och Hälge borde slarva bort sina huvuden oftare till behövande hundar.

 

Medan vi gbnagde så motionerade matte sekatören. En massa grenar skulle bort som växt för långt ut över leden.

 

Men sen skulle vi följa med för det var visst mer att göra.

 

Perfekt. Basse letar efter fler borttappade Hälgadelar och jag har minsann upptäckt ostblommor.

 

Fast han gjorde visst inga fynd. Kom och hjäpte mej att städa istället.

 

Jag drack gott lervatten i en grop som nästan alltid har vatten. Kallt och gott var det. Men bakom svansen på mej så försvann Basse.

 

Den där cirkeln till vänster, där höll Basse till. Vet att det för länge sen fanns mer Hälgadelar där så det var väl såna han letade efter.

 

Han behagade återkomma utan att ha hittat nåt. Påstod sej vara väldigt upptagen med att kolla om lervattnet var lämpligt för vandrande hundar. Tydligen är det full godkänt enligt vattenexperten.

 

Blev fångar för vi skulle passera ett område där de Vilda grisarna ofta håller till.

 

Jaha så var det jobb för Chefen och motorsågen igen. Ett träd har fallit och hindrar vandrande hundar.

 

Borde ha varit en före och efterbild, men det där med före glömde den kroniskt förvirrade matte. I alla fall så klipptes det massor med sly här så vandrande hundar kan passera obehindrat.

 

Detta är ingen markeringsstolpe för Sörmlandsleden, det är min personliga godisstolpe. Om jag sitter vid den blir det alltid godis.

 

Tack, det var trevligt med ordentlig lön eftersom du fick ta bilder på oss.

 

Planen var att vi skulle ha gått och kollat om de sällsynta och fridlysta Bombmurkorna hade vaknat. Men inte det inte. Nån storm hade kastat gamla granar omkring sej. Undrar varför den var tvungen att ta den med markering på sej? Fast enligt matte var den perfekt att sitta på och tänka medan fåglarna kvittrade.

 

Om inte stubben efter den knäckta granen var så full med en massa vassa saker skulle den vara en perfekt stol.

 

Samma väg tillbaka. Om vi nu inte kunde jobba som bombhundar så går det lika bra att markera gamla Stinkmusslingar. Fick beröm och ost.

 

Så här der de ut, ingen matsvamp, men vi kan så många arter nu som inte är matsvamp.

 

Basse kollade noga om det slagit ut nya ostblommor. Men det är ganska långt mellan blomningarna.

 

Plötsligt händer det!! Där uppe är det minsann en ekorre, var många evigheter sen jag såg en sån. Men lika asocial som vanligt, Ville varken umgås med mej eller vara med på bild.

Hem efter några trevliga skogstimmar. Ingen blodpuddinglunch idag inte. Vadå jag fyller 8 år och 1 dag och Basse fyller 3 på lördag alltså borde det bli sån lunch.

Snålmatte!!

Vi somnade och matte grejade vidare med en massa tråk.

Skulle gå på eftermiddagsrunda. Kom ut i värsta hagelskuren fast den övergick i snö sen. Inte träffade vi några vi känner och inte fick vi passera Vivecas magiska fönster heller.

Hörde att matte pratade i telefonen för en stund sen. Bra samtal.

Basse får sova kvar hemma hos mej inatt. Perfekt för det var väldigt länge sen.


Av Wilma Border collie - 30 mars 2022 17:53

I dag fyller jag 8 år. Sånt ska självklart firas.

Började med att åka och hämta Basse i morse, svinkallt med 8 minus och isen började vakna på sjön igen.

Hem till mej för gemensam frukost. Inget speciellt med den, bara vårt vanliga torrfoder.

Sen skulle vi hitta på nåt.

 

Perfekt ställe att fira födelsedag på. Skidbacken med den alldeles underbara konstsnön. Nu ska vi ha en massa skoj.

 

Massor med underbara alldeles fantastiska rull i konstsnön blev det. Bäst att passa på så länge den finns kvar.

Perfekt att fira födelsedag så här.

 

Lekte massor med bollen som matte tagit med. Mycket skoj.

 

Men titta här på den förslagna tjuven Basse som ska föreställa vara min bästa vän Jag har ställt mej över bollen för att markera att den är min, bara min.

 

Han lyckades dessutom sno den. Alltså jag fyller år! Då borde jag ha ensamrätt på den!!

 

Bra att du rullar Basse, nu blir bollen min. Snodde den och fortsatte ha en massa skoj.

 

Märkligt vi är alldeles ensamma, brukar alltid träffa kompisar här.

 

Hittade en pinne som använts till nåt. Synd att det inte var ett gott tuggben. Funderade en del på varför jag inte fått några presenter, brukar jag alltid få.

 

Så kom Tilly och Inez förbi, blev mer lek och jag blev gratulerad av både hundar och människor.

Så skulle vi åka nånstans

  Perfekt nu blir det shopping och presenter.

 

Frångår inte mina rutiner fast jag fyller år. Provsmaka lösgodiset så det är okej. Snattar inte alls, jag har anställt mej som provsmakare.

 

Självklart plockade jag ut bitar till Basse också. Smart och läraktig är han men hur man öppnar locken det är minsann min hemlighet det.

 

Nä nu är det riktigt läskigt. Säj inte att jag ska behöva amputera tassarna när jag fyller år!! Vägde flera ton och var orubblig.

 

Jaha inget värre än hämta revben i frysen som råkar stå på vägen mot tortyrkammaren. Så klart jag vill ha såna i present.

 

Vad då andra kunder som ska handla. Ska vi vänta i flera år på våran tur?

 

Så äntligen utsökt födelsedags/shoppinggodis. Jag valde en ny frisbee, smarriga tuggben och revben. Mycket nöjd med mina presenter.

Åkte hem.

 

Så där ja, nu pratar vi lunch. Vi serverades alldeles utsökt blodpuddinglunch bara för att jag fyller. Perfekt borde få sån här varje dag.

Somnade gott sen.

Gick på eftermiddagsrunda. Vivecas magiska fönster öppnades och jag blev gratulerad igen och fick smarrigt godis.

Så skrev matte på sin Facebook att jag fyller och oj vad hennes vänner har grattat mej.

Känner mej verkligen firad.

Undrar om jag kan fira i morgon också, då fyller jag ju 8 år och 1 dag. Men neligt matte får jag allt vänta ett år till.Fast på lördag ska jag fira Basse som fyller 3 år då.

I morgon ska vi hitta på nåt annat vad det nu blir.


Av Wilma Border collie - 29 mars 2022 17:58

Vanliga morgonrutinen, hämta Basse och sen vidare med Hundtaxi för att hämta Alice.

Hem till mej, käkade frukost och matte hade trevliga planer på en sån där bra längesen skog.

Kom ut till bieln, då började det snöa så den där bra skogen får bli en annan gång. Alltså nåndag med trevligare väder.

Matte led dessutom av brist på inspiration

 

Skulle bli vår vanliga lekplats, men titta där kommer Miko. Honom har vi inte träffat på väldigt länge.

 

Nu ska vi leka och ha en massa skoj. Fyra hundar detta blir toppen.

 

Vi sprang och lekte massor, hittade flera ställen där Hare hade fixa underbara godisställen till oss också.

 

Basse dömde en brottningsmatch mellan Mikko och Alice. Hörde att hon vann.

 

Fortsatte in i skogen. Tänkte att med tur så skulle det uppenbara sej nåt trevligt spår eller ett köttbulleregn. Fanns varken spår eller köttbulleregn. Enligt matte berodde det på att planen egentligen var den där längesen skogen som belv uppskjuten.

 

Mikko försökte ta revanch på Alice men hon vann igen. Det är få som rår på oss tikar.

 

Nå?? Den här stenen brukar ge godis. Den gav ett par välbehövliga bitar.

 

Tänkte ta en koll på den andra ängen, men det fanns inget av värde där så vi struntade i den.

 

Hade en del viktiga hunddiskussioner om vad vi skulle hitta på mer.

 

Blev mer lek på den andra ängen. Bäst att passa på för ingen vet när vi får leka igen.

 

Ja vi har varit i skogen. Sluta tjata, vi kommer. Vi hade faktiskt viktiga hundsaker att kolla där inne, inget som ni människor begriper.

 

Blev fångar för vi närmade oss vägen. Då kom Basse på att han hade minsann inte letat Sork. Men han var lika framgångslös som vanligt.

 

Titta så vi ser ut, alldeles prickiga av all onödig snö. Nu ska det vara vår och inte snöelände.

Skjutsade hem Alice som skulle väcka sin matte, tror att hon som vanligt gick och la sej istället.

Hem till mej medan matte höll på med en massa till den där boken. Det är massor som ska fixas just nu och hon har långa listor på prylar att göra. Allt för att boken ska bli så bra som det bara är möjligt.

Gick på eftermiddagsrunda, träffade inte nån vi känner. Inte fick vi passera Vivecas magiska fönster heller. Matte borde lära sej att det är en hundlig rättighet.

I morgon är det en väldigt speciell dag. Det är min födelsedag, jag fyller 8 år och det tänker jag minsann fira riktigt ordentligt. Återkommer i morgon om hur jag firat.



Av Wilma Border collie - 28 mars 2022 17:59

Om ni mot förmodan missta det, så är måndagar veckans bästa dag.

Åkte och hämtade Basse i morse. Sen fortsatte Hundtaxi för att hämta upp Alice också. Vidare hem till mej för gemensam frukost och trevligt umgänge.

Så skulle vi ut och åka. Enligt matte väntade en överraskning.

Hamnade i Sparreholm vid hembygdsgården, var länge sen sist.

 

Där väntade överraskningen. Vi skulle få röja med Bjössi från hundträffarna, desto fler desto roligare.

 

Sprang massor och tänk isen hade dött på Båven också.

 

Nu ska vi visa Bjössi den skoj udden. Han har inte varit här så bäst att visa alla bra hundställen.

 

Någon, inga namn för att inte kränka Basse, kastade sej i sjön. Öppet vatten, alltså badsäsong.

 

Alice är lika knäpp hon. Såg att även Bjössi var i men det fastnade aldrig på bild.

 

Vi sprang, lekte och hade superskoj. Märkte ingenting av den där blåsten som de känsliga människorna gnällde över,

 

Kollade, Båven hade lika gott vatten som innan isen invaderade. Men alldeles för kallt för bad.

 

Var inte alls kallt enligt Basse. Bryggan hade inte mått bar av islossningen utan lagt sej på tvären.

 

Utförde en bryggkoll, såna är viktiga.

Den var helt okej fast bryggan försökte rymma.

 

Alice har inga som helt vett och begrepp om badtemperatur. Det var skönt påstod hon. Kan jag inte tänka mej.

 

Fortsatte att ha massor med skoj. Så här ska det alltid vara.

 

Kollade en bänk, lika bra som sist. Gav godis.

 

Tänk ute på den där udden där vara julen ända till påsk eller nåt.

 

Människorna gnällde över blåsten så vi gick upp till husen istället, var lite lugnare där. Fortsatte att roa oss, bäst att passa på.

 

Jag har inget minne av nån frukost så jag höll svälten borta genom att tugga bark. Mättar i alla fall för stunden.

 

Basse hade nån misslyckad kurs i hur man letar sork bland gamla löv. Fanns inga såna hemma.

 

Finns det inte balnd löven så kan man kolla om en rishög har några. Ingen framgång där heller.

 

Nästa brygga som inte klarat isen. Denna är på väg upp på land.

 

Perfekt det blommade en ostek. Vi städade extremt noga. Har faktiskt aldrig hittat en blommande sån just där. Måste bevakas framöver.

 

Avslutade allt trevligt med lite godissök.

Sen var det dags att åka hem igen. Käkade lite och somnade gott, trötta och nöjda.

Matte försvann hörde nåt om att plåga Rottis Helga. Funderade på i vilket skick hon skulle återkomma. Vet hur det var sist då kom hon hem lagom onykter efter en massa champange. Men nu var bara Helga hemma som skulle ut och kissa så vi slapp onykter matte, räcker med att hon är extremt odräglig just nu.

Lämnade ehm Alice.

Gick på eftermiddagsrunda, då var det full storm. Men vi hade tur. Vivecas magiska fönster öppnade sej så vi fick välbehövligt godis.

I morgon är vi Flocken igen, får se vad vi ska hitta på då för något.


Av Wilma Border collie - 27 mars 2022 17:49

Vanliga tråkrutinerna i morse, följt av passa dörr i evigheter.

Sen var det äntligen dags.

 

Så framme och Basse var inte med nån trist jakt på sork utan kom och mötte mej. Mycket trevligt eftersvi inte setts sen igår,

 

Efter att ha hälsat och pussats ordentligt så spanade vi tillsammans. Det borde komma fler kompisar.

 

Perfekt där kommer de och de är många. Kommer att bli toppen detta.

  

Hej Berner Alice det var länge sen sist. Trevligt att träffas igen.

 

Många blev vi. Alltså massor med trevligt mingel, bra hundiskussioner och sånt som roar oss hundar.

 

Fortsatte att komma fler, tror vi var ungefär lika många som igår alltså runt 13-14 hunder. Stuntar i hur många vi är, huvudsaken är att vi har trevligt.

 

Massor med trevligt lek och spring. Människorna ägnade sej åt tråk och värst var som vanligt matte. Nu höll hon på och kollade med en massa människor om lämplig titel på den där boken.

 

Fast så klart att vi kollade av människorna. Ingen av oss hade fått nån frukost och behöver energi för att orka ha skoj.

 

Basse hade en massa skoj med Zmulan och andra roade sej på olika sä'tt.

  Stackars lilla taxen Roger  råkade illa ut. Hamnade under en bil,och rullade många varv. Förhoppningsvis har allt gått bra inga synliga skador mest omtumlad men han ska till veterinären i morgon för koll.

Detta gjorde att de flesta valde att åka hem.

Var bara jag och Basse kvar och tråkmatte satt och pratade tråk med våran Sörmlandledschef i telefonen. Hörde en del om kommande jobb och sånt är alltid trevligt.

 

Jaha Basse är inlämnad i sitt hus och jag ska till tråkhemma.

Käkade min Dentastix och somande.

Matte skrev en massa igen

Gick på eftermiddagsrunda. På torget fick jag syn på Zmulan Tax, trevligt var flera timmar sen sist. Träffade en människa jag känner också.

I morgon är det sån där trevlig måndag, ska hämta Basse och vi ska vara Flocken. Blir alltså bra.

Av Wilma Border collie - 26 mars 2022 17:56

Nackdelen med lördagar är den trista ensamma morgonrundan och den lika tråkiga ensamma frukosten. Mycket bättre när jag hämtar Basse och har sällskap.

Efter eoner av tid så åkte jag hem till honom.

 

Det blåser massor och titta vad som händer på sjön. Isen dör!! Perfekt för då slipper vi fångenskap nära opålitliga isar. Men jag antar att de där andra två flockmedlemmaran planerar för en massa onödiga bad nu.

Basse han var strängt upptagen för nu börjar tjälen släppa och nu ska det jagas sork. En lång vinter utan sorkjakt då är det viktigt att jaga såna enligt honom.

 

Perfekt, Basse är fortfarande upptagen med tråksorkarna, Men nu kommer det nån.

 

Kom faktiskt flera. Alice, Inez och lille Bjössi. Basse övergav sorkarna och kom ahn också.

 

Pratade en del med Bjössi, hade mycket att berätta. Så kom den lille Brasilianske terriern också, men den kroniskt förvirrade har självklart glömt vad han heter.

 

Perfekt vi blev ett gäng idag också. Enligt hon som inte kan räkna var vi 13  eller 14 hundar.  Blåste iskallt men det berörde då inte oss.

 

Matte var som vanligt förvirrad och fullkomligt odräglig. Ett normaltillstånd numer tydligen alltså blev det inte så många bilder. Tror jag ska lära mej att sköta kameran så det i alla fall är ordning på nåt.

 

Massor med trevlig lek som vanligt.

 

Jag hade kurs med den lille terriern i hur man bäst tigger godis av Bassehusse- Mycket läraktig elev som klarade med kurs med MVG i betyg.

 

Många trevliga och viktiga hundsamtal blev det också. Bästa att passa på för vi har som bekant alltid en massa viktigt att avhandla. Människorna kan prata sitt eländiga tråk.

 

Massor med flockspring också ,mycket roligare att springa när man är en flock. Frånsett Alice då som inte fått nån frukost stackarn, i alla fall inte enligt henne.

  Fortsatte att leka och ha skoj, vem vet när vi får chansen igen.

 

Äsch då, dags att lämna in Basse i hans hemma. Begriper ingenting kom nyss och redan är det slut.

 

Men titta nere vid Basse badplast. Isen är alldeles borta, den där kalla blåsten gjorde verkligen underverk. Fast ännu dröjer det innan vi kan samlas där nere och bada.

Åkte hem.

 

Detta är de fina blommorna som matte fick i går av Alice med människor. Alltså utan papper och sånt krafs. Alicematte håller på och utbildar sej i nåt med blommor så hon kommer säkert att fixa det strålande.

Efter att ha sovit en stund gick jag på eftermiddagsrunda.

Träffade en människa jag känner och lyssnade på mänskligt tråkprat i evigheter.

I morgon är det dags för ett gäng kompisar igen, hoppas det kommer många.



Av Wilma Border collie - 25 mars 2022 17:47

Bra början på dagen.

När jag skulle hämta Basse så skulle vi fika.

 

Människornas fika för att fira odrägliga mattes avtal med förlaget.

Jag och Basse käkade alldeles utsökt korv, perfekt frukost enligt oss.

 

Som alla vet är jag extremt ensam och blir aldrig kliad eller klappad. Var skönt att vara knähund hos Bassehusse och få lite massage också.

Sen skulle jag och Basse vidare hem till mej men då visade det sej att matte minsann körde Hundtaxi för Alice behövde umgänge ett par timmar medan hennes människor gjorde tråk. Kändes väldigt bra att vara tre hundar som kunde hålla reda på den förvirrade människan.

Var hemma hos mej en stund innan vi skulle vidare. Ungefär då kom matte på att Alice borde vara med och fira.

Stopp utanför affären för att köpa nåt.

 

Perfekt köttbullar. Men öppna en sån här utan kniv är svårt. Eftersom det inte är svampsäsong låg det ingen svampkniv i bilen heller.

   

Går enligt matte precis lika bra med en grensax. Tur att hon kan använda hjärnan ibland i alla fall.

 

Detta kallas att reta fullkomligt utsvulten Labrador. En köttbulle rymde när matte skulle stoppa dom i en nummer två påse.

 

Blev vår vanliga lekplats. Till Basses enorma besvikelse så hade inte isen dött på diket.

 

Jag tror inte att jag känner de där två. Idioter ligga och rulla i snön, det är faktiskt vår nu.

 

Fick med dom så vi kunder springa och leka en massa på ängen. Mycket trevligt med flockspring.

 

Så drog Basse in i skogen och jag och Alice hängde på. Han hittade minsann revben sen vårt spår för ett par dagar sedan.

 

Jag hittade också ett, utsökt var det.

 

Fanns faktiskt kvar så vi kunde tugga alla tre. Mycket trevlig sysselsättning. Varför finns det inte revben i alla våra skogar?

 

Sen inträffade stora köttbulleregnet. Alldeles perfekt när det regnar såna. Utsökt goda var de också.

 

Drog iväg och lekte mer på ängen, hade mycket skoj.

 

Efterrätt är alltid trevligt och Hare hade minsann serverat sån till oss.

 

Medan vi var upptagna så hittade matte en massa vitsippor. Typisk mänskligt tråk.

Sen var det dags att skjutsa hem Alice igen.

Jag och Basse fortsatte hem till mej och sov ett tag. Tar på krafterna att ha skoj.

Gick ut på eftermiddagsrunda. Träffade Rottis Helgas matte men i dag hade hon ingen champange till matte, skönt då blev hon inte ännu odrägligare. Gick en sväng utan att det hände nåt av värde.

 

Kom hem och på min dörr hängde det en påse. Vi hade tydligen missat besök medan vi var ute.

Matte som blev väldigt nyfiken var tvungen att kolla innan vi blev insläppta.

 

Blommor i en snygg vas, ett kort och en chokladask,

 

Var Alice människor som varit här. Tror att jag också ska skriva en bok om man får fira så här mycket, verkar lönande.

I morgon är det lördag så då väntar en trevlig förmiddag med en massa mingel och trevliga hundkompisar igen


Av Wilma Border collie - 24 mars 2022 18:15

I dag har ingenting varit som det brukar.

Började i morse när jag hämtat Basse, matte läste mail och började tjoa runt. Sen pratade hon i telefonen i flera år och ringde nån annanstans och kvittrade som den värsta vårfågel.        

Detta är bilder på gamle Sigge Svamphund, jag och Basse efter jobb i skogen, Troy som försöker markera flugsvamp och jag som visar Moha hur man markerar kantarell.

I höstas så drog vi runt i våra skogar med matte och Moha och Troymatte. Var väldigt mycket fotograferande, lära Moha och Troymatte om svampar och massor med annat.

Sen har matte hängt vid datorn i många timmar, skrivit, skrivit om, skrivit ännu mer, Plågat Moha och Troymatte med mail osv.

Till slut var det efter eoner av tid ett manus om hur hundar lär sej söka svamp, svampvett för människor, tio olika svampar som är lätta att lära oss och diverse annat.

Sen har det där manuset skickats till många olika ställen. Ett par tackade nej, andra har inte hört av sej.

Men så i morse kom det matte väntat på.

Manuset är antaget och blir bok, om allt går som det ska klar till kurserna börjar.

Så skulle vi ut tillsammans med människan som var mer förvirrad än nånsin.

Började med att åka till skogen där Sigge Svamphund har sin grav. För det var med Sigge allt började för matte.

Inga bilder därifrån då platsen är hemlig.

Sen åkte vi vidare med den där förvirrade saken.

 

Grisöronaffären, hon sa att vi skulle fira? Tänk om det är tassamputering på gång?

 

Nä vi hade tur, nu skulle vi få välja smarriga ben att fira med. Inte varje dag vi hamnar i en bok matte skrivit.

 

Ja tack vi vill ha varsitt benhjärta med smarrig kyckling. Sällsynt korkad fråga. Passar oss perfekt.  

Jag gjorde en Basse och kollade andra ben också, ska vi fira så ska vi.

 

Valde två såna här, vet att de är väldigt goda.

 

Fick självklart shoppinggodis. Lovade att shoppa mer nästa vecka när jag fyller år. Lyssnade på mänskligt tråkprat i flera år.

Åkte hem med den fortfarande förvirrade matte.

Käkade upp våra väldigt goda hjärtan.

Matte kvittrade i telefonen med Moha och Troymatte. Vore bättre de kom till sin husvagn så vi kan röja loss och fira på hundars sätt. Hörde nåt om firande som innefattar oss.

Så sa matte att vi skulle passa huset. Hon skulle till Rottis Helga. Trodde att hon skulle plåga henne igen.

Hon återkom efter många evigheter odrägligare än nånsin.

  Dricka rosa champange med Rottis Helgas matte mitt på eftermiddagen. Människor firar på konstiga sätt ibland.


Fast egentliga ärendet var att låna skrivaren där och skriva ut det värdefulla AVTALET.

 

Detta är det berömda avtalet som gjort matte helt odräglig. Det som är dolt är sånt som bara angår matte och förläggaren.

Men nu blir boken verklighet jag, Basse, Moha och Troy kommer att förekomma mycket i boken och förhoppningsvis kan många hundar framöver lära sej att söka svamp genom den.

I morgon ska det vara en vanlig dag påstår matte


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards