wilmablogghund

Alla inlägg under september 2019

Av Wilma Border collie - 30 september 2019 17:51

Människors korkade idéer!

Fick höra i morse att idag skulle det minsann vara en lugn och stillsam dag och inte skulle jag ha nån kompis med mej heller. Hänvisades till att det varit mycket så i dag kunde det vara lugnt.

 

Blev i alla fall skjutsad till en skog där jag inte varit på många veckor. Sånt är alltid trevligt. Matte skulle kolla om det kommit några Rödgula trumpetsvampar, fast hon var ganska övertygad om att de skulle dött torkdöden.

 

Jag undrar jag hur det är med Ekorrarna? Glöm det där sa matte inte en tanke på att jag hade så mycket med alla människor i helgen så jag inte hann spana nånting.

  Kollade några ställen men de var sorgligt ödsliga, inte en endast svamp fanns det. Hörde att matte pratade om att det nog inte skulle finnas några.

 

Här borde jag vara, men det var jag inte. Jag hade liksom kommit på var det kunde löna sej att spana.

Matte ropade, hörde jag väl, men var upptagen.

 

Det fanns faktiskt svamp. En Rödgul trumpetsvamp storlek enorm. Matte trodde bara att det skulle bli den.

 

Alltså den där Skvallermaskinen är bedrövlig. Jag har Ekorrkontakt, syns hur jag rör mej runt några träd i mina försök att få Ekorre att begripa att jag bara vill umgås. Den blå prickn är matte som går mot mej och håller på att sabotera allt!!

 

Är du nöjd nu?? Jag hade värsta. bästa samtalet med Ekorre när du kom och saboterade. Bara så du vet hade jag stenkoll på var du var så jag hade kommit när jag var färdig!

 

Äsch! Inte nog med Skvallermaskinen jag blev fånge också. Hörde nåt om att det var Rödgul trumpetsvamp vi skulle titta efter inte ekorrar.

 

Varsegod nu har jag hittat Rödgul trumpetsvamp åt dej. Är du nöjd?? Jag fick massor med beröm och godis. Dessutom skulle jag få vara på fria tassar.

 

Jag vet att hon är upptagen med att plocka de där svamparna jag visade, passar väl på att gå och spana lite.

Blev upptäckt och fick höra att jag inte alls skulle spana Ekorre hela tiden.

 

Fånge igen och där borta passerade Hälge i en väldig fart. Hälge är en mycket asocial typ, faktiskt värre än Ekorrarna.

 

Jobbade, det fanns riktigt mycket svampar på en del ställen. Självklart en massa beröm och godis.

 

Matte som inte trodde att det skulle finnas några, det gjorde det visst. Jobbade på mycket en stund.

 

Så där, blev ganska bra fast matte hade trott att det skulle vara tomt. Om det inte varit för att klockan gått för fort så skulle vi ha kollat ett annat ställe. Men nu var det dags att åka hem enligt matte.

Hann bara hem så drabbades jag av passa huset.

 

Rottis Helgas människor var på rymmen idag igen så hon behövde hjälp att komma ut. Det var av den anledningen vi var tvugna att hem för matte trodde att stackars Hlega kanske gick med bakbenen i kors.

 

Helga håller på och skaffar sej nya vanor. I dag hittade hon ett träd med ostblommor. Det blev pedantstädat och förlorade en del av sin bark också när Helga städade.

 

Eftermiddagsrunda och eftersom jag var fånge ganska mycket i skogen så skulle jag få röra mer på mej.

 

Blev en massa lek med min frisbee. Mycket skoj hade jag, bäst att passa på och springa.

 

Avslutade med mina hundyogaövningar. Vik huvudet i en omöjligt vinkel, tappa svansen och sträck alla benen rakt upp är en mycket bra övning. Passade på att lämna mängder med gammal omodern sommarpäls där också.

Gick en sväng, men träffade inga jag känner.

I morgon är det dags för Jenna igen. Först hade matte en plan, men sen kom hon på att i morgon börjar löshundsjakten så den planen tar vi på onsdag istället. Får se vad det blir i morgon.

Av Wilma Border collie - 29 september 2019 17:43

Tog mej hela kvällen och natten att läka alla skador jag ådrog mej i går i svampvattennedfallet.

I dag så skulle människorn ut i en annan skog och lära sej mer om svampar.

Försökte falla svampvatten men som tur var kom det på andra tankar och upphörde sannbt. Det behövs mängder med det kan falla när jag inte har en massa att göra ute.

 

Så på plats i dagens skog. Människorna är utspridda och plockar olika svampar. Nu gäller det att hålla koll så ingen försvinner.

 

Alla fanns inom synhåll. Var jag än tittade så såg jag nån. Bra då var det koll på var de befann sej.

 

Jag gjorde en insats som svamphund. Hittade en stubbe med Föränderlig tofsskivling. Perfekt för såna är väldigt bra att visa på kurs. 

 

Fick självklart ost för väl utfört arbete. Matte letade och letade och hoppas att hon skulle hitta den supergiftiga förväxlingssvampen Gifthätting, men den vägrade att visa sej.

 

Om jag ligger och latar mej? Knappast! Jag har minsann stenkoll på var alla är.

 

Titta här, det är en bild från Skvallermaskinen. Syns hur jag faktiskt rört mej massor och haft stenkoll på människor och en massa annat. Försökte spana Ekorre vid ett tillfälle men hann inte ens med det ordentligt.

 

Matte plockade märkliga svampar. Sån här Vargmjölk som alltid brukar vara kvar i skogen. Men nu skulle den följa med och bli uppvisad.

 

Tillbaka vid bilarna (alla människorna var med) så samlade människorna ihop massor med svamp på hatthyllan i min bil. Jag låg i baksätet och sov gott. Det visades luktades, klämdes och kändes på svampar. Smakades på en del och jag hörde hur några spottade och fräste när de smakade på skarpa kremlor.

 

Hitta rätt svamp i svampboken höll de också på med. Tydligen så lyckades  de varje gång.

När allt detta var klart så var det slut på kursen för idag. Dags att säja hej då och åka hem. Träffar dom på lördag igen och då är det sista gången i ytterliagre en annan skog, sen är det inga mer kurser i år.

När jag käkat lunch och sovit en stund var det dags för eftermiddagsrunda.

 

Matte påstår att jag ser ut som en rugguggla just nu. Dumheter, det håller på och blir höst, då kan jag inte gå runt med min omoderna sommarpäls. Det är faktiskt dags att byta ut den till en modernare och mer passande vinterpäls.

Alltså gör jag mej av med mängder med gammal onödig päls.

 

Perfekt matte hade tagit med min boll. Hade väldigt skoj med den ett tag.

 

Avslutade alltihop med en del hundyoga. Enligt matte så låg det en större driva päls kvar på gräset när jag var klar. Bra, då slapp jag den.

Gick en sväng utan att lyckas träffa varken hundar eller människor jag känner.

I morgon väntar tydligen en ensam dag, men matte planerar för nån bra skog som jag inte har besökt på länge.

Av Wilma Border collie - 28 september 2019 18:06

I dag skulle jag följa med när matte skulle ha svampkurs för människor. Märkligt kurs och jag var enda hunden.

Dessutom föll det svampvatten, mycket svampvatten.

Enligt människorna så gällde det att göra det bästa av det.

 

Så där nu är alla på plats i skogen och ska lära sej en del nya svampar. Jag ville egentligen helst hem men det var ju inte att tänka på.

 

Det har fallit så mycket svampvatten så det till och med finns vatten på vägen. Är många evigheter sen det var så här blött sist.

 

Alla människor spred ut sej i skogen och letade efter olika svampar. Alla skulle vara inom syn och hörhåll för att inte bli bortslarvade. Många av mina skogar är alldeles enorma och borttappade människor ska vi inte ha.

 

Jag gjorde en insats som svamphund och visade en av kursdeltagarna hur jag markerar svamp. Fick självklart ost för väl utfört jobb. Har haft mycket ledigt från svamphundsjobbet ett tag nu så det var på tiden med lite jobb.

 

Drog runt och kollade var alla människor var och matte hade också koll.

 

Tröst i eländet, svampvattnet faller fortfarande och jag håller på och blir väldigt skadad. Men Hälge hade tappat en massa kroppsdelar här så jagtröstade mej med att gnaga en del på ett ben. Gillar när Hälge tappar kroppsdelar till mej.

 

Så hände det som inte fick hända. Mate pratar i telefonen med fru till en av deltagarna. Han hade tappat bort sej alldeles i skogen och hans mobil höll på att dö.

 

Människor ropade, letade och det blåstes i visselpipa. Någonstans i skogen finns han.

 

Tack! Nån begriper att jag är väldigt svårt skadad av allt nedfall och behöver tröst och umgänge medan jakten på den försvunne pågår.

Bara det att ungefär nu ringde mattes mobil igen. Nästa som inte visste var hon var. Matte förstod var människan befann sej och bad att den skulle vänta där.

 

Trevligt med vattensamlingar för jag var törstig. Mycket gott med sånt vatten. Nu var den första försvunna återfunnen men nummer två borta fortfarande.

 

Nähä, här borde den försvunn ha varit men inte. Matte ringde och människan hade inte väntat utan gått. okänt var. Många samtal blev det.

 

Äntligen! Vi ska gå till bilarna. Jag är mycket svårt skadad och mäniskorna var blöta och förs, men fortfarande saknades den försvunna.

 


Inne i min torra bil. Nu gäller det att få matte att förstå att jag behöver skjutsas till veterinären för intensivvård.

Flera timmar i svampvattennedfall är livshotande. Men det pysslades med en massa annat.

 

Nu ska de gå igenom alla arter som de hittat. Var betydligt många fler än de som är med på bilden. Den försvunna människan var fortfarande försvunnen trots en massa anvisningar från matte för att hamna på rätt väg. Tiden gick och vi skulle ha slutat och varit hemma sen länge.

Till slut vid femtioelfte telefonsmatalat så skulle den försvunna ta sej till sin biluta att vi skulle vänta så alla kunde rejält sena åka vidare.

Vi släppte av ett par stycken vid första mötesplatsen och sen åkte vi hem. Matte sa att hon var blöt och frös, ingen hänsyn till mej inte som borde befunnit mej på intensiven på närmaste djursjukhus. Hon fickade sitt genom att byta till torra kläder. Jag ägnade massor med tid åt att läka alla skador.

Till slut efter lång tid hemma så kom det sms om att även den försvunna tagit sej ur skogen och var hemma.

I morgon är det dag två på kursen. Tror människorna behöver min skvallermaskin så de inte försvinner. 

Matte är alldeles död efter denna dag.



Av Wilma Border collie - 27 september 2019 17:55

Först hette det att jag skulle drabbas av en sån där fullkomligt onödig ensam dag. Men så var Jennas matte tvungen att jobba. Perfekt alltså slapp jag ensamheten.

Hämtade Jenna och så skulle vi åka till en skog där jag inte varit på massor med evigheter eller i alla fall nåt år.

 

Så om nu matte kunde ta och ta av oss de onödiga koppeln så vi kan röra oss obehindrat. Jga har massor att visa Jenna och ännu mer viktiga saker att kolla.

 

Massor med intressanta dofter fanns det. Hade rört sej både det ena och det andra här.

 

Leka? Jo det kan vi väl göra en stund, sen förstår du Jenna ska vi kolla massor med viktiga saker.

 

Jag berättade en massa för Jenna om den här skogen. Hon lyssnar alltid mycket intresserat på vad jag säjer. Hittade en del spännande hundsaker.

 

Tro inte att du kan skrämmas. Jag är inte ett dugg rädd för dej. Bra försök i alla fall från Jenna.

 

Äsch! Vattentjuven har minsann hittat den här skogen också. Borde vara en trevlig bäck här med den var som de flesta av mina bäckar stulen.

 

Funderade på om jag hade några bra spanträd här, Kom på att just här har jag aldrig sett nån Ekorre så jag och Jenna fortsatte med alla våra viktiga hundsaker.

 

Äsch! Här står hon skvallerbyttan och berättar percis var jag är samtidigt som matte tittar på Skvallermaskinen.

 

Inte nog med att hon står still och skvallrar här kommer hon och hämtar mej. Bara mina öron skymtar och jag hade faktiskt en Ekorrkontakt här för ett par år sedan. Såna ställen glömmer jag aldrig.

Sen utbröt stora kalabaliken. Vi hann gå några meter på en väg så skrämde vi nån som heter Tjäder. Den där Tjäder blev så rädd att den höll på att krocka med matte som nästan satte sej på baken för att inte krocka med den. Nu höll sej matte märkligt nog på benen fast Tjäder strök precis förbi hennes huvud.

 

Jag och Jenna bestämde oss för att Tjäder kanske var en trevlig kompis, vi har aldrig träffat nån och drog efter. Men Tjäder var lika asocial som Ekorre och försvann. Vi blev tillbaka kallade av matte som var glad för att hon slapp få den där Tjäder i huvudet.

 

Tog med mej Jenna in i skogen. Tänkte att det nog var lugnare där och här inne brukar det vara bra.

 

Hörde hur matte hotade Jenna med att få gå hem. Nu var det som tur var inget riktigt äckel hon hittat att rulla i. Men jag tog chansen och gick.

 

Jag har det inte lätt numer. Matte står och kollar skvallermaskinen och konstaterade att den fungerade utmärkt trots att det är usel mottagning just hät.

 

Skvallerbyttan hon gick och hämtade mej. Självklart fick hon massor med beröm och godis bara för att hon skvallrade. Ja, ja var i alla fall ingen Ekorre hemma så jag fick väl ta eländet då.

 

Här borde det vara en superbra bäck. Men Vattentjuven har snott hela bäcken. Vi hittade bara ett par små pölar så vi kunde dricka lite.

 

Visst ser det gulligt ut? Jenna kramar mej och berättar att jag är den allra bästa Wilma hon känner eller??

 

Det var minsann inga ömhetsbetygelser istället blev jag nerbrottad. Hon är liten men stark. Fast vi hade skoj, blev en bra match mellan oss.

 

På väg tillbaka mot bilen. Den här torra granen ska inte alls ligga här. Med gemensamma krafter borde vi kunna få bort den. 

 

Nog för att vi både är starka och vältränade, men vi lyckades bara få bort en liten pinne. Den ansåg vi båda att vi ägde så det blev en ordenlig dragkamp om den. Vet inte riktigt vem av oss som vann.

Vi var nära bilen så sen var det bara att åka hem igen.

Hann vara hemma en stund så drabbades jag av passa huset.

 

Rottis Helgas männisor var på rymmen så Helga behövde hjälp att komma ut och kissa. Normalt ser hon inte alls så här galen ut, egentligen så försöker hon berätta för matte att hon svälter och behöver godis.

 

Men vi stackars svältande hundar får minsann jobba för att få nåt att äta. Helga fick leta godis i ett träd. Både godis och en del bark försvann.

 

Men Helga trodde att det skulle växa ut nytt när det var slut. Fanns inget så då började hon fundera på att lära sej klättra i träd. Kanske att det skulle växa högre upp.

Matte behagade återkomma efter ett par veckor så jag slapp vara övergiven.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda, trist sån för vi missade affärerna och inte träffade vi några vi känner heller.

I morgon så ska jag följa med och övervaka när matte har svampkurs för människor. Ett helt gäng som ska lära sej fler matsvampar och en del annat nyttigt. Jag hoppas den vill umgås med en mycket ensam hund jag.

Av Wilma Border collie - 26 september 2019 17:52

I dag äntligen efter flera års skilsmässa var det dags att hämta Jenna. Hennes människorvalp är frisk så nu är ordningen återställd igen.

 

Du är väl medveten om att du har tagit flera timmar på dej att hämta Jenna? Och ja jag sitter på passagerarsätet hur mycket jag vill. Det är min bil och jag tänkte prva om jag sitter bra här.

  

Vi skjutsades till Klovsten och där fixk vi passa bilen i ett par dagar innan matte behagade släppa ut oss. Undrar om jag har sån tur att Terra har kommit tillbaka från Halland? Men dit skulle jag inte just nu.

 

Vi gick till vår lekpark. Eftersom jag och Jenna inte lekt på många evigheter så ägnade vi en massa tid åt det.

 

Bra om du använder kamptrasan så leker jag med den här. Nu ska vi ta igen allt vi förlorat.

 

Vi hade hur skoj som helst med leksakerna. Hade en hel del koll också. Matte hade frågat i hundträffgruppen om några ville vara med på aktiveringsträff idag., En del kunde inte men kanske skulle det komma nån.

 

Jag provade hindren, var länge sen. Har haft tassarna så himla fulla med så mycket att jag inte hunnit med dom.

 

Vi hittade en fotboll och funderade på om vi skulle spela. Men kom fram till att fotboll är inte riktigt vår grej.

 

Nu händer det nåt. Vi ser minsann andra hundar. Kan det vara så att det kommer fler?

 

Det var Inez och Rick som passerade. Vi umgicks en stund men de vill aldrig vara med och aktivera sej, går bara sin vanliga tråkrunda varje dag. 

 

Inga andra hundar kom, men nu ska vi nåt. Jag hade berättat om allt skoj som hände medan Terra var här. Har vi tur så är Terra tillbaka.

 

Jag knackade och knackade på dörren till Terras stuga. Men inte hade hon kommit tillbaka inte. Elände jag anser att hon kan bo där så vi kan träffas riktigt ofta.

 

Men trösten var nära. Medan vi passade min bil så hade matte fixat till en godisskog åt oss. Först hittade vi ett träd med blodpudding. Finns inte minsta smula kvar numer.

 

Letade en massa på marken och hittade ännu mer. Perfekt med godisskog det var evigheter sen vi hittade en sån.

 

Inte nog med blodpuddingen vi hittade ostträd också som självklart är noga städade.

 

Jenna pedantstädade så det inte skulle finnas minsta smula kvar nånstans. Godisskog är en mycket trevlig uppfinning.

Sen skulle vi åka nånstans.

 

Tjoho!! Shopping i min allra bästa Grisöronaffär. Tyvärr fick matte aldrig bild på vad jag pysslade med. Jag kan nämligen öppna lådorna med lörgodis. Tog två bitar och spottade ut den ena till Jenna. Hon har inte lärt sej att öppna dom så jag hjälpte henne.

 

Umgicks självklart ordentligt med personalen också, Måste vara extra trevliga mot dom så affären finns kvar och vi får det viktuiga shoppinggodiset.

 

Efter att ha väntat i flera månader så fick vi äntligen godiset. Enligt matte skulle jag ha ett nytt halsband, behöver varken halsband, koppel eller skvallermaskin. Men hon som inget begriper ansåg att det var visst nödvändigt. Provades, grejades och skvallermaskinens fästen provades. Mitt vanliga halsband är för tjockt, men nu har det köpts ett som passar skvallermaskinens fästen. Blir alltså ett skogshalsbnd och mitt vanliga när skvallermaskinen inte används.

Åkte hem, lämnade Jenna och jag sov ett par timmar.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda, vi hade sån tur att Susannes affär var öppen så vi kunde få godis och umgänge. Gick en tråksväng utan att det hände nåt av värde.

Av Wilma Border collie - 25 september 2019 17:54

Jaha idag hände det. Inte en endaste kompis i sikte.

När jag skulle på skogsrunda så trodde jag att jag skulle ha turen att få med mej Jenna. Men hon var hemma och vårdade sin sjuka människovalp idag också.

Enligt matte så går inte världen under av en dag med bara henne. Jag har inte haft en ensam dag på två veckor så det kunde vara bra med en sån påstod hon.

 

Framme vid skogen, jag ska kolla en del på min Sörmlandsledsetapp och det är bara att gå tråkvägen eftersom vi inte fått nya koden till låset vid bommen.

 

Hej Ekorre! Vill du umgås med mej? Du vet jag saknar, Jenna, Terra och Basse ingen kompis fick jag med mej. Asociala typ som bara försvann bland träden.

 

Så äntligen på fria tassar. Jag har inte varit här på evigheter så det var massor att kolla.

 

Här skulle vi kolla om det kommit några Svarta trumpetsvampar påstod matte. Jag hade lite andra planer jag.

 

Det fanns en del men massor hade dött torkdöden. Svampvattenguden har varit alldeles för snål med nedfallet senaste tiden.

 

Den där skvallermaskinen. Titta här jag gick och kollade en del bra spanställen och matte stod och följde mej precis.

Inte en chans att jag kan spana på hemliga ställen numer inte.

 

Akta er i den skogen. Där springer det runt en Border collie med fyra huvuden, såna är minsann inte att leka med. Enligt mej beror mina fyra huvuden på skvallermaskinen, enligt matte beror det på att kameran hamnade mellan två inställningar.

 

Sen jag var här sist så har det stormat. Det här gamla trädet klarade inte det. Men jag fick minsann ett nytt godisträd. Bra för det är alltid brist på såna.

 

Träffade en stackars lite grå tomte så såg alldeles utmattad ut. Han behövde nog gå hem och sova.

 

Om jag sitter här och spanar så syns jag inte. Eller jag hade glömt skvallermaskinen så jag var avslöjad fast jag trodde att jag var osynlig.

 

Är väl lika bra att komma då. Ingen rast eller ro i mitt liv numer inte.

Kollade en massa annat viktigt, allt var i sin ordning.

 

Kollade skärmskyddet och gästboken. Fanns inga hälsningar till mej och ingen ekorre i närheten heller. Tröttnade på skärmskyddet och skulle gå tillbaka.

 

Nu kommer de vackra höstfärgerna, i alla fall enligt matte. Jag har viktigare saker att kolla än sånt.

Tittade på ett par andra ställen med Svart trumpetsvamp men de hade dött torkdöden. Tur att det fanns levande i de skogar som Terra var med i eftersom hennes människor ville ha såna.

 

Äsch! Jag blev kopplefånge. Matte vet att här drar jag på span och gärna genom att ta mej över bäcken och en massa annat. Trots skvallermaskinen så blev det koppel och jag blev blåst.

 

Där inne är den, varför är jag fortfarande fånge?? Jag behöver en kompis!!

 

Till vänster på det stora trädet där skymtar minsann Ekorre. Men den var asocial, försvann sanabbt långt bort. Kunde väl i alla fall ha kommit och umgåtts lite. Vi kunde ha diskuterat Sörmlandsleden t ex.

 

På väg tillbaka till bilen så fanns det en Stolt fjällskivling. Enligt matte så drunknar vi snart i såna men den kunde inte stå ensam i skogen så den fick följa med.

Åkte hem och sov.

 

Hm, varför är den där tillfälliga Pryl 7an stängd? Borde vara extrappet när jag passerar. Godissugen var jag också. Hjälpte inte att knacka på heller.

 

Detta var mycket bättre, idag var minsann Susannes affär öppen så jag kastade mej in.

 

Snälla Susanne, jag är så godissugen och ensam är jag också. Fick både godis och umgänge som tur var. Gick en sväng men träffade varken hundar eller människor jag känner.

I morgon så är det ÄNTLIGEN dags för Jenna igen. Vi har inte träffats på flera år, så vi har massor att ta igen.


Av Wilma Border collie - 24 september 2019 17:48

I går kväll så skulle jag tillbaka till Terra för människorna skulle äta mat tillsammans.

 

Ja jag har tagit hand om Terras ben och jag vet att jag inte äter såna. Men när de tillhör Terra är de utsökta. Om ni ägnar er åt eran mat så tuggar jag på det här.

 

Människorna åt pizza m,edan jag och Terra turades om med hennes ben.

 

Fast det slutade med att vi somnade. Vi har haft så mycket skoj hela tiden och det tar på våra hundliga krafter. Skulle hinna med mer så det var bäst att sova och samla kraft.

 

Blev idag, egentligen så skulle Jenna ha hängt med men hon var hemma och vårdade sin sjuka människovalp. Jag berättade för Terra vad jag hört om dagens planer sånt är viktig information.

 

Innan Terra skulle åka alla tusentals mil hem till det där Hallnd så skulle vi en sväng i skogen. Började så bra så. En EKORRE!!!!! Men jag var fortfarande koppelfånge och så var det den där skvallermaskinen i halsbandet.

 

Så på fria tassar och nu tänker jag minsann dra på lite span. Fannns det en ekorre så finns det säkert fler. Bara det att matte stirrade på mobilen och såg precis hur jag rörde mej runt mina spanträd. Inte en sekunds privatliv här inte.

 

Madde hittade en massa Sandsoppar idag också. Bra eftersom de knappt vill växa i det där Halland. Matte säjer att hon kan plocka såna en annan dag.

 

Du Terra ska vi ta och leka ordentligt en stund. Vem vet när vi träffas igen?

 

Vi lekte och hade massor med skoj. Faktiskt första gången på alla dagar som det bara var jag och Terra, vi har ju hela tiden haft minst nån annan hund med oss.

 

Vi hade en märklig varelse som kollade på oiss och hojtade nåt om att det ska vara lugnt i skogen. Vi brydde oss inte om den.

 

Om jag varit och kollat mina spanträd? Nä absolut inte jag har bara legat här och väntat medan ni har plockat svamp. Skvallermaskinen ljuger säkert, kan inte tänka mej att jag rört mej som den påstod.

 

Jaha du Terra vad ska vi hitta på nu då? Jag visade henne en massa bra hundsaker, visst hon har varit med mej i den här skogen förut men det finns alltid mer att visa.

 

Nångång blir de säkert klara. Jag ligger väl här och funderar över en massa viktigt så länge då.

 

Människor har konstiga intressen. Ta en massa bilder på en liten liten svamp på en gammal björkstam.

 

Så här ser den ut, små, små bara millimeterstora och mycket rödare i verkligheten.

 

Du Terra det tar massor med månader innan vi ses igen så det är lika bra att vi passar på att leka.

 

Vi hade så skoj, tycker att det där Halland borde ligga mycket närmare så vi kunde träffas så ofta som vi vill. Vi behöver leka mycket och ofta.

 

Undrar om jag skulle..................men skvallermaskinen kommer att avslöja mej. Förresten så finns spanställena kvar men Terra ska hem. Bäst att umgås i stället.

 

Hörde du det där otrevliga Terra? Människorna pratar om att gå till bilen och åka tillbaka och sen ska du hem till Halland. Låter inte alls som nåt vi vill vara med om.

 

Elände! När vi kom tillbaka så höll Anders på och packade, det var allvar med det där att Terra skulle åka hem.

Korkat hon kunde ha stannat mycket längre hos mej.

 

Hej då Madde! Det är väldigt korkat att ni ska åka hem. Allt har varit så superskoj i massor med dagar. Kan ni inte komma tillbaka nästa helg igen?

Tydligen inte, alla sa hej då till varandra och att detta ska självklart göras om igen precis som varje höst.

Jag somnade när jag kom hem. Erkänner att jag är trött men det är det värt så skoj som jag har haft det.

Gick på en vanlig eftermiddagsrunda för första gången på massor med dagar. Tänkte besöka mina affärer för de tror säkert att jag har flyttat eller så eftersom jag inte har haft tid att hälsa på. Missräkning de var stängda!!!!

Jag hoppas att Jennas människovalp är frisk i morgon så hon kan hänga med mej som vanligt.




Av Wilma Border collie - 23 september 2019 16:00

Ännu en sån här väldigt bra hunddag.

När mina morgonrutiner var avklarade så hämtade jag Basse.  

Så nu är det bara att se till att Ann Marie vaknar så hon inte somnar i dagens skog.

   

I dag skulle vi ta en sväng i Engelska skogen. Terra har varit med mej i den men för Basse var det återigen en ny skog.

 

Vi hundar har lite mer bråttom än människorna som envisas med att dra benen efter sej. Ska plockas svamp och tittas på en massa.

 

Skickade i väg Madde till ett ställe där det växer en massa Svart trumpetsvamp. Bra då var hon sysselsatt ett tag.

 

Vi lekte en del medan all svamp blev plockad. Jo, jag var på en kortare spanur också. Måste ha stenkoll på alla mina bra Ekorrträd.

 

Om tre hundar hjälps åt att mota kanske det kan bli lite fart på människorna. Vi lyckades.

 

Så här ser det ut i mattes mobil när Skvallermaskinen är igång. Den blå pricken är matte och mobilen. Den stora är jag som har skvallermaskinen i halsbandet.

 

Vad vill du? Jag står här och planerar absolut ingenting.

 

Rört mej har jag gjort och nu är jag på span. Matte kan dessvärre följa mej precis, jag som planerat att få sitta ostört i min ekorrbubbla en stund.

 

Usel bild men jag har gett upp och kommit tillbaka. Röda strecket visar precis hur jag rört mej. Matte anser att detta är en toppensak, jag har lite andra åsikter.

 

Såg till att ha koll på resten av flocken alltså Madde, Anders och Ann Marie. Letades mer svamp och pratades en massa tråk.

 

Hamnade i koppel för vi närmade oss huset långt bort i skogen och där finns numer ett sånt där staket som slår oskyldiga hundar och skyldiga Vilda grisar.

 

Tjoho! Mina engelska kompisar var minsann där! Hälsade artigt på Chris och presenterade Terra och Basse.

 

De är bar här och hämtar sin bil eftersom nåt i den gått sönder. Så det har varit hemma i England ett tag. Chris och Anders hade några diskussioner om bisaker.

 

Chris tackade Terra för all begagnad päls som hon bidrar med till de där skrämma Vildagrisar gubbarna.

 

Människorna fikade och pratade en massa tråk.

 

Chris han tyckte att min skvallermaskin var en mycket bra sak och satt och följde mej medan jag var på lite span i skogen, Människor har väldigt märkliga intressen.

Sen var det dags att säja hej då till dom. Nu ses vi i vår och mitt uppdrag med att kolla huset tar sin början på allvar.

 

Jag ser ut som en spökhund, är fullt övertygad om att det är skvallermaskinen som orsakar det. Matte pratar om blixten vilket jag inte alls tror på.

 

Vi lekte en massa i skogen medan människorna fortsatte att plocka svamp. Roligt hade vi.

 

Vid Bäversjön så var det dags för det viktiga hundfikat.

 

Basse han la sej på båten och åt. Men han provade sjön också.

 

Fortsatte efter sjön och tänk Bäver var så snäll att han odlade både Champinjoner och Sandsoppar på sin hydda åt Madde.

 

Jag visade Basse en massa annat viktigt i den skogen. Han kommer säkert att följa med mej fler gånger så det är bra att han känner till de bra ställena.

 

Vi passade på att dricka och svalka tassarna i Bäversjön också.

 

Faskien! Jag missade alldeles ett blommande ostträd. Var och kollade nåt viktiogt så Terra och Basse tog hand om alla blommor.

Sen var det dags att åka hem igen efter lång tid i skogen.

Basse hängde med hem till mej så vi käkade lite och sov en stund.

 

Detta är lite hur jag enligt skvallermaskinen rörde mej idag. Den sparar minsann nåt som heter historik så jag har tydligen inget privatliv längre. Enligt matte är den alldeles superbäst. Jag är inte alldeles överens med henne.

Nyss blev Basse hämtad av sin husse och jag ska åka till Klovsten om en stund för att människorna ska äta mat.

I morgon är det äntligen dags för Jenna att hänga med mej igen.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards