wilmablogghund

Alla inlägg under maj 2017

Av Wilma Border collie - 31 maj 2017 17:47

Bra dag igen. Min bil användes när Sigrid skulle hämtas. Fast vi inledde med en stillsam protest.

Visade sej att hundnapparen Sigridmatte skulle följa med oss till skogen. Alltså kastade sej Sigrid

in och i knäet på matte sen hjälptes vi åt och försökte ockupera passagerarsätet. Hade ingen som

helst framgång tyvärr.

 

Aha, trevligt återigen en skog som det var ett tag sen vi besökte. Här går den där Sörmlandsledsetappen som

matte och Sigge skötte i hundra år.

 

Sigrid som aldrig får nån mat hemma kastade sej över det utsökta gräset och lekte kossa.

 

Ni ser oss va? Vi letar faktiskt efter vattnet som brukar finnas här bland buskarna. Fanns inget vatten bara 

torrt.

 

Det händer, även om det är extremt sällsynt att matte ser saker. Som här ett gäng rådjur ute på fältet.

 

Storviltjägaren var inte lika uppmärksam som matte men här är hennea matte på väg för att göra Sigrid

till koppelfånge en liten stund. Hade nog inte alls behövts för rådjuren försvann snabbt.

 

Märkliga nya pilar hade dykt upp på leden. Har inte ett dugg med den att göra så matte pratade med våran

chef om dom.

 

Nog för att det regnat lite men inte har det kommit vatten där det ska finnas inte. Där jag ligger ska det vara

mycket vatten, men självklart fortfarande alldels uttorkat.

 

Någon har minsann tappat ett gammalt märgben i skogen. Funderade på om jag skulle ta det men nä jag har

ett helt gäng tomma hemma.

 

Sigrid som älskar tomma märgben (särskilt de som jag tömt) kollade också men lät det ligga. Vi har tassarna

fulla med så mycket annat när vi är i skogen.

 

Blev en massa inkallningar för Sigrid eftersom det var en del Storviltjägare/fjortis i dag också. För det mesta 

var hon väldigt duktig och kom direkt.

 

Är man duktig så kommer det självklart belöning.

 

Den här skylten är märklig. Mitt ute i skogen så står det att vattnet är avstängt på grund av reparation. Det

är en långvarig reparation eftersom det suttit i flera år.

 

Lite regn då vaknar sniglarna, men det var ovanligt få sniglar. Behövs nog mer för att få fart på dom.

 

Detta är nog årets sista Stenmurkla och inte mådde den bra heller.

 

Titta! Det finns faktiskt en enstaka liten vattenpöl, fast det lär försvinna ner i marken snabbt.

 

Så var det hon med storhetsvansinnet. Allra stösta pinnen trodde Sigrid att hon skulle ha. Gick inget bra hon

orkade inte med den.

 

Ska jag behöva vänta länge till på er? Sigrid sliter med pinnen och människorna går i lusfart.

 

Matte hade siktat svamp. Sån här Hagtornsrost som växer på enar. I dessa ökentider ska man vara glad för

det lilla.

 

Jaha det doftar underbart här. Har du möjligen rullat färdigt snart Sigrid  så jag också får prova?

 

Mmmmm det var mycket trevligt att rulla här fast jag höll inte på lika länge som Sigrid.

 

Sigrid hon gnuggade verkligen in pälsen så hon blev nästan svart istället. Och ja hon ser inte ut som hon brukar.

Hon skulle friseras igår men det som skulle vara kvar togs bort och på kroppen blev det kvar.

 

En ytterst liten vattenpöl igen. Denna fanns där det är berg så det var lika bra att dricka upp den.

 

Så doftar det gott igen och jag får snällt vänta på min tur. Fick vänta länge eftersom Sigrid håller på länge.

 

Jo det var okej men jag gjorde en snabb och effektiv rullning bara.

 

Vi är så duktiga så duktiga. Detta är en svamp som heter Fjällticka, nån sån har varken jag eller Sigrid sett

förut. Men vi markerade den båda två och fick mängder med beröm. Extra skoj att nu fick Sigridmatte se hur

det går till och att Sigrid är så duktig på att markera svampar.

 

Kollade av det där torpet där mattes farfar föddes nångång på 1800 talet. Jag funderade på en runda inne

men det gick inte.

 

Gick alldeles utmärkt att rejsa runt på gräsmattan en stund. Vi var ju tvugna att fira vår framgång med

svampen.

 

Paradiset för storviltjägaren. Här doftade det en hel del av Hälge, men nån Hälge fanns inte i närheten.

 

Körde lite balansövningar på ett träd som tröttnat på livet, man kan utnyttja naturen till mycket skoj saker.

 

Äsch, vi är på väg mot bilen igen. Ska det verkligen vara nödvändigt? Visst vi har varit flera timmar i skogen

men kunde självklart ha stannat mycket längre. Men när vi kom till bilen så försökte det falla svampvatten.

Skjutsade hem Sigrid och hörde otrevliga saker. Tydligen så ska vi inte ses i morgon, vadå det är inte lördag

det är torsdag! Men nu blir det nån nyordning så vi ska umgås hela helgen.

 

Har varit på eftermiddagsrunda och matte behagade hämta paketet med min present. En ny aktivitetsgrej fick

jag.

När jag duttar på den där ljusa "tassen" så ploppar det ut godis. Mycket skoj.

 

Så hittade jag en lucka som gick att öppna och tänk där dolde det sej också godis. Kommer nog att ha mycket

skoj med den här. 


Av Wilma Border collie - 30 maj 2017 17:36

Precis som planerat så användes min bil för att skjutsa mej och Sigrid till skogen idag.

 

Bra, vi har fått åka till en skog som vi inte besökt på länge. Sånt är alltid trevligt och vi vill ha och behöver

variation på våra skogsrundor.

 

På fria tassar och på ängar går det alldeles utmärkt att leka jaktlekar. Mycket skoj hade vi.

 

Vi hade så skoj och var så upptagna att vi alldeles missade alla hararna. Bilden är dålig men tittar ni noga så 

syns dom. Bråttom till nåt hade de.

 

Den här skogen är väldigt bra för en massa balanserande på gamla fallna träd, det finns massor att testa.

Ännu bättre de ger ost också.

 

Jaha Sigrid har dragit på nåt synnerligen förbjudet äventyr. Bara att vänta ut henne då. Hon behagade

återkomma igen och jag berättade att så där gör man inte och matte frågade om hon ville vara koppelfånge.

 

Bäst att spana av skogen ordentligt. De här gamla lågorna använde vi för en del skogsagility också.

 

Kontrollera sjön är viktigt, både att vattnet är gott att dricka och badbart.

 

Provade sjön på många olika ställen och den var lika bra överallt.

  

Kom till det här vackra huset långt inne i skogen. Här påstår eremitmatte att det vore alldeles perfekt att bo.

 

Skulle inte vara så tokigt att ha den här sjön alldeles utanför dörren. Fast sjön har krymt den också nu

eftersom Vattentjuven snor allt som den hittar.

 

Så fick Sigrid en tvilling och båda håller på med nåt gult. Egentligen matte som lekte med nån inställning på

kameran. Det gula är osttuben.

 

Detta kallas för avancerat balanserande på stock, alltså jag och min siamesiska tvilling.

 

Gick vidare och kollade massor med viktiga hundsaker. Nu håller blåbären på och sätter kart, eftersom blåbär

är gott hundgodis hoppas jag att det blir massor med såna.

 

Så var det dags igen. Sigrid har dragit på nåt förbjudet.

 

Eländiga kompis som fått nåt korkat återfall som Storviltjägare. Nu tänker jag faktiskt hämta henne. Jag

hade inga problem att spåra upp henne och se till att hon kom tillbaka igen.

 

Försökte skrämma henne med att det här trollet tar hundar som sticker på otillåtna äventyr. Men eftersom

Sigrid bestämt sej för att hon ägde hela världen idag så blev hon inte rädd. Hörde nåt om att troll de lägger

hon ner och dödar utan problem.

 

Så eländigt torrt, jag vet att här ska det vara massor med trevligt lervatten som luktar alldeles utsökt gott.

Men inte idag inte.

 

Om du inte vet det så har Sigrid dragit igen. Jo matte var synnerligen medveten om dumheterna och viskade 

att vi skulle gå. När det är alldeles tyst brukar nämligen Sigrid bli orolig och komma. Men borta var hon.

 

Tröttande på hennes dumheter och letade upp henne igen. Matte såg inte men hörde hur jag talade om vad

jag ansåg om detta. 

 

Slut på friheten, nu blev Sigrid koppelfånge. Hon ska inte alls ge sej i väg efter vad hon nu trodde att hon

skulle jaga. Men nosen fortsatte vara i backen hela tiden.

 

Äsch då, jag som retade Sigrid för att jag var på fria tassar. Helt plötsligt var jag också koppelfånge,men

det berodde på att vi närmade oss stället där alla hararna var. Nu fanns det inte en endaste hare där, jag hade

nog inte brytt mej. Men matte misstänkte att alla färska harspår hade väckt Storviltjägaren i Sigrid. Den

har sovit länge nu och borde fortsätta med det.

 

Får man inte jaga storvilt så går det lika bra med sork. Det är alldeles fullt med ingångar till sorkarnas bon

och gångar. Sigrid grävde och grävde men inte lyckades hon med sorkjakten heller.

 

Titta!!! Ett under har skett det är flera droppar svampvatten på min bil. Här är varenda droppe värdefull och

när vi åkte hem så kom det fler droppar. Så var det sån där märklig dag igen när Sigrid inte alls skulle med

hem till mej. Men enligt matte så kommer det att bli lite ändringar ganska snart. Bland annat så kommer

en del av de fullkomligt onödiga helgerna att avskaffas. Låter väldigt bra.

Kom faktiskt några fjuttmillimeter med svampvatten så jag har mest slappat frånsett en tråkrunda på

eftermiddagen. Har hört att hos vårt postombud finns det ett paket som tillhör mej, men det kan vi hämta

i morgon. Vill ha det som är mitt nu på en gång jag.


Av Wilma Border collie - 29 maj 2017 17:39

Ordning i tillvaron igen, jag hade väldigt bråttom när Sigrid skulle hämtas litade inte på att matte

skulle komma ihåg att det är måndag.

 

Vad säjer du Sigrid ska vi börja med fontänbad? Värsta ovädret har gett sej men fortfarande varmt. Enligt

tråkmatte skulle vi inte alls bada här.

 

Får man inte fontänbada så är en jättegrop bästa trösten, i alla fall enligt Sigrid. Någon annan hund hade

påbörjat den och Sigrid fortsatte utgrävningen.

 

Hörru ska vi gå och göra nåt roligare kanske? Sigrid sa fula ord när jag var för nära gropen. Men till slut så

tröttande hon på grävandet.

 

Äntligen på fria tassar så vi kunde springa massor och fort. Två dagar skilsmässa då har vi massor att ta igen.

 

Men titta vi har hittat Inez eller om Inez hittade oss, strunt samma lekte gjorde vi i alla fall.

 

Och där kom Rick också. Nu ska det lekas. Efter de här ovädersdagarna så hade vi samlat på oss en massa

extra energi. Lekte massor på Heden.

 

Alltså vi är nog världsmästare i strandrejs. Allt går iminst 280 och vi har superskoj. Blev massor med bad

också.

 

Inez hon har verkligen fattat detta med att det lönar sej att hoppa upp på olika ställen. Nu gör hon det på

eget initiativ.

 

Men Risk han fattar fortfarande inte detta med att det lönar sej att hoppa upp. Faktiskt så sa inte ens

Sigrid några fula ord åt honom.

 

Fast han är väldigt bra att ha dragkamp med. Den här pinnen drogs vi om både i sjön och på land.

 

Gick en bit på spårvägen, kom på att här brukar det vara lönsamt att stå. Det var lönande osten kom fram.

 

Men titta! Nu vågade Rick upp och kom på att man serveras ost för väl utfört uppdrag. Det blir nog hund av

honom också.

 

Vet egentligen inte riktigt vad som pågår här. Tror att Rick ville ha igång Sigrid, men hon hade andra åsikter.

Fast en massa lek blev det.

 

Ibland är Sigrid helt galen. Om det varit ljud till bilden hade ni hört henne svära mycket och högt. Hon hade

hittat nåt extra gott gräs som var hennes och det fick inte Rick komma i närheten av.

 

Lekte massor ute på en äng. Går alldeles utmärkt att springa fort där och ha skoj jaktlekar.

 

Pinnen är MIN!!!!!! Vi hade väldigt olika åsikter om vem som egentligen ägde den.

 

Jag förlorade pinnen men jag har världens bästa assistent. Sigrid visste att jag behövde ha tillbaka den så

hon cirklade runt Rick och bara inväntade rätt tillfälle.

 

Ordningen är återställd och jag har min pinne. Sigrid fixade problemet åt mej. Men det syns hur en viss

Springer spaniel har planer som han misslyckades  med. Nu började det bli alldeles för hett igen.

 

Bara att gå och slänga oss i vattnet. Både kylöa ner oss och dricka en massa. Gick samma väg tillbaka och

Rick kom minsann ihåg att det lönade sej att hoppa upp på berget. Bra jobbat av honom.

 

Hitta Sigrid. Hon är lika bra på att försvinna i grönska som i gammalt gräs, fast det skymtar en ljus fläck

i allt det gröna.

 

Lika bra att fortsätta bada. Svalkar i alla fall och det behövdes efter allt lekande i värmen.

 

Sen gäller det att torka pälsen ordentligt. Kombinationen sand, gammal vass och gräs är perfekt för det. Så

bestämde de urtrista människorna att det var dags att gå hem. Korkat enligt oss.

 

Hängde med till Inez och tog en snabbfika fast vi käkade korv. Hett var det där så vi bara slappade.

Här har matte precis upplyst om att vi ska gå hem och ni ser väl hur "lycklig" Sigrid ser ut. Inte var det en sån

dag så hon skulle hänga med hem till mej heller. Vi missade flera timmars umgänge.

Fast när jag gick på eftermiddagsrunda hade jag sån tur att jag träffade henne igen. Hon var ute och rastade

sin matte så vi kunde umgås en stund i alla fall. Träffade Freja och Teddy också.

I morgon är vi lovade att få åka till nån skog för det ska inte vara så varmt då.

Så vittjade matte postfacket och tänk det hade kommit post till mej!!!!!

 

Titta vilket fint kuvert adresserat till mej också och med en Border collie på.

 

En lapp med en hälsning från Bloggkatten Wikki (hon finns bland mina länkar) läs gärna hennes fantastiska

blogg om alla hemlösa katter och annat intressant.

 

Den här fick jag nästan en kopia av mej. Matte ska inte inbilla sej att den är till henne, den är MIN!!!!!

Tack snälla Wikki med matte

Av Wilma Border collie - 28 maj 2017 17:54

Samma eländiga oväder med äckelhetta idag. Skulle  i alla fall försöka fördriva ett tag ute och

det ganska tidigt innan det blev outhärdligt.

 

Ordning i tillvaron igen. Ingen marknad så Heden var alldeles övergiven.

 

Perfekt matte hade kommit ihåg min boll, nu gäller det att använda den innan det blir för varmt.

 

Hann ha en del skoj men det var bra varmt redan nu så jag la av efter en stund.

Skulle gå till sjön istället.

 

Men hej! Den här trevliga killen träffar jag ibland. Gillar verkligen alla mina hundkompisar så vi umgicks en

stund.

 

Återtog hundbadet eftersomen del av alla husbilar hade försvunnit. Mycket skönt i vattnet.

 

Några hade tältat där i natt och vaknade medan jag badade. En människa tittade ut och upplyste kompisen

"Fan det är en hundjävel här" Ja vad hade de förväntat sej när de tältar vid hundbadet????

 

Titta på den här Humlan den är alldeles nertyngd med pollen.

 

Tog mej förbi människornas badplats som var alldeles övergiven just då. Lika bra att fortsätta till nästa

badställe.

 

Hm, det har minsann varit andra hundar här sen jag var här i går. Synd att det inte var nån kvar hade inte

haft något emot sällskap.

 

Har badat massor och nu sitter jag på en båt och njuter. Väldigt skönt är det som pågår.

 

Den dementa trodde att hon hade tagit med sej en borste, vilket hon självklart glömt. Men det gick bra att

rensa bort onödig vinterpäls med fingrarna också. Har lämnat en ganska stor kull valpar där. Blev som massage

samtidigt så detta var skönt.

 

Jag hör nåt. Bestämde mej för att jag skulle tillbaka samma väg som jag kom.

 

Jodå jag hade hört rätt där ute på bryggan finns min kompis.

 

Dålig bild men jag försökte få i gång honom och leka. Men han är inte intresserad av sånt skoj. Märkligt hur

kan man låta bli att leka?

 

Fast vi gick och badade tillsammans i stället. Alltid trevligt med badsällskap.

 

Så träffade jag en liten människovalp som tyckte att det var jätteskoj att kasta pinnar i vattnet åt mej.

Borde nog vara människovalpar jämnt vid badet, de är så underhållande.

 

Ska gå hem för nu var det olidligt äckelhett, men jag som var på fria tassar tog en liten omväg.

 

Va? Nä jag bara tar igen mej i skuggan en stund. Egentligen så trodde jag att med tur så skulle Inez komma

ut men enligt matte var hon inte hemma.

 

Skickade in matte i affären efter ett nytt märgben till mej. Frysta såna är väldigt gott nu i ovädret. Jag käkar

upp det goda och sen får Sigrid ta dom eftersom hon gillar tomma ben. Märklig kompis jag har.

 

Ute på eftermiddagsrunda och titta vad fin himlen är, alldeles grå med moln som ser ut som om de innehåller

svampvatten.

Det kom faktiskt 1 mm ur dom, alldeles för lite men blev åtminstone svalare.

 

Detta är som alla ser Kleptoman Leya. Matte skulle ge mej av MITT godis som belöning för ett utfört trix.

Bara det att Kleptomanen slängde sej runt mattes arm och stal. Detta är mycket vanligt förekommande, hon

borde hålla sej till sitt kattgodis istället för att hämningslöst stjäla mitt.

I morgon är det ÄNTLIGEN måndag igen.

Av Wilma Border collie - 27 maj 2017 17:54

Mina kvällsrundor har sen ett antal dagar ett nytt inslag. Inte bara att matte vattnar och matar

den där Igelkott.

 

Så här ser det ut på kvällarna. Rottis Helga står och tittar efter mej, det är nämligen lika synd om henne som

alla andra hundar i Malmköping. Aldrig får hon nån godis och inget sällskap heller. Alltså brukar matte ge henne

godis och prata en del med henne.

I dag var det oväder redan när jag gick på morgonrundan väldigt tidigt.

 

Ska släpa mej runt ett tag. Började perfekt för nya Prylaffären var öppen så jag gick in och hälsade på.

 

Gamla vanliga Prylaffären var också öppen så där fick jag godis. Perfekt, precis vad jag behövde.

 

Hörru vad är detta? Mitt torg ser inte alls ut som det brukar. Tydligen var det marknad här idag, men mycket

mindre än vad den brukar vara. Träffade i alla fall endel människor som jag känner.

  Samma sak på Heden, marknadsstånd där också. Mötte en del nya hundar och bekanta människor.

 

Här doftade det väldigt gott, fanns en massa korv, men inga lämpliga hundkorvar enligt matte.

 

Så där äntligen har jag nått skogen, nu ska jag gå och bada. Redan nu var det fruktansvärt hett.

 

Inga människor som badade just då så jag kunde inspektera en brygga.

 

Gå till hundbadet var inte att tänka på. Invaderat av en massa husbilar där.

 

Badade mycket, var väldigt skönt.

 

Har du möjligen osten med dej? Jo jag fick ost för att jag hoppade upp på båten.

 

Badade mera, mycket skönt. Såna här ovädersdagar skulle jag kunna bo i vattnet.

 

Phu! Det är nästan för varmt för att bada och varför har jag så förbaskat mycket tjock vinterpäls kvar? Bara

att inse att det var VÄLDIGT dålig planering att behålla den så länge.

 

Lika bra att bada mera för vem vet när Vattentjuven snor hela sjön också.

 

Jaha undrar vad jag ska hitta på nu då? Har badat några miljoner med gånger och nu har jag tröttnat på det.

 

Tänkte att jag skulle gå och kolla om Ossy är hemma, vore skoj att leka med honom ett tag. Fick inte för

matte som påstod att det var alldeles för hett för att leka.

 

Ja, ja då får jag väl leka själv då. En pinne fick vara min leksak eftersom matte inte tagitmed varken boll

eller frisbee eftersom det var så hett.

 

Jag SKA bli av med den enländiga vinterpälsen. Om jag rullar massor så kanske den försvinner. Hade ingen

större framgång tyvärr

 

Äsch, var för hett både för pinnleken och rullandet. Men här var sanden ganska sval så jag kunde svalka mej

lite i alla fall. Skulle gå hem igen.

  På Heden hittade jag en massa kaniner, de var tydligen sysselsatta med att ställa ut sej.

Träffade ännu fler människor jag känner och lite nya hundbekantskaper.

 

Titta jag hittade Inez eller om det var hon som hittade mej. Men nån lek var inte att tänka på. Vi la oss i

skuggan och flämtade. Men Inez skvallrade om att hon minsann hade träffat Sigrid!! Världen är djup orättvis.

 

Hej Maggan har du nåpt gott till mej? Visst hade hon det, hon är en mycket bra godistant.

Gick hem, fick ett fruset märgben vilket var svalkande och gott. Så skulle jag helt plötsligt ut igen.

 

Hej Paula! Dej har jag inte träffat sen stora svampträffen i höstas. Hon och hennes karl bor i Fjollträsk men

hade bestämt sej för att åka på marknaden. Gick en sväng tillsammans med dom.

 

Detta är perfekt. Har hamnat på Hembygdsgården för människorna skulle fika och detta är världens godaste

vatten. Det är fullt med is från min sjö. Jag var ju faktiskt och kollade i vintras när de tog upp den.

 

Fick passa Paulas karl Kjelle medan människorna köpte fika.

 

Pust, suck, stön det är så hett så jag bara slappade i skuggan orkade inte ens vara ordentligt social. Sen var

det dags att säja hejdå till Paula och Kjelle och gå hem och göra ingenting. Jo matte har borstat bort mängder

med päls igen, men det märks knappt.



Av Wilma Border collie - 26 maj 2017 17:35

Började redan i går när jag var ute på min sista runda för kvällen. När jag skulle gå in så såg

matte nåt vid min bil. Jag fick gå in och matte rotade fram en skål och försvann ut igen.

 

Igelkott var ute och letade efter mat och troligen vatten. Så matte fyllde en vattenskål och tog av katternas

mat sen serverades Igelkott undermin bil. Det är inte lätt att hitta mat och vatten ute i dessa ökentider.

När jag gick ut i morse så var all mat borta och det mesta av vattnet urdrucket.

Sen var det dags att hämta Sigrid och vi skulle ut och åka.

 

Trevligt vi skulle hålla till på den delen av min Sörmlandsledsetapp som har både sjöar och en å. Sånt behövs

när det är så här varmt. Så var det jälvklart bäst att kolla vad som hänt sen sist.

 

Så kan jag meddela att det är midsommar för nu blommar Midsommarblomstren.

 

Bäst att passa på att leka ordentligt innan det blir för hett. Vi har massor att ta igen eftersom det inte blev

så mycket igår.

 

Nu börjar de här vackra Daldockorna att blomma här också. Alltså matte tittade på dom, vi hade viktigare

saker för oss.

 

Detta är viktigt, kolla vattnet i ån mellan sjöarna. Alldeles för lite vatten men det gäller att passa på medan

det finns nåt kvar.

 

Av nån outgrundlig anledning bar matte runt på en flaska, dessutom tom. 

 

Just ja såna här granskott är gott. Käkade en del såna och matte pratade om att såna måste vi plocka nån

dag. Ska visst göras konstiga saker av dom.

 

Kollade skärmskyddet och insåg att det är väldigt bra att ha Sigrid som assistent. Hon är så liten att hon kan

krypa under och kolla att allt är okej där.

 

Bada var vi självklart tvungna att göra. Skönt var det så vi badade mycket. Matte gjorde märkliga saker hon

fyllde den där flaskan med vatten från sjön.

 

Nu ska vi visst gå och kolla om de där kantarellvalparna lever. Skogen är så torr att det knastrar under tassarna

och matte sa att om vi springer för fort finns det risk för gnistbildning.

 

Jodå de små valparna lever och har nog växt nån hundradels millimeter sen sist. Men nu bröt galenskapen ut

hos matte.

 

Ja ni ser ju. VATTNA kantarellvalparna!!!!! När de fått vatten så öste matte en massa löv över dom igen så

att fukten kanske stannar en liten stund i alla fall.

 

Alltså jag känner inte den där totalt galna människan, börja vattna i skogen nu har det gått för långt. Höll

mej på avstånd bakom några buskar i fall det skulle komma nån människa. Kom ingen som tur var.

 

Fortsatte och det var tur att jag hade Sigrid och slapp vistas ensam i skogen med matte eftersom totala

galenskapen brutit ut.

 

Hittade ett nytt ben. Uppskattar verkligen detta att Vilda grisen springer runt och tappar kroppsdelar överallt

som jag kan ta reda på.

 

Där emot verkar Sigrids bästa rullben har försvunnit. Kanske har Vilda grisen återtagit sitt borttappade ben.

 

Badade en massa mer i ån och drack vatten. Tur att vi gick här för det började vara bra varmt i skogen.

 

Nästa sjö. Har ni sett vilken underbar gröt av frömjöl. Vi badade massor i det.

 

Syns inte så bra men jag har vackert gul päls på benen. Klär mej väldigt bra tycker jag.

 

Sigrid hon ordnade rejäla frömjölsinpackningar hon.Inte fanns det nåt ställe i sjön där vi kunde skölja av oss

heller. Äsch, hon bara gnällde i onödan detta är perfekt pälsvård.

 

Fick gå tillbaka till ån och skölja bort allt. Blev alltså många vändor i vattnet. Träffade ett par vandrare som

ville ha vägbeskrivning till det där Helvetets port som ligger på min etapp.

 

Äsch, blev koppelfångar för det kom ett helt gäng med scouter som var ute och vandrade på min etapp. De 

skulle ha rast vid skärmskyddet och eldningsförbudet hade de ingen aning om. Hoppas att de släckte ordentligt

efter sej.

Åkte hem och Sigrid skulle hem till sej, onödigt!!!!!

Gick på eftermiddagsrunda, fick ett grisöra i Prylafären. Så passade jag Tempo medan matte köpte nåt tråk.

Perfekt för Sigrid kom minsann medan jag passade. Vi hade inte setts på flera timmar så det var på tiden.

Vi träffade diverse människor vi känner och ett par hundar också. Men sen hittade människorna på att vi

skulle till varsitt hemma. Korkat eftersom det är sån där onödig helg nu och vi inte ses.

Av Wilma Border collie - 25 maj 2017 17:29

Idag så skulle nåt ställe där jag och Sigrid aldrig varit besökas. Sånt är alltid skoj.

 

Varför ska jag stå här och glo? Var det inte så att jag skulle hämta Sigrid?????

 

ÄNTLIGEN efter många timmars väntan, så kom Sigrid springande. Enligt hon helt utan tidsbegrepp så tog det

nån minut bara.

 

Alltså vi älskar varandra och har inte setts på flera veckor. Att människorna påstod att det var senast igår det

är lögn.

 

Är det för mycket begärt att vi får vara på fria tassar? Har gått på tråkgator ett tag.

 

Så äntligen ordning i tillvaron igen. Här har jag inte varit på väldigt många månader så det var massor att

undersöka.

 

Människorna hade tänkt att vi skulle ha fått ta en sväng på fjället (jodå Malmköping har ett fjäll, vi har allt

här). Men det gick inte för det går ett gäng med kossor där, skymtar en sån mitt i bilden.

 

Fortsatte på en annan väg där vi i alla fall kunde vara på fria tassar. Hade mycket att titta på och undersöka.

 

Planen var att vi skulle ha kunnat leka en del här, men där borta är det nåt konstigt.

 

Ett gäng kossor igen som saboterade planerna. 

 

Så där nu är vi på en annan väg och här finns inga kossor eller annat störande.

 

Fast vi lekte kossor en stund, alldeles utsökt gott gräs här. Men det är så fruktansvärt torrt att det dammade

om tassarna när vi rörde oss här.

 

Aha bollarna var med och Sigrid skulle prova den hon köpte igår.

 

Äsch, vi struntar i de där bollarna. Nytt ställe då finns det faktiskt en massa annat intressant att pyssla med.

 

Käka ost efter gott uppförande till exempel. Sen skulle vi gå till ett annat ställe, där vi inte heller har varit.

Massor med människor var det och en massa saker.

 

Jaha och nu tänker ni överge oss, ska vi stå här i flera månader eller?????

 

De kom tillbaka och släppte oss från fångenskapen vid stupröret. Men det där ser spännande ut.

 

Måste absolut kolla närmare vad det är människorna har handlat.

 

Jo det råkar vara så att jag tycker väldigt mycket om glass. Serverades varken glass eller ost så länge som

jag befann mej på bordet. La mej under bordet och surade.

 

Tack det var vänligt att du kom ihåg att jag också behövde glass. Väldigt god var den.

 

Självklart så fick Sigrid också. Sen skulle vi kolla på en del annat.

  Sigrid hon hittade nåt väldigt spännande.

 

Jaha och???????? De där är fullkomligt ointressanta.

 

Men inte enligt Sigrid. Detta är nog det slutliga beviset för att hon tror att hon är Border collie.

 

Ett gäng med fårskallar. Alltså jag borde vara intresserad och vilja valla dom, men bryr mej inte ett dugg.

Sigrid däremot hon hade nog gärna tagit både en och många rundor hos dom.

Skulle gå hemåt igen, varmt hade det blivitoch törstiga var vi.

 

Titta vad vi hittade, en alldeles perfekt vattenskål. Precis vad vi behövde.

 

Fanns en perfekt liten avsats för Sgrid så hon också kunde dricka ordentligt. Såna här vattenskålar borde det

finnas överallt.

 

Kom på att vi skulle leka, men det var en ganska korkad idé. Blev alldeles för varmt så vi slutade lika snabbt

och hittade lite skugga att svalka oss i en stund. Sen var det bara att fortsätta hemåt.

Sigrid har hört orden hon avskyr "Gå hem". Det tänker hon inte alls, i hennes värld ska hon med hem till mej

och umgås i några timmar till. Pågår en liggstrejk, men hennes matte vann så Sigrid var tvungen att gå hem

till sej.

I morgon ska vi göra nåt annat, har hört talas om att åka och bada. vilken låter väldigt trevligt.



Av Wilma Border collie - 24 maj 2017 17:48

Hörde talas om att åka till nån skog idag. Lät trevligt och matte använde bilen när Sigrid skulle

hämtas. Trodde inte att hon var riktigt klok när hon parkerade på Heden.. Men det var för varmt för

skogen så vi skulle till sjön innan det var dags att åka vidare.

 

Träffade Rocky, mycket trevligt för det var länge sen sist.

 

Vi ser nåt, detta kan nog bli skoj.

 

Inez var ute och rastade sin matte.

 

Sekunden senare så kom Rick också. Honom har vi inte sett på många evigheter.

 

Bestämde oss för att göra sällskap med dom, vi skulle i alla fall inget speciellt just då.

 

Hörru din slyngel pinnen är MIN!!!! Vet inte hur det gick till men jag förlorade dragkampen.

 

Sigrid berättade att hon är störst bäst och vackrast  så Rick ska hålla sej på mattan menar gräset.

 

Rusa snabbt i sanden det är skoj det. 

 

Fast Sigrid hon var fullt upptagen med att gräva sina livsviktiga gropar som ingen får komma nära. Finns det 

sand så ska gropar grävas och allt annat är oviktigt.

 

Varmt var det så bada var extremt nödvändigt. Vi badade väldigt mycket.

 

Så alldeles perfekt. Vid sjön var det massor med människovalpar och alla ville umgås med oss. Både kela och

leka. 

 

Rick han har fortfarande inte förstått det där med att hoppa upp på bänkar. Försökte lära honom men Sigrid

hade många och väldigt högljudda åsikter så han vågade inte.

  Matte var snäll och gav honom ett påar slickar från osttuben i alla fall. Nån gång kommer han säkert att lära

sej att det lönar sej att utföra diverse saker och få belöning.

 

Några människovalpar skulle fånga nåt i vattnet trodde dom. Men det gick inget bra. Alla Vithajar rymde

eftersom vi plaskade runt så mycket och några andra kryp syntes inte till.

 

En tjej blev alldeles är i mej så jag fick stå i vattnet och posera för en massa bilder. Trevligt att vara så

uppskattad.

 

Alltså hundlivet är underbart med en massa människovalpar som vill umgås med oss.

 

Så var det dags för dragkamp igen. Pinnen är MIN det är jag som badar med den! Den här gången så vann

jag faktiskt.

 

Vet inte riktigt vad Sigrid drömmer om. Hon stod länge och bara stirrade ut över sjön.

 

Slut på allt skoj. Vi har badat miljoner med gånger och busta järnet både med Inez och Rick och alla skoj

människovalpar. Nu ska vi till bilen och åka och göra nåt.

 

Det blir bra det här. Matte skulle nåt i hålan Flen men där finns minsann Grisöronaffären. Nu ska vi shoppa.

 

Perfekt det kom fram en godispåse så vi fick en massa gott. Så fanns sakerna som Sigrid behövde plus att vi

handlade en del andra nödvändigheter. Fast när matte sa att vi skulle  åka så hade vi inte alls nån lust, kunde

ha varit kvar och shoppat mer och provsmakat lösgodis.

 

Det här köpte Sigrid, en liten frisbee och en liten boll. Vanliga frisbee är lite svåra för henne att hantera och

samma sak med normalstora bollar. Men de här passar hennes storlek perfekt.

 

Fick en ny variant av märgben också. Fylld med nåt annat än märg. Mycket gott.

 

Usel bild men hagalna Sigrid. Hon har snott det fyllda märgbenet plus att hon har det jag gjorde slut på i går 

och så har hon två gamla som inte syns i bild. Hemma äter hon inte märgben, men de jag gjort rent de

älskar hon.

Sen var det dags att lämna hem Sigrid, hon fick med sej det tomma märgbenet eftersom hon utsåg det till

favorit. Bra nu kommer mina uttjänta till användning.

I morgon är det nån sån där onödig röd dag fast det är torsdag, men jag och Sigrid ska få umgås i alla fall.

Vi ska visst göra nåt som vi inte gjort förut.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards