wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 14 maj 2017

Skoj med Ossy och tränat Inez

Av Wilma Border collie - 14 maj 2017 17:42

Har haft en bra hunddag. Trodde det skulle bli en tråkdag först, men jag hade fel.

Skulle gå nånstans i hemmaskogarna idag.

 

Sekunden innan denna bild så frågade matte om jag ville ha min boll. Ska inte alls ha nån tråkboll, jag har

minsann hittat nåt skoj jag.

 

Tjoho!! Ossy var ute och åkte med sin husse, men kastade sej av den där fyrhjulingen när han såg mej. Nu ska

vi ha skoj.

 

Vi började med att kramas rejält.

 

Körde snygg pardans också.

 

Inte för att jag riktigt vet vad vi gör här,men skoj hade vi.


  Det syns på den här filmen hur roligt vi har. Påmed ljudet så hörs det hur vi låter. Det har hänt att människor

tror att vi slåss men vi bara leker hårt och har superskoj.

 

Men nu blev det riktigt läskigt. Jag tror att Ossyhusse tänker hundnappa mej. Fast egentligen var det så att jag 

var erbjuden att få prova att åka fyrhjuling ihop med Ossy. Alltså skulle jag lyftas upp, tänkte inte åka en

centimeter så jag var nere snabbare än jag kom upp.

 

Ossy hade ingen lust att hänga med sin husse så han hoppade ner och fortsatte leka med mej. Fast det slutade

med att han följde med sin husse.

 

Detta kallar matte för att jag "Gör en Sigge". Jag har alltså tagit saken i egna tassar och smiter genom en

talldunge. Precis så här gjorde Sigge väldigt ofta när han rymde till Siri.

 

Jag tog mej in hos Inez som såg så ensam och övergiven ut. För att muntra upp henne snodde jag hennes

pinne.

 

Matte har sina ljusa stunder även om de är ganska få. Hon erbjöd Inez att hänga med mej på min fortsatta 

runda. Mycket trevligt med sällskap.

 

Människor är märkliga, kasta sopar omkring sej överallt. Så ska inte vi hundar få vara här när människorna

börjar bada. Inte skräpar vi ner inte, vi bara badar och leker.

 

Gick och badade lite, mycket skönt.

 

Så kan man leka den skoj leken kast med lite Inez. Fast hon var uppe lika fort igen.

 

Kurs pågår. Jag lär Inez att det är väldigt viktigt att inspektera bryggor.

 

Matte övade inkallning med henne. Titta så fint hon kommer, tror det var osten som drog.

 

Nästa viktiga lektion. Hoppa upp på båt kan löna sej. Jodå vi fick ost.

 

Så var det balansövningar på fallna träd. Ger också belöning.

 

Inez fattar snabbt för efter att ha badat lite mer så hoppade hon upp på alla båtar hon hittade. Lönande

sysselsättning.

 

Nästa lektion, lära sej att de kan växa ost på trädstammar. Jodå Inez fattade det också.

 

Kopplade av med en del lek också. Typ jaga varandra fort och mycket.

 

Hörru Inez det finns en skoj lek som heter Hunden på täppan, ska vi leka den? Men Inez har aldrig lekt den

så hon förstod inte vad jag menade.

 

Hittade en bra pinne och tänkte roa mej med den istället.

 

Usel kvalitet på pinnarna nu för tiden. Blev bara flis av den.

 

Kom nu Inez ska jag visa dej nåt annat trevligt.

 

Leta ost på de gamla stockarna. Innebär både en massa klättra, öva balansen och dessutom hitta osten.

 

Enda levande varelsen vi träffade. En snigel, eftersom det är sån ökentorka har de knappt varit synliga i år.

 

Inne i skogen och efter att ha grejat med diverse vanliga hundsaker var det dags för nästa övning. Du förstår

Inez att balansera på stubbar kan vara lönande och det är bra för att träna balans och kroppskontroll.

 

Jodå efter lite testande så klarade Inez av det och fick en massa beröm och godis.

 

Tillbaka på gatorna och dags att lämna hem Inez till hennes människor.

 

Det tar på krafterna att hänga med mej och matte och få en massa aktivering, alltså inte bara bus utan få

använda skallen rejält också. Sånt behöver alla hundar få göra varje dag.

Gick hem och somnade gott ett par timmar. Tråkrunda på eftermiddagen, roligaste som hände var att jag

badade i ena fontänen.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 25 april 18:01

Skulle hämta Basse inför skogsrundan.   Titta! Premiär för i år att åka nedanför skidbacken. Det finns en del snö kvar i backen om vi skulle drabbas av akuta behov av rull i konstsnö. Basse var mycket nöjd eftersom han befann sej på vanliga li...

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards