wilmablogghund

Alla inlägg den 20 oktober 2016

Av Wilma Border collie - 20 oktober 2016 18:00

Idag har jag varit i en ny skog igen och tänk den här skogen hade inte ens matte varit i tidigare.

Trodde faktiskt att hon kände till varenda skog av värde men tydligen inte.

 

Så nu är jag och Sigrid på plats i den nya skogen. Alltid spännande med såna.

 

Matte gick mest och tittade på det här kärret, enligt henne är det alldeles perfekt för att hitta såna där

Rödgula trumpetsvampar. Fanns självklart inga idag eftersom det varit alldeles för torrt men ett år med

regn så.

 

Vilket fynd!!!!!! Vi hittade en bäck som det till och med var lite vatten i. Såna är ju extremt sällsynta men

svampvattnet som föll igår gjorde nog lite nytta. Fast marken kommer nog snabbt att ta hand om det.

 

Ny skog innebär massor med spännande dofter också. Vi hittade hur mycket som helst att undersöka.

 

Perfekt skog att springa mycket och snabbt i. Både jag och Sigrid testade det ordentligt.

 

Växte till och med svamp där. Fast Narrkantareller är inget att ha.

 

Jaha det gäller att kolla in den här skogen ordenligt särskilt som matte sa att vi kommer att vara här

ibalnd. Om inte annat så nästa år.

 

Vackert var det med stora urgamla tallar på en del ställen. Matte rundade massor av dom i jakt på

Blomkålssvamp men det fanns inga.

 

Någon har lämnat sina dofter på den här enbusken. Tog mycket tid att gå igenom den ordentligt.

Alltså jag SKA ha loss den här eländiga pinnen. Slet som sjutton med den men den vägrade. Matte som

inte begriper speciellt mycket stod och skrattade åt mej!

 

Sigrid är en pålitlig kompis. Hon försökte också, men inte heller hon lyckades.

 

Det här är väldigt skoj. Jag lägger mej ner och leker osynlig alltså ser inte Sigrid mej.

 

Så slutar det så här, när hon närmar sej så hoppar jag upp och börjar jaga henne. Jätterolig lek.

 

Ha! Den här satt inte fast utan den kunde jag roa mej mycket med.

 

Detta är perfekt träning. Vi sprang mycket och fort i en rejäl backe.

Som tur var så var inte kameran framme när jag skulle rulla mej där backen var som allra brantast. Kan väl

säja att det blev ett gäng rull för mycket.

Matte som alltid hittar i alla skogar hade egentligen räknat ut en bra runda genom skogen och tillbaka via

en liten väg. Men den blev det inte idag, hördes nåt som lät som timmerbilar från det hållet.

 

Gick över en fin myr, tyvärr alldeles torr nu men det borde finnas mycket bra vatten där normala år.

 

Fanns faktiskt flera svampar. Ett litet gäng med Föränderliga tofsskivlingar. Men de var så få att de blev

kvar i skogen.

 

Tänk det växte minsann godis på marken i den skogen också. Finns inte minsta lilla smula kvar nu vi städade

noga bort allt.

Efter att ha utforskat den här nya skogen i ett par timmar så sa matte att vi nog var nära vägen igen.

 

Hon hade alldeles rätt så vi fastnade i koppel i fall det skulle komma bilar.

 

Bra, det fanns vatten precis vid bilen så vi kunde dricka. Gott var det med svampvatten från marken.

Matte hade hört rätt om det där med timmerbilar för det kom en och körde upp på vägen vi skulle ha kommit

tillbaka om vi gått som matte tänkt från början.

Åkte hem igen, lämnade Sigrid och hem till mina katter.

 

På eftermiddagsrundan så var jag tvungen att be om lite godis på Pryl 7an. Matte hittade gamla vykort

med passande motiv. Ungefär så här ser det ut när det är svampträff här i Malmköping.

I morgon ska visst jag och Sigrid valla mattes mamma i skogen en stund.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards