wilmablogghund

Alla inlägg under juni 2018

Av Wilma Border collie - 30 juni 2018 17:59

ÄNTLIGEN lördag! Inträffar alldeles för sällan, men enligt HonUtanTidsuppfattning så förekommer de väldigt tätt.

Jag började som vanligt vänta direkt efter morgonrundan. Som vanligt tog det flera veckor innan det var dags. Undrar om matte fattar hur fruktansvärt jobbigt det är att ligga och passa ytterdörren så länge?

   

Så där jag är på plats i den märkliga Garderoben, heter så eftersom mattes korkade mobil vägrar skriva gathörn och ändrar till garderoben.

   

Det var verkligen på tiden! Äntligen en överlycklig Sigrid som saknat mej massor. Människorna borde förstå att vi inte alls ska drabbas av onödiga skilsmässor.

   

Nu så är det nära och vi skymtar Ossy långt där borta. Nu ska vi roa oss massor.

   

Träffade hunden som sköter Wärdshuset. Möter honom ibland på gatorna men nu skulle han prova att vara med oss och umgås. Den där skuggan av en människa ser mycket märklig ut, vet inte vad den pysslar med.

   

Sigrid bestämde sej för att vara på sitt artiga humör och hälsa fint. De brukar faktiskt träffas ibland. Var en annan ny hund där också, men han var bara kvar en kort stund.

 


Var många småhundar idag. Helt helt gäng Chihuahuor och en del andra. Trevligt att det kommer så många.

   

Jag hade et allvarligt samtal med Sigridmatte om de korkade påhitten med skilsmässa. Berättade om hur vi saknar varandra och att det är oacceptabelt med påtvingade skilsmässor. Hoppas hon lyssnade ordentligt på mej.

   

Atli blev kompis med Wärdshushunden direkt. Alltså jag lovar jag ska skicka demensmatte på kurs i hur man kommer ihåg mina kompisars namn. Får skämmas för henne.

   

Jag hade en massa skoj med en av alla mina kompisar en stund. Det är roligt att springa fort tillsammans.

   

Hittade BeagleMimmi så det blev en massa lek med henne och Sansa också.

   

Det är synd att Atli bor i det där Malmö. Han gör sej till kompis med alla han träffar och har så skoj. Tänk om han bodde så nära att han kunde hänga mer med mej, Sigrid, Micco och hänga med på lördagarna.

   

Nä, nu drar vi till sjön. Det är bara för människorna att hänga på, har vi bestämt att vi ska bada så gör vi det.

   

Sigrid hon tog sina lerbad som vanligt. Nu lurade hon ner Micco också i vattnet som enligt oss hundar doftar underbart och enligt människorna stinker fruktansvärt.

   

Några ägna sej åt nån kappsimning. Vem skulle hinna först till ön?

   

Men det går lika bra att mingla runt i vattnet också. Oavsett vad vi gör så har vi skoj.

   

Beagle Mimmi behövde energi så hon tiggde godis av matte. Klokt för det går åt massor med energi när vi har skoj.

   

Nästa lilla söta nykomling. Hon ansåg att det var lite läskigt och föredrog ett mänskligt knä för att ha lite koll på avstånd. Alla hundar får faktiskt välja själva om de vill umgås.

   

Sigrid tappade bort sitt sociala humör. Eller hon bestämde sej för att bara vara social med människor som här tillsammans med Atlimatte.

   

De här två fann varandra och hade en massa skoj på stranden. Ja alltså alla blir ju kompisar med alla.

   

Bryggmingel är också trevligt. En brygga kan rymma många hundar.

   

Eftersom det inte var så ovädershett idag så blev det en massa skoj lek på land också mellan alla bad. Fler lördagar till alla hundar!

   

Behövde energi så jag delade ost med en kompis. Här delar vi alltid på allt. Vet att det räcker till alla.

   

Äsch! Nu har tiden gått för fort igen. Ossy har bett om sitt ben och det är dags att skiljas åt. Tar säkert flera år innan det är lördag igen.

   

Jaha bara att gå hem till ensamhet och elände då. Dessutom hörde jag att Sigrid och Micco är bortresta imorgon. Alltså lyssnade inte Sigridmatte på mej.

Fast matte påstår att jag har minsann jobb som fyrbent etappledare att utföra så jag kommer att vara sysselsatt.

Av Wilma Border collie - 29 juni 2018 18:18

Mycket bättre väder idag, svalt och skönt precis som det ska vara. Alltså bestämde matte att jag skulle få åka till en skog där jag inte varit på ett par månader.

Jag var självklart fullt inställd på att jag skulle ha åtminstone Sigrid och Micco med mej.

   

Äsch! Jag är framme och alldeles ensam och övergiven. Sigrid, Micco och Atli var tydligen upptagna med annat idag. Synnerligen korkat med två dagars skilsmässa.

   

Eftersom det var länge sen jag var här så hade jag massor att kolla. Men det hade varit bättre att ha kompisar att diskutera dofterna med.

   

Men snälla rara Ekorre. Jag är ensam, har inte en endaste kompis med mej i skogen. Du kan väl leka med mej en stund eller? Inte det inte, Ekorre var lika asocial som alla andra jag träffat.

   

Kollade en massa mer viktigt. Allt var som det skulle frånsett att det är alldeles för torrt överallt.

   

Struntade i stigen för vi skulle in i skogen. Kanske att jag skulle hitta nåt trevligt här.

   

Eländiga Vattentjuv! Hela bäcken är stulen, här brukar det finnas gott och svalkande vatten, men nu var det torrt så det dammar.

   

I den här skogen så brukar de där blivande svamphundarna som jag och matte utbildar vara. Alltså skulle jag kolla om det fanns några kantareller. Jodå, det finns små såna och jag markerade snyggt.

   

Må svampvattnet börja falla så de kan blir stora och vuxna. Det är bara en dryg månad kvar innan det är dags för årets första elever.

   

Självklart fick jag en massa beröm och belöning. Bra det här svamphundsjobbet.

   

Tro inte att jag glömmer. Jag vet att det brukar växa här borta också. Lika bra att gå och kolla.

Tyvärr var det alldeles tomt ännu.

   

Efter att ha hittat små kantarellvalpar på ett par ställen till så satte jag mej på en sten och funderade över hundlivet. Som varför jag ska drabbas av ensamhet i två dagar. Enligt matte så går inte världen under och jag kan behöva vara på egen tass med bara henne i skogen ibland. Korkat enligt mej.

   

Hm, jag har hittat ett par svampar. Tror jag kanske nosade på såna här nån gång förra året.

   

Har jag gjort rätt? Får jag belöning för dom här? Visst fick jag belöning och massor med beröm. Svampen heter Brödticka och är ätlig men ingen svamp som matte plockar. Men jag hittade dom på egen tassa och gjorde ett väldigt bra jobb.

   

I skogen var det miljarder med myggor. De undviker matte men mej älskade de helt plötsligt. Fick en massa tjärsalva på nos och öron och sen undvek de mej också.

   

Här borde det vara ett trevligt kärr med vatten som doftar underbart av ruttnade växter. Torrt så det dammar.

   

Kom ett svart moln. Tänk om det kunde falla massor med svampvatten från det. Ja alltså helst när jag kommit hem. Men det var tyvärr bara ett litet moln som försvann lika snabbt utan svampvattennedfall.

   

Föränderlig tofsskivling är en svamp jag kan, Faktiskt en av de första jag lärde mej ordentligt. Hittade två stycken, men de hade dött torkdöden. Fast jag fick självklart beröm och ost.

   

Sent i går kväll försökte det falla svampvatten, men det var bara ytterst lite. Men på ett skuggigt ställe fanns beviset kvar.

   

Ormbunkarna tror tydligen att det är höst, så här ska de se ut då och inte nu.

   

Jaha skogstimmarna är slut för där borta står Pelle Peugeot och väntar på mej. Bara att åka hem igen då.

Träffade en del människor jag känner när jag var på eftermiddagsrunda. Tacksam för en del sällskap i alla fall. Men i morgon är det LÖRDAG. Då ska jag minsann hänga med massor med kompisar och ha skoj.

Av Wilma Border collie - 28 juni 2018 18:07

Så blev det en sån där tråkdag. Sigrid, Micco och Atli skulle åka till en sjö och bada. Där har jag varit några gånger. Men det är ett par mil dit och eftersom ovädret skulle bli ännu värre vägrade matte. Köra bil när det är 30 i skuggan är inte att tänka på i alla fall inte i det skick som matte blir då.

   

Är ute, har tagit bilen den löjligt lilla biten till nära Ossys hemma. Eftersom jag knappt orkade gå hem i går i ovädret var bilen lösningen. Matte hade kylmanchetter för att förhoppningsvis överleva en stund ute.

   

Jag hade kylhalsbandet, vilket underlättar en del.

   

Nähä, ingen Ossy på dagis i dag heller. Fast det var för oväderhett för lek.

   

Har kommit till sjön och passade på att dricka på ett ställe.

   

Passade på att ligga i skuggan en stund innan jag skulle vidare till badplatsen.

   

Så framme och det är skönt med vatten.

   

Gick ut till ön igen. Perfekt vattenpromenad för jag blir blöt upp till magen så det svalkar skönt.

   

Men man blir väldigt våt av vatten. Titta vilket spår det blev av mej i sanden.

   

Bara att slänga mej på marken och torka pälsen ordentligt.

   

Hetare och hetare blev det. Låg en stund i skuggan under ett bord.

   

Badade igen sen la jag mej under bänken, men började vara odrägligt även i skuggan.

   

Nu är jag på ön igen och denna gång i sällskap med matte. Bara det att hon var övertygad om att hon skulle tillbringa resten av sitt liv på den öde ön.

   

Helt plötsligt så var den omringad av miljoner med matteätande 300 meter långa Vithajar. Jag såg några få små fiskar jag.

   

Tänkte faktiskt inte tillbringa resten av mitt liv på en öde ö i stekande sol. Vara bara att gå och inga Vithajar tog mej. Matte kastade grus i vattnet och nästan sprang tillbaka. Antar att det var sista gången hon var på den där ön.

   

La mej och slappade i skuggan vid en husvägg en stund. Nu var det så fullkomligt odrägligt att det var lika bra att gå tillbaka.

   

Hittade en pinne och tänkte först leka, men det var alldeles för hett. Får använda den där pinnen nån dag med bättre väder.

   

Passerade Ossys dagis igen. Träffade en hund där, men hon ville inte umgås och förresten hade inte jag orkat leka.

   

Hemma igen. Inte konstigt att det var vidrigt ute. 28,5 i skuggan och klockan är bara 11.

   

Marsvinen ska ha sin dagliga omgång med gräs. Men titta på det märkliga marsvinet i mitten av bilden. För en gångs skull inte Kleptoman Leya som utmärker sej. Nu var det Idun som ansåg att gräset var till henne. Men här är vi alla kompisar och delar på det mesta.

Sov och gick på en vidrig eftermiddagsrunda. Matte totalvägrar att titta på termometern, den visar säkert 350 grader eller nåt.

I morgon ska det bli bättre väder säjs det, Hoppas jag så jag kommer i väg till nån trevlig skog och orkar göra saker.


Av Wilma Border collie - 27 juni 2018 18:19

Så blev ovädret ännu vidrigare. Var äckelhett redan när jag gjorde morgonrundan vid halv åtta.

Alltså inte ens att tänka på att åka till nån skog eller annat trevligt ställe idag.

   

Har hämtat Sigrid och Micco. Matte har en badplan åt oss. Jag och Micco fick vara på fria tassar men Sigrid var fånge eftersom hon ofta rymmer i de här trakterna.

   

Jag bestämde mej för att leta efter Ossy. Har inte träffat honom på många dagar så det var dags.

   

Äsch då, ingen Ossy fanns att hitta. Ja, ja det kommer fler dagar.

   

Vi skulle låna hans badplats. Här fanns det minsann intressanta dofter. Vi diskuterade dom ordentligt.

   

Och där kom Sigrid tillbaka från sitt lerbad. Hon bara måste kasta sej ut i lervattnet och simma. Antar att det är nån form av pälsvård hon ägnar sej åt.

   

Pust, suck och stön. Det är inte långt att gå till Ossys badplats men ovädret är jäkligt. Var tvungen att vila i skuggan en stund.

   

Men det är i alla fall skönt att bada och få lite svalka. Vi ägnade mycket tid åt det.

   

La mej på bryggan och studerade båten ordentligt.

   

Matte började locka och tyckte att jag skulle prova att hoppa i den. Först var jag tveksam men matte höll i så den kunde inte röra på sej.

   

Jag gjorde det!! Inget farligt hände, båten låg stilla och inte skulle den nånstans heller.

   

Så där, det lönar sej att båtträna. Fick minsann en massa god ost för besväret.

   

Firade genom att bada en massa mera.

   

Sen ska pälsen torkas ordentligt också.

   

Hetare och hetare blev det. Sigrid la sej på ett bord i skuggan och slappade, jag låg under bordet och Micco som inte bryr sej så mycket om oväder var i solen.

   

Men så var det Sigrid och hennes gropar. Nu var hon tvungen att tillverka en alldeles i sjökanten. Mycket viktig var den och som vanligt fick vi inte komma nära.

   

Jaha gropen är klar och enligt Micco doftade den ljuvligt för han rullade massor där.

   

Titta här då! Sigrid simmar till den lilla ön. Ännu märkligare matte har lyckats ta sej ut till den utan att bli sliten i stycken av Vithajar.

   

Provade jag också, vattnet är så lågt att jag kunde gå till den.

   

Lönade sej för vi fick ostbelöning för väl utförd simning och vattenpromenad.

   

Micco var kvar på land, men han vågade gå en bra bit ut i vattnet. Får han träna några gånger till så kommer han säkert att våga simma dit.

   

På väg tillbaka, jag går och bredvid mej simmar Sigrid.

   

Firade vårt öbesök med en del lek tillsammans med Micco. Men det blev kortvarigt, vi orkade inte i ovädret.

   

Hörru, det var så roligt att gå till ön att jag gjorde om det. Kan du komma och ge mej ost nu? Nähä jag fick gå tillbaka till land för att få den.

   

Flämt!! Hur sjutton ska jag orka gå hem i ovädret? Både jag och Sigrid vilade flera gånger, matte svor över att vi inte tagit bilen den lilla biten. Hade varit skönt att slippa gå.

   

Men titta här då! Hemma hos Sigrid så hittade vi Atli! Nu är han och hans matte tillbaka några dagar. Förhoppningsvis blir det bättre väder så vi kan göra nåt skoj tillsammans.

   

Pust! Jag ska gå hem och det är minst 1000 grader hett ute. Släpade mej hem, har bara slappat.

Släpade mej runt på en vidrigt het eftermiddagsrunda. Tur att jag har kylhalsbandet, det hjälper i alla fall lite.

Av Wilma Border collie - 26 juni 2018 18:05

Blääääää, nu är ovädret tillbaka igen. Det där med en massa trevliga skogsrundor och orka en massa skoj det är bara att glömma igen. Vi som hade det så bra ett litet tag nu med en massa skoj sysselsättning.

I dag skulle det göras saker, eller Sigridsmatte behövde göra tråk och vi skulle skjutsa. Bra att hon inte bilnappade idag.

   

Trevligt, vi ska göra nåt en stund innan det blir alldeles för ovädershett. Här har vi varit en gång förut. Bästa att kolla vad som hänt sen sist.

   

Människorna var mest imponerade av att det faktiskt fanns mogna hallon. Med en väldig tur så torkar inte alla bort utan det kanske går att plocka en del om ett litet tag.

   

Kollade en del i den fina ek och hasselskogen. Enligt matte kan det bli en massa skoj svamp här om det behagar falla mer svampvatten.

   

Sigrid och Micco hittade nån hög av okänt ursprung som det absolut skulle rulla i. Tänker inte upprepa vad människorna ansåg.

   

Fanns faktiskt en svamp, en kremla.

   

Sigrid visade framtassarna. Vi tränade en del på kremlor förra året och det kom hon ihåg. Här väntar hon på belöning.

   

Micco provade och var superduktig. Han har verkligen fattat det här att svamp det ger belöning,

   

Nu så vi har varit duktiga alla tre och osttuben är framme. Det lönar sej att markera svamp. Titta på Sigrid som lagt sej till med störts bäst och vackrast minen.

   

Jag insåg att jag klär väldigt bra i gräs. Passade på att spana av en massa när jag var på högre höjd.

   

Perfekt. Sist hittade vi en bra badplats här så den uppsökte vi naturligtvis. Mycket skönt att kunna bada och dricka vatten. Ägnade en hel del tid åt det.

   

Jag hade ett samtal med Sigridmatte om det där med att bilnappa. Tror hon förstod att jag behöver ha koll på min bil.

   

Efter att ha badat en massa så fick jag som vanligt göra en polisinsats och be Sigrid att lugna ner sej lite. Tala om att Micco inte alls ska dö och sånt.

   

Phu!!! Det är alldeles för vidrigt oväder nu. Begriper inte riktigt varför vi ska vänta här.

   

Men titta!! Människorna skulle fika och vi fick minsann glass. Mycket gott och svalkande

   

Har åkt en bit och nu passa vi ICA i Flen medan Sigridmatte gör tråk där. Fast vi hade trevligt. Kom en massa människor hela tiden och många stannade och pratade med oss. Vi gjorde en riktig insats när det kom en som nyligen förlorat sin gamla hund. Människan var så glad för att hon fick gosa massor med oss och prata en massa med matte.

   

Trodde passningen var över när Sigridmatte tömt affären. Men då skulle matte in en snabbis, men det gick fort.

   

Inget besök i Flen utan att shoppa i Grisöronaffären. Nu hette det att jag behövde inte alls shoppa för det gjorde jag förra veckan. Jaha och?? Jag behöver alltid shoppa loss där.

   

Mitt koppel är synnerligen opålitligt. Titta här, det försökte minsann sno åt sej en foderhink. Blev inte så för vi har såna så det räcker.

   

Jag SKA shoppa!! Fick faktiskt köpa ett par såna här tuggben med kyckling.

   

Som det ska vara, godis när matte betalt det där lilla jag fick handla.

   

Micco han har minsann lärt sej att det serveras godis när shoppingen är färdig. Som sagt han är en smart hund.

   

Har skjutsat hem Sigrid, Micco och Sigridmatte med allt tråk plus Sigrid och Miccos viktiga saker.

Tydligen var jag efterlängtad för Kleptoman Leya satt i fönstret och spanade efter mej.

Åt ett sånt där tuggben och somande ett tag.

Vidrigt het eftermiddagsrunda så nu ska mitt kylhalsband fram igen.

Av Wilma Border collie - 25 juni 2018 18:23

I dag skulle vi få göra nåt vi inte gjort på väldigt länge.

När mina morgonrutiner var avklarade så hämtade jag Sigrid och Micco plus deras matte.

   

Vi hamnade i Bombmurkelskogen. Här har vi inte varit på evigheter, sist då fanns det Bombmurklor här men deras tid är sedan länge över. Hade jag varit lite uppmärksam så hade jag märkt att Sigridmatte var försvunnen men det tänkte jag inte på. För övrigt var vi koppelfångar ovanligt länge.

   

Jaha så var vi övergivna då. Bundna vid ett träd inne i skogen och matte tänker försvinna. Jag och Sigrid som varit med förr förstod var som var på gång och talade om för Micco att matte skulle återkomma.

   

Mattes sysselsättning, skvätta blod omkring sej. Ett längre spår till mej och Sigrid krokigt och lite svårt.

   

Detta är slutet på Miccos. Han har bara spårat en gång och det var ett par månader sen. Alltså gjorde matte ett kortare och enklare till honom. Här ligger det skinkbitar och väntar på en stubbe.

   

Sigrid ansåg att hon skulle minsann gå spår direkt när matte kom tillbaka. Fick hon inte.

   

Så vi är på fria tassar. Hade mycket att kolla på och inspektera efter den långa frånvaron. Men helt plötsligt var Micco spårlöst borta. Han brukar alltid vara alldeles nära och komma direkt. Ingen Micco, matte ropade och visslade men borta var han.

   

Nu måste vi försöka leta reda på Micco. Han drar aldrig nånstans och matte målade upp alla möjliga skräckscenarion. Stora frågan var varför han försvunnit.

   

Titta där inne bland granarna. Micco är hittad. Han som bara gått ett kort spår i hela sitt liv tog saken eller om det var spåret i egna tassar. Alltså hade han stuckit i väg för att spåra. Dessutom valde han spåret som jag och Sigrid skulle gå, alltså det svårare. Matte fick helt plötsligt hysterisk roligt åt honom.

   

Jag och Sigrid kastade oss över vårat spår, detta är bland det allra bästa vi vet. Hade tur för Micco hade inte snott åt sej all skinka vid slutet.

   

Micco kom mot matte men fortsatte direkt till det som var hans spår.

   

Alltså Micco som knappt vet vad spår är, han satte nosen i backen och spårade som om det är nåt han gör varje dag. Den som påstod att han är korkad och obildbar skulle se honom nu. Han lär sej så snabbt och älskar att få använda nosen.

   

Hur går det Micco hittade du alla skinkbitar eller ska jag hjälpa dej? Så klart han hade hittat allt. Dessutom gick han spåret igen så nöjd och belåten med att få pyssla med detta.

   

Kollade en massa mer i skogen, men nu var Micco koppelfånge eftersom han ansåg att hon skulle fortsätta med spåren.

   

Hm. här har någon blött väldigt mycket. Micco trodde nog att det var ett nytt spår vilket det inte var. Matte tror att en Vild gris blivit skjuten här.

Gick en sväng till, hittade inget av intresse.

   

På väg tillbaka så kollade Sigrid vårt spår igen. Men nåt nytt spårslut fanns det inte. Matte pratade om att vi nog skulle åka till sjön för det började vara ovädershett i skogen och både jag och Sigrid var väldigt varma.

   

Men vad är detta? Där kommer min bil!!!!!! Ungefär nu kom jag på att Sigridmatte hade varit med i bilen men sen försvann hon spårlöst. Vi hade så mycket att pyssla med så en människa mer eller mindre det märkte vi inte.

   

Insåg att inte nog med att den där människan är hundnappare nu hade hon dessutom blivit bilnappare!! Medan vi hade skoj i skogen så bilnappade hon och var och gjorde tråk. Kastade mej in och satte mej i MIN bil i MITT baksäte för att visa att den minsann tillhör mej. Måste lära mej att hålla hårt i alla mina ägodelar.

   

Nu så har åkt till sjön och nu ska vi dricka och bada. Där blåste det så det var inte alls lika ovädershett.

   

Bara att bada och dricka då. Sigrid glömde till och med sin enorma livsviktiga grop eftersom det var viktigare att svalka sej.

   

Kollade en massa spår. Märktes att det hade varit mycket hundar på campingen under helgen och många hade varit vid hundbadet.

   

Jag råkade somna. Alltså det tar som sjutton på krafterna att få spåra och så hettan på det. Micco höll på att somna stående. Han är ju inte van vid spår och så hans rymning för att gå spåret så klart han blev trött.

Skjutsade hem dom och åkte hem och sov.

Trist eftermiddagsrunda, men i morgon ska vi få bada på ett bra ställe, För tyvärr kommer ovädret tillbaka med full kraft igen.

Av Wilma Border collie - 24 juni 2018 18:22

I dag var det jobbardags igen. Bäst att passa på innan ovädret slår till igen.

Jag hämtade Sigrid och Micco med vidhängande matte och sen åkte vi.

   

Usch, nu gäller det att smyga. Jag ska göra jobb på min korta Sörmlandsledsetapp bakom Sagostigen men jag är tvungen att passera de hundätande hästmonstren.

   

De syns långt där borta, Micco och Sigrid har inte förstått hur farliga de är utan var mer nyfikna. Rena turen att det inte slutade som monstermat.

   

Micco har inte upplevt så mycket innan han blev sambo med Sigrid och började hänga med oss på dagarna. Nu såg han nåt väldigt spännande som han aldrig sett förut.

   

Ett helt gäng med såna där levande grisöron. Men de är bakom ett staket som slår oskyldiga hundar så det var bäst att hålla avstånd.

   

Gick till skogen för nu skulle det jobbas. Arbetsfördelningen var att jag som fyrbent etappledare med mina assistenter håller reda på allt som är viktigt för vandrande hundar. Matte ägnade sej åt att motionera grensaxen för det skulle klippas en massa sly.

   

Micco har inte varit med på den här etappen så han hade hur mycket som helst att utforska. Märks hur han gillar alla nya skogar vi visar honom.

   

Jag hade också massor att kolla, var ett tag sen sist och allt ska vara perfekt för alla vandrande hundar.

   

Detta är ett extremt viktigt uppdrag. Kolla bäcken så den är i bästa skick för vandrande hundar. Tyvärr härjar Vattentjuven för fullt i den så det saknas mängder med vatten.

   

Micco lyckades hamna på fel sida bäcken. Han hade lite bekymmer att komma tillbaka eftersom han inte riktigt gillar att hoppa. Men han löste det.

   

Gnaga på Vilda grisens tappade skalle det är grejer det. Enligt matte är det flera år sen den tappade huvudet här. Väldigt bra att den inte har saknat sitt huvud utan att jag kan tugga på det när jag passerar.

   

Micco kollade på den när jag var klar, men tugga Vilda grisskalle avstod han.

   

Där emot så vaknade Pitbull Sigrid en stund. Hon ska sköta sitt jobb som min assistent och inte försöka döda Micco.

   

Sigridmatte var riktigt duktig och kom ihåg det där med gästboken till och med före matte. Fanns inga hälsningar till oss och dåligt med vandrare hade det också varit.

   

Kollade bäcken på ett annat ställe. Måste vara ordning på den. Jag vet att Sigge var extremt noga med att sköta denna bäck som han älskade så jag gör mitt bästa för att förvalta arvet efter honom.

   

Provade en stock som låg i bäcken. Fick stå här länge innan jag fick mitt godis. Matte hade vissa bekymmer med att nå mej.

   

Gissa vad Sigrid har gjort? En massa viktiga grävjobb i dyn. Hon ansåg att hon var väldigt snygg med allt det svarta runt nosen.

   

Här ska det vara fullt med vatten. Var Sigges favoritspa i den här skogen. Nu hade Vatttentjuven hittat hut så det fanns bara en liten pöl kvar. Illa, det ska vara fullt med vatten som vandrande hundar kan använda.

   

Ja du Micco, du vet hur det är med de där långsamma människorna, det är bara att vänta och vänta. Tittas på saker och klippas grenar och en massa annat tråk.

   

Micco gör framsteg, Nu har han kommit på att det lönar sej att hoppa upp på stenar. Han tittar på hur jag och Sigrid gör och tar efter oss.

   

Men vi var inte ensamma i skogen. Satt en gubbe och kollade noga på vad vi gjorde i hans skog.

   

Micco han har utsett mej till sin stora idol. Helt vill han var nära mej hela tiden. Får han vara för jag gillar honom.

   

Tillbaka på Sagostigen så träffade jag några kaniner. Trevliga typer var det.

   

Måste ta ett allvarligt samtal med Micco om det där med hästmonster. Han har inte förstått att de har hundar som favoritföda.

Åkte hem efter flera timmar i skogen. Sov gott ett tag.

Gick på eftermiddagsrunda. Hade tur och träffade Ossy som var ute och åkte bil med sin husse. Tyvärr ingen lek eftersom det var på fel ställe. Men vi träffas säkert snart igen.

När jag sagt hej då till honom så mötte jag Sigrid och Micco som blev överlyckliga, det var faktiskt flera timmar sen vi sågs sist.

Hörde talas om att i morgon då ska vi få göra nåt vi älskar och som det var många evigheter sen vi gjorde sist.

Av Wilma Border collie - 23 juni 2018 18:14

Hade en lugn fortsättning på midsommaraftonen. Fast men kvällsrunda blev lite rörig med människovalpar som tänkte sabba saker, Rottis Helgas mattes som sprang och stoppade en polisbil och de där människovalparna vet vi inte om polisen hittade.

   

Så blev det idag och jag VET att det är lördag. Har gjort min morgontoalett. Normalt så brukar jag äta lite och sen slappa i soffan. Men på lördagar ser det ut så här. Jag ligger precis innanför dörren. Matte kan mycket väl glömma mej så det är bästa att agera snubbelfälla. Förövrigt tar det minst en vecka från att morgontoaletten är avklarad till hon anser att vi ska iväg.

   

Men Sigrid! Snabba på med det du gör,. Tänk om vi missar en massa skoj på hundträffen, typ att alla våra kompisar redan har kommit.

   

Nu hade de inte kommit men Ossy blev som vanligt överlycklig när vi kom. Han vet också att det är lördag och bara väntar och väntar.

   

Lika bra att ge honom ost så han får energi till allt skoj som väntar. Jo vi andra tankade också energi ur osttuben.

   

Så kom Labrador Alice, jätteskoj. Hörde att människorna pratade om att det kanske inte skulle komma så många hundar idag. Hade visst med den där Midsommar att göra.

   

Så klart hundarna drar med sej sina människor. Det kom ännu fler, vi måste träffas och ha skoj.

   

Golden Mikko han är och förblir dödligt förälskad i Ossy. Tror det var kärlek vid första ögonkastet i vintras.

   

Var en massa lek självklart. Nya som gamla vänner vi har superskoj.

   

Sen bestämde vi hundar att det var dags att dra till sjön. Bara för våra människor att hänga på.

   

Micco tog ett lerbad tillsammans med Aussievalpen Dixie. Precis här doftar vattnet alldeles utsökt om man behöver parfymera pälsen. Många av oss hundar som uppskattar detta, människornas åsikt bryr vi oss inte om.

   

Pudel Harley han ger aldrig upp. Han har bestämt att jag är hans stora kärlek och helst ska han hänga på mej hela tiden. Fast matte motar bort honom och säjer åt mej att jag ska tuffa till mej så han fattar att kärleken är obesvarad.

   

Kom en jättesöt liten valp idag. Här umgås hon och Dixie, träffens två yngsta hundar.

   

Sigrid var på sitt sämre humör, satt mest och var sur när hon inte umgicks med människor.

   

Lekte en hel del vid sjön och självklart var det mycket bad också. Men eftersom ovädershettan är borta är vi inte i lika stort behov av bad just nu.

   

Hade en massa skoj på land också. Alltså så här borde det vara varje dag med en massa kompisar och lek.

   

Ossy hade dragkamp med Alicehusse. Ossy vann överlägset och Alicehusse skyllde på våt pinne. Sanningen är nog att Ossy är starkare.

   

Vi är många svarta och svart/vita hundar och då saknas en del på bilden. Tydligen en populär färg.

   

Äsch då, som vanligt har tiden gått alldeles för fort och det är dags att dra sej hemåt. Förstår inte, vi hinner bara börja ha skoj så är det slut.

   

Jag lekte en del med Golden Mikko innan vi skulle skiljas åt. Mycket roligt hade vi.

   

Ossy han vet. Nu har alla kompisar gått och det är dags för benet. Självklart så fick han det.

   

På väg hem så upptäckte jag att Susanne hade affären öppen, alltså smet jag in och bjöd mej på gott godis.

Hem och somnade gott medan jag drömde om allt skoj jag hade haft idag.

Trist eftermiddagsrunda, träffade inte några jag känner.

I morgon väntar visst en del jobb. Låter bra.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards