wilmablogghund

Alla inlägg under maj 2018

Av Wilma Border collie - 31 maj 2018 18:21

Gissa vad vi har gjort idag? Börjar kännas som om jag har världens tjatigaste blogg just nu.

Hur som helst så användes bilen idag och matte hade byggt ut den så den rymde tre människor och tre hundar. Maggan som vi träffar ibland skulle få följa med oss.

   

Jaha tillbaka till samma sjö som i tisdags. Gör inget för det är ett bra ställe. Fast när vi åkte dit var matte väldigt nära att köra på en hund som kom rusande från ingenstans mitt ute i skogen. Jo den hade en matte som fick tag på den.

   

Matte hade tagit med en av mina badleksaker. Jädrans leksak att försöka blåsa bort. Fick inte tag på den.

   

Slutade så här. Matte befinner sej ute i sjön för att hämta den och vi andra på land. Som genom ett under höll sej alla Vithajar på avstånd just då.

   

Jaha Maggan så du har godis till oss. Trevligt för vi får aldrig nånsin nåt att äta hemma.

   

Sigrid och Micco försökte övertyga Maggan om att de behövde mycket mer. Fast hon gick på våra mattars lögner om att vi visst serveras mat. Får aldrig nåt.

   

Den där badleksaken var superskoj att leka med på land. Mycket bättre att använda den där då kan den inte blåsa bort.

   

Micco blir tuffare och tuffare. Nu vågar han sno mina leksaker. Gjorde inget jag lånar gärna ut.

   

Sigrid sprang några varv i en massa gammal aska. Syns på hennes ben vad hon pysslat med

 

Så märkte vi att det kom nån.

Det var den där labradoren som kunde ha blivit påkörd. Tänkte att han kanske ville leka med oss. Men han blev alldeles störtförälskad i mej och tänkte tillverka valpar. Kunde han glömma så han gick åt ett annat håll med sin matte.

   

Sigridmatte var också ute i vattnet. Sällan vi ser människor vara i sjön men senaste tiden har det varit ganska vanligt.

   

Maggan ville ha bilder på mej. Jag poserade snällt, trevligt att folk vill ta såna på mej, nog för att jag vet att jag är snygg, men uppskattning kan man aldrig få för mycket av.

   

Micco provade en ny lek. Maggan skvätte en massa vatten och det tyckte han var superskoj. Han är lättroad många gånger, men det är fortfarande så mycket som är nytt för honom.

   

Men vad gör du?? Det låter jättekonstigt. Maggan blåste i ett grässtrå och det blev ljud som vi aldrig hade hört.

   

Ute i sjön plaskade det massor. Enligt matte lät det som de där 50 meters Vithajarna var i antågande, nån annan pratade om stor gädda. Var inga fiskar utan nåt som heter Dykare, syns lite ringar på vattnet från alla luftbubblor från dom.

   

Pust, nog för att det blåste lite svalare vindar idag men det var i alla fall hett. Sigrid somnade

   

Jag somnade också. Fast det är skönt att sova ute.

   

Där ute i sjön är dom, de där konstiga Dykarna.

   

Är du farlig eller törs jag hälsa? Jag har aldrig träffat nån sån där Dykare och var synnerligen misstänksam. Vågade inte hälsa fast de pratade med mej och verkade snälla.

När vi träffade dom var det dags att gå till bilen och åka hem igen hade varit borta i flera timmar.

Matte var inne i skogen och sa att det är så vidrigt torrt att det till och med dammar om mossan.

   

Sen kom våran granne och knackade på dörren. Matte fick nåt av henne och detta kort, tydligen uppskattat att jag släpper ner henne för trappan när deras kisse behöver tillsyn.

I morgon är det visst dags för nån ny sjö igen. Matte har lyckats komma på två stycken som det inte är långt till får se vilken vi ska använda.

Av Wilma Border collie - 30 maj 2018 18:12

Ännu en ovädersdag. Inte tal om att åka nånstans idag. Hämtade i alla fall Sigrid och Micco för vi skulle gå och bada.

   

På väg mot sjön så hittade matte en hel del gula björklöv. Det är bara maj så de ska inte alls tappa löv redan. Men ovädershettan och extrema torkan ställer till det.

   

På väg genom skuggiga men äcklheta skuggiga skogen. Jag och Micco fick vara på fria tassar.

   

Här ser ni Sigrid Koppelfånge. Just nu har hon sin opålitliga period och för inte vara lösa på en del ställen då hon rymmer.

   

Nu tänker jag dra före och leta efter Ossy. Har faktiskt inte träffat honom sen i söndags.

   

Han var på sitt dagis. Sigrid blev jätteglad över att träffa honom.

   

Micco blev så lycklig och ville omgående börja leka. Han har utsett Ossy till sin allra bästa kompis.

   

Fast lyckligast av alla var nog jag och Ossy. Vi passade på att leka en del fast det var äckelhett.

   

Nu ska vi gå och bada. Går inte att göra annat i ovädret.

   

Sigrid hon föredrar lervatten framför annat vatten. Till hennes lycka så hittade hon sånt.

   

Så äntligen sjön och underbara bad. Vi har det bra som kan låna Ossys badplats i bland. Den är superbra att bada vid.

   

Ossy hittade en gammal boll. Den jagade vi båda två i vattnet, skoj lek.

   

Äsch då Ossy vann! Var faktiskt inte riktigt vad jag hade planerat.

   

Men jag hittade en pinne i stället så jag badade ihop med den.

   

Ossy han stod och var snygg på sin ö. Men notera att det är en närbild och ön är flera meter ut i sjön.

   

Detta är jag och matte har fotat från sjön. Hon var faktiskt ute i vattnet ända till ön. Hörde nåt om att så mycket som vi fyra badat borde Vithajarna befinna sej på avstånd.

   

Micco har blivit superduktig på att bada nu. Han har kommit på att bada med pinne det är grejer det. Är så skoj att se vilken modig hund han har blivit.

   

Ossy har märkliga saker för sej när han ska torka sej. Han går under saker och försöker stryka vattnet ur pälsen.

   

Jag försökte visa honom att det är mycket effektivare att rulla mycket i torrt gräs.

   

Vi behövde ha energi för att orka bada mera så vi övertalade matte att ta fram osttuben.

   

Snillen spekulerar, alltså fyra hundar funderar på hur vi ska få tag på pinnen som flyter i vattnet. Ingen ville hoppa från bryggan.

   

Jag simmade faktiskt men pinnen den blåste åt alldeles fel håll så den förlorade vi.

   

Så var det dags för en polisinstas. Sigrid bestämde sej för att Micco skulle dö. Skulle han inte alls så jag och Ossy lekte poliser.

   

Slutade med att vi lekte allihopa istället. Mycket roligare så.

   

Vi fick faktiskt leta godis också. Finns inte ens en mikroskopisk smula kvar.

   

Pust, det är för hett. Vi har badat en massa mera allihop men nu är det olidligt.

   

På väg mot Ossys dagis så blommade ostbjörken igen. Det där trädet är märkligt för det blommar bara när Ossy är med. Har passerat utan honom och då är det tomt.

   

Dags att gå hem igen. Ossy har fått sitt ben och Sigrid har varit på en otillåten rymning eftersom matte inte var snabb nog med att koppla henne.

Somnade hemma.

Vidrig eftermiddagsrunda fick i alla fall ett svalt märgben när jag kom tillbaka in.

Har hört talas om badresa i morgon.

Av Wilma Border collie - 29 maj 2018 18:00

Tur att vi är morgonpigga när ovädret är alldeles olidligt.

När klockan var 8 så hämtade jag Sigrid, Micco och deras matte. Min matte hade lyckats komma ihåg en sjö dit det är nära från bilen. Nu skulle vi åka innan det blev olidligt.

   

Framme här har jag varit en gång, matte tror att Sigrid var med men eftersom hon lider av kokt hjärna kan det vara fel.

   

Nu ska vi till sjön. Det enda som går att sysselsätta sej med är ju bada.

   

Klockan är halv nio och det är alldeles spegelblankt, inte minsta lilla vindpust.

   

Hörru Sigridmatte har du nåt till mej? Tyckte att jag hörde ordet fika nämligen. Vilken tur jag hade mitt favoritgodis kom fram.

   

Bada, bada, bada. Väldigt skönt vatten i den här sjön och så långgrunt att jag kunde gå långt ut. Sigrid som har kortare ben var tvungen att simma.

   

Sigridmatte gav sej också ut i vattnet. Micco är fortfarande lite feg och behöver ibland lockas ut, men sen tycker han att det är skönt att bada.

   

Vi passade på att leka lite. Men det blev bara en kort stund för sen blev det öfr varmt.

   

Micco fortsatte att träna på det här med att bada. Får han träna lite mer så kommer han att bli en mästerbadare och vattnet är snart det enda stället som det går att vara i.

   

Ingen kan tro att Sigrid var på spa i går och blev badad och klippt. Hon återtog snabbt sitt rätta jag som skitig och blöt, då trivs hon bäst.

   

Fast jag såg visst inte så mycket bättre ut.

   

Jag och Micco lekte en stund. Skoj har vi, men sen var det bara att bada igen.

   

Om ni bara visste hur skoj jag hade det när jag snodde Sigridmattes ena sko. Den var superrolig att leka med. Nu är jag försiktig så skon är hel och fin.

   

Gick en liten bit efter sjön och enligt människorna är det otroligt vackert där.

   

Provade nya badplatser som var alldeles utmärkta. Den här sjön är väldigt badvänlig.

   

Marken var dessutom perfekt när jag behövde torka mej. Mycket rullvänlig.

   

Miccos badträning fortsatte och den övervakade jag noga.

   

Vi kollade lite i skogen, men med betoning på lite för det var alldeles för hett.

   

Titta! Micco badar minsann alldeles frivilligt, visst att han skulle bli en mästerbadare.

   

Jag hade stenkoll på det ihop med Sigridmatte. Hon öste beröm över honom, precis som jag får en massa när jag simmar.

   

Detta är en unik bild. Matte är ute i sjön och har vatten nästan upp till knäna. Men precis efter att hon lämnat så kom det stora stim med Vithajar. Naturligtvis hade de känt hennes närvaro och hade tänkt sej mat.

   

Detta oväder är inte bra för nån. Sigrid hon blev så trött att hon somnade på bordet.

   

Sen var det dags att åka hem. Nu råder nyordning i bilen, förut har Sigrid åkt i kattbur. Men nu med Micco också så sitter vi alla tre med speciella bältesselar. Allt för att åka säkert.

Micco och Sigrid somnade och jag försökte känna lite kyla från AC:n men det var så fruktansvärt hett att den knappt orkade kyla nånting.

Tillbaka hemma så insåg människorna att vi hade lyckats vara borta i fyra timmar! Tiden går fort när vi har skoj

Eftermiddagsrundan var vidrigt het trots kylhalsband försök att hitta skugga och undvika asfalt. Somnade igen när jag kom hem.

Av Wilma Border collie - 28 maj 2018 18:29

I går kväll så försvann matte. Hon har haft den usla vanan i flera dagar att försvinna en stund morgon och kväll. Bara det att i går glömde hon att låsa dörren. Alltså tog jag saken i egna tassar och öppnade dörren, gick och satte mej utanför grannens dörr eftersom jag visste att hon var där.

När hon var klar med kattvaktandet så öppnades dörren. Hon stirrade på mej som stillsamt satt och väntade. ”Gå genast hem och LÅS dörren” fick jag höra. Ursäkta men hon hade glömt att låsa och jag har inga nycklar. Troligen har hennes hjärna kokat i värmen.

   

Så blev det idag och jag har bråttom!!!!! Den förvirrade människan med kokt hjärna kan mycket väl glömma att jag ska hämta Sigrid och Micco. Alltså släpade jag dit henne. De blev överlyckliga när jag kom. Men Sigrid var på sitt värsta humör och försökte ge Micco stryk när han hälsade på mej.

   

Eftersom ovädret inte har nåt slut så skulle vi bara gå till sjön och bada. Träffade Rick på Heden. Micco blev glad och Sigrid ansåg att han skulle dö.

   

Inez dök upp så jag, hon, Micco och Rick lekte. Sigrid sa fula ord, men så klart Inez har varit alldeles för mycket på henne.

   

Skildes från dom och gick och badade. Skönt med en del svalka.

   

Pust det är alldeles för hett. Vi har badat och försökte leka men det blev för varmt.

   

Men Sigrid ge dej! Micco har inte gjort nåt så du behöver inte försöka mörda honom hela tiden.

   

Mitt halsband behövde kylas ner lite. Bra detta att det bara är att lägga det i vatten en stund så är det svalt och skönt sen.

   

Sigrid och Mikko försökte ha dragkamp med en jättepinne men den var visst för stor.

 

Skulle gå vidare och matte råkade titta i vattnet. Där var det miljoner med Vithajar samlade i flock i väntan på att få slita henne i stycken.

   

Så dök Inez och Rick upp igen. Lekte en del med dom medan Sigrid svor.

   

Vi lekte faktiskt allihopa en stund, Sigrid var egentligen koppelfånge eftersom hon var på dåligt humör och dessutom försökt rymma några gånger.

   

Men det blev alldeles för hett så jag badade under en av bryggorna. Var svalt och skönt i skuggan.

   

Skulle gå hemåt. Tänk fortfarande så lever en snöhög i skidbacken. Hade nog varit skönt att rulla där, men orkade inte ta oss dit upp i hetten.Lämnade hem Sigrid och Micco. Hörde nåt om att ses senare.

Gick hem och gjorde ingenting. Hörde att min bil försvann från gatan så jag blev lite fundersam, men enligt matte så var det okej.

   

Jaha befinner mej på torget och jag ska vänta på min bils återkomst. Bra bänk hittade jag att ligga och slappa på.

   

Pelle Peugeot har återkommit och vi har hamnat vid sjön igen. Kolla Sigrid så snygg hon är. Hon hade tillbringat ett par timmar i Grisöronaffären med att bli badad och få pälsen friserad. Hennes matte lånade min bil för att skjutsa Sigrid.

Sen badade vi en massa igen och träffade en alldeles nyinflyttad hund. Hörde att han blev inbjuden till hundträffarna så han kan lära känna trevliga hundar här.

I morgon ska vi visst få åka till en annan sjö. Åter bra, alltid trevligt att kunna variera sjöarna.

Av Wilma Border collie - 27 maj 2018 17:58

Blev en ensam dag eftersom Sigrid och Micco fortfarande ägnar sej åt det där fullkomligt onödiga vara bortresta.

Men jag skulle utföra lite jobb så tidigt innan riktiga äckelhettan så åkte jag till skogen.

   

Skulle göras saker på Sörmlandsleden. Eller matte skulle kolla så ingen kommit på den usla idén att elda vid skärmskyddet. Det är eldningsförbud, men det finns de som struntar i det och eldar i alla fall.

   

Tydligen är det midsommar för Midsommarblomstren blommar för fullt.

   

Struntade totalt i dom. Jag hade bråttom till en massa andra viktiga ställen.

   

Här är det väldigt viktigt. Inte för att jag egentligen vet vad som var så viktigt, men jag var tvungen att sitta här och kolla vad det nu var.

   

Vattentjuven är alldeles för aktiv. Sist jag var här var det gott om vatten,nu är nästan allt stulet.

   

Vid sjön var det rena gröten av allt pollen. Fast jag kunde i alla fall bada en del. Pollengröt är säkert bra för pälsen.

   

Skulle kolla ett ställe där det kan finnas kantarellvalpar.

   

Nä det fanns inga här. Jag minns hur matte höll på och vattnade de som fanns förra året. Allt för att de skulle överleva till en svamphundselev.

   

Gick vidare, allt var som det ska. Fast matte gick och tittade på en hel del som behöver sågas och klippas. Men det får blir när det blir bättre väder, nu är det alldeles för hett för såna sysselsättningar.

   

Kollade av ån mellan sjöarna. Vattentjuven härjar för fullt i den också, men än finns det vatten att dricka och svalka tassarna.

   

Det har minsann vandrat hundar här. Kollade noga spåren efter dom. Måste ha stenkoll på vilka som går på min etapp.

   

Matte skymtade nåt och inne bland en massa buskar fanns den. Detta är en Svavelticka, en god matsvamp

   

Självklart så tränade jag. Gick alldeles utmärkt, fattade direkt att det lönar sej att markera denna. Fick massor med beröm och självklart kom osttuben fram.

   

Nå, kommer du idag eller? Matte plockade den där Svaveltickan och det tog tid. Jag hade en massa annat viktigt att göra.

   

Så framme vid skärmskyddet. Ingen hade eldat som tur var och jag intog bordet och väntade på ost. Papperspåsen som syns innehåller den plockade svampen.

   

Gick och badade i andra sjön. Fullt badbar med godkänt vatten. Bra för vandrande hundar som behöver bada och dricka.

   

Jag är uttråkad! Aldrig blir hon färdig.

   

Matte vräkte getingar som trodde att de skulle bo i skärmskyddet. Nu ska man vara väldigt rädd om getingarna men de får bygga bo nån annanstans.

   

Nån vandrande hund hade glömt sitt halsband i skärmskyddet.

   

Sen skulle vi gå tillbaka, först hette det att vi skulle kolla de där kantarellvalparna som hade kommit för ett par veckor sen. Men det hade blivit så ovädershett att vi struntade i det.

   

Kollade ån på ytterligare ett ställe. Alldeles för lite vatten. Träffade ett par vandrare också. Trevligt för de berömde min etapp och uppskattade den mycket plus jobbet som jag lägger ner. För det var väl inte matte de menade?

   

De här Daldockorna börjar blomma för fullt nu. Enligt matte väldigt vackert, jag är inte så intresserad av blommor.

   

Vidrigt hett och dags att gå till bilen och åka hem igen.

Hemma så har jag mest slappat, var ute på en varm eftermiddagsrunda. Träffade ingen jag känner.

I morgon är det dags för Sigrid och Micco igen. Vet att Sigrid ska i väg och göra nånting också, får se vad hon tycker om det.

Av Wilma Border collie - 26 maj 2018 18:14

Tänker faktisk börja med att visa att jag och matte har fått diplom, vad nu hon ska ha det till.

I alla fall kom det och en del resultat på mailen i går. Den där forskningsstudien om stress hos hundar och människor som jag och matte deltog i är avslutad nu. Mycket intressant hade de kommit fram till, men det berättar jag om nån annan dag.

   

Så blev det äntligen lördag och idag skulle det bli nåt speciellt på hundträffen. Smällhett redan på morgonen så matte tog bilen för att vi inte skulle komma fram som två blöta fläckar.

 

Nu ska jag hitta Ossy, det är en mycket viktig sysselsättning.

   

Jo jag hittade honom och vi lekte en hel del, eller det vi orkade i ovädret.

   

Bäst att vara artig hund och hälsa ordentligt på Ossyhusse också.

   

Detta är en journalist som jobbar på en tidning som heter Sörmlandsbygden. Veckan så ringde hon till matte och ville komma och skriva om våra hundträffar.

   

Jag och Ossy låg och såg oskyldiga ut. Fast egentligen så lyssnade vi noga, människor missuppfattar ofta en massa eller glömmer viktiga saker. Fast nu lät det som både Ossyhusse och matte sa vad de skulle.

   

Så kom Cleo, var länge sen sist. Hon har minsann fått en lillasyster, en alldeles ljuvlig lite Aussievalp.

   

Jag Ossy och Cleo hade en massa skoj en stund. Gick riktigt bra att leka i skuggan.

   

Lilla valpen (självklart har matte glömt namnet) satt hos Ossyhusse. Kanske tyckte hon att vi var lite väl vilda.

   

Så kom det fler hundar och journalisten kunde ta bilder på hur vi vänligt välkomnar alla som kommer för att vara med.

   

Blev en massa lek, var en hel vecka sen vi sågs senast så det var bäst att passa på.

   

Människorna som kom blev intervjuade. Tjuvlyssnade lite och hörde hur mycket alla uppskattar våra lördagar.

   

Olidligt hett blev det. Alltså var det bara att dra ner till sjön för en massa svalkande bad.

   

Detta är vågat. Ligga på bryggan och fotografera med massor av vilda badgalna hundar i närheten. Ingen fara det blev inget ofrivilligt dopp.

   

Vi var många som slängde oss ut i vattnet för att svalka oss och dricka. Behövdes verkligen i denna olidliga hetta.

   

När vi inte badade så minglade vi runt på stranden. Ossyhusse har gjort den jättefin och lagt en massa sand där.

   

Lilla Aussievalpen provade också att bada. Verkade vara uppskattat, så klart det är lika otäckt hett för små valpar.

   

Ossy han simmade ut till den lilla ”ön” och sen kastade han sej i från den.

   

En del hundar hittade ett extra lerigt ställe och valde att bada lerbad. Mycket välgörnade för pälsen med såna.

   

Ossyhusse han kastade ut pinnar i vattnet och vi var många som väntade.

   

Sen blev det vild jakt på den kastade pinnen varje gång. Vi har så otroligt skoj tillsammans allihopa.

   

Det blir inte så mycket kvar av Leonberger Peggy när hon har varit ute och simmat en massa.

   

Vi lekte en del på land också. Gick bra för när det blev varmt var det bara att kasta sej i vattnet igen.

Journalisten lär ha fått massor med bra bilder på oss som verkligen visar och fantastiskt skoj vi har.

Ska bli spännande i slutet på nästa vecka när tidningen kommer. Det ska visst bli en version på webben också så den kommer jag självklart att länka till. Kanske får fler idén att ordna såna här träffar där alla hundar får träffa gamla och nya vänner och ha superskoj.

Men som vanligt gick tiden alldeles för fort och det var dags att åka hem igen.

Hemma fick jag passa huset en stund för Rottis Helga behövde mattes hjälp att komma ut och kissa.

   

Matte kom tillbaka med en present. Hon hade fått en guldpåse med en flaska vin i bara för att jag lånar ut henne ibland.

På eftermiddagsrundan gick jag en kort sväng och tittade lite på en marknad som var här i dag. Eller matte tittade och jag träffade en del människor jag känner.

I morgon ska jag visst få åka till en skog och bada, hört nåt om att åka tidigt så hinner jag innan det blir vidrigt hett. För sen när hettan kommer på allvar är det bara att ligga inne och sova.

Av Wilma Border collie - 25 maj 2018 17:36

I går vägrade bloggen fungera. Matte höll på i många evigheter och uppfann massor med nya otryckbara ord men inget hjälpte.

Eftersom ovädret bara fortsätter så gjorde vi inte så mycket igår. Hittade Osy å vi badade och hade trevligt med honom ett tag.

           

Här är ett gäng bilder från igår.

   

Så blev det idag. Klockan är strax efter 8 och jag är utanför Flen och studerar det kungliga kossorna. Brukar inte ägna mej åt sånt vid den tiden på dygnet.

   

Men nu kommer det en bil, inte för att jag känner igen bilen men jag vet att det är nåt bra.

   

Perfekt! Sigridmatte hade lånat sin grannes bil så Sigrid och Mikko kom. Fast de var inte ensamma utan grannens människovalpar var med också.

   

Sist jag var här var det tomt på kungliga kossor. Nu fanns de på flera ställen till och med en ute i vassen.

   

Vackert är det men redan bedrövligt hett.

   

Vi gick en sväng tillsammans med människovalparna. Var ett tag sen sist så det fanns en del att undersöka.

   

Korkade människor som eldat upp ett bord. Jag försökte stå på det men det gick inget bra och matte påstod att jag inte hade där att göra.

   

De där Kanadagässen har fått fågelvalpar nu.

   

Gott vatten var det i sjön. Bra detta att vi alltid vistas nära vatten för vi blir törstiga och behöver svalka oss i ovädret.

   

Sigridmatte fotade människovalparna som hade hittat en naturlig stol i berget. Måste komma ihåg att prova den nästa gång jag är här. Kanske ger den ost.

   

Sen kan man ägna sej åt sånt här. Passa ICA, människovalpar och Sigridmatte. Så hett att vi fick absolut inte vara i bil. Alltså ägnade vi oss åt sånt här när det skulle handlas tråk i skift.

   

Nu så ska vi göra nåt väldigt trevligt, bråttom är det.

   

Det finns hur mycket smarrigt som helst. Måste kolla om det kommit nåt nytt som behöver provas.

   

Jag snodde åt mej ett par smakbitar. Matte hade som vanligt åsikter om att man inte alls ska stjäla provsmaka så godiset är gott.

   

Min allra bästa Grisöronaffär fyller 6 år idag och det firar de med att bjuda på fika.

   

Perfekt med en matte som inte gillar tårta. Hon tog vindruvorna så fick jag det andra, mycket gott.

   

Jo jag delade med Sigrid också.

   

Skulle jag kunnat få mitt shoppinggodis nu? Har gratulerat på födelsedag och shoppat en massa jag behövde. Självklart fick jag godiset.

När vi skulle åka så hamnade Sigrid och Mikko i min bil för Sigridmatte och människovalparna skulle åka och göra nåt.

   

Hamnade vid hundbadet för matte trodde att vi behövde bada. Sigrid hittade en ny sandhög som hon ägnade massor med tid åt. Var tydligen perfekt för hennes kära hobby gräva gropar.

   

Varför sitter du där och säjer en massa fula ord? Jag badar precis hur mycket jag vill här!

   

Mås hade mycket åsikter om att vi använde vattnet. Men det var svalt och skönt så vi badade mycket.

Sen var det dags att skjutsa hem Sigrid och Mikko. Hörde VÄLDIGT otrevliga saker. Ses på måndag!!!!! De har den dåliga smaken att åka bort hela helgnen.

   

Hemma så fick jag nåt nytt. Bara för att Grisöronaffären fyller år så fick alla shoppande hundar sån här glass.

   

Matte försökte förtvivlat få till en bild när jag åt min men misslyckades hela tiden. Här käkar jag i alla fall och har placerat den i hundbädden för att den ska stå still. Utsökt god var den. Ska nog se till att matte köper såna till mej.

Matte är förövrigt inte klok. Hon köpte ett halsband i Grisöronaffären och det har hon gått runt med på huvudet. Som tur är så lämnade hon det hemma när jag var ute på eftermiddagen. Det är ett kylhalsband hon har. Ursäkten är att allt som kan ge minsta lilla svalka ska användas.

I morgon är det lördag och hundträff. Jag vet att det kommer att bli en speciell grej i morgon. Vad berättar jag om i morgondagens blogg.

Av Wilma Border collie - 23 maj 2018 18:20

Eftersom det inte går att göra så mycket i dessa oväderstider så bestämde matte att vi skulle åka och bada. Alltid trevligt att kunna variera sjöarna lite.

   

Så nu ska vi till dagens sjö. Var ett par veckor sen vi var här och variation är alltid trevligt.

   

Ja du Sigrid det var bra korkat att ge sej iväg på otillåtna äventyr. Alldeles för varmt och Sigrid hade tydligen förträngt att hon inte klarar ovädershettan.

   

Vi provade faktiskt att springa en bit. Tänkte att det var tidigt och hade inte blivit smällhett ännu.

   

Nä det var en väldigt dålig idé att försöka ha skoj rejs. Blev alldeles för varmt så det var bara att ligga och vila.

   

Sigrid hon hittade en fläck där hon var tvungen att rulla i evigheter. Vet inte vad det var men tid tog det.

   

Ja du Mikko nu har hon hittat nästa ställe. Vi struntar i henne och går till sjön istället annats blir det väl inga bad innan isen lägger sej.

   

Äntligen sjön och svalkande bad. Väldigt skönt.

   

Mikko har blivit väldigt duktig på att våga gå ut i vattnet och bada. Bra för då kan han svalka sej ordentligt.

   

Det är skönt, väldigt skönt att bara stå i vattnet och njuta av svalkan.

   

Eftersom jag fortfarande knappt får nån mat hemma så drugade jag ut med att käka trä. Fiberrikt och mättar ganska bra.

   

När jag var vid den här sjön allra första gången så gjorde jag ett misstag precis här. Hade badat, rullade mej för att torka pälsen och lyckades trilla i sjön. Hade ett samtal med Mikko om att han ska tänka på att aldrig rulla nära sjökanter om han inte längtar efter att trilla i.

   

Men Sigrid ge dej! Det är alldeles för hett för att ens tänka tanken på att du ska mörda stackars Mikko!

   

Jag berättade för Sigridmatte att det aldrig nånsin är nån som kliar mej. Hon trodde på mej.

   

Faktiskt så provade vi att leka en stund, men det blev kortvarigt.

   

Efter bad måste pälsen skakas. Hörde hur människorna pratade om för hett så jag passade på att duscha Sigridmatte. Tänkte att hon skulle bli glad av en svalkande dusch.

   

Jag och Mikko provade att ha dragkamp i sjön. Gick utmärkt tills Mikko vann pinnen.

   

Tänker du komma nån gång och ge mej ost? Jag har stått på den här båten i flera evigheter och väntat.

   

Nu så Mikko hoppar frivilligt upp på båtar han också och självklart belönades vi med ost.

   

Pust! Det är bäst att vila lite i skuggan. För nu är det hett överallt.

   

Badade igen för att bli lite svala i alla fall.

   

Slut på det roliga bara att gå till bilen och åka hem igen.

Hemma så drabbades jag av passa huset för andra dagen på raken. Rottis Helga behövde hjälp att komma ut en sväng så hon slapp gå med bakbenen i kors.

Var ute på en het eftermiddagsrunda, letade mest skugga och inte träffade jag några att umgås med heller.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards