wilmablogghund

Alla inlägg under februari 2021

Av Wilma Border collie - 28 februari 2021 18:07

Trist ensam morgonrunda följt av passa dörren i alldeles för många evigheter. Men så till slut så hamnade jag i min bil.

 

Jaha undrar hur mycket skoj jag har missat nu då på grund av den långsamma? Både Ingrid och Leonberger Bella hade kommit. Har säkert missat många timmar av trevligt umgänge och en massa lek.


 

Fick höra att jag hade inte missat så mycket för de hade nyss kommit. Skönt ska inte missas en enda sekund av trevligt umgänge.

 

Funderade på om vi skulle leka med en av bollarna. Gäller att vi är överens om vad som ska göras.

 

Strunt i bollen, vi ägnade oss åt en massa andra skoj lekar och viktiga diskussioner i stället.

 

Chess har kommit och vi vet att det är flera hundar på gång. Har minsann hört bilarna, nu är det bara att vänta.

 

Har kommit ett gäng och nu kom den trevlige Berner sennenhanen som den dementa självklart glömt namnet på. Honom har jag inte träffat på väldigt länge.

 

Blev en massa skoj flockspring. Inte alltid de är så organiserade utan vi springer åt olika håll men roligt är det.

 

Hittade gröna bollen. Kom på att eftersom det blivit vår borde vi träna mer fotboll. Nu gäller det att hitta en människa som kan sparka den.

 

Hittade Tillyhusse och han var bra på att sparka. Men blev bara jag som spelade jsut då för alla andra höll på med annat.

 

Rozzo kom för första gången på ganska länge. Hans matte brukar ha väldigt gott godis så vi undersökte saken. Jo det fanns och var lika utsökt som vanligt. Hörde att snart ska Rozzo börja bo i sin sommarstuga igen och då ses vi oftare.

 

Det här är faktiskt väldigt skoj. Köra flockspring bland människorna, de låter så konstigt när vi dundrar fram och ännu mer när de riktigt stora hundarna kommer. Tyvärr har de lkärt sej att vara vaksamma så ännu har vi inte lyckats fälla nån. Men det kommer, vi jobbar på det.

 

Se där Bassehusse tänker nog sparka bollen åt oss. Nu gäller det att vara redo och Basse ska inte tro att han ska vinna den.

 

Vi blev ett helt gäng som jagade bollen. Men det slutade med att vi struntade i den och och bara sprang för att träna flockspring istället.

 

Men hej Borzoi Myra så trevligt att träffas, det var länge sen. Hade viktiga samtal med henne. Har man inte setts på länge så finns det massor att prata om.

 

Aha det verkar som Ingridmatte har nåt att bjuda på. Det går åt massor med energi så det gäller att ta tillvara allt som bjuds.

 

Ha! Rozzomatte har sparkat på bollen och jag vann den!! Vi har massor med skoj med den. Himla tur att alla bra saker har töat fram nu.

 

Nu börjar det igen. En del kompisar har släpats i väg av sina människor och vi är inte så många kvar. Korkat vi började ju alldeles nyss.

 

Jaha bara att följa med Basse till hans hus då. Jag hade noga lyssnat på människornas tråkprat och jo jag ska hämta Basse i morgon. Gäller att vara mycket uppmärksam så de inte hittar på dumheter.

Hem, käkade lite och somnade.

Gick på eftermiddagsrunda, hade tur och träffade människor jag känner. Ännu bättre jag blev bjuden på ost, allstå en perfekt eftermiddagsrunda.

I morgon ska vi vara Flocken, vi har massor att ta igen så vi får se var vi ska vara och röja nånstans.


Av Wilma Border collie - 27 februari 2021 17:46

Vanliga morgonrutinen, tråkrunda och sen passa dörren i många evigheter innan den långsamma ansåg att det var dags.

 

Jaha framme nu ska jag bara hitta Basse.

 

Hittade inte Basse just då men där emot den blå frisbeen som jag inte sett sen snön begravde den. Hade mycket skoj med den och den var precis lika bra som vanligt.

 

Eftersom jag inte hittat Basse var jag lite ouppmärksam. Han kom från ingenstans och jag blev av med frisbeen. Tror han pratar alldeles för mycket med Kleptoman Leya, katten som stjäl allt, här hemma. Måste börja övervaka deras samtal.

 

Gjorde inte så mycket för jag hittade den röda frisbeen, den har varit lika borta under snön så det var skoj att leka med den också.

Kollade runt och provade de andra leksakerna, måste vara toppskick tills våra kompisar kommer.

 

Basse glömde allt om leksaker när han helt plötsligt hittade ett gammalt märgben. Utan snö då kan man göra hur mycket skoj fynd som helst.

 

Fast försöka gömma det i före detta Hunden på täppanhögen var nog inget smart drag. Det är så varmt att den där högen kanske är borta i morgon.

 

Så nu börjar det komma andra. Först kom lille Fido och Basse ansåg att de skulle träna  fotboll. Blev just ingen träning.

 

Nästan samtidigt kom Labrador Alice och Berner Alice. Vi kollade om Fidomatte möjligen skulle begripa att ingen av oss fått nån frukost. Hörde hur människorna stod och ljög om att vi minsann visst hade ätit frukost allihopa. Lögn vi var hungriga och lyckades komma över lite i alla fall.

 

Så kom Molly också. Gillar när vi blir en så här stor och bra flock för desto fler vi är desto roligare blir det.

 

Detta var skoj. Jag tog den blå frisbenn och sen fick Basse och Labrador Alice jaga mej. Jag vann självklart.

 

Vi vet att du har godis i fickan. Vi svälter och vi behöver energi så vi orkar ha mer skoj. Tänkte att hon skulle begripa när Ricki, Berner Alice, Basse, jag och Labrador Alice stirrade på fickan. Jo hon kan vara lydigt korta stunder vid mycket sällsynta tillfällen.

 

Det är inte så länge sen det var massor med snö här och plogade vägar. Då var några hundar hela tiden tvugna att hålla koll på människorna så det inte skulle gå vilse. Mycket bättre nu, vi kan släppa dom hur som helst. Bara ha koll på var närmaste och bästa godisficka befinner sej.

 

Ägnade mycket tid åt en massa skoj lekar. Vi vet av erfarenhet att rätt som det är påstår människorna att det är dags att sluta.

 

Lika bra att ta några varv runt dom och lyssna en del på tråkpratet. Just då hörde vi inget om att några hundar skulle släpas hem så det var lugnt.

 

Bra vi tar och fortsätter med alla våra viktiga saker.

 

Basse och Molly hade en brottningsmatch. Eftersom jag var upptagen med annat så vet jag inte vem som vann.

 

Bästa att tigga tröstgodis för nu har det börjat. Människorna började släpa hundar till bilarna, fullkomligt onödigt vi var inte alls klara.

Basse skulle åka med sin husse och jag släpades till min bil.

Hem till ensamhet och elände. Tur att jag har katterna att unmgås med i alla fall.

 

Gnälliga människor. Matte pratade om väldigt skitiga byxor orsakat av leriga hundtassar. Tror jag inte ett ögonblick på hon har säkert krälat i leran när ingen såg.

Sov ett tag och sen gick jag på trist eftermiddagsrunda, alldeles ödligt ute.

Men i morgon ska jag leka, mingla och ha trevligt igen.


Av Wilma Border collie - 26 februari 2021 18:02

Fanns risk att jag skulle bli så där eländigt ensam och övergiven idag, behövar faktiskt mina kompisar varje dag.

Hörde att matte pratade i telefonen men missade om det var nåt viktigt.

Så skulle jag ut och åka.

 

Titta alldeles perfekt, jag blev skjutsad till Basse. Han blev överlycklig när jag kom.

 

 Basse hittade nåt märkligt i Hunden på täppanhögen. Han slet och drog men detta märkliga satt fast.

 

Vad gör man inte för sina kompisar? Jag hjälpte till och slet och drog. Med gemensamma krafter så fick vi loss prylen. Inte för att vi vet vad vi hittade men vi hade skoj med den.

 

Efter en massa lek så la jag mej vid Hunden på täppanhögen för att svalka mej lite. Hade baken i tunneln som Bassehusse grävde för ett par veckor sen.

 

Hoppsan!! Basse skulle hoppa upp på högen, men den brast och landade på mej. Den hemska elaka matte stod och gapskrattade. Ingen förståelse där inte.

 

Men det finns faktiskt förstående människor. Jag gick in till Bassehusse och fick en massa skön massage. Precis vad jag behövde.

 

Medan jag njöt så lekte Basse ficktjuv, han försökte tömma mattes godisficka. Han kom över några bitar men blev avbruten av matte.

Sen skulle jag vidare och Basse skulle vara hemma hos sin husse. Ensamhet väntade alltså.

 

Fast det kommer nog att bli bra. Här har jag inte åkt på många, många evigheter.

 

Så där början av min Sörmlandsledsetapp, har inte varit här sen jul så det var verkligen på tiden.

 

Provade bordet som var lika bra som sist. Blev självklart ost eftersom jag intog bordet.

 

Hade varit en del vandrare men de hade som tur var tagit med sej sina sopor. Matte fick bara flytta på en bänk som nån försökt släpa in i skärmskyddet.

 

Skulle gå en sväng, kollade ett par bra spanställen. Men det fanns ingen Ekorre hemma.

 

Tänkte ta den här vägen, brukar alltid gå här. Skulle inte alls gå här enligt matte eftersom hon påstod att hon visste att det var alldeles för lerigt.

 

Tog en annan väg istället. Hade massor att kolla där också, allt var precis som det ska vara.

 

Lika bra att gå och kolla  en av mina arbetsplatser. Med tur så kan jag kanske jobba här.

 

Jo det är så att jag har hitta nåtoch jag behöver ost för mitt väl utförda arbetet. Den som tittar riktigt noga kan se en liten svart prick i mossan på den gamla grenen.

 

Jodå det hade fötts en Rökpipsvamp. De är väldigt sällsynta men en av deras få växtplatser är nära min Sörmlandsledsetapp. Självklart fick jag massor med beröm och ost för fyndet. Nästa gång jag kommer så har de förhoppningsvis blivit flera.

De finns på ett ställe till längre bort så jag ansåg att vi skulle gå dit också. Men enligt matte måste det torka upp en del först. Nåt om alldeles för lerigt.

 

Är du dum heller? Så klart jag känner igen en Kotteskivling, de har jag kunnat i flera år! Korkade människa.

 

Så här ser en Kotteskivling ut växer på begravda grankottar. De är ätliga men så små att det går åt mängder om det ska bli nåt. Matte tycker bara att de är skoj att hitta.

 

Skulle gå tillbaka till min bil för vi skulle visst hinna med mer saker. Tur att jag inte visste vad matte planerade då hade jag stannat i skogen.

 

Men så trevligt jag har hamnat i Flen och tydligen väntar shopping i dag igen. Kan jag behöva efter mitt svampfynd.

 

Frångår inte mina rutiner, godiset måste provsmakas. Var flera andra hundar där också. Pratade med ett par av dom, stackarna vandrade runt på blodiga benstumpar efter att ha fått sina tassar amputerade.

Matte pratade med Magnus som är affären jag hörde att jag också skulle amputeras. Skulle jag inte alls!!

Tänk ibland är turen med mej, för det var så många hundar i kö att matte bestämde att jag ska amputeras vid ett annat tillfälle. Nu ska jag inte alls amputeras så det ska vi minsann bli fler om.

 

Firade genom att drick en massa gott vatten och shoppade mer torkade kaninöron. I morgon är det lördag och dags för en massa lek och mingel då kan jag inte halta runt på blodiga benstumpar.

Åkte hem somnade gott efter allt jag hunnit med på förmiddagen.

Trist eftermiddagsrunda, träffade inte några som jag känner.

Nu ska jag och mina fina välbehållna tassar och klor vila oss i form inför allt skoj i morgon.



Av Wilma Border collie - 25 februari 2021 17:58

Vanliga tråkrundan i morse sen funderade jag på om det skulle bli så illa att jag skulle drabbas av en ensam dag.

Hörde ju otäcka rykten om det när Basse åkte hem i går.

Så var det dags för min längre runda, matte hade inte sagt nåt om Basse så jag befarade att ensamhet väntade.

 

Men snabba på och öppna dörren! Jag vet hur opålitliga ni människor är, vilken sekund som helst kan ni ändra er.

 

Du och jag Basse, så här ska det vara. Nu ska vi hitta på nåt, funderade på att leka men matte sa att vi skulle åka nånstans.

 

Så vi har kommit till Engelska skogen, här har vi inte heller varit på många evigheter. Går inte att komma fram här när det är en massa snö. Basse han hittade omgående vatten och trodde att han skulle ut och simma. Men fångenskap satt stopp för de planerna.

 

Enlig Basse är detta en perfekt badsjö, enligt matte är det en översvämning där man inte badar.

 

Så på fria tassar och den långsamma kan komma nån annan gång. Vi har faktiskt massor att göra och inte tid att vänta.

 

Ibland var det fortfarande vinter och halka på vägen. Men det var bara korta bitar som det såg ut så här.

 

Överallt så finns det en massa bäckar nu. Basse han skulle prova alla, mycket och länge. Jag hade viktigare saker för mej, smakade på vattnet och det var mycket gott men där går gränsen för vad jag använder bäckar till just nu.

 

Fick med honom på vägen så vi kunde kolla mera och till och med solen visade sej en stund. Har rört sej en hel del olika djur under vår frånvaro. Fanns spår av ett par hundar också men i dag var skogen alldeles övergiven.

 

Fångar eftersom vi är nära det elaka staketet som slår oskyldiga hundar och skyldiga Vilda grisar. Matte skulle enligt rutin oskadliggöra det.

 

Så nu ska vi kolla att allt är som det ska vid huset. Inga tjuvar och inga besök av Vilda grisar heller, allt precis som det ska vara.

 

Basse var väldigt upptagen med att kolla alla ställen där han brukar försöka jaga Sork. Men det verakde som om Sork flyttat under vintern.

 

Fortfarande en del vinter på tomten men jag har planer. Basse är upptagen matte kollade nåt mänskligt tråk så om jag låtsas lukta länge och mycket här borde det fungera.

 

Äsch! Jenna måste ha ahft Skvallerbyttakurs med Basse i smyg. Matte bad honom visa var jag var nånstans och han ställde minsann upp.

 

Alltså jag har väldigt bra spanställen här nere. Tänkte faktiskt kolla om det var nån Ekorre hemma som kanske ville umgås en stund. Fanns dessvärre ingen Ekorre nånstans.

 

Jaha då lägger ligger jag väl här och väntar på mina engelska vänner då. Enligt matte kan det ta lång tid för fortfarande ställer det där viruset till det. Ingen vet om och när de kan komma. Även om inte viruset funnits så skulle det i alla fall ta lång tid påstod tråkmänniskan.

 


Om man ska dricka vatten är det lika bra att bada frambenen ordentligt. Jag kan meddela att det går utmärkt utan att ens doppa en klospets.

 

Engelsk ved är mycket bra. För precis som det ska vara så blommade det ostblommor på den. Finns inga spår kvar.

 

Ska gå tillbaka men Basse han hade inte gett upp hoppet om att hitta en eller flera sorkar. Fick vänta ett tag medan ahn letade och letade. Men inte en endaste fanns det nånstans.

 

Normala hundar går på vägen nån annan hund anser att finns det en bäck ska man gå i den. Jag har gett upp om att få honom att fatta att det inte är badsäsong.

 

Bra val Basse, men jag tror att matte kommer att ha åsikter. Hon hade åsikter vi skulle inte alls gå in här för då blir det nära sjön och opålitliga isen. Sen när isen är död då kan vi gå här.

 

Basse har blivit fånge och han och matte har vädigt skilda åsikter om vad som ska göras.

 

Basse trodde att han skulle prova bäcken full med forsande vatten och en del is. Han fick inte alls som han ville.

 

Det är faktsikt väldigt skönt att strunta i både opålitliga isar och forsande vatten. Jag fick vara på fria tassar och tittade på nästa kamp mellan Basse och matte.

 

Vi är en änden av Bäversjön för matte skulle kolla att flotten syntes. Det gjorde den, men Basse han skulle ut på isen för att komma åt det öppna vattnet. Hörde att han minsann bara skulle simma lite grann. Enligt matte som vann kampen igen skulle han inte simma alls.

 

Så drabbades även jag av fångenskapen för nu är vi nära vägen och min bil.

Åkte hem och sen somnade vi gott. Tar på krafterna att kolla allt, men vi blir så där skönt trötta.

Gick på eftermiddagsrunda och träffade Ricki som skulle rasta sin husse.

Nu när Basse åkte hem lyssnade jag självklart noga på tråkpratet, hörde nåt om telefonsamtal i morgon. Jag förutsätter att det blir ett om att hämta Basse för ytterligare en länge sen skog väntar då.



Av Wilma Border collie - 24 februari 2021 18:04

Vanliga tråkrutinen i morse, sen var det bara att vänta på att matte skulle begripa att det varit dags att hämta Basse i flera dagar. Egentligen skulle vi ha varit Flocken men Jenna blev hundnappad av sin matte.

 

Tänkte att vi skulle greja med de framtinade leksakerna så jag tog hand om apporten. Men enligt matte så skulle vi inte alls göra det. Vi skulle åka nånstans.

 

Vi kan alla bra vägar så när matte svängde här så började Basse berätta att 70+70 blir 140 och det är minsann så fort man ska köra på den här vägen enligt honom. Matte hade helt andra åsikter och bad honom lugna ner sej.

 

Detta kommer att bli väldigt bra. Vi funderade på om våra hang arounds Moha och Troy möjligen skulle dyka upp. Vi träffas här i bland och nu har vi inte setts på massa med år. Enligt matte så är de kvar i det där Stockholm och det dröjer lite till innan de kommer till våra trakter.

 

Nu efter många års frånvaro så ska vi äntligen få besöka en av våra bra lekplatser. Matte pratade om att hon hoppades att det skulle gå att vara där nu.

 

Han med det stora vattenintresset fasnade på bron. Hörde en massa om att det var väldigt länge sen han simmade sist. 

 

Den lilla ån hade förvandlats till en mindre älv med väldigt strömt vatten. Alltså inte alls badvänlig så Basse släpades med utan att fått chansen att nå vattnet.

 

Titta så alldeles jättebra. Inte en massa snö och is utan vi kunde minsann röra oss precis som vi ville.

 

Vi sprang och lekte massor så kollade vi vad som hänt under vår långa frånvaro. Perfekt med plusgraderna för nu är alla trevliga dofter lätta att hitta igen. Så mycket spännande.

 

Tack snälla Rådjur som haft den stora vänligheten att lämna en massa godis till oss.. Vi behövde mycket energi för att orka kolla alla viktiga saker.

 

Fast Basse blev fånge en stund, han var alldeles för intresserad av den där ån/älven som finns alldeles när och den är strängt förbjuden just nu.

 

Sjön den har minsann växt massor under vår frånvaro. Sist då gick det nästan att gå ut till de där träden. Nu går det inte. Basse tjatade om att kolla badsäsongen men han var fortsatt fånge för isen är förbjudet område.

 

Inne i det här snåret växer det massor med såna där Trollhänder. Matte hade kängorna med inbyggda klor och funderade på att kolla. Men isen gungade så de där Trollhänderna fick inget besök.

 

Basse erbjöd sej att gå och kolla dom. Men det fick han inte alls för matte, dessutom var isen så hal så han hade svårt att hålla koll på sina fyra ben.

 

Fast några gick att hitta, de växer så nära land att isen inte behövde besökas. Denna hade just inte växt nånting under vår frånvaro.

 

Hm här ska det inte alls vara sjö, jag vet att det var fast mark här sist. Men nu är det sjö. fast det är bra att den är stor eftersom vi behöver massor med vatten.

 

På säkerhetsavstånd från opålitliga isen så återfick Basse friheten. Han hade fullt upp med att kolla massor med viktiga saker. Hade faktiskt jag också.

 

Har ett minne av att detta var en bra stubbe. Jo den var bra för den gav godis när jag stod på den.

 

Ser ni den skrikande varelsen bakom stenen? Ingen fara den var vänlig så vi kunde passera den utan problem.

 

Naturligtvis var det besök hos den där mystiska kraftstenen också. Där är det mycket krafter i omlopp som vi hundar också känner av.

 

Jo sist vi var här då serverades det minsann hundfika vid den här stenen. Är det möjligen så att du har med dej eller att Labrador Alice och hennes matte kommer med sånt? Sist hade nämligen Alicematte med sej. Men enligt tråkmatte fanns det inget fika alls  idag men det kan vi få framöver.

Kollade en massa mer viktiga saker och såg att allt var precis som det ska vara.

 

Ute på vägen och det är dags att gå till bilen igen.

 

Den store Sorkjägaren han glömmer aldrig var han letat efter såna. Men det var visst inga hemma idag hur mycket han än tittade och lyssnade.

 

Nästan vid bilen, men Basse han tänker minsann inte gå nånstans. Nånting sprang över vägen bakom våra svansar och Basse han tänkte stå kvar och morra hotfullt länge och mycket. Matte tittade och tittade för att kanske få en skymt av vad det nu var som gjorde Basse så upprörd. Men det syntes ingenting.

Hamnade i bilen och matte körde en annan väg hem.

Mycket bra val för nu har vi koll på att alla våra bra ställen i de trakterna går att besöka. Känns som om vi kommer att vara mycket upptagna hundar framöver. Massor med ställen att kolla och lekplatser att roa oss på.

Hemma så firade vi att alla ställen är åtkomliga igen med varsitt utsökt torkat kaninöra.

Gick på eftermiddagsrunda. Träffade Rottis Helgas matte och lyssnade på tråkprat i flera evigheter.

När Basse blev hämtad hörde jag otrevligheter, har jag otur så blir jag ensam i morgon. Men det får jag visst veta i morgonbitti.

Av Wilma Border collie - 23 februari 2021 17:56

Vanliga morgontråket men sen blev det bra.

När det var dags att hämta Basse så hämtades Jenna. Perfekt ÄNTLIGEN Flocken igen, det var som vanligt alldeles för länge sen.

 

Så framme och Basse var ute, han ansåg att det var dags för Hunden på täppan men Jenna hade viktigare saker för sej sa hon.

 

Stackars Basse ingen kamp så han tröstade sej med en av de rosa pipsakerna.

 

Jag behövde Jennas hjälp och tog med henne. Basse han hamnade på fel sida av ett gammalt staket och hade helt plötsligt glömt hur man tar sej ut där ifrån.

 

Skulle hämta Gröna bollen, såg i går hur Basse lyckades rulla i väg den till ett dike. Där kan den inte ligga ensam och övergiven. Tänkte ta Jenna till hjälp att få tillbaka den där den ska vara.

 

Slutade med att matte fick bära bollen och hon är som alla vet väldigt långsam. Jag väntade och väntade medan Jenna och Basse hade nån Pinnkamp. Vet inte hur den slutade eftersom jag väntade på bollen.

 

Så äntligen har den långsamma behagat komma och ge mej bollen. Hade en massa skoj med den och planerade att vi skulle träna lite fotboll. 

 

Men så kom vi på att vi hade mer viktigt att göra. Nu försvinner all snö och då kommer saker fram igen.

 

Jodå vi letade lite och två bollar plus apporten blev dagens fynd. De här sakerna har vi inte sett sen all snö kom så det var skoj att hitta dom.

 

Hade ett viktigt samtal om vi skulle träna fotboll eller leka med fynden. Gäller att vi är överens om vad vi ska göra.

 

Jenna bestämde sej för att apporten det var hennes mycket viktiga ägodel. Bara det att Basse hade samma åsikt så det blev vilda jakter, tyvärr bara suddbilder.

 

Basse lyckades överlista Jenna och vann kampen om den.

 

Är det nåt Basse är väldigt bra på så är det att retas. Jenna skulle ha tillbaka den och Basse han tänkte inte alls släppa det som han vunnit.

 

Slutade så här jag tog hand om den. Mycket bra att ligga och gnaga på, för övrigt så är den säkert min såvida jag inte lånar ut den.

 

Vet ni hur skönt det är att lägga sej ner och känna gräs under magen? Alldeles perfekt enligt mej. Funderade på vad vi skulle hitta på för nåt nu.

 

Vet att varje gång vi har kollat efter godisskog här så har vi fått höra att vi får vänta tills det blivit barmark. Nu är det nästan sån alltså borde det finnas en. Jag vaktade ett ostträd och Jenna och Basse letade men det fanns ingen godisskog.

 

Fast björken började blomma, vi ska tydligen vara glada för det lilla.

Sen skulle vi åka nånstans.

 

Jaha koppelfångar och en runda i Sparreholm. Matte skulle nåt tråk och vi skulle inte dö av koppelpromenad eftersom vi redan lekt massor och länge enligt henne.

 

Sista jag och Basse gick här så var det massor med snö, nu är nästan all försvunnen. Fördelen är att det är mycket lättare att hitta alla trevliga dofter.

 

Som här det hade minsann gått en massa hundar som vi inte känner. Hade varit trevligt att träffa några av dom, men inte en endaste hund eller människa såg vi.

 

Där borta är den där ekhagen där vi kan ha en massa skoj. Men enligt matte är den förbjuden nu, isen är farlig och vi får inte vara på fria tassar nära den. Alltså kan den ha vänligheten att dö och förvinna omgående.

 

Pinnkamper går precis lika bra att utföra som koppelfångar. Enligt Jenna och Basse blir de mer spännande om man hittar en lång pinne som kopplen kan trassla in sej i också. Vet inte varför matte hade andra åsikter.

 

Basse han pratade om att badsäsongen nog är nära. Jag försökte förklara att det dröjer innan det blir badsäsong.

 

Jenna som kollade andra sidan bron sa att badsäsongen är här. Matte sa att det är fortfarande inte badsäsong men koppeltvång vid alla sjöar.

Gick till bilen och trodde att vi skulle åka hem.

 

Hamnade hät. Passa bilen kommer snart sa matte och försvann. Vi hade långa samtal om hur vi skulle överleva om nån skulle hitta oss och hjälpa oss ur bilen medan matte var ohjälpligt vilse. Hon hittar bara i stora skogar och en jätteaffär är som gjord för att hon spårlöst ska försvinna.

Märkligt nog så återkom hon och sa att hon bara varit borta i max 7-8 minuter. Vi vet minsann att vi satt övergivna i bilen i minst 10 dagar.

Åkte lämnade Jenna och vidare hem till mej för lite lunch och vila.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda, berättade om hur bra det var i går med det magiska fönstret men tro nu inte att matte tog den vägen. Nädå nåt om att vi behöver minsann inte tigga överallt hela tiden. Behöver vi visst eftersom vi inte får käk hemma.


Av Wilma Border collie - 22 februari 2021 18:03

Ensam tråkrunda i morse men jag visst att bättre tider väntade. 

I går hade matte en plan om att vi skulle åka till ett ställe där vi inte har varit på evigheter. Men det ändrades i morse.

Det var tjock dimma och dessutom minusgrader så det var rejält halt, det bra stället blir i morgon eller nån annan dag med trevligare väder.

 

Så ordning i tillvaron jag har släppt ut Basse och nu ska vi fundera ut hur vi ska fördriva dagen.

 

Som sagt dimman var så tjock att det mesta av omgivningarna var stulet.

 

Jag inledde med lite välgörande hundyoga, detta är kanske inte den vackraste yogaställningen men väldigt bra.

 

När snön töar bort då kommer de bra sakerna fram. Jag har minsann gjort ett mycket bra fynd och det ska inte Basse bry sej om. Vi hade skilda åsikter.

 

Jag hade hittat vår superbra gröna boll, den där som vi tränade en massa fotboll med innan snön kom och gömde den.

Blev många skoj jaktlekar eftersom Basse var övertygad om att han skulle ha den.

 

Sen fick faktiskt Basse låna den en stund. Han satte genast igång och tränade, vi får köra med det på hundträffarna också. Kommer att bli ett strålande bra lag.

 

Kollade runt mer, allt som Bassehusse plogade upp där har gräset visat sej och snart kommer vi nog att hitta de leksaker som ligger dolda där.

 

Skulle inte vara kvar hemma hos Basse utan vi åkte en liten bit. Nu ska vi nåt annat och självklart hade vi en massa att kolla.

 

Detta var bra, för vi ska kolla lite på min Sörmlandsledsetapp. Enligt matte planera för en del jobb när det blir mer vår och kolla så det inte trillat en massa träd.

 

Hade gått några människor och Rådjur hade också passerat och lämnat godis till oss. Mycket snällt av Rådjur att tänka på den fyrbenta etappledaren och hennes assistent. Vi behöver energi för att kolla så allt är bra för vandrande hundar.

 

Min etapp var också stulen av den där dimman, fast vi hittade trots den.

 

Hade massor ett kolla. Nu verkade allt vara i sin ordning i alla fall här.

 

Bra med Basse som assistent för han kollade också en massa viktigt. Han har blivit riktigt varm i pälsen och vet vad som förväntas av honom.

 

Ja du Basse om vi tar i båda två så borde vi lyckas. Matte hade försökt få bort en stor gren från stigen. Hon pratade om hinder för vandrande människor. Vi tänkte på vandrande hundar. Tänkte att två starka vältränade hundar skulle fixa detta utan problem. Tyvärr vi fick ge upp, den var fastfrusen i marken och gick inte att rubba. Får ta den nästa gång.

 

Den här gamla ihåliga stubben kan i bland ha godis, bäst att kolla. Tänk det fanns godis där så vi tog hand om det, ska inte ligga i stubben och bli förstört.

 

Skulle ha fortsatt men här vägrade matte. Syns inte så bra men det är en kort väldigt brant backe och under snön döljer sej en skridskobana. Vadå hon hade de där kängorna med inbyggda klor och jag och Basse kom ner utan problem. Men tvåbensdrivna är tydligen känsligare.

 

Bara att vända och gå tillbaka, vi får kolla mer när mer is och snö smält bort. Är nog besvärligt att ha en människa med benbrott.

 

Basse han fortsatte att kolla en massa även sånt som inte var på Sörmlandsleden. Enligt honom var allt under kontroll.

 

Eftersom vi är optimister så kollade vi i håliga stubben igen. Men det hade inte växt upp nytt godis i den.

 

Men det blommade en osttall, det finns inga blommor där nu.

 

Jaha nu börjar han, det där kommer säkert att ta tid så jag kan lika bra lägga mej och vänta.

 

Gräva efter Sork. Basse påstod att det faktiskt vandrat måna Sorkar här och de skulle han ha tag på. Men slutade som det brukar blev ingen fångst för honom.

 

Jaha slut på det roliga, bara att gå till bilen och åka hem igen.

Käkade lite lunch och sov en stund.

 

Eftermiddagsrunda och vårt uppdrag var att passa biblioteket medan matte fixade med böcker. Men tänk vi hade sån tur att Vivecas magiska fönster öppnades. Matte missade att ta bild på vår träning som fasadklättrare, men det kom ut en massa smarrigt godis till oss. Det där fönstret är väldigt bra och borde öppnas varje gång vi passerar.

I morgon är vi Flocken, får se vad vi hittar på men skoj ska vi ha.

Av Wilma Border collie - 21 februari 2021 17:56

Vanliga morgonrutinerna med ensam tråkrunda och sen passa dörren i flera veckor.

Men till slut så insåg matte att det var dags att röra på sej. Människor ska skickas på kurs och lära sej att snabba på.

 

Var väl det jag visste. Om den där långsamma människan hade varit snabbare så skulle jag inte ha missat en massa. Kastade emj ur min bil och sprang för det hade minsann redan kommit hundar och jag tänker inte missa en sekund av allt skoj. Syns som en prick mitt i bilden.

 

Både Ingrid och Bella hade kommit och hade en massa skoj med Basse. Hörde att jag hade inte missat så väldigt mycket som tur var.

 

Strax efter så kom Berner Alice, självklart var det bäst att hälsa ordentligt. Har inte setts sen i går och det var länge sen.

 

Peppe som inte varit med på hundträff kom. Vi känner honom för vi möts ibland i köpingen, trevlig kille är det.

 

Ännu bättre det visade sej att hans matte minsann hade falukorv att bjuda på, sånt är vi inte bortskämda med så det gällde att hålla sej framme. Utsökt gott var det.

 

Grejades och tändes eld idag också, insåg att människorna tänkte grilla nu igen.

Tilly och Basse de hade nån slags flockspring där de tävlade om vem som var snabbast, fort gick det väldigt fort.

 

Kom en ny hund som matte tror heter Nikki. Mycket trevlig tjej som omgående blev en del av våra stora trevliga hundgemenskap. Alltså precis som det ska vara.

 

Aha det drar ihop sej och nu börjar det dofta korv från grillen. Bäst att vi är med och kollar i fall det tappas korvar till hungriga hundar.

 

Basse ahn tog kolandet till nya nivåer genom att ställa sej på bordet och kolla noga vad Ingrids matte ställde upp där. Vi hundar får inte missa nåt.

 

Ja, ja vi vet att du påstår att det är en vegetarisk korv men du förstår jag och Alice gillar såna. Det vore bättre att vi fick den än att du ska äta upp. Faktiskt fick vi efter lite tjat smaka, den var lika god som de där korvarna som icke vegetarianer äter.

 

Så där det är slut på alla korvar både vegetariska och såna med kött. Vi har lyckats få smaka allihopa så nu har vi ny energi och kan ha en massa skoj igen.

 

Fast rosa pipsaken den är min och ska vara i min mun. Lyckades hålla reda på den i flera minuter innan jag slarvade bort den. Men som det töar nu så kommer säkert alla översnöade leksaker att hittas igen alldeles snart.

 

Fast vi förbrukar energin snabbt så det var bäst att se till att få lite påfyllning. Måste utnyttja tiden maximalt för det är många månader till nästa helg.

 

Hade en massa viktiga gruppdiskussioner också, vi har alltid mycket viktiga saker att avhandla till skillnad från människornas tråkprat.

 

Titta på stackars Alice, hon har minsann hört det där hemska dags att åka hem. Det är aldrig dags att åka hem, vi kan hålla på i många fler timmar.

 

Jaha bara att åka till våra tråkhemma då. Lyssnade noga på Mattes tråkprat med Bassehusse och det är ordning i morgon jag ska hämta honom fast efter morgonrundan. Har hört att vi nog ska få göra nåt skoj i morgon.

Hemma så somnade jag gott medan matte höll på med en massa tråk.

Så la hon upp reklam om våra kurser för blivande svamphundar i Sörmlandsledens Facebookgrupp. Blev ett jätte intresse direkt och jag lär som vanligt ha massor med elever även i år.

Om nån av er som besöker mej vill veta mer så kolla på www.svamphundar.se det är mattes hemsida.

  

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards