wilmablogghund

Alla inlägg under november 2018

Av Wilma Border collie - 30 november 2018 18:22

Äsch! Jag får vara glad för att jag hade en bra dag igår.

I dag började den med sms om att Sigrid och Micco inte skulle följa med mej. Så gick jag ut för morgonrunda. Snorhalt och regn, hade inget behov av att vara ute.

   

Jaha ska på nåt föreställande en längre runda ensam och övergiven, dessutom försökte det fortfarande regna.

   

Hamnade vid sjön. Matte hade tagit med min favoritboll, tänkte att jag kanske ville leka med den en stund.

   

Jodå det var kul en gång sen tröttnade jag. Blev kallad för Hormonhäxa.

   

Ostgunga. Jo jag kan väl städa bort det som finns då, fast jag hade ingen riktig inspiration till det heller.

   

Passerade vid båtarna. Hur man hoppar upp på en sån det har jag aldrig nånsin hört talas om. Tror jag tar och kollar efter ekorrar istället Men det fanns inga i närheten.

   

Fortsatte och hade sån tur att jag träffade Ossy. Kändes helt okej att umgås med honom ett tag.

   

Nähä han saknar fortfarande de där viktiga kroppsdelarna. Tänkte att det kanske växt ut nya, men då hade vi inte fått träffas enligt matte.

   

Här var det väldigt länge sen vi gick. Ja Ossy kanske har gått här men jag har inte gjort det på flera månader. Hade inte hänt nåt av värde.

   

Kollade av badplatsen. Tänk så mycket som vi hängde här och badade hela våren och sommaren när det var så där ovädershett.

   

Märkligt ön har växt och blivit dubbelt så stor. Trodde inte att öar kunde växa, men troligen har Ossyhusse fixat så den har blivit större. Bar då har vi mer yta på den när det blir badsäsong igen.

   

Ossy hade planer på att gå ut på isen men det fick han inte för matte.

   

Vi hade ett djupt samtal också. Bland annat om varför jag är förbjuden att komma och ha en massa skoj i morgon. Tänk om jag kunde ta saken i egna tassar och rymma till hundträffen, men matte bevakar mej som en hök.

   

Vill du leka? Jag vet faktiskt inte om jag är på humör för det. Mina hormoner lever sitt eget liv just nu.

   

Ja men okej. Vi leker väl en stund då. Behöver nåt skoj denna bedrövliga tråkdag.

   

Hoppsan, vi tappade visst huvudena båda två och vems ben det är vet vi inte. Går lite sönder ibland under lek.

   

Tog ett danspass också. Fast jag tröttnade ganska snabbt både på dans och lek.

   

Jo du förstår Ossy matte har gett mej ett nytt namn Hormonhäxa heter jag visst numer. Jag doftar otroligt gott för alla hanar som inte saknar kroppsdelar och mina hormoner gör att mina tankar och reaktioner inte är lika snabba som vanligt. Men snart kommer jag att vara som vanligt igen.

   

Ossy han vet minsann vilka träd som brukar blomma med ost. Smart är han för om han sätter sej vid utvalt träd och sen stirrar på matte så kan det hända att det börjar blomma.

   

Jodå det fanns helt plötsligt en massa sot på trädet. Nu tyckte jag också att det var viktigt att städa bort den. Kan inte låta Ossy få allt.

   

Ossy han är pedant när det gäller att städa ostträd. Får inte finnas minsta lilla kvar så han kollar alla vrår på stammen så inget har gömt sej.

   

Sen var det dags dör den berömda benblicken. Vi var klara med vårt umgänge och då ska Ossy ha benet. Han fick det självklart.

   

Jag stack en vända,var och kollade ett känt ekorrträd, men ingen hemma där heller. Blev hämtad av matte som påstod att vi inte alls skulle gå åt det hållet idag.

Träffade Anne som var sysselsatt med att hundnappa Ossy. Tur att vi hade hunnit umgås.

   

Gick genom skogen och hamnade i kanten av skidbacken. Stora snöhögar har de lyckats göra, men idag var inte matte och halkade runt där. Gick att gå i kanten så alla snön undveks.

   

Tänk vad mycket hanar det finns som lämnar dofter överallt. Men jag får fortfarande inte träffa dom. Korkade påhitt.

Gick hem och somnade.

Trist eftermiddagsrunda.

Undrar hur jag ska fördriva morgondagen när alla kompisar har skoj på hundträffen?

Av Wilma Border collie - 29 november 2018 18:18

Enligt matte så skulle det bli en bra dag idag och tänk hon lyckades hålla sitt löfte igen.

Gick och hämtade Sigrid och Micco så skulle vi till torget. Har insett att torget kan vara ett mycket bra ställe om man ska träffa kompisar.

   

Mycket riktigt, vi träffade lilla Jenna. Henne umgicks vi med på en av hundträffarna, då på stenåldern innan jag blev förbjuden att gå dit. Nu visade det sej att vi minsann skulle ha sällskap med henne och hennes matte idag. Jenna har precis flyttat hit och behöver lära sej bra rundor, få kompisar och såna viktiga saker.

   

Nära skidbacken så kunde vi vara på fria tassar. Underlättar mycket i tillvaron. Micco och Jenna de fann varandra på en gång. Jag övervakade bara deras lek.

   

I skidbacken där lekte vi alla utom Sigrid som just nu är på humöret att leka det är minsann under hennes värdighet. Skoj hade vi.

   

Jag sprang en massa tillsammans med Jenna. Mycket bra springkompis och snabb är hon.

   

Micco och Jenna fortsatte ha en massa skoj. Massor med lek blev det.

   

Sigrid hon föredrog att umgås med Jennamatte medan hon såg ut som om hon ansåg att vi var outhärdligt barnsliga som lekte en massa och hade skoj.

   

Nu när det var kallt så började de göra snö i backen. Matte hade glömt hur fruktansvärt hal sån där nygjord snö är. Vi fick vänta i evigheter innan människorna lyckades ta sej fram. Hade vi haft kameran kunde det ha blivit bilder på snygga vurpor, vattenplask och andra märkliga mänskliga aktiviteter.

   

Detta var bättre, den vanliga torra vägen i skogen och till och med människorna stod på benen.

   

Sen hade vi så himla tur att Ossy var på sitt dagis. Jenna och han träffades på hundträffen, men då är det så mycket hundar och nu skulle de bli närmare bekanta.

   

Självklart blev de vänner direkt och började leka. Är nog ytterst få som inte blir kompisar med allra bästa Ossy.

   

Titta så fina de är tillsammans. Mycket bra för Jenna att få ytterligare en bra kompis nu när hon är alldeles ny här och knappt känner nån.

   

Jag och Ossy lekte självklart också massor. Gäller att roa sej när tillfälle ges.

   

Så hade jag en lektion med Jenna hur man bäst drämmer Ossy i backen. Viktig hundkunskap eftersom han ofta drämmer mej i backen.

   

Oj! Vad hände?? Gick dom sönder undrar om det går att laga två trasiga hundar??

   

Ingen fara de lagade sej själva på nåt märkligt vis så vi fortsatte att ha en massa skoj.

   

Micco han var med och lekte och hade skoj. Sigrid satt på behörigt avstånd och blängde på oss. Leka har hon tydligen helt slutat med just nu.

   

Jenna lärde sej snabbt hur man bäst får omkull Ossy. Fast både jag och Jenna åkte i backen ett par gånger av hans attacker också. Skoj hade vi.

   

Jaha så ansåg Ossy att det var dags för benet. Lika bra att ge honom det och vi gick vidare.

   

Försökte lära Jenna att det minsann kan växa ost på björken vid huset där Terra brukar bo. Men det fattade hon inte riktigt. Fast hon fick ost i alla fall.

   

Men Ossy han måste ha känt ostdoften för han kom rusande och hjäpte till att rensa björken. Sen satt han och såg deppig ut när vi skulle gå vidare.

   

Hade en massa mer skoj i skogen Jenna och Micco de lekte och lekte hela tiden.

Hörde att människorna pratade en massa. Vissa dagar så jobbar Jennamatte tokigt och då behöver Jenna hjälp att komma ut. Eftersom vi blev så bra kompisar så bestämde människorna att Jenna kan få hänga med oss i skogen. Alltså kommer vi att ta med henne ibland. Kommer säkert att bli superbra detta. Hörde att innan det är dags så ska vi få ut och leka tillsammans nån mer gång.

Mötte Sigridmatte som hundnappade Sigrid och Micco med sej hem, men dom träffar jag i morgon igen precis som vanligt.

   

Hann vara hemma en stund sen började det snöa massor, blev alldeles vitt snabbt.

Gick på eftermiddagsrunda som blev spännande. Medan jag var ute så började det regna och det förvandlades till isbitar innan det nåt marken. Blev enligt matte läskigt snorhalt. Jag som fyrbensdriven märkte så inte mycket av hakan som matte svor över.

Av Wilma Border collie - 28 november 2018 18:23

Om det inte hade varit så eländigt svinkallt så skulle vi ha fått åka till en skog som vi inte besökt på väldigt länge. Men när jag gjorde morgontoaletten var det nästan 15 minus och dessutom dimma.

Det där åka till den där skogen det blir nån annan dag.

   

Har hämtat Sigrid och Micco och ska gå nånstans. Det var så kallt att röken från värmeverket låg ner och då är det kallt.

   

Sigrid och Micco letade dofter, inte det enklaste nu för när det är kallt så försvinner mycket av dom.

   

Den där dimman försvann och det enda som syntes av den var moln på himlen.

   

Hamnade på vägen över fälten för matte hade en plan på en bra runda. Den hade säkert blivit bra om inte…………

   

Rimfrost var det så mycket att det nästan såg ut som om det hade snöat.

   

Sigrid och hennes märkliga hobby att rulla på varenda isfläck som hon hittar. I dag så idiotförklarade även Micco henne. Han begrep inte alls varför hon ska rulla på allt som är täckt av is. Förstår inte jag heller märklig hobby detta.

   

Så hände det. Sigrid försvann snabbare än blixten med Micco i släptåg. Jag som är lagon trögtänkt hormonhäxa hann inte med i vad som hände så jag blev fånge.

   

Ute på fältet syns det en prick. Det är Rådjur som kom från backen där Sigrid och Micco försvunnit. Det hade väldigt bråttom men varken Sigrid eller Micco syntes till.

   

Matte tappade mitt koppel så jag drog, tänkte hämta tillbaka den elänadiga Storviltjägaren som säkert rusade runt och letade efter Rådjur. Dessutom var ju Micco borta.

   

Ja jag kommer. Lika bra att hålla reda på matte så inte hon också skulle försvinna i röran.

   

Nånstans i den här backen ska Sigrid befinna sej. Ropa och vissla hjälpte inte, hon var stendöv eländiga Storviltjägaren.

   

Micco fick vi syn på han satt i skogskanten och vågade inte komma. Såg ut som om han var livrädd för att få skäll vilket han självklart inte fick.

   

När matte gick för att hämta Micco då uppenbarade sej Storviltjägaren från ingenstans och såg så oskyldig ut. Nu går det inte att ljuga för matte så hon blev inte alls trodd när hon försökte se ut som om hon bara gått en sväng.

   

Blev kollektiv fångenskap och matte vände. Ingen idé att ta den planerade rundan för då skulle det bli fångenskap hela tiden efter som Rådjur sprang åt ett håll där vi skulle ha gått.

   

Jaha här bor minsann Maggan. Som tröst borde vi faktiskt få hälsa på henne. Skitmatte vägrade, vi skulle inte alls hälsa på nån.

   

Gick till sjön istället där var dimman kvar och det nästan syns hur kallt det faktiskt var.

   

Vi återfick friheten och ägnade oss åt en del spring för att hålla värmen.

   

Jag och Sigrid kollade bryggorna. Hade inte hänt nåt med dom.

   

Finns det inget vatten att dricka så går det lika bra att käka en blandning av snö och rimfrost. Släcker törsten det också.

   

Ja jag är på isen och jag vet att det är förbjudet. Men jag var tvungen att hämta pinnen som låg på den. Enligt matte kunde pinnen ha legat kvar. Vadå isen höll och pinnen var mycket bra.

   

Hörru det är väldigt dåligt med ost på den här gungan. Kan du möjligen åtgärda det?

   

Matte kan trolla för jag hittade ost på gungan och Micco och Sigrid hittade på ställningen. Finns inga spår kvar av att de funnit ost där.

   

Skulle gå hem men jag var tvungen att kolla av Ekorrskogen. Tänkte att Ekorrarna kanske frös och ville följa med hem till mej och värma sej. Såg inga Ekorrar nånstans tyvärr.

Lämnade hem Sigrid och Micco.

Vanlig eftermiddagsrunda där höjdpunkten var att jag minsann lyckades ta mej in i Susannas affär och få godis.

Men i morgon ska det hända nåt skoj säjer matte.

Av Wilma Border collie - 27 november 2018 18:13

I dag skulle vi få träffa en gammal kompis. Matte hade tydligen bestämt nåt och sa att vi skulle få en bra förmiddag. Den blev mycket roligare än vad vi kunnat tro.

   

Jaha, var är den där hemliga kompisen då? Befinner oss på torget och väntar på vem det nu är.

   

Så kom han. Det var Baci vi skulle få träffa igen. Honom lärde vi känna i somras när vi var och badade en del i Sparreholm och sen gick han kurs för mej och matte. Egentligen bor han i Stockholm men ibland är han hos sin extramatte i Sparreholm. Nu var det dags och vi skulle få oa oss ett par timmar.

   

Vi ska gå till nåt bra ställe där vi kan vara lösa och ha en massa skoj.

   

Gräsmattan vid sjön är ett bra ställe denna årstid. Nu kan vi vara på fria tassar och springa en massa. Jag och Baci sprang massor och hade jätteroligt. Vissa andra hundar de städade lämningar efter Rådjur och Harar.

   

I somras blev Baci och Micco riktiga kompisar, de hade lika roligt idag. Blev massor med lek tillsammans och nu orkar vi leka ordentligt i somras var det alldeles för ovädershett för att ha riktigt skoj.

   

Baci provade isen, men fick självklart inte vara där, den är förbjudet område. Behöver vara kallt mycket längre innan vi får gå på dn.

   

Sigrid hon ägnade sej åt favorithobbyn rulla på isen. Hade inte matte hindrat henne så hade hon säkert legat kvar och rullat fortfarande.

   

Fast som tröst så fick hon smarrig ost av Bacimatte. Ja självklart fick vi andra också.

   

Sen hade vi en massa mer skoj. Sprang mycket och snabbt tillsammans bland annat. Sigrid och Micco var så snabba att de hann ur bild.

   

Baci hittade en boll, men den hade frusit fast så den ligger kvar.

   

Vi försökte lära Baci att det lönar sej att hoppa upp på båtar. Men han oppade rakt över båten i stället. Fast han fick av vår ost i alla fall.

   

Så berättade jag för Baci att om vi har tur så kommer han snart att få träffa världens bästa Ossy.

   

Turen var med oss för Ossy var på sitt dagis och kom självklart och mötte. Han och Baci hälsade och sen var de kompisar.

   

Tog bara ett par minuter så var de igång och lekte som om de alltid känt varandra.

   

Alltså vi hade så skoj massor med lek blev det. Jag, Ossy, Baci och Micco lekte men Sigrid har just nu slutat leka så hon tittade bara på.

   

Vi sprang massor tillsammans, brottades och hade så där alldeles superskoj. Så här ska det alltid vara.

   

Jag kollade när Ossy och Baci lekte. Gillar detta att mina kompisar blir kompisar när de träffas.

   

Behövde tanka energi eftersom vi höll igång så mycket. Matte hade den goda smaken att ta fram osttuben till oss.

   

Så hittade vi Inez och Rick också eller om det var de som hittade oss. Blev som en hundträff i miniatyr.

   

Sigrid bestämde sej för att idag kunde Rick få leva så hon hälsade bara artigt på honom.

   

Baci och Rick blev också jättebra kompisar och hade så mycket skoj tillsammans.

   

Så insåg vi att Inezmatte hade godis. Lika bra att se till att få mer energi och vi lyckades hamna på samma bild alla sju.

   

Rick snodde Inezmattes vante. Bara det att jag snodde den för Rick och ansåg att den var mitt byte. Rick snodde tillbaka den och sen blev han av med den. Korkat vantar är skoj att leka med.

   

Så sprang vi en massa och hade så där alldeles väldigt skoj. Inte illa att Baci fick träffa flera av våra kompisar och vara med och ha så här riktigt skoj.

   

Så var det dags att skiljas åt. Ossy började be om sitt ben. Matte drabbades av nån panik och trodde att hon kanske hade ben bara i jackan som var hemma. Men efter lite grävande i fickorna så fanns det minsann ett ben till Ossy som blev nöjd och belåten.

   

Gick genom Tråkskogen, spännande för Baci som aldrig har gått där.

   

Nu tillverkar de sån där konstgjord snö i skidbacken. Tydligen är det tillräckligt kallt för det.

   

Jaha slut på det roliga dags för Baci att åka hem. Micco hade ingen större lust att skiljas från honom.

Men Baci kommer till Sparreholm fler gånger och han ska få komma och vara med på hundträff också. Antar att han kommer att ha riktigt skoj på en sån.

Gick hem med Sigrid och Micco och hemma somnade jag och sov gott alldeles väldigt nöjd med att ha haft så superskoj på förmiddagen. Så här borde alla dagar vara en massa umgänge och skoj lek med en massa kompisar.

Av Wilma Border collie - 26 november 2018 18:11

I dag hade matte korkade idéer. Jag hade så mycket att göra i går så idag kunde det vara en lugn dag.

Fullkomligt onödigt enligt mej. Hämtade Sigrid och Micco och sen skulle vi gå och göra nånting lagom okänt vad.

   

På Heden så träffade vi Inez och Rick som ville leka. Svårt att leka när man är koppelfånge och matte vägrar släppa oss där när det är en massa trafik på gatorna.

   

Sigrid talade om för Rick att han borde ha den goda smaken att försvinna. Om han inte försvann frivilligt så kunde hon tänka sej att döda honom.

   

Hade sällskap med dom till stora gräsmattan vid sjön. Jag lekte en massa med dom en stund. Mycket springa snabbt och jaga varandra blev det.

   

Sigrid och Micco de käkade lämningar efter harar och rådjur som om de aldrig nånsin får mat hemma.

   

Lekte lite mera, men Sigrid ansåg fortfarande att Rick skulle dö eller i alla fall hålla rejält avstånd till henne. Nu är inte hundspråk varken Inez eller Ricks starka sida så de fattade inte vad Sigrid menade.

   

Jag tog på mej polisrollen och fick hjälp av Micco att jaga iväg Rick så Sigrid fick vara ifred. De skulle gå sin vanliga runda men vi kulle hitta på nåt annat. Gäller att variera vägarna.

   

Nu har isen invaderat i princip hela sjön. Tunn är den så matte började prata om att det nog blir koppeltvång nära sjöar ett tag framöver. För ut på tunna isar ska vi absolut inte.

   

Sigrid har återupptagit hobbyn rulla på isen. Hon rullade och rullade i strandkanten. Vet hur det kommer att bli nu hon måste stanna och rulla på varenda isfläck hon hittar.

 

Sen gjorde hon det förbjudna, gick ut på isen men blev tillbaka kallad omgående. Som sagt ännu är den strängt förbjudet område.

   

Matte trodde att hon skulle ta en fin bild på mej i solen. Ja visst är jag snygg, jag är alltid snygg. Fick höra att jag ser ut som en korkad hormonhäxa. Skitsnack och grovt förtal enligt mej.

   

Skulle gå vidare, dessutom som fångar eftersom det var en del människor ute och gick. Vi ska inte alls hälsa på alla. Funderade på vilken väg vi skulle ta.

   

Kom fram till att vi skulle följa spårvägen en bit.

   

Här hade det rört sej många olika hundar. En hel del snygga hanar bland annat, men bara för att jag var där så var det inga ute just då.

   

Hm, det brukar inte alls se ut så där. Funderade en stund på vad det egentligen var jag såg.

   

Tydligen har tomten kommit extremt tidigt till Malmköping i år. Jag trodde att det var när det är jul som han kommer med paket till snälla hundar.

   

Gick en sväng ut på de stora fälten. Kollade av en del men allt var precis som vanligt.

   

Helt plötsligt så blev vi fångar igen. Matte såg en människa långt bort.

   

Äsch vi hade inte alls behövt bli fångar för det var minsann Frasse som kom tillsammans med sin matte och lilla Bosse.

   

Frasse och Micco fann verkligen varndra idag och hade massor att prata om. Jag hade fullt upp att freda mej från Bosse som bara skulle i baken på mej. Där hade han inget att göra.

   

Gick en promenad tillsammans och jag hade säkerhetsavstånd till Bosse som hela tiden kvittrade och sjöng vackert efter mej. Riktigt trevligt detta att vara så eftertraktad.

Skiljdes från dom och skulle gå hem.

   

Passerade Heden igen och nu träffade vi Sniff. Mycket trevligt tyckte jag och Micco medan SigIrd visade sin mordiska sida igen. Honom kan jag umgås med hur gott jag än luktar fast han var mest intresserad av mattes godisficka.

Lämnade hem Sigrid och Micco. Hem och hade tråkigt.

Trist eftermiddagsrunda såg Rocky men honom får jag inte träffa nu. Korkat jag anser att jag minsann ska få träffa vem jag vill när jag vill.

I morgon då ska vi träffa en gammal kompis som vi inte har sett sen i somras. Tror det kommer att bli en bra dag

Av Wilma Border collie - 25 november 2018 18:33

I går sa matte att idag skulle jag få en väldigt bra dag. Faktiskt så höll hon sitt löfte och den blev ännu bättre än vad som var planerat.

Sigrid och Micco med vidhängande matte kom och hämtade mej och matte.

   

Aha detta kommer att bi himla bra. Tror att det är så att vi ska få träffa Ossy. Om vi nu skulle missa honom så var det lika bra att lämna hälsningar.

   

Jaha ska jag ha sån tur att Ossy äntligen är hemma och vill umgås? Ser lite övergivet ut tycker jag.

   

Hittade den där enorma benknotan som Ossy brukar gömma. Funderade på om jag behövde den men inte idag. Den kanske jag kan tugga på nån annan dag.

   

Tjoho! Först hittade vi Ossyhusse och han hade den goda smaken att släppa ut Ossy från bilen. ÄNTLIGEN ska vi få umgås ordentligt.

   

Bäst att pussas rejält. Visst vi möttes igår men det var faktiskt evigheter sen vi umgicks ordentligt.

   

Lekte en del men jag tröttnar ganska snabbt. Matte har döpt om mej till Hormonhäxa, är jag inte alls jag bara doftar utsökt gott.

   

Hade en massa viktiga samtal med Ossy också. Vi hade väldigt mycket att prata om. Himla tur att jag får umgås med honom fast jag luktar gott.

   

Ossy har diverse märkliga intressen. Rulla i snö är ett av dom. Jag rullar inte i snö, bara på utvalt rådjursbajs och andra fläckar som doftar extra bra.

   

Balansera? Vi är på gungbrädan det räcker så se till att ge oss vårt godis nu!! Vi fick självklart.

   

Gick en kortare sväng i skogen. Matte hade pratat i telefonen men jag var upptagen med annat och lyssnade inte. Men hörde talas om att vi hade inte hur mycket tid som helst. Sånt brukar innebära mänskligt tråk så jag lyssnade inte.

   

Ossy fick sitt ben och vi skulle gå vidare. Jag drog för det var minsann en ekorre som kallade längre bort. När jag väl kom tillbaka blev jag kallade för döv hormonhäxa och dessutom koppelfånge.

   

Under min frånvaro hann Ossy käka upp sitt ben och kom och umgicks mer. Fast som vanligt blev han djupt deprimerad när matte sa att han skulle gå hem och att vi träffas mer nån annan dag.

   

På Heden så träffade vi Labrador Alice som rastade sin husse. Jag kände inte alls för att umgås, det kunde Sigrid och Micco sköta medan människorna pratade en massa tråk.

Var hemma en kort stund och sen skulle jag ut och åka nu skulle det där som orsakade tidsbristen göras.

   

Har hamnat i Eskilstuna. Kan du vara vänlig och öppna dörren?? Jag vet minsann vad som ska hända och det är bråttom.

   

Men varför står det en hund som ser ut som jag på andra sidan? Blev kallad för korkad hormonhäxa igen.

   

Allt ordnade sej mina allra bästa människovalpar Oliver och Adam kom ut. Det där telefonsamtalet som jag inte lyssnade på var Oliver som ville att jag och matte skulle komma och hälsa på en stund. Nu ska vi gå och ha en massa skoj. Jag tog hand om Oliver, tänkte att matte kanske skulle klara sej själv ett par meter bort.

   

Gick till ett nytt ställe. Superbra med enorma gräsmattor där jag kunde springa massor och fort tillsammans med Oliver och Adam. Mycket skoj hade vi.

   

Hitade ett bord som jag var tvungen att prova. Bra bord för Oliver gav mej ost, mycket ost.

   

Adam gav mej också och mycket mer än jag nånsin får av matte. Borde alltid ha människovalpar tillgängliga när det är ost på gång.

   

Fortsatte att springa massor och fort. Adam är väldigt snabb för att vara människa.

   

Hade en massa skoj med en pinne också som de kastade till mej.

   

Så grävde matte i sina fickor och hittade min bästa boll, alltså blev det lek med den också.

   

Gick in i en liten skogsbacke och där hittade jag ytterligare ett bord. Lika bra det för det gav också ost.

   

Oliver han är nog släkt med Hulken för han bar runt på ett stort träd som om det inte vägde nånting.

   

Vi lekte inte bara utan vi umgicks en massa också. Människovalpar är väldigt bra på ett kela med mycket ensam hund.

   

Det där trädet det var minsann farligt. Jag morrade ordentligt åt det och blev kallade för larvig hormonhäxa. Men jag har aldrig sett ett sånt förut. Det är ett träd fullt med nappar som människovalpar slutat använda. Tydligen så hade både Oliver och Adam hängt sina gamla nappar där när de var små och skulle sluta med såna.

   

Bredvid farliga nappträdet så fanns det ett annat bort. Skitbord!! Jag kom inte upp på det. Trodde att jag skulle missa osten, men såg att Oliver och Adam inte fick nån. Tydligen vill inte människor ha ostbelöning.

   

Men jag har smarta människovalpar. De började bygga nåt så jag skulle kunna klättra upp. Släpade dit en massa gamla trädstammar.

   

Väldigt snällt av dom men jag avstod att klättra på det. Ungefär nu så började de prata om att gå och köpa glass.

   

Vi gick till en stor affär och de fick pengar av matte. Jag och matte väntade utanför och jag kollade av de där vagnarna som människor använder när de handlar mat.

   

Men vem är du och varför sitter du innanför dörren och passar hela affären? Märklig hund för den verkade inte vilja prata med mej. Dessutom satt den utan att vara bunden. Hade det varit jag så hade jag självklart gått efter matte in i affären.

   

Jaha slut på det roliga. Oliver och Adam har handlat och det är dags för mej att åka hem igen. Nu är jag en mycket trött hund, men vilken toppenbra dag jag fick. Tänker sova och drömma om den.

Av Wilma Border collie - 24 november 2018 18:24

Om nu inte matte hade genomskådat mej så skulle detta ha varit veckans bästa dag. Men mänskliga hittepå om att man inte alls får gå på hundträff och lukta gott förstörde för mej.

När jag skulle ut så hamnade jag i min bil, tänkte att som tröst skulle jag kanske få åka till nån bra skog.

   

Nähä inte det heller. Bara runt hörnet för matte dumpade min bil hos Rottis Helga. Tydligen skulle Helgas husse ha den.

   

Men titta precis som vilken normal lördag som helst, där kommer minsann Sigrid och Micco. Tänk om människorna har ändrat sej eller glömt att jag luktar gott?

   

Nä de tog alldeles fel väg så vi hamnade vid sjön istället. Passade på att leka en del, gäller att göra det bästa av dagen.

   

Nu har det varit så kallt att isen har vaknat på sjön. Sigrid försökte döda den men hade ingen framgång. Jag däremot fick hål på den på ett par ställen. Bara att inse att nu är badsäsongen över.

   

Fortsatte på spårvägen. Hörru jag hör hur Ossy skäller där borta på andra sidan sjön, tror han ropar på mej. Är det alldeles säkert att vi inte ska gå dit? Har inte lekt med honom på flera år. Hade fortfarande ingen som helst framgång.

   

Gick och kollade skogen istället. Hade inte hänt nåt av värde. Fast det fanns ost på ett fallet träd. Sigrid drabbades av totalt hjärnsläpp och stod och var sur för att det inte fanns nåt på den sidan.

   

Det löste sej hon kom på att hon var tvungen att anstränga sej lite. Vi rensade stammen ordentligt så nu finns inte minsta spår efter nån ost.

   

Sigrid gav sej iväg på ett sånt där otillåtet äventyr, men hon kom efter att jag hade varit och hämtat henne.

   

Här brukar det vid gynnsamma tillfällen växa ost. Men inte i dag men någon hade tappat en massa godis på marken så det städade vi noga upp.

   

Micco har fått låna ett av Sigrids rosa täcken. Tycker han klär väldigt bra i rosa.

   

Sigrid hon börjar ha sitt vinterutseende med en massa snö på nosen. Nu prydde hon lite extra med några löv också. Gick vidare, träffade faktiskt människor jag känner vi campingen. Trevligt med sällskap en stund och de skulle ut och vandra på min Sörmlandsledsetapp.

   

Men öppna dörren och släpp in oss!!!!! Vi vet minsann att Susanne har öppet och vi är godissugna!

   

Jo vi kom in och fick vårt välbehövliga godis.

   

På torget så träffade vi Smilla, trevligt var ett tag sen sist.

   

Så helt plötsligt så träffade vi Ossy också!!!!! Han hade tydligen varit och fikat med sin husse. Mycket trevligt, synd bara att det inte går att leka på torget bland en massa bilar och människor,

   

Jaha där ligger Ossy och käkar ben. Han har minsann berättat för mej om vad som hände på hundträffen och allt skoj jag missade. Varför kom jag på idén att lukta gott?? Deppade ihop alldeles en stund.

   

Så kom taxen Dreamie också. Helt plötsligt var det nästan som hundträff i miniatyr, fast som sagt det går inte att ha skoj där.

   

Hittade en ny bekantskap också. En Aussietjej som vi inte träffat, alltid trevligt med nya bekanta.

   

Micco gillade henne och ville leka, men som sagt torget är inget bra ställe för sånt. Men kanske att hon kommer på nån hundträff framöver.

Gick hem och sov bort ett tag.

Ut på eftermiddagsrunda, hamnade hos Rottis Helga för nu hade hennes husse kommit tillbaka med min bil. Nu har Pelle fått vinterkängor och nån ny glödlampa. Helga har minsann en väldigt snäll husse som fixar så mycket med min bil.

Gick en sväng men hände inget av värde.

Fast matte säjer att i morgon kommer jag att få en bra dag. Hoppas verkligen att hon håller det löftet.

Av Wilma Border collie - 23 november 2018 18:09

Sån där ganska trist dag idag.

Inget åka nånstans, matte hade slarvat bort all inspiration påstod hon.

   

Har hämtat Sigrid och Micco och nu ska vi gå en runda, lite okänt var. Det matte tänkte först ställdes av olika anledningar in.

   

Hm, vi ser minsann en hund, en alldeles ensam hund. Vad är detta??

   

Det var Rick som hade upptäckt oss och han hade självklart Inez med sej.

   

Vi kan väl ta och leka en stund va? Nåt ska denna trista dag förgyllas med.

   

Jo det blev lek och Micco var med och lekte han också. Skoj hade vi.

   

Ja alltså alla utom Sigrid hade skoj. Hon beslutade sej för att hon absolut inte leker, det är under hennes värdighet helt plötsligt. Dessutom uppskattade hon inte att matte genomskådat hennes planer på att ge sej ut på förbjudna äventyr.

   

Nä ni, det verkar inte vara nån hundträff. Ser väldigt övergivet ut, inte ens Ossy var synlig.

   

Fast vi skickade iväg Rick och Micco att kolla så inga trevliga hundar hade gömt sej ute på ängen. Hade de inte det var alldeles övergivet.

   

Sen skulle vi åt olika håll, men passade på att leka mer innan det var dags att skiljas åt.

   

Micco han fortsatte att spana efter kompisar, men det fanns inga.

   

Gick vidare, Sigrid och Micco letade efter spår av Ossy, men han var fortfarande spårlöst försvunnen.

   

Fortsatte genom skogen. Den här stenen brukar vara bra och ge ost. Jo den var lika bra idag, fast Micco han använde den mindre stenen medan vi höll oss högre upp.

   

Att det finns trädkramare är ju känt, men då brukar det avse kloka människor som vill skydda skog. Här är det faktiskt trädet som kramar en sten.

   

Sist vi gick här så hade matte lagt spår och här fanns det ett spårslut. Vi letade ordentligt, inte för att vi hade gått nåt spår men med tur så skulle det kanske finnas ett slut i alla fall. Gjorde det inte.

   

Som tröst fick vi i alla fall leta godis. Hörde att vi ska få spåra nån dag, bäst att passa på innan det kommer en massa snö för då går det inte att lägga spår.

   

Sigrid hon har återupptagit intresset med att kolla is på vattenpölar. Förra vintern så var hon helt galen och skulle rulla på alla isfläckar hon bara hittade. Kanske planerar hon för upprepning av den hobbyn.

   

Äsch! Vi har drabbats av passa Tråkapoteket igen!! Förskräckligt vad matte ska springa där helt plötsligt. Men hon har lovat att nu kommer det att dröja bra länge innan det är dag igen.

   

Gick hemåt för att lämna Sigrid och Micco. Då hittade vi Sigridmatte som också var på väg hem.

   

Skulle fika där. Men vad är det där?? Du är inte katten Nisse.

   

Detta är kattvalpen V, han tillhör Sigridmattes ena människovalp och bor hos Sigrid och Micco medan hans matte håller på och flyttar. Var inte speciellt intresserad av umgänge med mej. Mycket mer intresserad av att försöka komma ner i mattes fick där vårt hundgodis förvaras. Sånt var minsann det godast han nånsin ätit.

I morgon borde det vara veckans bästa dag med en massa lek, mingel och skoj med alla mina kompisar. Men det är bara att glömma eftersom matte har förbjudit mej att gå dit bara för att jag luktar gott. Elände! Kommer att få en dötrist dag medan alla andra säkert har hur skoj som helst.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards