wilmablogghund

Alla inlägg under maj 2019

Av Wilma Border collie - 31 maj 2019 17:51

I dag var det dags för Jenna igen. Verkligen på tiden, har inte setts sen i onsdags.

Men när jag hämtade henne så kände jag minsanndoften av HANAR!!!! Försökte leta efter dom, men enligt Jenna var de inte kvar. Hon hade försökt behålla dom men misslyckats.

 

På vår väg mot okända mål hade vi sån tur att vi träffade Dixie. Var många evigheter sen sist och Dixie längtade verkligen efter ost. Delade en del sån innan vi gick vidare.

 

Här brukar vi minsann få vara på fria tassar. Men i dag var det fångenskap för enligt matte är det mängder med besökare på campingen och massor med hundar. Förstår inte problemet, hade varit perfekt att gå dit och hitta hanar. Men matte påstår att nu är de där dagarna när jag ska hållas under extra koll.

 

Provade de gamla stockarna. Jodå de var givmilda och gav ost. Men fortfarande fångar eftersom det kunde komma hanar. Ja jag vill träffa hanar vad är problemet?

 

Efter att ha hälsat på vid Ossys gamla dagis och fått godis så fick vi äntligen vara på fria tassar. Här skulle det enligt matte vara riskfritt och inga hanar i närheten.

 

Hitta Jenna den som kan, hon finns faktiskt nånstans i bilden.

 

Det är inte alldeles enkelt med korta ben och högt gräs, Jenna fick hoppa fram för att se något.

 

Stinkadne diket bara man måste bada i. Enligt oss hundar doftar det utsökt av ruttna växtdelar, lera och en massa annat. Människor med sina usla nosar påstår att det stinker avskyvärt.

 

Jenna som alldeles nyligen avskydde vatten kastade sej ut och simmade. Vadå ta av selen? Nä sånt hade hon verkligen inte tid med nu skulle det simmas.

 

Sen var det upp ur vattnet för att ta en snabbtorkning.


 

Lika snabbt ute i sjön igen. Jag provade men kom fram till att bada det har faktiskt aldrig intresserat mej. Ge hit en snygg hane i stället och finns ingen sån kan jag nöja mej med en social Ekorre.

 

Hoppa upp på bord? Nä vet du, det har jag aldrig hört talas om är bättre att sitta i skuggan. Blev kallade för korkad hormonhäxa flera gånger. Jag är inte korkad och inte är jag häxa heller.

 

Jenna letade efter något ätbart i grillen, men det fanns ingenting. Blev där emot en vända till i sjön för att göra rent tassarna som var mer svarta än vita.

 

Tog en sväng till vår lekpark. Sorgligt övergiven hade hoppats på att det kanske skulle vara andra hundar där.

 

Nä vet du jag har aldrig någonsin hoppat över såna här hinder. Inte vet jag hur man hoppar heller, du måste ha förväxlat mej med nån annan hund. Blev kallad korkad hormonhäxa igen.

 

Gungbräda? Jo jag kan väl prova eftersom du tjatar så förbaskat men det finns vettigare saker att göra.

 

Hörru Jenna den där leksaken tänkte jag leka med. Var vänlig och överlämna den till mej!

 

Äsch, jag har väl aldrig lekt eller brytt mej och leksaker. Förresten är jag trött så jag tror jag sover en stund. Jenna kan lekla med de där sakerna, jag bryr mej inte.

 

På väg hemåt. Jenna hon kan minsann hoppa upp på stenar, sånt ger tydligen godis. Jag har aldrig hoppat på stenar heller, verkar larvigt.

 

Men nu är det viktiga saker på gång. Här har det minsann gått hanar och lämnat spår. Var sjutton är de? Såg dom inte men lämnade många hälsningar.

 

Jenna hon hittade nåt väldigt spännande, hade hon fått bestämma hade hon troligen tillbringat resten av dagen med att titta på robotgräsklipparen. En del har märkliga intressen.

Lämnade hem Jenna och gick hem och sov. Det tar på mina krafter att dofta så här alldeles extra utsökt.

 

Eftermiddagsrunda, har hämtat Jenna och tagit oss in till Susanne. Skärpte till mej några minuter eftersom Dixie var där och behövde ost. Vi délade på den och missade alldeles att Jenna fick annat godis.

 

Perfekt tillfälliga Pryl 7an var öppen. Eftersom det är fredag så serverades vi utsökta köttbullar, precis vad vi behövde.

 

I dag var det premiär för allra bästa jordgubbsförsäljaren. Matte skulle köpa såna. Jenna kom på att bortrensade jordgubbar det är minsann världens bästa hundmat. Nä jordgubbar är människoföda i min värld.

Nu väntar en enländig helg. Inte får jag gå på hundträff och umgänget att strikt begränsat. Blir nog mest tråk fats enligt matte så är det bäst jag skärper till mej för det kommer att hända en väldigt bra sak i helgen.




Av Wilma Border collie - 30 maj 2019 17:46

Dagen började väldigt bra.

Gick ut för min morgonrunda och den var minsann lönande.

 

Jag hittade Champinjoner åt matte och fick massor med beröm. Detta är årets första och fina utan larvangrepp.

Sen skulle jag jobba, visste att Jenna var ledig idag så jag trodde att jag skulle bli ensam och övergiven. Men hade sån tur att när jag skulle åka till skogen så hämtade vi Moha och hennes matte.

  

Det stormade i går och det klarade inte det här trädet. Det hade tröttnat på livet och lagt sej rakt över vägen som vi åkte på.


 

Våra mattar kan om de vill. Vi satt i bilen och tittade på när de sågade och klippte och släpade. Tur att matte har såg, grensax och sånt i bilen.

 

Så där, de fixade det. Nu är vägen framkomlig igen och vi kunde åka vidare.

 

Så framme. Nu ska jag visa Moha alla viktiga hundsaker här och berätta en massa för henne om mitt jobb som fyrbent etappledare.

 

Våra mattar höll på med fullkomligt ointressanta saker som att titta på alla Daldockor som blommar nu.

 

Nä nu går jag. Var en massa klippande av grenar som hängde fel och annat krafs. Inget som stör vandrande hundar så jag brydde mej inte, finns faktiskt viktigare saker.

 

Detta kallar jag för viktigt. Lära Moha att vid skärmskyddet så har jag världens bästa godisbord. Fick självklart ost, det ska jag ha här typsik hundlig rättighet.

 

Jo Moha lärde sej snabbt att bordet lönade sej. Jag gillar smarta kompisar.

 

Moha hade fullt upp med att kolla en massa intressant runt skärmskyddet. Jag spanade efter Ekorre, men den där som var där en gång för ett par år sedan hade imnte kommit tillbaka. Hoppet är det sista som lämnar hunden jag bara måste kolla varje gång.

 

Va?? Skulle jag komma? Lika bra att göra det då för människorna skulle troligen virra bort sej totlat utan min guidning.

 

Men sen drog jag före, hade inte riktigt tid att vänta på de långsamma människorna. Men de höll på med korkade saker som att få Moha att leta efter mej. Räcker med att Jenna alltid skvallrar om var jag är.

 

Jag har suttit här och väntat på er senaste veckan eller så. Hörde prat om döv Hormonhäxa, vet inte vad som avses.

Jag hör det jag vill höra och ja hormoner har jag massor just nu.

 

Kom till sjön och försökte lära Moha att det är skönt att bada och finns gott vatten i sjön. Moha har inte förstått det där med vatten ännu men det kommer säkert. Jenna har lärt sej så några lektioner till med moha så fixar hon det nog.

 

Det är jobbigt att ha de här hormonstormarna och dofta utsökt gott så jag vilade en stund medan människorna pratade mängder med tråk.

 

Där framme ligger det ett stort träd som tydligen tröttande på livet i går. Tur att inte leden går där då hindrar det inte vandrande hundar. Fast det fick att passera för både oss och människorna.

 

Visade Moha en massa mer viktiga saker. Hon var mycket intresserad av allt jag berättade. Jag har stenkoll på alla mina skogar och alla saker som intresserar hundar.

 

Matte visade självklart det här fina stenansiktet för Mohamatte.

 

Jag fortsatte guida Moha till allt viktigt.

 

Sen blev det liv på matte. Fanns massor med fina Champinjoner, många fler än de som syns på bilden.

 

Va? Om jag kan nåt om svamp? Nä verkligen inte, jag har aldrig hört talas om svamp. Kan du skaffa fram en snygg hane i stället?

 

Moha  däremot hon fattade direkt att detta med att nosa på svamp det var lönande. Ja, ja kunde hon väl ägna sej åt då.

 

Finns det inga hanar så får jag trösta mej med Ekorre. Blev stendöv och gick in i min Ekorrbubbla. Slutade med att matte kom och hämtade mej och släpade i väg mej som koppelfånge.

 

Nästan tillbaka vid min bil och Moha visade sej vara en mästare på att gå på den där läskiga färistern.

Åkte hem, sa hej då till Moha med matte och hörde nåt om att träffas en annan dag. Tror att Moha var riktigt trött efter allt nytt.

Sov ett tag jag också sen var det dags för eftermiddagsrunda.

Hamnade på Klovsten för matte skullle hälsa på sina bönor och prata med Tommy. Lyssande på mycket spännande samtal. Inom en snar framtid så kommer det att hända mycket bra saker. Något som jag kommer att gilla.

I morgon är det Jenna igen, får se vad vi ska hitta på för något.


Av Wilma Border collie - 29 maj 2019 17:25

Ett tag hade matte nån idé om att åka till nån skog, men det blåser för mycket att det skulle vara bra.

Alltaå hämtade jag Jenna och sen skulle vi inventera kantareller enligt matte.

 

Trevligt här var det väldigt länge sen jag var. Massor med spännade dofter efter en del snygga hanar hittade vi.

 

Lika bra att lämna hälsningar och göra det ordentligt med högt benlyft också. Jag kommer att vara alldeles oemotståndlig de närmaste dagarna.

 

Jodå de Bleka kantarellerna har vaknat. Riktigt stora var de också och det kommer massor. Perfekt det kommer att gå bra att jobba.

 

Ja du Jenna det är bara att ha tålamod. Vilken månad som helst har hon lyckats få en godtagbar bild på svamparna.

Att vi behövde fortsätta att kolla alla spännade dofter det togs det ingen hänsyn till.

 

Äntligen kunde vi fortsätta och kolla alla viktiga hundsaker. Massor med intressanta dofter och en del annat.

Så skulle vi gå vidare. Passerade en Bilveterinär och där uppförde se Jenna mycket märkligt, hon ville absolut in. Nä sa matte du ska inte in där.

 

Jenna hade minsann koll hon för ut från dörren kom Borzoi Myra. De blev alldeles överlyckliga båda två. Men leka där var inte att tänka på. Hörde nåt om tikträff i början av nästa vecka så de kan leka hur mycket de vill.

 

Fortsatte och här var det också länge sen. Doftade underbart här, hittade spår av hanar vi känner men träffade dom inte och så var det den där korkade idén om begränsat umgänge.


 

In i nästa lilla skog för det skulle inventeras här också. Vi kollade efter snygga hanar och matte hittade alldeles nyfödda kantareller här också.

 

Ja du Jenna om jag hade varit på fria tassar kunde jag ha gått och pratat med den där Ekorren. Men så långt kom jag aldrig.

 

Så stora gärdemna, här kunde vi vara på fria tassar för det syns på långt håll om det kommer nån hund. Vi träffar som sagt gärna vilka vi vill, bara matte som har de korkade idéerna.

 

Nog för att jag kallas Hormonhäxa av matte, men jag har mina ljusa stunder så vi lekte en del.

   

Men Jenna jag tänkte rulla mej i det noga utvalda rådjusbajset. Jenna ansåg att vi skulle brottas så då gjorde vi det en stund.

 

Det är inte lätt att ha korta ben när gräset blivit jättehögt. Men Jenna hon fixar allt. Ett tag syntes hon inte, matte såg var hon var när gräset rörde sej.

 

Passerade där Maggan bor. Jag vägrade lämna hennes trappa för här finns det nämligen godis. Hade så tur att Maggan var hemma och vi fick gott godis.

 

Detta är också viktigt. Besöka den där lottkiosken på torget, alltid bjuder de på nåt ochj de gillar mej och Jenna.

Lämnade hem Jenna och var hemma ett tag.

 

Sen var det dags att åka och kolla Pelle Peugeots hälsa. Den där bilen som precis har åkt in, det är Jennas bil. Hon hade tid precis före mej.

 

Pelles tur att kolas. Jag hade sån tur att en som väntade på sin bil bjöd mej på godis. Pelle är frisk, fast blinkersspaken är glapp och ska åtgärdas. Men annars hade han inga fel. Bra eftersom han har fyllt 16 år.

 

Inte ett besök i Flen utan att åka hit. Jag måste faktiskt shoppa.

 

Kollade självklart godiset medan matte tittade på andra saker. Blev kallad Hormonhäxa när jag dumt stod och glodde i ett par tomma behållare. Ja, ja inte alltid hjärnan hänger med under hormonstormarna.

 

Viktigast av allt, mitt shoppinggodis. Jag fick faktiskt köpa ett par lammfötter, mycket gott. Så köpte matte några andra saker som ska användas framöver när det händer fantastiskt roliga saker. Det kommer jag att berätta om en annan gång.

Åkte hem, somnade. Blev trött av att besiktiga bil och shoppa.

I morgon ska jag nog jobba lite på min Sörmlandsledsetapp om det inte faller svampvatten eller stormar.




Av Wilma Border collie - 28 maj 2019 17:42

I dag skulle vi inte åka nånstans, enligt matte så skulle vi ha tikträff istället. Vadå tikträff? Jag träffar gärna ett gäng snygga hanar också.

 

Hämtade Jenna också gick vi i väg. På Heden kom Inez rusande som vanlöigt på fria tassar och ingen människa nära.

 

Så kom Rick också rusande. Vi hälsade och umgicks lite, men vi skulle åt annat håll. Såg hur både Inez och Rick var ute på gatan framför bilar. Livsfarligt detta.

 

Trevligt! Vi hittade ett helt gäng med människovalpar som ville umgås med oss. Hade kunnat stanna kvar länge och umgåtts med dom. Men människovalparna hade ett viktigt uppdrag. De skulle ut och plocka skräp som slarviga människor inte orkar ta reda på. Jätteduktigt av dom.

 

Så äntligen kan vi vara på fria tassar och springa och leka. Mycket viktigt hundsysselsättning.

 

Mindre bra sysselsättning enligt matte. Vadå Jenna är smart, hon kollade bara om det fanns nåt gott kvarglömt i grillen, men det gjorde det inte.

 

Alt sot var enkelt att få bort för vi gick och badade. Var mycket skönt.

 

Titta Moha och Chansa kommer! Det blir alltså sån där trevlig tikträff idag. Vi tackar aldrig nej till trevliga kompisar.

 

Jag och Jenna skulle ta med dom på en bra runda. Perfekt för då kan vi visa dom en massa viktiga hundsaker.

 

Ut på spårvägen och jag berättade om en massa viktiga saker för Moha. Hon lyssande mycket uppmärksamt på allt.

 

Detta är en viktig kunskap. Jga har redan varit där uppe fått belöning och hoppat ner. Men Jenna såg till att Moha verkligen fick godis eftersom hon också klättrade upp.

 

Värre var det för lilla Chansa, hon har inte förstått det där med att klättra ännu. Men hon fick godis i alla fall.

 

Fortsatte in i Hasselskogen. Här brukar det finnas en massa bra saker om man har tur.

 

Jodå även i år så hade det kommit Fjälltickor på den gamla stubben. Den här arten kan jag, var bland de första jag lärde mej.

 

Chansa är en smart valp. Hon klättrade runt men förstod att det var nåt speciellt med svampen.

 

Så klart hon fick ostbelöning eftersom hon förstod att det lönar sej det här med svamp.

 

Vackra är de och går visst att äta när de är unga. Men matte har aldrig provat.

 

Ut på den stora ängen. Här är det bra om man vill springa snabbt och leka en massa.

 

Inte lätt att vara liten i det höga gräset. Moha står på bakbenen för att se nåt, Jenna nästan försvinner, fast jag syns fast jag sitter. Okänt var Chansa var, kanske i gräset eller bakom ryggen på matte. Vi hade i alla fall en massa skoj.

 

Forsatte att visa en massa viktiga saker. Jenna har lärt sej den här skogen bra för hon kunde visa Moha och Chansa en massa viktigt.

 

Äntligen växte det ost på de gamla fallna björkarna. Hade nästan gett upp och trott att de slutat blomma, men inte det fanns.

 

Ännu bättre när vi hittat allt så fixade Chansas matte mer till oss. Matte borde gå på kurs hos hennes matte och lära sej att alltid fylla på osten.

 

Jodå, det är en usel bild men det håller på och föds kantareller här också. Bara svampvattnet fortsätter att falla så kommer det att bli perfekt för en massa svamphundsjobb.

 

Tillbaka ute på vägen. Bäst att passa på att springa nu för snart kommer vi till en väg där vi blir koppelfångar.

 

Äsch då, nu gick tiden för fort igen. Dasg att säja hej då till Moha och Chansa. Men vi hörde att det blir en ny tikträff nån dag framöver. Bra att vi får träffa en del kompisar i alla fall.

 

Tur att det fanns lite tak för annars hade vi drabbats av mycket svåra skador.

 

Helt plötsligt så vräkte svampvattnet ner. Mycket bra och välbehövligt, men som sagt det är farligt att vara ute i det.

 

Tro inte att vi passerar en öppen affär utan att ta oss in. Berättade för Susanne om vår svält och brist på umgänge.Fick både godis och umgänge.

Lämnade hem Jenna och gick hem och hade tråkigt ett tag.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda. Gick en vanlig tråksväng, men sen blev det bra. Nu finns den där trevliga lottkiosken på torget. Nån pensionärsorganistation som säljer lotter. Sån är ointressanta men jag lärde Jenna den mycket viktiga kunskapen att det går alldeles utmärkt att bli bjuden på godsaker där.

I morgon ska vi hitta på nåt annat får se vad det blir för nånting.



Av Wilma Border collie - 27 maj 2019 17:30

I morse sa matte att idag så skulle jag och Jenna på trevlig tikträff med Moha och Chansa. Lät väldigt bra efter mina eländigt ensamma dagar.

Försökte falla svampvatten så min bil användes när vi skulle till mötesplatsen.

 

Hm, inga här matte sa ju att det skulle vara tikträff.

Gick till vår lekpark och träffade Tommy, nu blev det helt plötsligt ändrade planer. Hörde att matte ringde till Mohamatte och sen gick vi till min bil igen.

 

Ännu underligare. Matte hämtade min bilsele och Jennas grej för att åka säkert så hamnade vi i Tommys bil. Vad sjutton skulle hända? Enligt matte så skulle Tommy skjutsas till Sjuka huset för att träffa människoveterinären. Eftersom han bytt nåt i sitt hjärta får han inte köra bil och det var kris när ingen kunde. Så klart vi ställde upp.

 

Hann bara några hundra meter så började jakten på Tommys försvunna mobil. Alltså tillbak och titta där var minsann Moha och Chansa och roade sej.

 

Medan Tommy letade inne så satt matte i bilen och ringde mobilen. Nånstans i bilen är den för så här såg det ut. Jo den hittades så vi kunde åka.

 

Så har vi hamnat i nåt som heter Katrineholm och Tommy är hos människoveterinären. Jag och Jenna skulle ut och röra på oss.

 

Spännade, mycket spännade. Det finns minsann massor med snygga hanar i det där Katrineholm. Vi hittade så många spår.

 

Skönt att ha Jenna med så vi kunde diskutera dofterna ingående. Det här trädet verkade vara ett favoritträd för alla snygga hnara. Bara undrar var de var för vi såg inte en endaste hund.

 

Hittade en lekpark för människovalpar. Jenna var mycket intresserad av detta märkliga men fick inte alls prova för matte. Nåt om risk att fastna med tassarna.

 

Jag tänkte prova den här, men skum pryl för det rörde sej och gungade när jag försökte gå på den. Struntade i den.

 

Den här var bra, rörde sej inte utan stod snällt stilla medan vi provade. Fick godis och beröm.

 

Provade en parkbänk. De har bra bänkar där för den gav ost. Jenna har faktiskt varit uppe på den och vänt så hon fuskar inte.

  Fortsatte att utforska det där området. Det är spännade med nya ställen. Både jag och Jenna har lämnat massor med hälsningar till alla hundar som passerar där.

 

Det gick minsann att utföra svamphundsjobb också. Jag hittade Vårmusseroner på gräsmattan och fick massor med beröm. Jenna provade och klarade av att markera med glans.

  Service är det också. Om man inte har nummer två påsar med så finns det alldeles gratis att hämta. Så här borde det vara överallt.

 

Nä nu vill vi in i bilen. Vi kommer att bli fruktansvärt svårt skadade och vara i behov av intensivvård annars.

 

Svampvattnet vräker ner, då kan vi absolut inte vara ute. Mycket bättre att sitta i bilen. 

Så var Tommy färdig och vi skulle åka vidare.

 

Jenna har span på Tommy som närmar sej. Undrar om hon visste vad han köpt på det där stället vi skjutsade honom till?

 

Syns dåligt men vi får alldeles utsökta tuggben med kyckling.

 

De var så¨goda. Vi käkade upp dom direkt, hade gjort av med massor med energi medan vi kollade allt viktigt i parken vid Sjuka huset.

 

Nu har vi passat bilen igen. Människorna försvann in på nåt som heter Gyllene Måsen eller nåt liknande. De var inte borta så länge och vi fick lön för mödan. Det där stället hade tydligen goda hamburgare för vi fick rester av Tommy. Hamburgare är gott.

Skulle åka hem hette det men............

 

Titta! Vi hamnade minsann i allra bästa Grisöronaffären. Jag kollade självklart godistillgången bakom disken och en massa annat viktigt.

 

Perfekt vi får shoppinggodis fast vi inte shoppade idag. Men det gick tydligen lika bra att Tommy köpte nåt viktigt som snart behövs. Det kommer att hända väldigt bra saker inom en snar framtid.

 

Tillbaka hemma i Malmköping. Vi fick varsin godisbit av Tommy och sa åt honom att gå in och ta det lugnt och vila.

 

Vi hade varit borta så länge att det var dags för eftermiddagsrunda. Bestämde oss för att vi skulle leka en del.

 

Sprang massor och hade skoj ett tag. Så här borde det vara på alla eftermiddagsrundor.

 

Passade på att dricka en massa vatten också. Vi blev törstiga av all lek, sen var det dags att lämna hem Jenna och åka hem till mej.

Jag somnade gott när jag kom hem och jag tror att Jenna var lika trött hon.

I morgon ska vi visst träffa Moha och Chansa. Hörde nåt om att visa dom en bra runda och så ska vi ha en massa skoj också.




Av Wilma Border collie - 26 maj 2019 17:54

När jag skulle på längre runda så använde matte min bil. Hoppet vaknade hos mej för hon körde åt rätt håll. Jag skulle säkert få träffa alla kompisar. Men inte det inte, jag fick passa bilen medan matte var och röstade i nåt val.

 

Jaha, det är jobb på gång. Svampvatten hade det fallit en hel del men det föll bara lite när jag kom till skogen.

 

Började med lite svamphundsjobb. Bra detta att det går att jobba i skogen igen.

 

Såna här Föränderlig tofsskivlingar var det jag hittade. Detta är en god matsvamp men ingen nybörjarsvamp. Jag fick massor med beröm för mitt fynd.

 

Kan meddela att nu är det midsommar för nu blommar nån blomma som heter Midsommarblomster.

 

Jädra Vattentjuv, han har stulit alldeles för mycket i bäcken igen. Behöver regna massor för tjuven lär inte återlämna det han stulit.

 

Ett träd har tröttnat på livet och hängt sej över vägen. Matte hade sekatören med sej men det var för blött för att åtgärda detta idag. Får bli en dag en dag när det är torrare.

 

Varför sitter du i skärmskyddet? Är du medveten om att din stackars hund ligger på bordet ooch väntar på ost och dessutom får regnskador?

 

Under kan ske för jag fick min ost.

 

La mej under tak för just då föll det mycket svampvatten. Matte läste gästbok, men inga hälsningar till mej så den var ointressant i min värld.

 

Nu så ska det jobbas. Dasstunnorna skulle kollas, men skitmatte hade ett fast grepp i mitt halsband för jag skulle inte alls hjälpa till med det idag. 

 

Fortfarande faller det svampvatten men som den ansvarsfulla fyrbenta etappledare jag är så ansåg jag att det skulle kollas mer när jag ändå var på plats.

 

Svamphundsarbete pågår. Precis till höger om min nos så skymtar små prickar. Det är nyfödda kantarellvalpar, det hade fötts fler sen jag var här sist. Fick mycket beröm.

 

Kollade andra sjön. Sjövatten smaksatt med en massa frömjöl är mycket gott. Vill ha den här smaken hemma i vattenskålen också.

 

Eftersom jag hade sån framgång med den där Ekorren i går så tänkte jag att kanske att det fanns nån som skulle kunna vara lite social i den här skogen. Kollade några kända ställen men inte skymten av nån Ekorre inte.

 

Jaha typiskt! Titta på himlen jag är på väg hem och nu har det slutat falla svampvatten och i stället börjar det bli blått.

Var hemma och gjorde ingenting ett tag. Sen skulle jag ut igen, enligt matte skulle jag träffa nån jag ville träffa.

 

Hej Tommy!!!! Det var evigheter sen vi träffades. Han har varit hos nån människoveterinär och fått nån ny kroppsdel. Så han har fått bo på Sjuka huset ett tag men nu är ordningen återställd och han är hemma.

 

Vad jag gör på köksbordet? Jo jag spanade, tänkte att det kanske skulle komma en massa trevliga kompisar fast det var eftermiddag. Men det var övergivet, föll bara mer svampvatten.

 

Känns mycket bra detta Tommy är hemma och mår bra och jag får sitta på bordet och bli kliad. Lyssande på en massa mänskligt prat också och framöver så väntar väldigt spännade tider där jag kommer att få ett uppdrag.

Sen var det dags att åka hem igen.

I morgon så är det äntligen dags för Jenna, vi har inte setts på TRE l¨ånga dagar så vi har massor att ta igen.



Av Wilma Border collie - 25 maj 2019 17:49

Tänkte när jag vaknade i morse att matte demens kanske slagit till rejält, med tur skulle hon ha glömt att jag luktar gott.

Gick på morgonrunda, hemma igen så bestämde jag mej för att passa dörrren bara för att visa att jag minsann vet vad det är för dag. Fick bara höra att det där kan du glömma det blir ingen hundträff för dej idag.

 

Kleptoman Leya må stjäla allt hon hittar men hon är minsann en katt med empati. Jag deppade ihop och hon kom och tröstade mej. Vi hade ett långt samtal om alla orättvisor här i världen.

 

Skulle gå en sväng. I bland är turen med mej för Prylaffären var öppen. Har inte hälsat på där på evigheter, jag är upptagen på lördagar när den är öppen. Hade trevligt en stund.

 

Ingenting såg ut som det brukar. Var stor marknad här i dag så det var en massa människor och försäljare överallt.

 

Hm, kaniner jag har aldrig träffat nån sån. Undrar om de vill umgås med en mycket ensam hund?

 

Fina är de men totalt asociala. Inte ville de umgås med mej inte, jag är övertygad om att vi kunde ha blivit bra kompisar.

 

Gick en sväng i kanten av Tråkskogen. Alldeles övergivet men jag kunde glömma att vara på fria tassar för det var alldeles för mycket folk och hundar nära.

Passerade campingen, där bodde det mycket snygga hanar denna helg. Men tro nu inte att jag fick träffa dom, ett par kände hur gott jag doftar och matte sa bara att det var inte alls lämpligt med umgänge. Korkat!!

 

Gick en sväng på spårvägen. Mycket spår efter hanar så jag hade fullt upp med att lämna meddelanden om hur gott jag doftar.

 

Inne i Ekorrskogen och nu händer det minsann saker. Var god stör ej.

 

Titta en Ekorre!!!!!! Tänk den pratade med mej och brydde sej imnte alls om att jag satt alldeles nära trädet. Jag pratade med den och den svarade. Det finns hopp, en dag kommer jag säkert att träffa en social Ekorre eller så får jag gå och prata med denna flera gånger varje dag. Verkligen dagens höjdpunkt.

 

Lämnade skogen eftersom den trevliga Ekorren försvann till andra träd. Fördrev lite tid med bänkprovning.

 

Passerade en annan del av marknaden, fanns inget för hundar att köpa och matte skulle inte heller ha något.

Fast jag träffade i alla fall en del människor som jag känner, mycket trevligt med sällskap. Såg en del hundar men inga som jag fick umgås med.

Passerade baar mitt hemma och hamnade i min bil. Trodde att jag skulle skjutsas till nåt skoj, emn bilen skulle till Rottis Helga eftersom hennes husse är en duktig bilveterinär och skulle utför en operation på den.


  

Vid hembygdsgården så träffade jag INez, hon hade minsann ett bra jobb idag. Passa ett helt tält där de sålde korv.

 

Hade tur det fanns korv till behövande hund. Utsökt god var den, behövde verkligen tröst denna ensamma dag.

Gick hem, ägnade mej åt att hålla tassarna för Jenna som var och ställde ut sej. Nån halvblind domare ansåg att en annan tik var snyggare så hon blev tvåa. Korkat Jenna är snyggast!

 

Eftermiddagsrunda och jag har hamnat vid Klovsten. Kände minsann dofterna efter alla kompisar som haft en massa skoj idag. Matte skulle egentligen nåt men Tommy var inte hemma så det får bli en annan dag.

 

Fast de där fröna skulle kollas igen. Äsch hon tittade ju i går och då hade inget hänt.

 

Hade visst hänt nåt för detta är en bönplanta. Tydligen hade det kommit upp flera stycken. Jag anser att det är ointressant, hade varit bättre att hon hade odlat hundgodis, bönor är inget för mej.

 

På väg hem så hamnade jag hos Rottis Helga. Hon håller minsann på och utbildar sej till bilveterinär, hon var väldigt intresserad av vad hennes snälla och duktiga husse gjorde med Pelle Peugeot. Nu är han opererad och ska på nån hälsokontroll i veckan som förhoppningsvis går bra.

Inte får jag träffa kompisar i morgon heller. Matte pratar om att jag ska kolla dasstunnor, eller om det är hon som ska göra det.



Av Wilma Border collie - 24 maj 2019 18:03

Ingen Jenna som sällskap idag men enligt matte skulle jag få träffa kompisar.

 

Jaha och var är mina kompisar???? Undrar om, hon har lurat mej på umgänget, ser väldigt ödsligt ut.

 

Lekte med min boll en liten stund, nåt skulle jag fördriva tiden med. Fast jag tröttnade lika snabbt igen.

 

Livet är ett elände. Jag är ensam och inte får jag träffa vem jag vill heller och matte håller på med tråksaker.

Lika bra att ligga här och tyna bort då.

  

Men nu händer det nåt, kan jag ha sån tur att det faktiskt kommer nån som vill umgås med mej?

 

Titta vilken tur jag hade Dvärgschanuzer Moha kom. Jag skulle inte bli så övergiven som jag trodde.

 

Så passerade Inez och Rick så de rymde från människorna och kom och sa hej. Fast Inez var mer intresserad av min bak och den ska hon enligt mej låta bli.

 

Till Mohas oerhörda glädje så kom hennes favoritvalp Chansa också. Jag började inse att detta nog skulle bli bra.

 

Lilla Chansa hon gillar mej, faktiskt så gillar alla mej. Små valpar behöver lära sej mycket om hundlivets alla väsentligheter så jag delade med mej en del kunskaper i dag igen.

 

Titta Labrador Alice kommer också, Rick han hade rymt från sin människa och kom tillbaka till oss. Tror han förstod att vi skulle göra en massa skoj. Eftersom han saknar väsentliga kroppsdelar så får jag umgås med honom.

 

Moha och Chansa skulle träna på att gå genom tunneln. Chansa var duktig men Moha planerar också för lukta gott så hon var lite i sin egen lilla värld.

 

Dagens bästa upptäckt. Alice matte hade minsann utsökt god korv med sej. Jag och Alice berättade att vi var väldigt hungriga och behövde korv för att inte dö svältdöden inom några minuter.

 

Så var det de korkade mänskliga påhitten om att vara tvungen att jobba för läckerheterna. Alice var duktig på att hoppa genom ringarna.

 

Titta jag hoppar, nu borde jag väl få nåt. Jo jag fick

 

Jag hoppade en gång, det räcker väl. Enligt matte är det fusk att bara ha framtassarna på hindret, jag ska minsann hoppa över. Har glömt hur man hoppar.

 

 Alice däremot hon flög över hindren som om hon aldrig gjort annat.

  

 Lilla Chansa bestämde sej för att Dvärgschanuzer det skulle minsann vara ett passande mellanmål. Men Moha hade tur och klarade sej med livet i behåll fast hon fick kämpa ganska ordentligt.

 

Så kom Rick igen, mycket roligare att hänga med oss än Inez och människorna tydligen. 

 

Vad pysslar Moha och Chansa med då? De har minsann snott min boll och båda vill ha den.

 

Nu är det så här att den är min och bara min så jag la beslag på den. Så länge den fanns här hemma var den totalt ointressant men nu är den väldigt skoj.

 

Det tar på krafterna att lukta gott, kom på att jag behövde vila. Dessutom pratade tråkmänniskorna om att vi hade umgåtts ett par timmar så det var dags att sluta för idag.

Hemma så upplysta matte om att hon skulle gå till tvättstugan. Hon var borta länge och när hon behagade komma så insåg jag att hon ljugit. Möjligt att hon var i den där tvättstugan, men hon luktade Rottis Helga. Tydligen av det en sån där dag när Helga behövde hjälp att komma ut.

 

Eftermiddagsrunda och jag har hamnat på Rottis Helgas tomt. Matte hade fyndat i häcken där och nu skulle jag prova en ny svammp. Gick alldeles utmärkt.

 

Såna här Vårmusseroner, det är en matsvamp som kommer nu i amj. Men jag har aldrig sett sån förut. Fick beröm när jag snyggt markerade den. Fast svamparna står kvar, man plockar inte på andras tomter och matte tycker inte om dom.

 

Nu har fontänerna vaknat, fast jag badade inte och inte fick jag provdricka heller eftersom det var fullt med nåt märkligt skum.

 

Om  jag är en Hormonhäxa? Nä då jag bara ligger här och rullar mej medan jag inte vet nåntong om nå¨got. Min hjärna är lite rörig.

 

Var först inne hos Susanne och fick godis och umgänge. Sen tog jag en sväng på tillfälliga Pryl 7an också. Bäst att passa på när affärerna är öppna.

I morgon är det lördag, borde vara veckans bästa dag, men jag är förbjuden att gå på hundträff. Vadå, jag har all rätt i världen att träffa alla mina vänner, leka, mingla och ha en massa skoj. Men enligt skitmatte kan jag glömma allt sånt för tillfället. Undrar om det går att rymma?

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards