wilmablogghund

Alla inlägg under maj 2021

Av Wilma Border collie - 31 maj 2021 17:50

Bra morgon. Hämtade Basse, morgonsprang en del och sen åkte vi och hämtade Alice.

Hem till mej för gemensam frukost och hade viktiga hundsamtal.

Sen skulle vi ut och åka för vi skulle till en bra skog.

Basse som alltid har koll sa att vi var förföljade av en bil som såg ut som Moha och Troys.

 

Visst hade Basse rätt för när vi kom till skogen så var det Moha och Troy. Jag hörde talas om det i går men så förvirrade som våra människor är så kunde saker ha ändrat sej.

Nu skulle jag och Basse guida Alice, Moha och Troy här för ingen av dom har varit i den här skogen.

 

Nu så på fria tassar och de långsamma människorna kan ju släpa benen efter sej och prata tråk. Vi har minsann massor med viktiga saker att visa.

 

Ja vi kommer men ni är så långsamma och vi skulle faktiskt visa viktiga saker som ni människor inte begriper nånting om.

 

Underbart! Moha och Troymatte tog minsann fram osttuben, det lönar sej alltid att komma. Dessutom fick vi välbehövlig extraenergi.

 

Detta är enligt vissa väldigt viktigt. Fortfarande äe det ordentligt blött på många ställen i skogarna så Basse, Alice och Troy de hade fullt upp med allt vatten. Jag och Moha dricker och resten överlåter vi till de andra.

 

Så mycket att kolla överallt. Längesen jag och Basse var här och massor med nytt för de andra tre.

 

Mer vatten och mer bad för vissa, Troy skymtar i kanten på väg ner i vattnet.

 

Här framme kan det vara väldigt bra. Vilda grisarna har en restaurang här och med tur kanske det finns nåt till behövande hundar.

 

Basse hittade ett ben, enligt honom var det utsökt och en riktig skatt.

 

Fast vi delar alltid med oss till våra vänner så i bland fick Troy låna det. Nu ligger det gömt i skogen och bara Basse och Troy vet var det befinner sej.

 

Alice som älskar att rulla sa att det var alldeles perfekt skog för såna övningar. Mycket rulla på många ställen blev det.

 

Nä jag är INTE en kossa, jag är HUND. Men det fanns alldeles utsökt gräs i skogen och det går bara inte att motstå.

Grönt grovt gräs är supersmarrigt.

 

Under kan ske för Moha doppade tasarna i en av alla vattensamlingarna. men hon sat att tassdopp det räckte minsann.

 

Kom till den fina sjön. Vi har massor med sjöar i alla våra skogar.

 

Hoppsan! Stackars Moha hon skulle bara kolla om det var gott vatten i sjön och halkade så det blev ett ofrivilligt bad.

 

Troy han ska starta ett nytt mode bland alla hundar. Visst är det snyggt med en massa torra grankvistar i ansiktet.

Tror han kommer att ha stor framgång hos tikar med detta i ansiktet. Alla förstår att han är en aktiv hund som tränar hårt i skogen.

 

Fullkomligt unik bild, vi lyckades fastna alla fem på samma. 

 

Lekte en del i skogen också när vi var klara med allt viktigt. Måste koppla av en del också.

 

Så finns det så mycket spännande dofter överallt. Vi måste ha stenkoll på vad som händer i våra skogar.

 

Äsch korkat!! Vi är fångar för vi är nära våra bilar och stora vägen alltså dags att åka hem. Men vi hade varit länge i skogen.

Sa hej då till Moha och Troy men hörde nåt om en gemensam runda senare i veckan när det kommer tillbaka från Stockholm dit deras människor tänker släpa dom nu.

Hemma så käkade vi våra Dentastix och somnade gott alla tre.

När det var dags för eftermiddagsrunda så lämnade vi hem Alice, men vi ses i morgon igen. Så hade matte ärende till biblioteket, alldeles perfekt eftersom Vivecas magiska fönster öppnade sej och vi fick godis.

I morgon ska vi hitta på nåt annat får se vad det blir.

Av Wilma Border collie - 30 maj 2021 17:53

Vanliga ensamma tråkrundan i morse, inte nån jag känner ute.

Hem väntade i flera veckor som vanligt innan den långsamma ansåg att det var dags.

 

Jaha stugorna igen. Tänkte att det kanske skulle finnas en massa trevliga MAS hundar i de krokarna idag också.

Var synnerligen övergivet tyvärr. Bara matte som skulle kolla en del sen i går.


  

Är du klar snart? Skulle fixas igen i stugan där Terra brukar bo för nån ska bo i den några dagar nu.

 

ÄNTLIGEN!! Basse har minsann hittat mej nu är det ordning i tillvaron igen.

 

Vi passade på att leka en del och så hade vi en massa viktigt att diskutera också.

 

Nä du Basse det verkar inte vara nån godisskog där nere i dag heller. Vi får nog ta ett allvarligt snack med människorna om att det borde bli en sån tämligen omgående.

 

Matte släpade runt på några krattor som skulle tillbaka till Basse. Krattorn de bor där vi tränade nose work igår och Basse han letade förtvivlaet efter gömmor idag. Men det fanns tyvärr inga, hörde bara att det ska fixas till nån dag snart.

 

Deta är orättvist!! Jag är fånge och Basse på fria tassar, desuuom planerade han för en runda, alltså en sån som enligt matte inte är tillåten just nu.

Vi väntade i evigheter medan matte tittade på nån ointressant rödbeta och lika ointressanta lökar som börjar växa.

 

Men titta Molly har kommit, så trevligt. Dessutom är det leksaksinventering på gång. Bäst att kolla.

 

Körde en ordentlig dragkamp med Basse, såna är alltid trevliga.

 

Jag vann dragkampen, fast Basse skyllde på att han var tvungen att kolla så matte verkligen klarade av att fylla på vatten i våra skålar. Människor ska inte göra nåt utan sträng övervakning.

 

Jo hon klarade den avancerade uppgiften och vattnet var gott.

 

Jag lekte en stund med en boll. Men sen hade jag planer så då var det slutlekt  ett tag. Dessutom blev det så varmt att det var jobbigt att springa en massa.

 

Kollade om Mollymatte möjligen hade nåt till sugna hundar. Jobbigt det där att vi var tvugna att sitta och vänta. Borde tas mer hänsyn till oss hundar.

 

Berner Alice har ÄNTLIGEN blivit släppt från Hormonhäxefängelset. Vi hade massor att prata om, för det där med fängelset är ett elände. Har hotet hängande över mej, måste fundera ut nåt sätt att undgå fängelsevistelse.

 

Var så varmt att jag och Basse låg under bordet i skuggan. Alice och Tilly höll sej hos Tillyhusse i hopp om nåt att äta.

 

Fast Tilly kom på att Berner Alice matte faktiskt hade smarrigt godis så hon höll sej framme där. Lyssande på en massa mänskligt tråkprat.

Sen inträffade det är korkade igen. Dags att släppa in Basse och så skulle jag vidare. Trodde att jag skulle till tråkhemma men......

 

Detta är campingen och där bor Moha och Troy kan det vara så att jag har sån tur?

 

Turen var med mej för jag skulle dit. Matte skulle lämna nåt till Moha och Troymatte. Moha och Troy blev så glada när jag kom.

 

Nä du Troy, kan hända att revbenet var ditt för länge sen men nu är det mitt! Du vet man ska vara gästfri och bjuda besökande hundar på godsaker. Var ett alldeles utsökt ben som jag gnagde länge på.

 

Var faktiskt inget synd om dom för de fick godis av matte. Moha har berättat att de sällan eller aldrig serveras nåt att äta hemma. Alltså samma elände som drabbar de flesta av oss hundar.

Lyssnade på massor med tråkprat igen, men gjorde inget för då kunde jag passa på att gnaga ännu mer på det där benet.

Hörde faktiskt väldigt trevliga saker, tydligen så ska de hänga med mej, Basse och Alice till skogen i morgon så det blir säkert toppenbra.

Åkte hem, sov medan matte gjorde tråk.

Gick på eftermiddagsrunda och träffade människor som matte känner som jag aldrig träffat. Trevligt att få lite klappar och kel eftersom jag alltid saknar såna.




Av Wilma Border collie - 29 maj 2021 18:05

Lördag alltså ensam trist morgonrunda och sen vänta i veckor innan matte ansåg att det var dags att åka.

 

Så äntligen framme och Basse kom och mötte ihop med en trevlig MAS kille. De två hade minsann blivit kompisar direkt.

 

Så kom nästa, som den artiga hund jag är så hälsade jag självklart ordentligt. Alla måste ju känna sej välkomna.

 

Väldigt söt liten kille, den enda som den kroniskt förvirrade matte kommer ihåg namnet på. Han heter Storm och är bara en liten valp.

 

Så började de vanliga hundträffhundrna att dyka upp. Alice kom mycket trevligt vi har inte träffats sen i torsdags och det var länge sen det var torsdag.

 

Bassehusse var försvunnen en stund men han kom tillbaka och Moha hade minsann liftat med honom.

 

Vi sprang och lekte en massa medan vi väntade på att det skulle komma flera MAS:ar alltså Miniature American Shepherd. Troy kom tillsammans med Moha och Troymatte men tyvärr var de bara på ett kort besök. Fast jag lyssnade på tråkpratet och hörde väldigt lovande saker.


 

Tog med alla nya kompisar och gick till lekplatsen. Kollade i leksakslådan och valde ut en del skoj saker. Måste visa alla besökare hur mycket vi har att roa oss med.

 

Kan väl hända att jag och Basse stack för att göra nåt viktigt. Begriper inte varför jag blev fånge. Hörde bara att vi skulle inte alls dra och tänk om en hel flock hängt på oss. För övrigt kom jag tillbaka före Basse. Pongo han var så intresserad av min bak när jag skulle dricka. Hörde hur matte pratade igen om den där kommande vistelsen i Hormonhäxefängelset.

 

Titta!! Jag hittade minsann årets första Champinjoner! Bara två och de var mördade av gräsklipparen, men jag kan nog jobba en hel del när jag hämtar Basse på morgonen.

 

Så skulle jag prova Rallylydnad. Har gjort det lite förut fast det var ett tag sen sist.

 

Basse tycket att han skulle prova tillsammans med mej, vi gör det mesta ihop, men nu fick han gå och passa sin husse.

Jo jag gjorde vad jag skulle och osttuben kom fram hela tiden.

 

Basse fick också prova medan jag passade Bassehusse.

 

Flera hundar som provade detta. Alltid skoj med en massa utmaningar.

 

Varmt blev det så de flesta satt i skuggan för nu var det dags för nån lunch/fikapaus.

 

Basse psåtod att han var väldigt hungrig och ansåg att mattes mackor dom behövde han mycket bättre. Jo vi fick smaka av den snåla människan som påstod att det var hennes.

 

Fler som svälte och matte delade med sej en luten bit. Tur att hon kan uppföra sej när det kommer en massa nya kompisar.

Sen var det dags för nya övningar.

  Nosework, jag har provat lite hemma men nu var det en riktig instruktör med. Jag gillar att använda nosen så ta doften här var inga som helst problem.

 

Hemma hos Basse finns det hur många bra ställen som helst att gömma såna prylar på. Jag letade och hittade.

 

Letade på fler kluriga ställen och hittade och dessutom fick jag ost varje gång. Superskoj och detta ska jag göra ofta.

 

Sen tog matte med sej Basse för nu skulle han få prova. 

 

Basse är smart så visst hittde han gömman här i gräset.

 

In och leta bland hans husses saker. Så klart han hittade. Han gillar det också så det här ska vi få göra mycket mer.

Var många andra som också provade men då var jag upptagen med annat.

 

Så vi har hamnat nere vid sjön för nu var det dags för en massa bad.

 

Nja vet inte om jag ska bada. Provade att doppa tassarna och dricka en del.

 

Jo jag ska bada eller om inte annat så ska jag faktiskt hämta den här leksaken. Var faktiskt skönt i vattnet.

 

En del simmade mycket och länge, men nä så varmt har det inte blivit ännu.

 

Detta är min absoluta favoritplats på bryggan. Lika bra att passa på att ligga här för vem vet när jag får chansen igen.

 

Hoppsan, detta var inte det smartaste stället för att komma upp ur vattnet. Människorna försökte dirigera till annat ställe.

 

Problemet var enkelt löst. Bara tt ha dragkamp med en annan om pinnen så blev det kraft att ta sej upp.

 

Jaha så var det slut på det roliga då. Bara att gå tillbaka och nu skulle alla åka hem igen.

Det hade pågått i många timmar och vi hade hunnit med massor och alla hundar var trötta. Hörde talas om att det nog kommer att bli en sån här MAS träff igen i framtiden. Hoppas jag verkligen att människorna håller de planerna.

Visst jag råkar vara Border collie men det spelar ingen roll och Basse är min bästis.

När jag kom hem så somnade jag och sov väldigt gott länge. Är faktiskt fortfarande trött och i morgon väntar kompisar igen. 


Av Wilma Border collie - 28 maj 2021 18:04

Ordning igen i morse, jag fick åka och hämta Basse. Väldigt skönt med vårat vanliga morgonspring.

Hem till mej för frukost och lite planering av dagen. Inget svampvattennedfall utan solen kom, hade hoppats på att få åka till nån bra skog. Men matte påstår att det är så blött att de får vänta några dagar. 

 

Började med att kolla vid hundbadet, där har vi inte varit på många år. Sjön är jättestor där också men Basse sa att det var alldeles perfekt att bada där.

 

Sjön har till och med snott en brygga. Denna måste jag kolla noga sen när vattnet inte är så högt längre.

 

Sen skulle vi fortsätta vår lite planlösa vandring. Basse blev så intresserad av det där som brukar vara en liten bäck.

 

Bäcken har minsann blivit en å nu och Basse fick inte alls bada som han hade planerat.

 

Vidare ut på spårvägen, var länge sen vi gick på den. Hade gått många hundar vi känner och några okända också.

 

Så fick Basse syn på nåt som enligt honom var väldigt spännande i sjökanten.

 

Långt där nere har And en massa ägg som förhoppningsvis blir små andungar om ett tag. Men sjön får inte bli större för då kommer äggen att spolas bort.

 

In i skogen och kunde äntligen vara på fria tassar. Sprang en massa hade inte sprungit sen morgonspringet och det var minsann flera dagar sedan.

 

Kollade en massa på ängen också. Eller jag kollade och Basse letade efter Sork och som vanligt helt utan framgång.

 

Provade en godissten, den var precis lika bra som den brukar vara och gav godis.

 

In i skogen igen. Hade massor att kolla, många intressanta spår och Rådjur hade som vanligt haft den stora vänligheten att lämna en massa utsökta pluttar till osss.

 

Andra sjön har också blivit helt enorm. Den har till och med tagit en del av skogskanten, men vi behöver mängder med vatten så detta är toppenbra enligt matte. Basse han njöt självklart av en massa bad.

 

Det här brukar vara ett väldigt bra ostträd. Men inte en endaste blomma fast vi kollade noga.

 

Råkade vända svansarna till och tänk då hade trädet börjat blomma. Städade väldigt noga, finns som vanligt inga spår av blommor kvar.

 

Lekte mycket också för ingen vet när vi får chansen igen. Mycket skoj hade vi.

 

Men så hamnade Basse i fångenskap för längre bort hördes en hund skälla. Basse ville dit men eftersom vi inte alls visste vad det var för hund så var det förbjudet.

 

Kollade kantarellerna istället. De mår bra och hade växt ett par millimeter, dessutom föds det ännu fler nu. Kommer att bli strålande detta bara det inte blir ovädershetta och torka.

 

Om man jobbar med svamparna då kommer osttuben fram. Perfekt lön detta.

 

Blött är det och det finns bäckar där det normalt aldrig finns några. Basse hade tassarna fulla med att kolla alla. Jag nöjde mej med att smaka på vattnet.

 

Äsch då, fångar igen och dags att gå hem. Jag hittade en del spår efter snygga hanar så jag lämnade hälsningar och fick höra att fängelset närmar sej. Jag ska inte alls sitta i fängelse, jag ska träffa alla hundar jag vill träffa.

Hem, käkade lite och sov.

Gick på eftermiddagsrunda, träffade faktiskt vår allra bästa godisutdelare.

Sen hann vi bara vara hemma en liten stund så skulle vi iväg igen. Hamnade hemma hos Basse och träffade en ny trevlig hund. En söt MAS tjej alltså samma ras som Basse. Inga bilder för kameran var hemma.

Så kom Bassehusse hem så jag fick lämna kvar Basse och åka hem själv.

I morgon är det lördag och det blir en annorlunda dag. Det är hundträff som vanligt, men det kommer ett gäng Miniature american shepherd också. Det ska var rasträff för Basses ras hela helgen så jag kommer att ha tassarna överfulla. 

Kommer att vara en massa olika aktiviteter så det blir nog väldigt skoj detta.


Av Wilma Border collie - 27 maj 2021 18:04

I går kväll när Basse blev hämtad så bestämdes det att Basse skulle vara hundnappad av sin husse idag.

Var orolig för att drabbas av en sån där enländig ensam dag.

Men turen var med mej för Alice skulle hänga med mej i dag också. Så i samband med morgontoaltten så hämtade jag henne. Hon saknade också Basse men i betämde oss för att göra det bästa av dagen.

Försökte falla mer svampvatten och det är så extremt blött överallt så alla de bra skogarna var bara att glömma. Många vägar som inte går att åka på också efter gårdagens nedfall.

 

Hamnade vid Basses uthyrningsstugor. Matte skulle fixa nåt tråk där.

 

Tålamod Alice hon har nog virrat klart vilken månad som helst. Enligt matte var det saker som måste fungera i helgen när det kommer en massa hundar av Basses ras.

 

Vi kollade av en massa. Det händer att det blommar ostträd men detta var alldeles tomt fast vi letade massor.

 

Så bytte hon sysselsättning, nu skulle nåt göras i Terras stuga för där ska det bo ett gäng hundar nästa vecka. Förstår inte varför det ska ta flera dagar att sätta i gång ett kylskåp och placera en matta på golvet.


 

ÄNTLIGEN!! Björken utanför den stugan slog ut med ostblommor, precis vad vi behövde och jag berättade för Alice att det är ganska vanligt att den blommar.

 

Nästa viktiga lektion. Berättade om att vid riktigt gynsamma tillfällen då kan det minsann vara en godisskog här nere. Alice lyssnade mycket intresserat och sa att en sån vill hon minsann uppleva. Jag lovade att hon ska få göra det.

 

Så skulle vi gå en sväng, kom inget nedfall just då så det passade bra.

 

Vi hittade minsann Ricki och Tilly. Mycket trevligt och jag lekte en massa med dom. Alice ansåg att det var mycket viktigare att hitta Tillyhusse och förhoppningsvis kunna få lite godis.

 

Fast sen kom jag på att jag också behövde ha nåt att käka. Vi hade sån tur att det fanns till oss alla. Ricki och Tilly skulle vidare åt ett håll och jag och Alice åt ett annat.

 

Här var det länge sen jag gick så vi hade en massa att kolla.

 

Bestämde mej för att visa Alice det här stället. Hon behöver känna till alla våra bra hundtillhåll.

 

Sjön har blivit väldigt stor och invaderat en hel del som brukar vara land.

 

Ute på brygan där finns ett väldigt bar bord. Jag hoppade upp på det och hade väldigt bra span på hela sjön. Fast det fanns just inget av värde att se.

 

Alice provade sjön och sa att det var väldigt badvänlig nu när det är extra mycket vatten i den. Jag ansåg att det var för kallt för att ens doppa tassarna.

 

Som sagt det rinner vatten överallt. Här har det blivit en alldeles ny bäck genom gräset.

 

Blev fångar, begriper inte varför jag också drabbades för jag hade inte samma planer som Alice.

 

Här trodde Alice att hon skulle bada. Det finns nämligen lera som doftar utsökt stinker avskyvärt enligt matte. Sist då badade Alice här och dessutom höll hon på att inte komma upp. Av den anledningen blev det fångenskap.

 

Kollade Basses privata badplats, massor med vatten och jag doppade faktiskt tassarna. Kanske att en del av de där Miniature american shepherd som kommer i helgen vill bada.

 

Basse han har en alldeles egen öde ö där. Men nu är den dränkt under allt vatten, lär inte bli nån vistelse på den på ett tag.

 

Om det blir varmt så kommer snart smultronen att mogna, det är väldigt gott hundgodis och det kommer massor.

 

Vet du Alice att där borta brukar det vara Harar, men de är tämligen asociala och vill inte alls umgås varken med mej eller Basse. Inte kunde vi kolla om det var några där heller eftersom vi var fångar.

 

Suck! Tillbaka vid de där stugorna och matte skulle greja igen. Typ nåt hon glömt som fanns i min bil, vore bra om hon kunde lära sej att hålla ordning på prylarna.

Började falla svampvatten igen så vi skulle skjutsa hem Alice. Fast på väg till hennes hemma blev det stopp där Golden Mikko bor. Träffade bara hans matte som lämnade några saker som matte lånat för att vi ska roa oss med i helgen.

Lämnade Alice och hörde att på måndag ska hon hänga med oss igen och då ska det bli en bra skog.

Hem,käkade lite och sov.

Dötrist eftermiddagsrunda.

Men i morgon är det normalt igen då ska jag hämta Basse på morgonen och sen ska vi väl alltid kunna hitta på nåt skoj.


Av Wilma Border collie - 26 maj 2021 18:00

Hämtade som vanligt Basse i morse. Morgonspringet det hoppade vi över eftersom det föll en massa svampvatten. Sen åkte vi och hämtade Alice.

Hem till mej och käkade frukost, ute föll det ännu mer svampvatten.

Vi diskuterade en massa viktiga saker och kom fram till att idag skulle vi minsann prova en Flocksovardag. Eftersom det föll mängder med svampvatten hade vi inga som helst behov av att vara ute. Tänkte att det kunde vara trevligt att sova i flock och överbevisa matte om att vi har superblåsor.

Bara det att hon hade helt andra planer, vi skulle minsann visst ut. Till bilen för vi skulle åka nånstans.

 

Hamnade i Sparreholm, här var det länge sen vi var. Det är en bra lekplats när det inte faller massor med svampvatten. När vi kom fram hade det lugnat sej lite. Passade på att springa för vem vet när vi kan göra det igen.

 

Båven har faktiskt sett bättre ut än vad den gjorde idag. Bara grått och svampvatten.

 

Alice har inte varit här så vi hade en del att visa henne.

 

Jag provade en bänk, det här brukar vara en väldigt bra godisbänk. Jo jag fick men samtidigt såg jag nåt som skulle kunna sluta hur som helst. Eventuellt med en avsvimmad matte.

 

Jo jag vet vad Alice rullar på, du kommer inte att gilla detta. Är nog bäst att du inte går nära.

 

En skendöd människoätande Vitahaj som Basse funderade på att prova han också. Han fick inte göra vad han tänkte.

 

Stackars, stackars Alice som bara tyckte att det var jättemysigt att rulla i den stendöda fisken. Matte uttalade såna där våldsamma hot om att du får gå hem om du stinker Vithaj och gå inte dit igen. Vadå alla hundar behöver faktiskt prova nya dofter. Men det är ingen idé att vi försöker förklara att det inte alls var en skendöd Vithaj.

 

Medan hon ägnade sej åt olaga hot mot oskyldig hund så snabbinspekterade jag en brygga. Den var i perfekt skick.

 

Kollade ihåliga godiseken. Den hade ny tillväxt av godis. Försökte få matte att begripa att hon kunde ta ut Basse där ifrån men fick bara höra att jag skulle vänta på min tur.

 

Svampvattennedfallet ökade, men tänk vilken service det fanns minsann ett ställe med tak.

  

För säkerhets skull la jag mej under ett bord också, tänkte att det var lika bra om taket läckte.

 

Basse han stod på bordet och tittade på svampvattnet som vräkte ner just då. Himla tur med det där taket annars hade vi troligen fått dödliga skador.

 

Nu så nedfallet har avtagit en del så lika bra att passa på att göra lite mer. Vi hade faktiskt mycket att visa Alice.

 

Bra jag har hittat ett ställe till med lite skydd. I detta väder så gällde det att planera eftersom den sadistiska matte ansåg att vi visst behövde röra på oss. Vi kunde ha Flocksovit och varit torra.

 

Nästa ställe under tak, bra för nedfallet ökade igen.

 

Passade på att leka lite medan Alice kollade en massa som hon ansåg vara viktigt.

Sen tittade matte på mej och trodde att jag var skadad.

 

Hon var fullt övertygad om att jag blivit biten eller skadat mej på annat sätt och blödde. Skadad var jag av nedfallet men jag blödde absolut inte. Hade bara råkat gå emot rödfärgen på ett hus. Var riktigt skoj att skrämma henne då kanske hon fattar att vi inte ska vistas ute i nedfall.

Fattades beslut om att nu skulle vi åka. Trodde att vi skulle hem.

 


Hamnade här. Förklarade för Alice att nu skulle vi antagligen vara fångar i min bil i minst ett par veckor. Matte hittar alltid överallt i alla skogar, men det här är ett sånt där ställe där hon kan gå ohjälpligt vilse och kanske återfinnas efter veckor eller månader. Vi pratade en hel del om hur vi skulle överleva utan mat och vatten. Kanske att nån skulle upptäcka tre övergivna hundar i en bil och hjälpa oss.

 

Under kan ske hon kom tillbaka efter ett par dagar. Enligt henne hade hon varit borta i knappt tio minuter och inte alls vilse. Korkade påhitt, vi vet minsann annat vi.

Åkte hem, käkade lite såg över alla våra skador och sov.

Matte som alltid har noll koll på allt hade missat att jag har namnsdag idag, det blev hon som väl var upplyst om. Vi firade med smarriga kaninöron.

Så skulle Alice hem fortfarande ordentligt nedfall. Vi släpades runt en snabbis och sen fick Alice åka hundtaxi till sitt hemma. Var ju vänligt att vi slapp gå och bli ännu mer skadade.

I morgon är vi Flocken igen hoppas det inte är så mycket nedfall då utan att vi kan göra mer skoj.

Av Wilma Border collie - 25 maj 2021 18:02

Bra morgon, inget svampvattennedfall så jag och Basse kunde ta våra mycket viktiga morgonspring medan matte satte en massa mer onödiga frön i jorden. Vore bättre att hon odlade hundgodis.

Hem, käkade frukost, gnagde Hälgehorn och annat viktigt medan matte funderade på var vi skulle idag.

 

Det här blir bra, var ett tag sen vi var här. Väldigt gott gräs fanns det också, bäst att äta för nån frukost hade vi inget minne av att vi fått.

 

Vi hann äta mycket medan matte höll på med tråk. Ta bilder på blommande äppelträd är fullkomligt onödigt enligt oss.

 

Var ett tag sen vi var här i vackra skogen med den fina bäcken. Nu hade bäcken dessutom massor med vatten, har aldrig sett så mycket i den. Allt svampvattennedfall som fyllt på. Må nu Vattentjuven hålla sej borta.

 

Som vanligt massor att kolla, bra att vara mist två för då är det mindre risk att vi missar viktiga saker.

 

Allt håller på och blir så grönt och fint. Om et tag kommer ormbunkarna att vara så stora att jag kommer att försvinna bland dom.

 

Tyst och lugnt var det, alltså precis som det ska vara. Träffade bara ett gäng såna här Mördarsniglar, fast de mördar inte hundar bara växter.

 

Här bor det nån enligt Basse, varje gång vi passerar så är han där och kollar. Men den som bor där är inte ett dugg intresserad av att visa sej.

 

Ja, ja var ett väldigt tjat men du vet en gång var det en Ekorre i ett träd där borta. Var faktiskt tvungen att kolla om den möjligen var där nu igen. Var den inte, känns som om det är brist på Ekorrar just nu.

 

Nu ska vi minsann viktiga saker, den långsamma kan komma sen.

 

Bryggkoll det är viktigt det och i dag fattade Basse att han skulle hjälpa mej att kolla den.

 

Jag drack, mycket gott vatten och jag behöver dricka mycket eftersom jag måste kissa ofta och meddela hanar att jag framöver tänker bli oemotståndlig. Mattes tjat om fängelse det lyssnar jag inte på.

Basse hade helt andra intressen just då.

  

Ute på sjön var det ett par såna här Doppingar. Asociala typer som inte alls gillade vår närvaro på bryggan.

 

Vi leker istället och struntar i de korkade fåglarna. Basse var genast med på mina planer så vi hade massor med skoj.

 

Styrkte mej med en massa god bark jag hittade på en pinne.

 

Basse han stod och stirrade ner i marken. Tittade och tittade och var alldeles frånvarande.

 

Skalbagge är precis lika asocial som Ekorre och en massa andra. Ville inte alls umgås med Basse.

Så skulle vi ha gått en bra runda var planen, men då började det falla svampvatten. Matte begrep märkligt nog att vi inte ville drabbas av akuta svårläkta skador så vi skulle gå samma väg tillbaka.

 

Nedfallet kändes inte lika mycket inne i den täta skogen som tur var.

 

Basse hade missat en del av bäcken och sånt går bara inte. Allt vatten måste inspekteras noga.

 

Vilken tur att vi tog samma väg för det hade salgit ut blommor på ett träd. Finns inga ostblommor kvar längre.

Tänk om vi gått den andra rundan och missat detta.

 

Basse har drag av pedant när det gäller att städa blommande träd. Fick vänta länge innan han var klar.

 

Medan vi väntade så hittade matte den här på mej. Den är numer död och begravdes tillsammans med mitt pälsstrå i bäcken.

 

Alltså om jag står på en sten eller stock brukar det bli ost. Nu har jag verkligen lyckats, frambenen på en sten och bakbenen på en stock. Borde ge massor med ost. Blev ost naturligtvis. Måste komma i håg det här bra stället till nästa gång.

  

Finns ett gammalt bord mitt i skogen. Vi provade det också framgångsrikt. Sen blev vi fångar för vi var nära stora vägen.

 

Titta på min bil, alldeles full med en massa flugor som tror att de ska få lift. Enligt matte gör flugor ofta så här när det är svampvatten på gång. 

Kom mer när vi åkte hem, skönt att vara i bilen och slippa bli skadad.

Hemma så käkade vi och sov ett tag.

Trist eftermiddagsrunda och det försökte komma svampvatten.

I morgon då blir det bra för då ska vi hämta Alice alltså blir vi Flocken vilket kommer att bli perfekt, Var många år sen Alice hängde med oss sist.



Av Wilma Border collie - 24 maj 2021 18:01

Ordning i morse, jag fick åka och hämta Basse. Blev inte så mycket morgonspring eftersom det försökte falla svampvatten.

Hem, käkade frukost och Basse kollade så jag inte käkat upp hela Hälgehornet under helgen. Ingen fara det där hornet räcker hur länge som helst.

Så skulle vi till skogen, enligt matte väntade jobb.

 

Detta blir bra, vi ska tydligen jobba på Sörmlandsleden igen och ta en mycket bra väg till den. Perfekt att få parekera vid ett hus långt bort i skogen.

 

Ja, ja vi kommer men du är så långsam och vi har faktiskt bråttom. Men bäst att visa att vi lyssnar och kommer.

 

Du kan komma sen, vi måste kolla så våran skatt finns kvar här borta.

 

Jodå den döda Hälge fanns kvar. Nån hade släpat i väg benet från vägen men det hittade Basse längre bort. Vi gnagde länge på de utsökta revbenen och lite andra ben. Gillar när Hälge dör i skogen eller tappar horn till oss.

 

Så styrkta av allt bengnagnade så kunde vi fortsätta, hade massor att kolla.

 

Enligt Basse mycket viktigt, kolla alla bäckar. Eftersom det fallit massor med svampvatten så finns det en massa nya såna också.

 

Dett ska bli ett blåbär. Årets första kart som matte genom ett under lyckades se. Vi bryr oss bara om blåbär när det finns goda mogna bär.

 

Jodå skogen är blöt, väldigt blöt. Basse han njuter och faktiskt så provade jag också lite vatten, man är väl en bra kamrat.

 

Så nu har vi kommit till min Sörmlandsledsetapp. Detta är ungefär mitten på den och här där de fyra socknarna möta är det alltid väldigt bra.

 

Precis som det ska vara, stenröset hade en massa ostblommor till behövande fyrbent etappansvarig med assistent. Vi städade mycket noga.

 

Fortsatte på leden för matte skulle göra saker längre bort. Vi kollade en massa viktiga hundsaker.

 

Fast vi kopplade av med en hel del lek och spring också. Mycket skoj hade vi som vanligt.

 

Så jag har kollat spängerna och Basse vattnet, mycket bra arbetsfördelning. Bara att vänta på den tvåbenta som pratade om hal lera i backen. Märkte inte vi.

 

Du har ingen känsla av att vi har väntat på dej i minst en vecka. Du vet alla de där grenarna du klipper bort besvärar inte vandrande hundar så det är väl ganska onödigt att åtgärda dom?

Hon kom så vi kunde fortsätta fast det var många stopp.

 

Detta påstår matte är en alldeles unik bild. Jag hade legat på den lilla bron, nån klippte i flera dagar nu igen, men så bestämde jag mej för att hjälpa Basse att kolla bäcken. Vattnet var helt okej, gott och kallt, var skönt att svalka tassarna.

 

Fast Basse han bestämde sej för att kolla mycket mer av den, enligt honom var den till full belåtenhet överallt.

Matte klippte ännu mer, nåt om att vandrare inte ska få grenar i ansiktet. Viktigast är att hundar kan passera.

 

Bra äntligen är den där eländiga sekatören undanstoppad, för här blev det klippt för ett tag sen. Alltså slapp vi en massa tråkväntan.

 

Lämnade leden och tog en annan väg genom skogen. Så bra detta att inte behöva gå samma väg tillbaka och vi hade lika mycket att göra här.

 

Gott om vatten är det, här hade det till och med blivit ett fint litet vattenfall av allt svampvatten. Bra för det behövs massor med sånt till marken.

 

Där framme bakom ladan där står min bil, alltså är det snart slut på allt skoj. Fast vi hade varit flera timmar i skogen och haft fullt upp hela tiden.

 

Jaha fångenskap igen då. Men faktiskt så var vi trötta. När vi kom hem kkade vi lite och sen hade matte de vanliga hörselhallucinationerna. Hon pratade om snarkande hundar och att Basse pratade i sömnen. Tror vi inte ett ögonblick på, vi varken snarkar eller pratar i sömnen.

Trist eftermiddagsrunda som vanligt, träffade inte några vi känner.

I morgon ska vi hitta på nåt annat, får se vad det blir.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards