wilmablogghund

Alla inlägg under januari 2017

Av Wilma Border collie - 31 januari 2017 17:32

I dag skulle vi hålla oss i hemmaskogarna, enligt matte bäst så eftersom det var sista dagen för

jägarna att jaga med löshund.

 

Sigrid fyllde 1 år i söndags och fick present, en spårlina. Eftersom hon ibland drabbas av total dövhet och

glömmer allt hon kan så är det bra med en sån här. Typ frihet under ansvar.

 

Träffade Inez och idag passade det Sigrid att umgås med henne. Inte enkelt med det där tonårshumöret och

inte kunna betsämma sej för vilka man gillar.

 

Så dök Rick upp också. Var tvungen att övervaka vad de hade för sej med Sigrid, läs Sigrid kunde få för sej

att avsky Rick helt plötsligt eller nåt annat korkat.

Så skulle vi åt olika håll.

 

Historien upprepar sej. Inez tänker inte alls följa med sin matte utan försöker hänga med oss istället.

Sekunderna efter att denna bild togs så sprang Inez över gatan och ljudet av skrikande däck hördes. Hade det

varit halt då hade det aldrig slutat väl, Så många, många gånger vi sett både Inez och Rick rusa över

trafikerade gator. För många, många år sedan såg matte en hund bli påkörd och dö och det är något hon

aldrig nånsin vill uppleva igen. Ljudet av dunsen och hundens skrik tog många månader att bli av med.

 

Minuten senare och Inez är tillbaka igen. Struntar fullständigt i sin matte. Vi gick och Inez hängde efter.

Nu kom nästa bil men den stannade och föraren tog Inez och höll henne tills matten kom.

 

Här syns Storviltjägaren menar Sigrid som ska spåra Rådjur. Utan linan hade hon dragit eftersom hon blir

totalt döv när hon ska efter vilt. Nu fick hon avbryta och kom faktiskt frivilligt. Alltså massor med beröm och

bitar av prinskorv.

 

Tjoho! Vi är på fria tassar båda två. Här sköter sej Sigrid alltid så hon slapp linan.

 

Gissa om vi sprang. Lekte massor med skoj jaktlekar länge. Bara det att Sigrid är ju så fruktansvärt snabb

så det är vissa problem att hinna med henne.

 

Träna, träna, träna. I dag var Sigrid rena mönstereleven på inkallning. Så fort matte kallade så kom hon.

Självklart en massa beröm och extra gott godis.

 

Men livet är inte bara träning vi röjde loss rejält också. Träna korta stunder och sen göra nåt skoj.

 

Detta är dagens i särklass bästa inkallning. Matte ropade, Sigrid kastade sej upp på borden och kom rusande.

Notera gärna hur hon slickar sej om nosen i väntan på belöning. Jag var tvungen att testa jag också.

Begriper inte varför matte hade så extremt roligt åt oss.

 

Inte vara på isen? Men vi skulle bara kolla om badsäsongen närmar sej. Verkar den inte göra.

 

Kollade av de där omklädningshytterna. Inget spännande och varken jag eller Sigrid har behov av att byta

ut våra pälsar.

 

Sista rycket innan det blir lina igen. Visst Sigrid var extremt duktig men vi skulle mot ställen där det kan 

finnas en massa spår.

Sigrid hittade självklart spår och försökte stoppa tallkottar i öronen, men utan framgång.

 

Vid skidbacken blev det lek igen. Den där linan Sigrid fick är väldigt lång och det fungerade att låta den

slära efter henne. Nu var hon så där superduktig igen och kom så fort matte kallade. Tänk vad bitar av

prinskorv kan göra. Fast de delas bara ut när vi gjort nåt bra.

 

Som sagt Sigrid kan om hon vill och använder hörseln. Vi tittade efter Ossy också men han syntes tyvärr inte

till. Tränade på det där att stanna i vägkanten när det kommer bil, gick alldeles utmärkt. Matte säjer bara

"Akta bil" så håller vi oss i kanten.

 

Använda nosen är viktigt. Här letar vi efter en massa gömd korv. Sånt här är bra få använda både nos och

hjärna.

 

Jaha hon som inte är klar över sin identitet är i farten igen. Gräva ut en myrstack var nya stora intresset.

Om hon inbillade sej att hon var Grävling eller Hackspett talade hon inte om. Undrar bara vad som hänt om

myrorna varit vakna? Tror inte de hade uppskattat Sigridbesöket.

 

Bänkar är bra till mycket. Ny variant och vi hade perfekt span över omgivningarna. Nu fanns det inget

spännande idag men detta ska vi praktisera fler gånger.

 

Nära de trafikerade gatorna igen och här kommer Inez från ingenstans.

 

Sekunden senare dök Rick också upp men deras människor syntes inte till.

 

Jaha bara att stå och vänta då. Hade vi gått hade de hängt på och matte ville inte se fler tillbud med

tvärnitande bil och hundar som rusar över gator. Deras människor kom så de blev infångade.

 

Den här Taxkillen träffade vi förra veckan, då var Sigrid övertygad om att taxar har henne som favoritföda

och var rädd för honom. Idag var det annorlunda nu var hon minsann kompis med honom. Dessa tonårshjärnor

som aldrig kan bestämma sej.

 

Jaha bara att vandra hemåt kvar. Sigrid letade pluttar efter Hare och Rådjur men utan nån större framgång.

Lämnade hem Sigrid och gick hem och umgicks med katterna.

På eftermiddagsrundan så insåg jag att nu är Pryl 7an verkligen borta. Synd om mej. Men det håller på och

öppnar en ny affär bredvid Prylaffären, Träffade den som har den och han lovade att han ska ha godis i sin

affär åt sugna hundar. Låter verkligen bra. Kanske slipper svälta.




Av Wilma Border collie - 30 januari 2017 17:44

Äntligen iordning i tillvaron igen, måndag och Sigriddag.

Hämtade upp Sigrid  och så skulle vi åka till Eskilstuna. Hela vägen så hörde vi hur matte rabblade

en ramsa om nåt hon inte skulle glömma.

 

Inte glömma soptippen var det. Bara det att det gick nästan på två hjul i svängen dit för självklart höll den

dementa på att åka förbi. Men nu befinner sej det som skulle dit där i alla fall.

 

Aha nu ska vi nog gå och käka lunch, hörde igår att matte pratade om sån.

 

Skulle vi inte alls enligt matte som drog iväg med oss åt ett helt annat håll. Sigrid hade allvarliga planer på att 

ta sej in i en butik som säljer mackor. Men hon misslyckades, fast det doftade underbart därifrån.

 

Träffade min bästa människokompis Ann Marie. Faktiskt länge sen vi sågs sist.

 

Vi visade hur duktiga vi är på att hoppa upp på olika saker. Verkligen lönande för Ann Marie trollade fram

en påse med köttbullar. Precis den belöning vi behövde.

 

Hade hänt en hel del sen vi var i centrala stan senast. Massor med dofter att hålla koll på överallt.

 

Min åsikt om att passa Ann Marie medan matte var på det där biblioteket. Ligga ner och ha stenkoll på dörren.

Jag ska ha matte inom synhåll, risken är stor att hon villar bort sej och aldrig återkommer. Sigrid praktiserade

hoppa och och förvänta sej köttbullar.

 

Någon har tydligen planerat för picknick på isen eller nåt. Varför slänger man annars ut ett bord med

bänkar där? Människor gör mycket märkliga saker.

 

Gick på ställen där vi aldrig har varit. Tror Sigrid funderade på en karriär som slussvakt för slussarna var

väldigt intressanta i hennes värld.

 

Äh, slussvakt när man kan vara fågelhund! Nya eller senaste intresset hur når jag änderna som befinner sej

där nere och jag sitter fast i koppel. Normalt borde det ha varit mängder med forsande vatten här men 

vattenbristen kvarstår så istället var änderna här.

Sigrid fick aldrig chansen här.

 

Kom till den där Stadsparken som vi inte heller har varit i. Jag hittade en massa intressanta dofter och

Sigrid bestämde sej för att Fågelhund det är hon. Alltså ville hon jaga änderna men lyckades aldrig.

 

Hörru Sigrid ta och begrip att du är inte nån fågelhund och intressera dej för allt annat istället. Jag tyckte

att vi kunde diskutera dofter kolla andra hundar och andra spännande saker.

 

Fågelhunden hade helt andra åsikter. Hon tänkte minsann jaga änder hon. Änderna är så vana vid hundar

att de brydde sej inte ett dugg om henne. Inte fick hon chansen heller att komma nära dom.

 

Fortsatte på en annan gata där vi inte gått. I brist på både slussar och änder så var Sigrid riktigt normal och

kunde diskutera en del viktigt med mej.

 

Dags att säj hej då till Ann Marie. Hon bjöd oss på mer köttbullar som avskedsgåva.

 

Nu är det nog dags för den där utlovade lunchen för den här vägen kan vi.

 

Vi är hungriga! Vi har INTE käkat köttbullar på flera veckor eller om det var minuter. Kan vi få nåt nu?

Jodå vi fick köttbullar.

 

Ni äter. Men vi då? Vi vet att det finns mer kvar till oss och vi är hungriga!!!!!

 

Syns på Sigrid hur fruktansvärt utsvultna vi är. Fick resten av köttbullarna och sen åt vi varsin kaka också.

Precis vad vi behövde.

 

Mätt och belåten så somnade jag en stund. Och nej jag är inte skitig på benet, jag håller på och får de

typiska BC prickarna i pälsen på benen.

Sen var det dags att åka hem igen.

 

Titta vad jag fick av Sigrid. Två smarriga märgben, men snålmatte gav mej bara det ena och påstod att det

räcker med ett i taget. Vad vet hon om det? Man kan aldrig få för många märgben.

Av Wilma Border collie - 29 januari 2017 17:56

I morse trodde jag att det skulle bli en alldeles perfekt hundag. På morgonrundan så gick matte åt

alldeles rätt håll så jag var övertygad om att det var Sigriddag. Enligt min tideräkning borde det vara det

eftersom vi inte setts på två dagar. Att jag aldrig hämtar Sigrid på morgonrunjdan förträngde jag, saker kan

ändra sej. Blev blåst var inte alls hämta Sigrid utan bara kasta en massa återvinningssopor.

 

Jaha dags för den där bron som jag egentligen inte gillar. Långt där nere borde det vara en bäck men det är fortfarande vattenbrist överallt så den är torr.

 

Nu har jag varit duktig, kan jag få min belöning? Jodå jag fick en bit köttbulle eftersom jag gått på bron.

 

Tror faktiskt jag ska gå och kolla om det kommit några nya korvspår på spårvägen. Sist jag var här så fanns

det sånt. Letade och letade men ingenting idag.

 

Alla tänkbara nyanser av grått var det idag. En massa dimma så åstakom det.


 

Hörru det brukar bli nåt gott om jag håller till här uppe. Jo jag fick min belöning. men jag ska faktiskt inte

behöva tjata om den.

 

Begriper inte vad det ä'r för märklig spökhund som är ute och springer här. Jag vet att matte kallade på mej

men jag ser verkligen inte ut så här.

 

Så var det full vinter igen i alla fall på ängen. Hittade spår av Räv som nog hade jagat sork här.

 

Gick in i skogen på ställen där jag inte varit på länge. Bra beslut för helt plötsligt så hittade jag ett

köttbullespår. Hittade självklart allt.

 

I skogen kan man faktiskt hitta trädets hjärta. Fanns i alla fall på detta.

Matte ägnade sej åt att leta efter sån där Håris/Vätteskägg. Brukar visst finnas ganska mycket sån här.

 

   

En pinne fanns det bara idag med en del på.

 

Det var ett förskräckligt liv ute på isen, ska vara tyst i skogen.

 

Usel bild men nmellan träden så skymtar det en människa som höll på och körde motorcykel på sjön.

Märkligt nöje.

 

Detta är vad jag kallar för nöje. Hitta en hög med Rådjursbajs och rulla ordentligt i den. Behöver det verkligen

eftersom min päls fortfarande luktar fel efter tortyren.

 

Var jag duktig nu matte? Alldeles nedanför min nos så syns lite Vinterskivlingar som jag nosat på. Fick

massor med beröm och ett par körrbullebitar.

 

Bäst att motionera bort godiset så jag körde lite skogsagility över de fallna björkarna. Kollade om Räv

ville umgås men den typen vägrade att visa sej.

 

Passerade vid campingen och som ett under kom en av mina bollar fram. Hade väldigt skoj med den ett tag.

 

I Malmköping bor det små skygga figurer som heter Malmingar. Ingen har lyckats se dom, men man kan finna

spår av dom. Som här, de har tvättat och hängt kläderna på tork. Kanske bor de inne i trädet, ingen vet.

Har man ögonen och nosen med sej kan man hitta spår av dom.

 

Titta! Jag är på före detta Pryl 7an och serveras godis. Passerade förbi och såg minsann att det var folk där.

De håller på och packar ihop alla saker och nu måste jag lära mej att det inte går att gå in där. Korkat!

I morgon är det i alla fall normal Sigriddag och tydligen ska hon och jag åka till Eskilstuna och käka lunch.



Av Wilma Border collie - 28 januari 2017 17:53

Halvtrist dag. Inget åka till de stora skogarna, det är sista dagarna för en massa jakt så de är väl invaderade

av jägare då är det bäst att hålla sej borta. Alltså får jag nöja mej med hemmaskogarna. Dessutom pajade mattes

broddar så det gällde att hitta isfria ställen.


Jaha och hur skoj är den här gräsplanen då när jag inte har Sigrid med mej?

 

Otroligt! Matte hade kommit ihåg att ta med en boll till mej. Kan du nu vara vänlig och kasta den också?

 

Jodå ibland har jag lyckats med min uppfostran så hon kastade den åt mej. Hade mycket skoj en stund.

 

Provade att balansera den på nosen men det blev lite överkurs.

 

Blev törstig så jag käkade upp en del av kvarvarnade snö i brist på vatten. Fungerar lika bra detta.

 

Stigen vid sjön bestod av is så där vägrade matte gå. Hörde nåt om att om hon skulle bryta en arm eller

ben blir livet väldigt besvärligt.

 

Tydligen var det bara jag ute för hur jag än spanade så var det alldeles övergivet överallt.

 

Tar väl den här vägen och hoppas på tur.

 

Nä ingen Ossy nånstans. Hittade bara resterna av en boll som nog varit hans. Gick inte att få loss heller

för den var alldeles fastfrusen.

 

Hm, detta var märkligt vid stugan där mina halländska kompisar brukar bo så låg det godisbitar på bänken.

 

Kikade faktiskt in genom fönstret men det var alldeles övergivet.

 

Märkligt det fanns godis på bordet också, Enligt matte behövde jag inte alls stå på det jag hade nått bitarna

i alla fall.

 

Perfekt detta att vara på bordet. Jag fick chansen att verkligen spana av omgivningarna ordentligt. Men

mina vänner syntes inte till och inte Ossy heller. Godiset blev alltså ett olöst mysterium.

 

Tänkte ta den här vägen men det vägrade hon utan extraklor. Hörde nåt om att där kan vi gå när nya

klor är köpta vilket ska ske på måndag.

 

En gång vet jag att det fanns köttbullebitar här. Gjorde det inte idag men lite godis hittade jag i alla fall.

 

Lika bra att fortsätta att träna på svamphundsjobbet. Sitter massor med små Vinterskivlingvalpar här och dom hittade jag. Skoj detta att jobba med svamp för matte blir så glad och jag får massor med beröm och godis.

 

Hamnade i Tråkskogen så jag provade en bänk som jag missat. Gick utmärkt och beröm fick jag.

 

Gick vidare och Tråkskogen levde verkligen upp till sitt namn, dötrist och alldeles övergiven. Inga hundar

och inga människor.

 

Släpp in mej!!! Idag var det ju allra sista chansen att komma in på Pryl 7an.

 

Först fick jag ost och några godisbitar av Anna.

 

Sen umgicks jag med Elisabet och tackade för allt smarrigt som jag blivit bjuden på där vid mina besök.

 

Så fick jag skinka av Anna. Men nu är det slut och över. Min allra bästa butik är stängd för alltid och borta.

Visst o, ett par månader så händer det nåt bra i lokalen men innan dess då? Jag kommer att vandra runt på

Malmköpings gator ensam och alldeles utsvulten. Visst Anna och Elisabet har lovat att de ska ha godis i

fickorna när vi möts men det kan ju ta evigheter mellan gångerna.

 

Fick i alla fall ett minne av min bästa affär, en boll. Den tänker jag vara väldigt, väldigt rädd om. Ska nog inte

leka med den ute så den försvinner.


Av Wilma Border collie - 27 januari 2017 17:40

Trots frånvaron av Sigrid idag så har jag haft en bra dag. Matte trodde att med en massa tur så

skulle jag kunna utföra ett av mina uppdrag, Hade nu inte det fungerat så hade det funnits andra skogar

i närheten att besöka.

Åkte iväg och hoppades på det bästa.

 

Gick alldeles utmärkt att ställa min bil här. När det är mycket snö så går det inte för då  ligger det stora

vallar ivägen.

 

Men så här ska det absolut inte vara. Olåst hänglås, numer är det ordentligt låst det såg matte till.

 

Befinner mej i Engelska skogen, var länge sen jag var här och här finns ett av alla mina viktiga uppdrag.

 

Ibland var det sån här trevlig barmark. Jag kollade noga vad som hade rört sej sen sist jag var här. Har

massor att hålla reda på i alla skogar.

 

Så bakom en kurva var det full vinter igen. De enda som hade gått här var Vilda grisarna men de hade varit

desto flitigare.

 

Första gången som jag har sett så här mycket vatten i bäcken. Den har varit mer eller mindre uttorkad varje

gång jag passerat. Fast matte berättade om att den kan bli en älv och för några år sedan lyckades den spola bort vägen.

Kollade en massa annat viktigt omväxlande barmark och snö.

 

Här är mitt uppdrag. Kolla mina engelska kompisars hus långt bort i skogen så inget hänt.

 

Hm. fortfarande har de inte kommit hit. Tänkte att om jag la mej ner och stirrade på dörren så skulle den

öppnas. Hände ingenting och enligt matte tar det några månader innan de kommer från det där England.

 

Dålig bild men detta ska bli en blomma som heter Löjtnanshjärta. Lite tidigt att vakna nu så matte la en

massa löv över knoppen.

 

Var lönande att kolla vedförrådet för där dolde det sej godis. Jag hittade självklart varenda bit, risken hade

funnits att Vilda grisarna hittat det annars.

 

Är det okej om jag sitter här och väntar på att mina kompisar kommer? Samma eländiga svar nu att det tar

flera månader och jag skulle både frysa och svälta.

 

Egentligen så skulle jag ha gått till sjön och kollat flotten också. Men Vilda grisarna hade nån motorväg

åt det hållet. Nä sa matte de kan vara där och då måste du vara kopplad så det får bli nästa gång.

 

Kollade skogen på ett annat ställe. Trevligt med barmark under tassarna igen.

 

Men ge mej godiset innan jag trillar ner. Hoppade upp på en sten och jag har valt bättre för jag började glida 

i mossan. Hann få godis och trillade inte heller.

 

Nu går det att hitta vårbäckar. Fanns gott kallt vatten i den.

 

Titta nu noga på bilden. I dag är det som alla vet 27 januari och jag har alldeles på egen tass lyckats med

nåt. Jag nosar på KANTARELLER!!!!!!!!!!!!!

 

Här är de. Två stycken små alldeles djupfrysta men jag fick mängder med beröm och godis. Matte blir så

otroligt glad och stolt när jag gör sånt här. Hon är mest förundrad över att jag kommer ihåg kantarellerna

eftersom jag tränat så lite på såna. Vadå jag är ju smart och minns alltid det som lönar sej.

 

Det är märkligt i skogen, bara en liten bit från mitt kantarellfynd så såg det ut så här. Full vinter igen.

 

Kom jag nu inte till Bäversjön på ena stället så får jag väl ta det andra då. Den här skogen börjar jag kunna

ganska bra nu.

 

Blir nog snart vår för i kanten av Bäversjön var minsann isen borta. Kan tala om att sjövatten är jättegott.

Var väldigt bra att gå hit och kolla.

 

Ännu bättre för långt där borta skymtar den där flotten som vi skulle kolla till. Ser ut som om den ligger där

den ska vara.

 

Hälge hade minsann varit ute och rört på sej. Eftersom spåren smält en del såg det ut som om en alldeles

enorm Hälge hade dragit fram, Sigrid hade troligen krupit ur pälsen om hon hittat de här spåren.

Sen var det dags att åka hem igen. Kände mej faktiskt riktigt nöjd med min runda. Såg en massa jägare när

jag åkte hem. Tur att de inte var i samma skog som jag och matte sa att i helgen blir det hemmaskogarna

för att inte hamna mitt i nån jakt.

På eftermiddagen så tog jag mej som vanligt in på Pryl 7an, tyvärr så var det nästa sista gången för imorgon

så stänger de för alltid. Trist som sjutton men det kommer att hända nåt bra där om ett par månader.



Av Wilma Border collie - 26 januari 2017 17:48

Jag var faktist SUR på skitmatte hela resten av dagen och kvällen igår. Den där tortyrkammaren

den försöker jag passaera ppå så stort avstånd som möjligt. Risken finns att hon släpar in mej där igen.

Men jag och mina katter har erbjudanden om andra boenden så då är det väl bara att packa och flytta.

När Sigrid skulle hämtas så använde matte min bil, trodde att hon kanske hade lyckats få reda på isfria

vägar till bra skogar eller nåt sånt.

 

Blev bara skjutsade till macken och sen skulle vi ta en sväng i Tråkskogen. Sigrid var Storviltjägare idag så

det var koppel. Hon hade nämligen varit bara ett par meter från Rådjur på sin morgonrunda och blivit

alldeles galen. Nu var det nosen i backern hela tiden-

 

Så här såg det ut mest hela tiden, Sigrid spanar efter spår eller nåt vilt att jaga. Men det fanns ingenting.

 

Stigarna i Tråkskogen är fortfarande skridskobanor så det är bäst att hålla sej ute i terrängen.

 

Jaha så var det dags igen. Ensamma och övergivna vid en tall och matte försvann.

 

Hon lämnade två hundar men hitta tre. Inez hade liksom hittat oss och försökte dessutom hitta det som matte

hade gjort. Kan meddela att hon hade ingen framgång för matte hade stenkoll.

 

Slutade så här för henne. Matte fick tag i hennes halsband och släpade iväg henne till hennes husse. Nog

för att Sigrid kan stänga av hörseln men hon kan det där med inkallning. Det kan inte Inez, hon struntar

totalt i sina människor.

 

När Inez var återbördad på på säkert avstånd så fortsatte matte att rasta korven. Det var korvspåret som

Inez trodde att hon skulle komma åt. Men de var våra.

 

Där spåret slutar så ligger det alltid några extra korvbitar.

 

Sigrid är superduktig på att spåra. Hon följde doften och hittade alla bitar utan problem. Hade hon fått

bestämma så hade hon gått mitt också.

 

Jag är lika duktig jag. Såna här spår är superskoj och borde finnas i alla skogar. Medan jag gick mitt så

förde Sigrid ett väldigt oväsen för det kom en hund där hennes hade legat.

 

Vi kollade noga båda spåren så vi inte hade missat nåt eller att det eventuellt skulle ha uppenbarat sej ett

nytt spår. Vi hade inte missat och inga nya spår heller.

 

Hamnade i koppel för där framme är det en hund som vi inte känner. Då är det bäst med koppel för den

kanske inte gillar oss eller att vi inte gillar den.

 

Var en väldigt trevlig liten Rottisvalp på bara fem månader. Om det inte varit för iseländet så hade jag 

gärna lekt med henne. Sigrid däremot visade tonårsfasonerna och bad henne dra till varmare trakter. Inte

lätt detta att vara tonåring, men bättre tider kommer.

 

Drog runt ett tag till men hittade inget av värde. Så skulle vi till bilen för att åka vidare.

 

Öppna dörren och släpp in oss!!!!! Grisöronaffären igen tillhör inte vanligheterna med besök där varje vecka.

 

Så här är det. På söndag fyller Sigrid 1 år och hon skulle få välja födelsedagspresent. Medan Sigrid kollade 

på leksaker så försökte jag provsmaka godis.

 

Alltså idag kunde inte Sigrid stava till normalt uppförande. Var en annan hund inne och handlade och den

hade ingenting där att göra enligt henne. Jag hälsade på honom och han var hur trevlig som helst.

Sigrid ägnade sej åt att högljutt upplysa om att han skulle försvinna.

 

Sigrids födelsdagspresenter från mej en leksak och smaskiga tuggpinnar. Verkar väldigt bra detta med att

fylla år. Hoppas jag också får åka och välja när jag fyller om ett par månader.

Skjutsade hem Sigrid och hörde mycket otrevliga saker. Sigrid ska åka bort och det innebär att nu ses vi inte

förrens på måndag. Vad då TRE dagar? Var är Hundombudsmannen???

 

Detta är dörren till Rosa elefantaffären och här inne vet jag att det finns godis. Jag vill in nu!! Blev insläppt

och fick godis av Susanne.

 

Var inne på Pryl 7an också och fick lite korv och gos. Fick höra att min päls doftar så gott, tror Elisabet

har fel på sin nos. Jag stinker fortfarande såpa!!!

 

Var tvungen att passa Tempo ett par minuter och när matte kom ut så såg det ut så här. Jag passade Essie

också medan hennes matte gjorde nåt tråk där inne.

 

Så träffade jag Beagelvalpen också. Hade varit väldigt trevligt att få leka ordentligt med henne men torget

lämpar sej inte för såna sysselsättninger. Ja, ja kommer väl fler tillfällen på lämpligare ställen.

I morgon ska jag visst åka och kolla nån skog där jag inte varit på massor med månader. Matte tror att det

nog går att gå där och att det inte bara är is överallt.

Av Wilma Border collie - 25 januari 2017 17:45

Dagen började precis som vanligt, normala morgonrutiner och sen var det dags att hämta Sigrid.

Matte hade en plan på vilken väg vi skulle ta idag och det var ett tag sen vi gick där.

 

Först var det skridskobana dold under en del snöflingor som fallit i natt. Alltså koppel så vi inte skulle börja

leka och skada oss.

 

Storviltjägaren är tillbaka så Sigrid trodde att hon skulle på egna äventyr. Men det förhindrade kopplet 

effektivt.

 

Här var det meningen att vi skulle gå kan bli en bra runda via den här vägen.


 

Nähä eftersom varken jag eller Sigrid åker skridskor så var det bara att glömma den rundan. Halkspåren är

mina och jag försökte bara gå 

 

Fast det finns en stor bra åker så vi gick till den och hade väldigt skoj. Där var det alldeles halkfritt så vi

kunde springa ordentligt.

 

Ibland glömmer Sigrid alldeles bort att hon är en trotsig tonåring som är världbäst på att jaga storvilt. Hon

kom så snällt varje gång som matte kallade.

  Fortsatte att ägna oss åt våra jaktlekar. Bäst att passa på att springa ordentligt när det går bra.

 

Tröttnade på gärdet och skulle gå nån annanstans. Här brukar det serveras gott godis om det nu inte hade

varit för de där eländiga kopplen. Men matte påstod att vi inte alls skulle gå och tigga.

Träffade en söt Pudelvalp som matte alldels glömde att ta bild på. Men vi vet var hon bor och kommer säkert

att träffas igen.

 

Fortsatte genom Ekorrskogen där stigen var snorhal. Storviltjägaren vaknade så Sigrid fick vara fånge.

Är ofta Rådjur här inne och det var nog såna hon tänkte jaga.

 

Vi gjorde en insats som svamphundar och nosade på de gamla Ostronmusslingarna. Självklart en massa

beröm för väl utfört arbete.

 

Testade en bänk vilket var lönade som vanligt.

 

Fortsatte vår planlösa vandring och hamnade vid skidbacken. Bra ingen halka så vi kunde vara fria och springa

som vi ville,

 

Kollade av en massa viktiga hundsaker också som om det passerat nån vi känner och en del annat.

 

Och nu vaknade Storviltjägaren igen. Men matte var uppmärksam och såg vad Sigrid hade för planer. Mattes

plan var inte att leta i hela Tråkskogen efter henne.

 

Ha, ha, ha vad det är skönt att vara en lydig hund då får man vara utan koppel. Nån annan fick minsann vara

fånge. Jag är ganska bra på att retas när detta händer, springa en bit bort och sen till Sigrid och iväg igen 

bara för att visa att jag minsann kan.

 

Hittade en massa mså blodpuddingbitar på ett ställe. Finns inga sån kvar vi är världsbäst på att hitta

varenda liten smula.

 

Gick tillbaka via skidbacken för att slippa de isiga stigarna i Tråkskogen. Sigrid fick vara lös en stund men med

släpande koppel eftersom hon hade tallkottar i öronen. På bilden har hon totalt glömt vad inkallning är. Eller

egentligen minns hon men stod och stirrade på matte med tonårstrotset lysande ur ögonen. Slut på friheten

för henne och enligt matte var det dags att gå hem.

Nu inser jag att jag och Sigrid skulle ha sett till att vara ute precis hela dagen istället.

Kom hem allt var som vanligt tills matte började ta bort saker från badrummet. Sånt händer så jag brydde 

mej inte så mycket.

Blev erbjuden en bit av mitt favoritgodis och det var sällsynt korkat att komma och ta det.

 

Varför? Vad har jag gjort för ont? Jag skulle bara ta min godisbit och drabbas av detta!!!!!! Instängd och

totalt förnedrad. Enligt matte så hade min vita päls antagit en underlig smutsgul färg och så kan jag inte

se ut. Jag ser ut precis som det passar mej och jag är alltid snygg, det säjer alla!!! En massa vatten och inte

nog med det en massa äcklig såpa i pälsen också och ännu mer vatten på det.

 

Kärring! Ta bort handduken och släpp ut mej!

Jag förstår precis varför Sigge kallade badrummet för tortyrkammaren för detta var vidrig tortyr av totalt

oskyldig hund! Kom ut rusade runt hela lägenheten och rullade mej förtvivlat överallt.

 

Om jag utsett fylld klöv till nytt favoritgodis? Nä det kan du glömma, jag äter inte alls sån. Jag äter ingenting

och inte känner jag dej heller. Det är mest synd om mej i hela världen!

Har hört talas om att det finns en Hundombudsman och den behöver jag verkligen komma i kontakt med.

Den där ombudsmannen håller tydligen koll på hundars rättigheter och jag har blivit kränkt och förnedrad.

Funderade på att packa mina saker och mina katter och flytta till nåt trevligare ställe. Nån som har plats

för mej och mina fyra katter?




Av Wilma Border collie - 24 januari 2017 17:34

I går kväll så blev jag tvungen att passa tråkhuset medan matte var hos människoveterinären.

Fullkomligt onödigt påfund detta med passa tråkhus, hon var borts i flera evigheter eller ialla fall

närmare en timme.

 

Om jag tar hand om skorna kan hon inte gå nånstans, alltså ställde jag en på toastolen

 

Placerade en känga på kuddarna i sängen och gömde den andra bakom en fåtölj. Tänkte att detta borde få 

henne att begripa att hon ska hålla sej hemma hos mej. Jag blev utskrattad!!!!!!!

Så blev det idag, hämtade Sigrid och enligt matte skulle vi få prova nåt nytt.

 

Hade tänk inleda med en del lek vid sjön men på isen var Hembygdsföreningens farbröder och kollade

tjockleken på isen. Om en dryg vecka ska isen sågas sönder på ett par ställen och på ett annat ska det

spelas strykjärnscurling. Alltså skulle vi inte lägga oss i detta.

 

Enligt matte skulle vi ha tag på ett bra ställe med barmark. Gick till spårvägen och där kunde vi vara på

fria tassar och leka.

 

Och här försvinner tonåringen/storviltjägaren. Sigrid återgick till att vara obstinat tonåring och försvann.

Ingen som vet vad hon egentligen drog efter, men hon kom tillbaka. Blängde på matte men slängde sej på

rygg framför mej. Hon vet att hon inte alls får göra så här och ber mej om ursäkt.

 

Slutade så här, alltså ingen frihet. Sköter man sej inte då blir det koppel.

  

Så fastnade jag också i koppel och sen såg det ut så här. Matte gick och försvann bakom en krök.

 

Nu är det bara att hoppas att det inte kommer nån och ser två bundna övergivna hundar eller detta

en korv i ett snöre.

 

Om det kommit någon hade matte med största säkerthet blivit tvångsomhändertagen och försedd med en

sån där väldigt kramvänlig tröja. Är nog inte alldeles normalt att gå och dra en korv i ett snöre och

samtidigt tappa en och annan liten korvbit med ojämna mellanrum. Alltihop avslutades med en liten hög med

korvbitar.

 

Du har ingen som helst känsla av att du glömde en hund? Ska jag ligga här och tyna bort eller?

Denna film visar hur Sigrid får spåra den där rastade korven. Eller egentligen så följer hon spåret och hittar

det där korvbitarna. Mycket uppskattat.

 

Ombytta roller, där borta står Sigrid och känner sej bortglömd.

Jag spårar korv. Ni behöver inte bry er om mattes larviga röst som hörs på båda filmerna.

Hur som helst var det faktiskt väldigt skoj att följa spåret och hitta korvbitar. Hoppas hon gör om detta till

oss. Om nu nån undrar så var vi alldeles ensamma, det kom ingen människa som hittade varken övergivna

hundar eller matte som rastade kopplad korv.

Detta med spår är en väldigt bra sysselsättning, det tar bra på hjärnan att få jobba rejält med nosen.

 

Storviltjägaren fick fortsätta vara fånge eftersom hörseln hade åkte på semester idag. Här var det nog tur för 

hon planerade att rulla sej i Rävs lämningar. Men matte såg planerna så hon blev blåst.

  

Vadå hålla koll på mej och matte? Nä här ska det spåras vilt enligt Sigrid.

 

Matte funderar på vad som egentligen gått där för jag försökte också spåra detta något. Misslyckades

eftersom jag var fångad vägen var skridskobana och då är det koppel som gäller.

 

Tillbaka vid sjön så vi passade på att jaga varandra ordentligt plus en del mer lek. Här fanns det inga spår

som intresserade Sigrid.

 

Jo jag står på bordet och då borde jag väl få.............. Fick en vanlig tråkgodisbit bara.

 

Hörru Sigrid det var bryggan vi skulle kolla. Matte påstår att isen är förbjudet område. Visst den håller

men vi har inte på den att göra.

 

Mer nosarbete. Medan jag kollade brygga och Sigrid sprang på isen så spreds det ut en massa bitar av den

där korven matte rastade. Inte en smula finns kvar av den, vi hittade allt.

 

Du Sigrid, det är nån här och i går fanns det falukorv. Nu ska vi ta oss in.

 

In kom vi och fick skinka. Precis vad vi behövde och det gäller ju att passa på de här allra sista dagarna

som det går att komma in här.

Lämnade hem Sigrid och gick hem och sov. Tar på hjärnan detta med nosarbete så jag sov gott ett tag.

Hoppas vi får spåra i morgon också.




 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards