wilmablogghund

Alla inlägg under januari 2019

Av Wilma Border collie - 31 januari 2019 18:25

I går hade matte nån plan om att vi skulle åka till ett ställe där varken Micco eller Jenna har varit förut. Hade varit trevligt, men sen av en massa outgrundliga anledningar så ställdes det in. Hörde att det ska vi göra nån dag nästa vecka istället.

   

Min flock är samlad och vi ska gå nån av de vanliga tråkrundorna. Sigrid kom helt plötsligt ihåg igen att hon gillar att rulla. Fast det var synnerligen tillfälligt.

   

Gick till skidbacken och vi som kan vara på fria tassar hade en massa skoj. Jag och Jenna lekte massor.

   

Stackars Micco råkade komma för nära Sigrid den förskräckliga och blev omgående utsatt för en brutal attack. Han brukar hålla avstånd men nu var han inte tillräckligt uppmärksam.

   

Fast sen hade jag, Jenna och Micco massor med skoj. Jaktlekar och brottning det är livet det.

   

Sigrid hon var fullt upptagen med att försöka dra på egna äventyr. Alltså öka sin egen vikt många hundra procent och hänga som en blyklump i kopplet.

   

Vi gick vidare och då var minsann turen med oss. Jag hittade Ossy!!!!!!! Har inte träffats sen i söndags så det var på tiden.

   

Micco och Ossy hade nåt sånt där viktigt oss karlar emellan samtal. Tänk Sigrid lät bli att svära åt honom!

   

Så var det den där lilla detaljen med matte och godisfickan. Det tänker inte Ossy missa.

   

Blev lite lek men bara en kort stund. Ossy mår inte riktigt som han ska och ska ta det lugnt. Men vi hade skoj den stund det varade.

   

Fast gräva ner sej kan väl ändå vara onödigt?

   

Så ville Ossy ha ett ostträd och matte trollade så helt plötsligt fanns det ett med mängder med ostblommor överallt på trädet.

   

Vi umgicks mer och hade en massa samtal oss hundar emellan. Var viktiga saker som vi avhandlade.

Så bad Ossy om benet vilket han självklart fick.

   

Ja du Jenna vi får nog vänta en stund. Matte hade nåt djupt och långt samtal med Ossy som aldrig verkade ta slut.

   

Hon kom och vi skulle gå vidare. Planen var vägen genom Tråkskogen. Men Ossy ville ha mer sällskap och kom efter oss.

   

Jag och Ossy hade också ett längre samtal och sen bestämde vi att det var bättre att vi följde med honom till dagis igen.

   

Lämnade Ossy där och skulle ta samma väg tillbaka. Men Ossy kom efter oss igen. Nu var hans ärende att rota i mattes fickor för att se om det fanns något gott där. Jo han fick lite mera.

   

Sen var han tydligen nöjd och gick till sitt dagis. Men vi träffas på lördag igen om det där korkade benet inte bråkar med honom.

   

Jag hade en lektion med Jenna i Ekorrspan. Hon var en mycket duktig och uppmärksam elev, fast nån eländig Ekorre såg vi aldrig till.

   

Hoppet är det sista som överger en hund. Eftersom Jenna fattade detta med Ekorrspan så trodde jag att hon skulle begripa hur trevligt det är med snörull. Alltså gav jag lektioner igen. Nä ingen framgång idag heller.

   

Sigrid hon hängde som en blyklump i sitt koppel och försökte sticka åt alla möjliga håll.

   

Vi som är normala skötsamma hundar vi hade en massa skoj. Brottades och lekte jaktlekar. Tänk om Sigrids vinterhumör kunde ge sej så hon kunde vara med och ha roligt.

Lämnade hem min flock på respektive hemma. Hörde att Jenna skulle jag träffa på eftermiddagen och Sigrid och Micco i morgon.

   

När jag skulle på eftermiddagsrunda så använde matte min bil. Mycket märkligt den brukar sällan användas då. Men titta så bra det blev! Jag och Jenna ska shoppa! Var länge sen hon var med på shoppingrunda.

   

Vi inspekterade lösgodiset och en massa andra saker.

   

Sen kom vi på att vi skulle be om shoppinggodis också eftersom matte hade köpt det där som var viktigt. Hade jag och Jenna fått bestämma så hade det shoppats betydligt mycket mer.

   

Jag kollade i alla fall inköpen så de blev rätt. Människor är av naturen opålitliga så det kunde ha köpts otrevliga saker som klotänger, schampo och sånt som vi hundar absolut inte behöver.

Skjutsade hem Jenna och hörde att vi ses förhoppningsvis i helgen på hundträffen och i nästa vecka ska hon visst hänga med mej många dagar.

Men i morgon har jag sällskap av Sigrid och Micco som vanligt.

Av Wilma Border collie - 30 januari 2019 18:31

I dag var det äntligen dags att samla ihop hela min flock. Verkligen på tiden.

   

Så där nu är alla samlade och vi har gått mot sjön. Lagom trist att alltid hamna där, men snön gör ju att alla de bra skogarna är oåtkomliga. Vi tre som sköter oss fick var på fria tassar direkt medan Den förskräckliga var fånge.

   

Jenna har korta ben men inte hindrar det henne inte. Hon plöjde sej fram snabbt som attan i snön i jakten på mej. Jag trodde att jag som har mycket längre ben skulle hinna undan.

   

Äsch, hon är snabb som en vessla. Hann ifatt mej och anföll.

   

Jag, Jenna och Micco lekte massor och hade väldigt skoj. Fången letade bara spår och gjorde allt för att rymma.

   

Körde en massa roligt isrejs också. Isar är verkligen trevliga ställen att springa på.

   

Men tänker ni komma eller? Jag och Jenna har faktiskt bestämt att vi tänker gå den här vägen. Micco inspekterade vass och matte släpade på fången som skulle åt helt andra håll.

   

Kollade vid Ossys dagis men han var inte där. Jenna hon skvallrade minsann om att hon träffade honom igår och hade en massa skoj.

   

Gick mot skidbacken och jag, Micco och Jenna hade en del viktiga samtal. Vi har en hel del att prata om som inte är för mänskliga öron.

   

Just ja här uppe brukar de ibland gå att träffa Ekorre. Men inte idag, undrar om alla ekorrar har flyttat någon annanstans?

   

Medan jag var upptagen med det där ekorrspanet så hade det regnat godis på vägen. Hade tur och upptäckte vad de andra höll på med och det fanns några bitar kvar till mej.

   

Titta ett sundhetstecken från Sigrid!!!! Hon rullade på en isfläck. Hade hon varit på sitt normala humör så skulle hon rulla överallt och ingenstans hela tiden. Fast nu misstänkte matte att hon bara gjorde det för att lura matte och bli befriad från fångenskapen.

   

Jag hade en massa rullektioner med Jenna igen. Försökte få henne att förstå hur otroligt skönt det är att rulla i konstsnö. Smart är hon, men detta har hon inte förstått ännu.

   

Struntade i lektionerna en stund och lekte en massa vi tre som var fria.

   

Sigrid den förskräckliga var upptagen med att försöka dra på en massa förbjudet hela tiden.

   

Jag körde en omgång lektioner till med Jenna. Fortfarande framgångslöst, hon ansåg att vi skulle brottas istället.

   

Men öppna och släpp in oss! Dixie står ju på andra sidan dörren och håller på och längtar ihjäl sej efter ost.

   

Vi kom in och Dixie fick sin efterlängtade ost, jo jag snodde åt mej jag också.

   

Sen samlades vi alla runt Susanne som delade ut smarrigt godis till oss. Alldeles perfekt affärsbesök detta.

Lämnade min flock i deras respektive hemma innan jag gick hem och hade tråkigt. Fast jag hörde att i morgon så har jag hela flocken med mej igen. Kanske at vi ska åka och göra nåt då om det inte är alldeles för kallt eller nåt annat fel på vädret.

Av Wilma Border collie - 29 januari 2019 19:03

På förmiddagen gick jag som vanligt och hämtade Sigrid och Micco. Sigrid den förskräckliga visade direkt vilket humör hon var på. När hon skulle ha på sej sele och täcke vrålade hon som om matte flådde henne levande.

   

Snöade en massa och nånstans skulle vi gå. Beslutades att vi kunde isrejsa en stund eftersom det i alla fall inte blåste idag. Jag fick vänta en stund på Micco medan han gjorde viktiga behov.

   

Den förskräckliga hon satte nosen i backen och skulle dra efter en stackars hare som passerat under natten.

   

Så där vi skötsamma kan minsann springa och ha skoj. Den förskräckliga satt fast och frsökte dra åt alla möjliga håll.

   

Vi kollade vassen. Kan faktiskt rekommendera vasskoll till andra hundar, brukar vara en hel del spännande dofter där.

   

Så inspekterade vi den där flotten också. Fast den syns knappt för all snö och inte fanns det nåt spännande där heller.

   

Jag och Micco isrejsade en stund till och Storviltjägaren bestämde sej för att jaga rådjur. Ingen framgång nu heller eftersom matte hade kopplet i ett stadigt grepp.

 


Tröttande på isen och tog en sväng på land. Sigrid som fryser om det faller två droppar regn samlar kilovis med snö i pälsen. Det berör henne inte alls.

   

Under täcket går det att gräva fram såna här klumpar och Sigrid blir sur, väldigt sur när de tas bort. Hon trivs att bära runt på flera kilo snö. Har jag sagt att hon inte är som andra hundar?

   

Gick vidare och jag funderade på vägen över läskiga bron och sen en sväng i Hasselskogen. Fick inte min vilja igenom.

   

Men kolla min Sörmlandsledsetapp då? Var ett tag sen och det kan ha hänt massor. Nä sa tråkkärringen som ska vara min matte, vi väntar tills det är bättre förhållanden i skogen.

   

Men nåt hade faktiskt vandrat här. Kollade noga, jag måste ha stenkoll på vad som händer på etappen.

   

Skulle gå spårvägen tillbaka. Nu hände det som inte fick hända. Matte höll på med sina vantar och tappade taget om Den förskräckligas koppel. På två sekunder hade hon dragit. Upp i slänten och in genom fårstängslet till campingen. Tänker inte berätta vad matte sa. Orden är inte tryckbara.

   

Vi började leta på campingens område och en människa hade sett en liten hund springa snabbt förbi.

Spår syntes överallt, bra med snön för då går det att se var hon tar vägen.

Helt plötsligt var det en prick nere på spårvägen. Tillbaka och som genom ett under kom hon så nära att matte kunde stampa på kopplet.

   

Gick vidare. Jag kollade självklart av Ekorrskogen men den verkade fortfarande alldeles övergiven.

Gick hem med Sigrid och Micco. Hörde att vi skulle ses sen.

Slappade ett par timmar sen hamnade jag i min bil medan matte grävde fram den igen. Då kom Sigrid och Micco ihop med sin matte.

Jag hade alldeles förträngt det där om att jag skulle bli hundnappad.

Åkte till Eskilstuna och utanför Sjuka huset klev matte ur och försvann. Hon skulle fotografera ögonen hos nån människoveterinär.

Sigridmatte försökte rasta oss på Djurgårn. Dumheter, jag skulle till bilen för jag tänkte inte alls vara hundnappad.

   

Tillbaka till Sjuka huset och hämtade matte. Väldigt gnäll om för mycket ljus överallt, all mötande trafik borde släcka sina lysen osv. Är visst jobbigt att ha såna här pupiller. Ber om ursäkt om det är extra suddiga bilder idag, den som laddar upp dom åt mej ser dimmigt.

Ja, ja i morgon är det normalt igen och då ska dessutom Jenna hänga med mej.

Av Wilma Border collie - 28 januari 2019 18:26

Faktiskt så har det inte hänt så mycket av värde idag.

Kommer massor med snö, enligt matte är det nödvändigt fast hon kan en massa konstiga ord om nedfallet.

   

Nu så har jag samlat ihop dagens flock bestående av Sigrid den förskräckliga och Micco. Nu ska vi hitta på nånting ett tag.

   

Hade sån tur att vi träffade Frasse och Bosse. Mycket trevligt eftersom det var längesen vi såg dom. Fast hon den förskräckliga uttalade en mordhot motdom. Synnerligen oartigt.

   

Tur att Micco uppskattade att träffa dom och var trevlig och pussade Frasse.

   

Jag umgicks också med dom. Förklarade att Sigrid är absolut ingenting att bry sej om nu. Hon ska döda alla hon träffar och är fullkomligt odräglig. De förstod och umgicks med mej och Micco medan människorna pratade tråk.

   

Hade gärna isrejsat idag men enligt matte så blåste det djupfrysta huggormar så sjön skulle vi inte alls till. Det får bli en annan dag.

Gick till skidbacken för där känns inte blåsten och jag och Micco kunde springa och ha roligt. Den förskräckliga fick vara fånge.

   

Försökte visa Sigrid hur man gör när matte kallar. Då kommer man och får vara på fria tassar hela tiden. Hade ingen som helst framgång Sigrid var bara intresserad av att försöka ge sej i väg.

   

Kollade efter Ossy men träffade inte honom. Troligen var han hemma och vilade det där onda benet.

   

Ja, jag kommer. Skulle bara kolla om det var nån Ekorre hemma. Men det var det tyvärr inte. Förstår inte varför det är sån brist på såna just nu. Kanske är de på nån kurs och lär sej att umgås med ensamma hundar.

   

Sigrid och Micco missade hundträffarna i helgen. Jag berättade självklart om hur roligt det var i lördags och överraskningen med ytterligare en träff i går. De kollade noga av spåren efter hundarna som var med.

   

Tro inte att Sigrid ger sej trots fångenskapen. Här har hon ökat sin vikt från 4,5 kilo till minst 45 kg och tänker minsann dra i väg i skogen. Hon misslyckades matte höll emot och när hon försökte ta ut frustrationen på Micco så blev kopplet väldigt kort och Micco höll avstånd.

   

Tog vägen genom Tråkskogen för nu skulle det inte vara en massa snöberg som förra gången vi gick här. Kollade men inte hade det hänt nåt av värde.

   

Jo permafrosten har kommit och det är rejält djupfryst med enorma istappar. Fast egentligen är det de där snökanonerna som orsakat detta.

   

Så blev även jag och Micco fångar eftersom vi närmade oss gatorna.

   

Men titta där!!! Jag har fått syn på Teddy och Freya. Länge sen jag träffade dom så det var läge för umgänge.

   

Jag och Micco umgicks och hon den förskräckliga uttalade en massa dödshot mot stackars Teddy. Nu tittade han mest på henne som om hon var extrem larvig. Kunde hon gärna ha.

   

Så träffade vi en annan trevlig hund också. Pratade en del med honom också.

Sen var det dags att lämna hem Sigrid och Micco igen.

På eftermiddagsrundan så övervakade jag först när matte tog fram min bil under mängder med snö. Trodde att jag skulle ut och åka men det skulle jag inte. Gick en sväng och träffade lite människor jag känner. Såna om förstår hur ensam jag är och ville umgås med mej.

I morgon blir kanske bloggen senare än normalt. Matte ska till nån människoveterinär och fotografera ögonen. Innebär att jag blir hundnappad och hon ska ha privatchaufför eftersom synen blir usel efter fotograferingen. Kan alltså ta ett tag innan hon ser så bra att hon kan ladda upp bilderna åt mej. Ber om ursäkt i förskott.

Av Wilma Border collie - 27 januari 2019 18:19

I går så påstod matte att det skulle bli en mycket bra söndag. Trodde jag inte ett ögonblick på, vet minsann att söndagar är tråkdagar. Brukar aldrig hitta några kompisar att umgås med eller annat skoj. Fick höra igen i morse att det väntade en överraskning.

   

Men vad är detta? Jag har hamnat hos Ossy och dessutom träffat Chess som brukar vara med på hundträffarna. Märkligt det är söndag och då är det inte några skoj träffar inte.

   

Inte var Ossy synlig heller. Jag begrep ingenting tyckte att allt var synnerligen märkligt.

   

Helt plötsligt kom Labrador Alice också. Nog för att människor av naturen är extremt förvirrade men att de lyckats tappa en hel vecka och få för sej att det var lördag idag verkade till och med vara överkurs för dom.

   

Men nu kommer det nån långt där borta. Precis som om det vore lördag och hundträff. Bäst att springa och kolla om det är nån vi känner.

   

Jodå det var Kelpie Ella som kom. Hon sa att hennes hussar minsann sagt att det skulle vara hundträff idag också. Hundträff på en söndag också?? Kan vi verkligen ha sån himla tur?

   

Äntligen kom Ossy ut. I går var han sjukskriven men idag skulle han få vara med. Han sa att hans husse också sagt att det faktiskt skulle vara träff idag också,

   

Beskedet från Ossy firade han och jag med en massa lek. Vi har faktiskt inte setts sen i fredags och det är alldeles för lång tid.

   

Labrador Alice var också med och lekte detta med hundträff i två dagar måste firas rejält.

   

Så kom Borzoivalpen och Berner sennen Maxi. Vi förstod att det var verkligen sant detta med hundträff idag. Våra människor hade inte drabbats av nån masspsykos och tappat bort en hel vecka.

   

Var en människovalp med idag också som provade den där märkliga sysselsättningen med att åka slang. Ser skumt ut men tydligen skoj för människor.

   

Aha nån med handen i en ficka. Sånt måste undersökas, kan innebära nåt gott godis. Vi hade rätt det var godisutdelning på gång. Går åt massor med energi när vi ska ha en massa skoj.

   

Ella hittade en ny kompis idag som hon hade en massa skoj med. Hon som bara haft en enda kompis där hon bor har verkligen utökat sitt umgänge.

   

Ja självklart hade vi skoj allihopa. Flockspring det är grejer det. Detta skulle människorna också ägna sej åt. Hörde flera gånger att det pratade om kallt. Äsch om man håller igång och springer och leker så håller man värmen. Begriper inte varför inte de gör samma sak.

   

Som vanligt så lekte alla med alla. Tror vi var ungefär tolv hundar idag. Jag bryr mej inte om hur många vi är huvudsaken är att vi får träffas och ha skoj.

   

Jag pratade en del med stora Leonbergerhanen som inte var med igår. Mycket trevlig är han.

   

Så var det en del gruppsamtal också. Vi var tvungna att noga diskutera detta med att det blev hundträff i dag också. Tydligen så har Ossyhusse bestämt att det ska vara två dagar. Lördagar för de stora och vilda hundarna och söndagar för de lite lugnare. Tur att jag är anpassningsbar. Jag kan vara både väldigt vild och leka brutalt och leka lugnare också.

   

Ossy var spårlöst försvunnen ett tag. Men här kommer han tillbaka. Han hade varit en sväng på sitt dagis. Troligen tiggt till sej nån extra frukost eller annat viktigt.

   

Borzoivalpen som brukar vara lite blyg gillade verkligen dagen. Hon lekte med flera hundar och utsåg Ella till en av sina bästa vänner.

   

Jag träffade Schnauzer Mezzo, var ett tag sedan sist så vi hade en hel del att prata om.

   

Ella lärde sej hur man delar ost tillsammans med Ossy. Det är en viktig hundkunskap detta med att kunna vara flera om samma osttub men hon klarade det galant.

Sen var det tyvärr dags att sluta för idag. Människorna frös, vidhåller att de ska börja springa och leka gnällspikarna. Vi som höll i gång kunde ha fortsatt ännu längre.

När jag kom hem så somnade jag gott. Det blev verkligen en bra söndag detta och det kommer att upprepas.

Av Wilma Border collie - 26 januari 2019 18:21

Äntligen blev det lördag igen. Jag följde mina vanliga rutiner, morgonrundan sen bevakade jag dörren så inte matte skulle glömma mej.

   

Hm, vad är detta? Det verkar alldeles övergivet hos Ossy. Fick höra att Ossy var sjukskriven idag för han har haft ont i benet igen så han skulle inte leva rövare med alla hundar.

   

Tjoho! Äntligen kommer det en hund jag slipper uppleva en hundträff utan hundar.

   

Strax efter så kom det flera. Perfekt det kommer att bli alldeles som vanligt trots Ossys sjukskrivning.

   

Eftersom vi inte har setts på så många evigheter så blev det så klart massor med lek. Kan inte leka och umgås för mycket.

   

Golden Mikko och Aussien (som dementa matte självklart glömt namnet på) hittade varandra och hade en massa skoj. Tror Mikko saknade Ossy för de brukar tokleka på träffarna.

   

Nikki kom och henne gillar jag verkligen att leka med, massor med skoj och Mikko var också med och roade sej.

   

Jag blev väldigt uppvaktad av en liten hane som är så där otroligt kär i mej. Fast jag tittade mer på den stackars Aussien som slängdes ner i diket. Undrar om det är så att Aussies gillar att bli omkullkastade? Ossy är ju likadan.

   

Så var det en massa sånt här skoj springa i flock. Desto större flock som springer desto roligare har vi.

   

Människovalparna ägnade sej åt nåt märkligt. Ossyhusse hade tagit fram ett par stora slangar och de skulle de använda.

   

Hm detta har jag aldrig sett förut. De åkte på slangar ner för backen, märklig sysselsättning. Går precis lika bra att springa på nerför och uppför, i alla fall om man är hund.

   

Körde en massa mer spring och jaktlekar. När det är så här då är hundlivet toppen.

   

Kelpie Ella och Dalmatinen blev kompisar. De hade en hel del skoj tillsammans.

   

Som sagt massor med lek överallt hela tiden. Och vi byter grupper hela tiden så vi verkligen hinner med att leka med alla kompisar. Fast i dag var vi bara ungefär 20 hundar, har varit över 30 de senaste gångerna.

   

Jag bad matte om lite godis för att få energi. Men bakom min rygg hände det minsann saker. Roligt hade de Dalmatinern och Aussien

   

Ella som tyckte allt var läskigt första gången har blivit en i våra stora fantastiska gemenskap. Här anfaller hon under vild lek

   

Hermann han gillade verkligen osten som matte bjöd på. Fast så klart alla hundar jag känner älskar ost på tub, det är en riktig läckerhet.

   

Så var några hundar tvungna att kolla ordentligt hur det gick till att åka sån där slang. Fast det är en sysselsättning för människovalpar tror inte det passar oss hundar.

   

Jo Ellahusse, vi ser att du har en utsökt macka. Du förstår att vi är faktiskt väldigt hungriga allihopa så du får gärna bjuda. Vi har sett att du har inte alls sprungit som vi gjort så vi behöver den mycket bättre.

   

Äsch, nu har tiden gått alldeles för fort igen. Alla kompisar har lämnat och det är dags att gå hem igen Fast jag såg nåt i ett äppelträd, trodde att det var en ekorre. Hade inte den turen det var en asocial kaja.

Hem och somnade medan matte höll på med en massa tråk. Jo hon lånade datorn också och gjorde en massa uppdateringar på hemsidan. Bland annat datum när jag ska ha svampsökskurser i år. Känns avlägset men snart är det dags www.svamphundar.se är adressen.

I morgon är det söndag, i min värld en hopplös tråkdag utan kompisar. Fast matte påstår att det väntar en överraskning i morgon som jag kommer att gilla. Tror jag inte på, vill allt se att det verkligen händer.

Av Wilma Border collie - 25 januari 2019 18:11

Haft en alldeles perfekt dag igen.

När det var dags att samla ihop flocken så insåg jag att idag skulle vi bli fulltaliga.

   

Fast när jag hämtade Jenna försökte jag sno med mej hennes råtta. Tyvärr upptäckte matte vad jag höll på med så jag lyckades inte. Tror faktiskt att den där råttan hade gillat att hänga med ut.

   

Gick till sjön för matte hade planer på en bra runda. Vi som sköter oss fick vara på fria tassar och jag ansåg att vi kunde leka. HonSomInteSköterSej var drabbad av strikt koppeltvång.

   

Vi lekte en hel del och Micco och Jenna retade koppelfången Sigrid. Tror hon struntade i det för hon var mest upptagen med att försöka dra. Men se det gick inte eftersom matte totalvägrade att släppa hennes koppel.

   

Jenna kan vara mycket underhållande. Som här berättar hon nåt väldigt roligt för mej, skrattade massor åt det.

   

Vi lekte en massa vi tre som var på fria tassar. Tror att Micco njöt av att slippa råka ut för ständiga mordhot. Nu kunde han hålla avstånd till Pitbull Sigrid.

   

Planen var att vi skulle gå över sjön och sen till skogen på andra sidan för där var det länge sen vi var.

   

Vänta nu, tror inte alls att vi ska gå däråt. Jag tycker att jag ser nåt långt där borta.

   

Jodå, där borta i backen är det en svart prick så jag glömde allt om att gå över sjön. Detta kommer att bli mycket bättre.

   

Verkligen tur att jag var uppmärksam och såg vad som var på gång. Ossy hade upptäckt oss ute på isen och kom springande. Så klart att det är mycket viktigare att umgås med honom, den där skogen finns kvar nån annan dag också.

   

Vi blev lika glada allihopa och lekte en massa. Har inte träffats sen i går så det var alldeles för länge sen.

   

Sigrid hon ökade sin vikt och gjorde allt för att kunna dra iväg. Men matte höll emot så hur mycket hon än kämpade kom hon inte i väg på de förbjudna äventyren.

   

Vi andra fyra vi lekte och hade massor med skoj. Sigrid missar så mycket roligt genom sitt eländiga vinterhumör.

   

Smart är hon. Här viskar hon en massa i Ossys öra. Tror hon försökte övertala honom att han skulle se till att hon blev fri.

   

Micco la sej också i, hörde nåt om att hans tillvaro var mycket lugnare när Sigrid är fånge. Alltså fick hon fortfarande inte sin vilja igenom.

   

Det snöade massor hela tiden. Gjorde inget för det behövs mängder om det ska finnas nåt vatten.

   

Vi sprang en massa på isen och hade superskoj. Så här ska det alltid vara, jag trivs allra bäst när jag har en hel flock med kompisar att ha skoj med.

   

Micco han har inte tagit efter Sigrid utan kommer snällt när matte kallar.

   

Jag och Ossy hade som vanligt massor med skoj och mycket viktiga saker att diskutera.

   

Så lekte vi jaktlekar också. Alla jagade alla, mycket roligt.

   

Ossy fick en massa äckliga snöklumpar under tassarna. Här ser det ut som om Jenna tänker hjälpa honom.

   

Men sekunden senare hade hon anfallit istället. Blev en brottningsmatch i stället för hjälp med tassarna.

   

Vi råkade var lite ouppmärksamma och helt plötsligt så fanns det en massa godisbitar i snön. Finns inte minsta smula nu efter att fem hundar noga sökt upp allt.

   

Sigrid hon fortsatte försöka ge sej iväg. Men helt utan framgång.

   

I stället kom hon så nära stackars Micco att han utsattes för mordförsök igen. Men eftersom hon var fånge blev det snabbt avbrutet.

   

Ossy visade matte vad han ville och eftersom det var fredag så kunde vi få lite fredagsmys. Alltså blommade det ett ostträd som noga städades.

   

Nu är paniken nära. Ossy vill ha sitt ben och matte gräver i fickorna utan att hitta benet. Hade hon varit så dement att hon glömt att lägga ett nytt där. Men efter mer grävande så hittades benet och Ossy fick det. Alltså träffa honom och inte ha ben med det är detsamma som världens omedelbara undergång.

   

Lämnade hem Jenna och skulle lämna Sigrid och Micco. Nisse blev överlycklig när jag kom för han ville minsann komma in.

   

Så blev det dags för eftermiddagsrunda. Jenna skulle hänga med mej så hon hämtades. Detta är väldigt bra för Susanne vill alltid träffa Jenna så vi gick dit. Bjöd Dixie på ost och sen tiggde vi smarrigt godis.

   

Eftersom det är väldigt viktigt att sköta affärskontakterna så hälsade vi på i tillfälliga Pryl 7an också. Där fick vi godis av Anna. Alltså en perfekt eftermiddagsrunda också.

Nu ska jag vila mej i form för i morgon är det äntligen lördag igen med alla skoj kompisar.

Av Wilma Border collie - 24 januari 2019 18:09

Var uppfriskande att göra morgontoalett. Drygt 15 minus, tur att jag har rejäl päls.

Sen hoppades matte att det skulle stiga snabbt, gjorde det inte.

   

Detta var trevligt, har hämtat Sigrid och Micco. Precis utanför dom så träffade vi Beagel Mimmi. Hade sällskap med henne en liten bit. Tänk Sigrid uppförde sej och uttalade inte ett endaste litet mordhot.

   

Inte nog med att det var svinkallt det var en massa dimma också. Den försökte stjäla en stor del av omgivningarna.

   

Tjoho!! Det blir isrejs idag också!! Eftersom det var så kallt så sa matte att det var bäst att vi höll oss i rörelse då är det perfekt att springa på isen.

   

Vi sprang massor alla tre. Hur skoj som helst och Sigrid visade att hon kan inkallning. Eller det gällde visst bara precis då skulle det visa sej lite senare.

   

Det finns de som träffar Sigrid och säjer följande ”Tänk en sån där liten söt och enkel hund skulle man ha” Just det, på denna bilden är den lilla söta enkla rabiessmittade Pitbullen som ska döda Micco. Har jag sagt att Sigrid är bedrövlig på vintern??

   

Stackars Micco som inte får vara i fred. Han sökte skydd hos mej för att undkomma den mordiska Sigrid.

   

Men Sigrid hon anföll igen. Matte hotade med fångenskap i extremt kort koppel om hon inte omgående började uppföra sej.

   

Jag vet inte hur många gånger jag gjorde polisingripanden och försökte få Sigrid att förstå att Micco inte alls ska dö.

   

Så kom Rick rusande. Han blev jätteglad över att hitta oss och få sällskap ett tag.

   

Jag lekte en massa med honom. Behövde koppla av lite från allt polisarbete.

   

Faktiskt så var Sigrid med och lekte i nån minut. Fast helst skulle även Rick dö enligt henne.

   

Så kom vi på att Rick måste ha en människa med sej så vi sprang och letade reda på hans matte.

   

Och där försvinner Sigrid på förbjudna äventyr. Långt som attan sprang hon, totalt döv och vägrade komma.

   

Hon närmade sej men drog in i vassen istället. Hon trodde troligen att hon var spårlöst borta men vassen avslöjade hur hon rusade runt där inne.

   

Jag försökte hämta henne. Men hon höll sej undan från mej också och vägrade lyssna på mina tillsägelser.

   

Matte försökte med osttricket. Det brukar hon inte kunna motstå. Jag Rick och Micco käkade ost flera gånger medan Sigrid sprang överallt utom åt vårt håll.

   

Som här en prick långt, långt bort på isen. Inte en tanke på att närma sej inte.

   

Så kom Ossy, han hade säkert hört oss och ville självklart ha sällskap. Jättetrevligt för vi lekte en hel del.

   

Så tog jag med mej Ossy och jagade den odrägliga Sigrid. Tänkte att hon kanske skulle lyssna på honom. Gjorde hon inte utan fortsatte hålla sej långt bort och springa väldigt fort.

   

Struntade i den odrägliga och lekte med Micco och Rick istället. Men plötsligt händer det. Tror Sigrids ork började ta slut för helt plötsligt kom matte så nära att hon kunde sätta foten på kopplet. Nu var Sigrids frihet definitivt över och hon lär få vara koppelfånge på heltid.

   

Vi firade Sigrid fångenskap genom en massa skoj lek. Vi som sköter oss kan ju ha roligt medan någon annan var fånge och såg sur ut.

   

Rick tog sin matte och gick åt ett håll och vi följde med Ossy till hans dagis. Där kom den berömda benblicken. Självklart fick han sitt ben.

   

Jag och Micco tog med matte och fången och gick hemåt. Kändes som om det skulle bli skönt att komma hem till värmen igen.

   

Ute på eftermiddagsrunda och jag har tagit mej in i Susannes affär. Där var minsann Dixie och nu vill vi ha!

   

Matte tog fram en ny ost med annan smak. Blev med beröm godkänd av oss. Synd bara att tilldelningen alltid är så snål.

   

Ännu bättre, den tillfälliga Pryl 7an är minsann öppen. Fast jag fick nästan slå in dörren innan jag blev insläppt.

   

Så är inne och det var lönsamt. Anna gav mej gott godis och jag fick en massa trevligt umgänge också. Skönt med människor som förstår hur ensam jag är.

I morgon då är hela min flock samlad så vi kan nog ha en massa skoj. Ja alltså vi som får vara på fria tassar.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards