wilmablogghund

Alla inlägg den 21 oktober 2020

Av Wilma Border collie - 21 oktober 2020 18:03

Vanliga morgonrutinerna, hämta Basse, leka en massa och sen hem till mej för lite frukost och slappande.

Sen var det dags att hämta Jenna för äntligen skulle vi vara Flocken igen, Verkligen på tiden var många månader sen sist.

 

Så framme vid dagens skog och nu ska vi leka och göra en massa annat viktigt, har massor att ta igen.

 

Detta blir spännande, för Jenna är på ena sidan av granen och på den andra utom synhåll finns Basse. De lurpassar på varandra. Undrar vem som kommer att fånga vem?

 

Basse vann och han ser väldigt lycklig ut medan Jenna har helt andra åsikter. Kallas för dålig förlorare.

 

Jag hjäpte till och slängde Basse i backen, men det var tydligen också jätteroligt enligt honom. Vissa är verkligen lättroade.

 

Fortsatte för vi skulle kolla saker i skogen. Hann med både en massa lek och koll av viktiga hundsaker.

 

Wow! En kantarell! Men den bor kvar i skogen, den kan stå där och sprida sina sporer.

 

Mer lek och skoj. Fast här utsattes Basse för hotet om att gå hem om han rullade i Vilda grisarnas bajs. Var inte så illa bara nån trevligt doft.

 

Ja du Basse hon ropar på Jenna och påstår att vi ska titta efter henne. Men det finns ingen Jenna att se.

  

Så klart det inte gjorde eftersom Jenna befann sej precis bredvid matte. Ni kanske förstår att det går åt en hel flock hundar för att hålla ordning på den där kroniskt förvirrade människan.

 

Där vi var så brukar det finnas väldigt mycket Rödgul trumpetsvamp. I år har det varit alldeles tomt och nu skulle vi kolla en sista gång innan vintern. Jodå EN fanns det. Fast sen hittade jag tre till en bit bort. Lite svårt att förstå att det vissa år kan vara hundratals liter här.

 

Har haft tassarna så överfulla att vi var tvugna att vila en liten stund. Eller jag vildade, Jenna utsattes för de där hoten eftersom hon låg och rullade och Basse letade efter blåbär. Men de var slut.

 

Ny energi alltså körde vi Pinnkamp, alla tre kämpade om samma pinne. Mycket skoj lek.

 

Så där jag vann delen med den godaste barken. La mej och käkade upp den medan de andra två fortsatte att kämpa.

 

Här var det spännande. Någon hade passerat och lämnat otroligt intressant doft efter sej. Vi undersökte och diskuterade länge. Så bra att vara Flocken och kunna diskutera våra doftfynd. Människor fattar inte sånt.

 

Mera lek, vi brottades och hade så roligt. Jag har fått ett nytt namn Rugguggla eftersom jag bestämt mej för att göra mej av med min gamla sommarpäls. Den känns så uttjatad nu. Bara det att desto mer vi brottades desto mer gammal päls flög så skogen såg ut som om nån gjort sej av med all päls enligt matte.

 

Den här pinnen skulle vi ha alla tre så vi hade en lång pinnkamp innan pinneländet delade sej i tre delar. Usel kvalitet på pinnarna. Borde gå att reklamera dom nånstans.

 

Jag har faktiskt hittat svamp!! De syns framför mina tassar.

 

Jodå flera stycken Trattkantareller! Fick självklart beröm och ost för mitt jobb. Får vara glad för att det finns nåt att hitta detta usla år.

 

På väg mot bilen. Vi hade en diskussion om vi skulle leka mer eller göra nåt annat viktigt. Men kom fram till att vi var faktiskt trötta efter ett par timmars rejält skogsröj så vi skulle ta det lugnt. Hade haft massor med skoj men det var skönt att komma till bilen.

 

Svampskörden var ju löjlig. Men vi önskade skogen en trevlig vinter så ses vi nästa säsong igen. Förhoppningsvis finns det massor med svampar då.

Åkte hem, lämnade Jenna och hemma käkade vi lunch och sov gott.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda. Blev en sån där händelselös runda, inga vi känner var ute tyvärr.

Om en stund ska jag hämta Jenna för en kvällsrunda och i morgon är det bara jag och Basse men nåt ska vi hitta på.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards