wilmablogghund

Alla inlägg den 2 oktober 2020

Av Wilma Border collie - 2 oktober 2020 17:57

Hörde talas om korkade mänskliga påhitt igår, Basse skulle inte hänga med idag.

Vkanade i morse och hoppades att nåt under skulle ha skett under natten, men den tiren hade jag inte. Blev en trist ensam morgonrunda.

Sen när det var dags för skogen så skulle Jenna hämtas, perfekt jag slapp vara helt ensam.

 

Blev en hemmaskog men bra sån för det var länge sen vi var här. De stora skogarna får vänta tills nästa vecka för nu är risken för jägare med lösa jakthundar alldeles för stor.

 

Vi hade som vanligt massor att kolla och så ägnade vi oss åt en massa viktigt tiksnack. Men vad vi diskuterade det stannar självklart mellan oss.

 

Förra gången jag var i den här skogen var den alldeles steril men nu hade det vaknat svampar. Såna här små fina Karl Johan fanns det ganska många.

 

Fast en del borde ha hittats för ett par dagar sedan för de var alldeles för gamla.

 

Jenna hittade Sandsopp alldeles på egen tass. Hon är bra duktig.

 

Så här ser såna ut. Inte så mycket att ha som färska men blir en delikatess om de trokas först. Fanns mycket små fina såna.

 

Här borde det vara en trevlig bäck, men det var precis som alla andra stulen av Vattentjuven. Dasg att han lämnar tillbaka allt stöldgods nu.

 

Tålamod Jenna, tålamod. Du vet hur den där människan är hon kommer nog vilket år som helst. Inte en tanke på att vi behövde kolla massor med annat viktigt inte och inte hade tid att vänta i månader.

 

Såna här Brunsoppar hade det kommit en massa. De är lika goda som Karl Johan så alla små fina fick följa med.

 

Skogen är enligt matte väldigt vacker där. Sånt bryr inte vi oss om vi hade tassarna fulla med en massa annat viktigt. letade upp en del svampar och kollade viktiga hundsaker. Så hann vi leka en del också.

 

Ni får inte berätta för Jennas matte men det händer att Jenna snusar i smyg när hon är i skogen. Matte lyckades få bild på när hon stoppat snus under ena läppen.

 

Långsam människa var det. Jenna hittade en Blomkålssvamp på en gammal tallstubbe. Men det tog en evig tid för matte att rota fram tuben med belöning. Undrar hur lång Jennas tunga är egentligen?

 

Det blev både slick på den där tuben med Lammpaté och en massa beröm. Kan väl hända att det var Jenna som hittade blomkålssvampen men jag markerade den jag också och alltså skulle jag ha belöning. Vi delade systerligt på det matte klämde ut.

 

Här är Blomkålssvampen som Jenna hittade. Var ganska stor så matte var så glad och nöjd. Bra stubbe det där som brukar ge en varje år.

 

Skvallerbyttan jobbar. Jag var bara tvungen att gå och kolla ett bra spanställe och matte kom på att min GPS var hemma. Men Jenna hon spårade enkelt upp mej. Inget spanande här inte, fast det var ingen Ekorre hemma.

 

Kan jag inte spana Ekorre så får jag väl jobba då. Hittade fler Karl Johan, fick mycket beröm och godis för väl utfört arbete.

 

Nu har vi jobbat igen och får ost för besväret.

 

Massor med små, små Trattkantareller. Fanns dessutopm på många ställen. Hörde att matte pratade om att de kommer nog att vara vuxna när eländiga Tråkveckan är slut. Bra då kan vi jobba med såna.

 

Kollade mer och hittade mer Sandsoppar. Var mycket lönande att vara i skogen idag.

 

Gå hem, redan?? Vi kom nyss eller? Enligt hon utan tidsuppfattning hade vi varit länge i skogen och det var dags att lämna den. Korkat.

Hem käkade lunch och sov medan matte tog hand omn svampen.

Hämtade Jenna för en eftermiddagsrunda, som vanligt en ganska trist sån träffade inga vi känner.

Men i morgon då är det lördag. För första gången på massor med år ska jag på hundträff igen!! Jag ska leka massor, mingla och prata med alla kompisar som jag inte sett på alldeles för länge. Tror astt det kommer att bli en alldeles utmärkt lördag.

Tänker vila mej i form nu så jag verkligen orkar med allt som väntar.






Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards