wilmablogghund

Alla inlägg den 2 mars 2021

Av Wilma Border collie - 2 mars 2021 17:48

Blev en bra dag detta.

Efter de tråkiga morgonrutinerna så var det dags att hämta Basse.

 

Hej Basse! Äntligen vi har inte setts sen i går och det var väldigt länge sen.

 

Lekte en del hemma hos honom först, sen skulle vi till en skog för matte hade en plan.

 

Trevligt en hemmaskog som vi faktiskt inte besökt på väldigt länge. Har säkert hänt massor.

 

Jodå det hade rört sej en del hundar här och andra djur också. Mycket att kolla och diskutera, fördelen med att vara minst två vi kan prata om allt vi hittar som inte människor begriper.

 

Så på fria tassar och nu ska vi göra en massa viktiga hundsaker.

 

Lekte en del också och fortsatte ha koll på allt som hänt. Vi måste hålla ordning på alla våra skogar, det är väldigt viktigt.

 

Nähä, här växer det ibland såna där fridlysta och sällsynta Bombmurklor men det hade inte kommit några. Hade inte varit fel med lite svamphundsjobb.

 

Basse han hade andra mycket viktiga intressen, prova alla vatensamligar han hittade. Alltså det går alldeles utmärkt att dricka vatten utan att plaska runt i det.

 

Så var det de där livsfarliga isarna. Basse befinner sej på sån, men ingen fara skulle den ha brustit hade han haft vatten till magen som mest.

 

Förövrigt hade han alldeles innan förra bilden plaskat runt i vattnet här och sen upp på isen.

 

Den fyrbenta etappledaren med assistent jobbar. Vi är på min etapp och kollar att spängerna är i bästa skick för vandrande hundar. Sånt kan nämligen inte människor avgöra. Det går alldeles utmärkt att använda dom.

 

Så skulle vi kolla nästa ställe där det kan finnas Bombmurklor. Basse har aldrig sett såna men han letade utan att ha en aning om vad han skulle leta efter. Han såg att jag gjorde det och då göra han likadant.

 

Nu äntligen så finns de! Precis framför min nos och till vänster om grankotten är det en svart prick, det är en Bombmurkla.

Matte blev så glad.

 

Så här ser de ut, sällsynta och fridlysta. Sigge Svamphund var en mästare på att hitta nya ställen med såna och just i dag är det hans födelsedag så det var extra roligt att de kommit nu.

 

Jag hade en lektion med Basse. Visade hur man luktar på dom och förkalarade en massa han behöver veta om dom. Han lyssnade noga på mej.

 

Mycket, mycket stolt Basse som faktiskt hittat en nästan utan hjälp från mej. Nu ska det vara belöning.

 

Så klart vi fick ost och massor med beröm. för väl utfört arbete som bombhundar. Trevligt detta att kunna börja arbeta i skogarna igen.

 

Jaha nu ska vi vidare och göra lite mer viktiga saker. Diskuterade en del vad vi skulle hitta på.

 

Nähä, har var det tomt. Enligt matte kan det i bland växa Bombmurklor här också fast det var visst ganska många år sen sist.

 

Jag spanar Ekorre, fanns inga och Basse han har planer han. Det är en massa vatten här.

 

Så klart det ska badas. Begriper inte, visst vattnet är gott att dricka men alldeles för kallt att bada i. Enligt Basse är är det viktigt att det går bra att bada här i fall vandrande hundar behöver svalka sej.

 

Väldigt vad det låter då. Enligt matte var det Sångsvanar och inget som vi behövde bry oss om. Vi såg dom aldrig men matte påstod att hon såg dom. Asociala typer som inte ville landa i skogen och hälsa på oss.

 

Finn ett fel på bilden. Basse står på ett fallet träd och jag står faktiskt med alla fyra tassarna i vatten och dricker. Tänkte att jag skulle prova att göra som Basse, men nä jag kommer att ha tassarna borta från vatten ett tag till.

 

Ja jag ligger och bevakar några spanställen. Du vet nåt måste jag göra medan Basse prova femtioelva vattensamlingar.

 

Äsch, redan! Tiden går alldeles för fort när man har så mycket att göra som vi. Dags att bege oss hem igen.

Fast hemma så somnade vi gott, tog på krafterna med Bombhundsjobbet och allt annat vi behöver hålla reda på.

Trist eftermiddagsrunda. Så där ödsligt ute och inte nån vi känner heller.

I morgon är vi Flocken och matte funderar på om vi ska till skog A,B eller C. Visar sej då var vi hamnar. Men vi ska röja loss och ha en massa skoj i alla fall.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards