wilmablogghund

Alla inlägg den 27 april 2020

Av Wilma Border collie - 27 april 2020 17:58

Började bra, för i morse fick jag åka och hämta Basse. Lekte en massa innan det var dags att åka hem till mej ett tag.

Skönt när det är ordning i tillvaron.

Skulle en sväng till skogen.

 

Så på plats och jag inledde med att käka en massa smaskigt gräs. Är så gott det här första som kommer.

 

Basse han hade tassarna fulla för han letade och letade efter Rådjurs tappade huvud. Helt framgångslöst för det har säkert Räv tagit hand om.

 

Om jag kladdar när jag äter ost? Nä absolut inte, måste vara matte som smetade det på min nos. Jag fick ost för att få Basse att komma.

 

Slutade med att jag fick hämta honom och förklara att Rådjurs tappade huvud kunde han glömma. Vi lekte en del i stället.

 

Gick in i skogen, kanske skulle vi hitta nåt spännande här. Basse misslyckades med att rulla i Grävlings toalett eftersom matte råkade se vad han planerade.

 

Snart kommer granarna att ha en massa såna där skott, vet att matte tänker plocka såna.

 

Kollade en massa mer viktiga hundsaker. Vi som använder våra nosar har alltid en massa att upptäcka och undersöka.

 

Sen hittade vi nåt. Hörde att matte pratade om att det kunde väl inte vara möjligt.

 

Detta är en gammal dunk. Den fyndade Sigge för många år sen och hade i den här skogen. I bland snodde Räv den och drog i väg med den till märkliga platser. Strax innan Sigge vandrade över regnbågsbron så gömde han den under en gran. Där låg den i ett par år som ett minne innan den spårlöst försvann. Men nu fanns den i skogen igen. Blev lite märkligt detta.

 

Basse kollade noga av den. Efter fyra år övergiven i skogen är den fortfarande i bra skick. Men den får ligga kvar där.

 

Insåg att matte nog behövde annat att tänka på så jag gick och kollade. Här brukar det växa Blek kantarell och de brukar komma tidigt. Matte idiotförklarade mej och påstod att skogen är knastertorr och det är alldeles för tidigt. 

Men jag var envis.

 

Fick henne faktiskt att inse att hon skulle kolla bland löven vid den här lilla stenen.

 

Ser ni de små vita prickarna, så klart jag hade rätt! Det är typ millimetersmå kantareller på gång.Jag fick självklart massor med beröm och matte kanske har lärt sej att lyssna på mej.

 

Enligt matte ett elände att försöka få till bild på dom. För Basse begrep absolut inte varför hon låg på mage i skogen och gjorde allt för att få upp henne. Det innebar en massa pussar, knuffande och lite hopp på hennes rygg.

Nu ska dessa bevakas och hälsas på ganska ofta.

Detta är rekordtidigt, i mitten på maj har det hänt att det vaknat men aldrig så här tidigt.

 

Som tack för att vi snällt väntade på henne medan hon krälade runt så hittade vi ett blommande ostträd. Städade det noga.

 

Kollade en massa mer viktiga hundsaker. Fast Basse var fortfarande sur för att han inte hittade Rådjurs borttappade huvud. Men kanske dyker det upp igen framöver.

 

Slutade med att Basse blev fånge. Vi hade mer att göra och han virrade bara runt. Gick till bilen för vi skulle åka och göra nåt.

 

Perfekt! Det är shoppingdags igen! Borde det faktiskt vara varje dag.

 

Frångår inte mina rutiner, lösgodiset måste provsmakas.

Såg att matte köpte en säck med käk, var tydligen väldigt bra pris på den. Men jag antar att den kommer att stå som nån inredningsdetalj för mat serveras ytterst sällan.

 

I Grisöronaffären finns det supergott vatten, nästan lika gott som lervatten i skogen. Bäst att dricka för det är inte säkert att det finns nåt hemma.

 

Det viktiga shoppinggodiset får inte missas och vi fick köpa en snuskpåse också. Snusk enligt matte, men torkad lunga är supergott bara hon som gnäller över att det stinker.

Åkte hem, åt lite och somnade.

Var på vanlig trist eftermiddagsrunda, lika ödslig som vanligt.

Om en stund ska jag hämta Jenna så hon får komma ut på en kvällsrunda. Trevligt med mer sällskap.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards