wilmablogghund

Alla inlägg den 6 december 2022

Av Wilma Border collie - 6 december 2022 18:08

Kallt i morse minus åtta påstod matte att det var. Jag bryr mej inte, har bara ett intresse på morgonen, när kommer Basse?

Han kom precis som vanligt. Käkade frukost och morgonrunda. Hem funderade på vad vi skulle hitta på.

Enligt matte skulle vi jobba lite.

Hamnade i bilen, runt gathörnet till Rottis Helgas garageuppfart Verkade märkligt, vi skulle åka nånstans och där brukar bilen stå när den ska opereras.

 

Detta är en djupt kränkt Helga. Släpas ut strax efter nio på morgonen det är hemsk tortyr enligt henne. Ja, ja vi vet att hon fick ett tröstben sen.

Matte återkom och vi åkte.

 

Trevligt vi ska kolla saker i början på våran Sörmlandsledsetapp. Var länge sen vi var här.

 

Jaha du Basse nu är badsäsongen slut. Sjön har fått is på hela sej av kylan. Alltså fångenskap i koppel så fort vi är nära sjöar. Den är så tunn så tunn och här tar vi inga risker att nån går igenom och inte kommer upp.

 

Nähä inga kvarglömda pannkakor idag heller. Tänk att Basse aldrig glömmer det där fyndet.

 

Fast trösten var nära, vårt bord gav självklart ost. Precis vad vi behövde.

 

Vi har setnkoll. Det är en ekorre där borta. Spana ekorre från bord gick alldeles utmärkt. Vi var så inne i vårt span att vi varken hörde eller reagerade på det som matte hörde långt bort. Nåt mummel om att äntligen fick hon höra i skogen och nåt lyckligt flin.

 

Gick vidare för vi skulle kolla så det inte trillat en massa träd när all tung blötsnö föll. Matte plockade bort en del stora grenar bara som knäcks av tyngden.

Basse var synnerligen besviken på vattenpölarna var isen så tjock att den inte gick att döda.

 

Spänger blir hala, väldigt hala när de är fuktiga och det är kallt. Matte hade kängorna med klor och tur var visst det. Basse halkade av en gång.

 

Bäver som bor i ån mellan sjöarna har tydligen många ärenden upp i skogen för det har blivit en riktig stig av hans framfart.

 

Nu finns det massor med sån här fin håris i skogen. Den visar sej när det är kallt och snöfritt på kvistar och grenar av lövträd.

 

Hörde mutter bakom min svans. Ta av mej kopplet, det är öppet vatten, jag behöver bada! Glöm sa matte, du ska INTE bada!

 

En gammal död gran hade inte klarat all snö. men den hade haft den goda smaken att trilla så den inte blockerar leden för vandrande hundar.

 

Underbar dag. Ännu ett ekorrspan och den höll sej nära länge.

 

Basse hade inte tid med span just då. Han trodde fortfarande att han skulle bada. Matte förbjöd honom.

 

Ute på andra sjön så var det också is. Alltså ingen badsäsong. Basse fick inte ens balansera på trädstammen. Hörde nåt om att då skulle han säkert trilla i med flit bara för att få bada.

 

På väg tillbaka. Vi hade varit ute länge och konstaterat att just här är allt i sin ordning för vandrande hundar. Nu tar det ett tag innan vi ska tillbaka, men vid jul ska vi hämta papperna i gästboken så matte kan räkna vandrare igen.

 

Om det är päls på min bilsele? Kan väl hända. Men om det blir kallt kan det vara trevligt med värmade päls på den.

I stället var det tjat om att snart är jag Rugguggla och sen kommer jag att hamna i Hormonhäxefängelset. Jag är inte alls nån Rugguggla, jag bara byter ut min omoderna sommarpäls till vintervarianten. Och det där Hormonhäxefängelset det vägrar jag höra talas om.

Hem käkade och sov.

Ut på efermiddagsrunda. Vi hade sån tur att vi fick passera Vivecas magiska fönster. Matte hade sett att hon behövde hjälp att hämta nåt paket, men när vi kom var det redan löst. Fast vi fick välbehövligt godis.

I morgon ska vi hitta på nåt annat och matte säjer attså är det ytterligare en bra sak på gång. Kankse att vi får se i morgon vad som snart händer.





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards