wilmablogghund

Alla inlägg under januari 2021

Av Wilma Border collie - 15 januari 2021 17:56

Blev en kall morgonrunda, var 14 minus helt plötsligt. Ja, ja tur att jag har bra päls och inte är frusen. Fast ensam var den eftersom Basse inte skulle hämtas.

Var hemma ett tag, sen skulle jag på längre runda. Matte som saknar päls satte på sej flera lager kläder.


 

Har jag verkligen sån tur? Detta är vägen till Jennas källardörr, kan det vara möjligt att jag ska få hämta henne?

 

Turen var med mej. Jenna blev så glad när jag kom och hämtade henne, nu ska vi hitta på nåt att göra.

 

Passerade där Tilly bor. Hon var ute så vi sa hej till henne, alltid trevligt att träffa kompisar.

 

Vi drar, den långsamma kan komma nån annan gång. Vi tänker minsann leta efter Basse så vi kan vara Flocken.

 

Passar det att komma nu? Är du medveten om att Basse vill ut och vi har väntat här i minst en vecka på dej?

 

Äntligen! Nu ska vi springa och leka och ha massor med skoj, så där skoj som bara flockarnas Flock kan ha.

 

Flockbrottning det är grejer det, sånt här måste vi göra mycket och ofta. Det var många, många evigheter sen vi brottades sist. Enligt matte i måndags men hon har som vanligt fel.

 

Hade en viktig diskussion om vad vi skulle hitta på nu. Gäller att utnyttja tiden för vilken sekund som helst kan människor hitta på konstiga saker så allt skoj tar slut.

 

Fortsatte att springa och leka. Enligt matte var det bäst att vi rörde oss eftersom det var kallt. Jenna försökte leka med en snökocka men de håller inte. Uselt att de inte klarar hundtänder.

 

Kom på att de borde ligga en boll här den skulle vi kunna använda.

 

Jodå bollen låg där, men den hade frusit fast. Jag kämpade länge utan att få loss bolluslingen. Blev tvungen att be matte om hjälp. så hon sparkade loss den åt mej.

 

Basse och Jenna var fullt upptagna med att gräva ner varandra i snön. Tror det blev oavgjort hade lite dålig koll eftersom jag roade mej med bollen.

 

Strunt i boll och brottning nu ser vi nåt. Bäst att kolla om det är vad vi tror.

 

Vi träffade Ricki, Tilly och Inez som rastade sina människor. Pratade en del med dom och lekte lite innan de skulle åt ett annat håll. Vi var för övrit inte alls klara med allt viktigt vi skulle göra.

 

Jag hittade minsann en hög som Bassehusse fixat. Perfekt att leka Hunden på täppan här. Tänkte att de andra två kanske ville leka.

 

Men de var upptagna med att försöka jaga livet ur varandra. Ja, ja i morgon är det hundträff och då kan jag säkert leka den skoj leken med några hundar.

 

Undrar om Basse drömmer om sommaren? Helt plötsligt så låg han i våran plaskdamm. Matte påstår att vi får vänta i flera månader på att använda den igen.

 

Behövde energi eftersom vi lekt massor och länge. Tro nu inte att det välbehövliga energitillskottet serverades, nädå, vi fick minsann leta efter smulorna.

 

Fick mer ork så vi körde en ny flockbrottning, väldigt skoj.

 

Om vi har rullat Basse i snön? Nä det vet vi ingenting om, han bara såg ut så här helt plötsligt.

 

Lika bra att köra en omgång till.

 

Ja du Jenna nu har Basse svimmat och matte börjar prata om att gå hem. Hon den klena människan påstod att det var kallt märkte inte vi.

 

Äsch, jag och Jenna är fångar och Basse deppar. Han vill inte alls skiljas från oss, att matte pratade i telefonen tänkte vi inte på. Säkert bara en massa ointressant tråk.

Men matte öppnade bara dörren utan att ropa in Basse, mycket märkligt.

 

Ja Basse du är fånge för matte hämtade bara ett av dina koppel. Människorna har varit smarta för din husse frågade om du kunde få hänga med hem till mej. Basse blev så glad över beskedet att han skulle slippa vara ensam utan oss.

Gick hemåt och träffade Tilly en gång till.

Lämnade Jenna gick hem käkade lite och somnade. Man sover mycket bättre om man är två hundar och roligt hade vi haft. Hörde mänskliga hittepå om att vi hade snarkat. Vi snarkar inte, matte hallucinerade säkert.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda. Trist sån men vi var ju Flocken och det gör den tråkigaste runda mycket roligare.

I morgon är det äntligen lördag igen och jag hoppas det kommer många kompisar sugna på en massa skoj.



Av Wilma Border collie - 14 januari 2021 17:51

Ingen bra början på dagen, matte berättade att idag skulle jag inte ha sällskap av varken Basse eller Jenna. Elände jag behöver ha mina kompisar! Desto fler desto bättre.

Insåg att jag skulle få dra runt ensam och troligen ha dötrist.

Gick hem och deppade efter morgonrundan.

 

Ska nånstans, det snöar och enligt matte blåste det runt isbjörnar och pingviner. Såg inga såna hon hallucinerade som vanligt. Kollade av Heden men det var alldeles dött och övergivet, inga jag känner ute.

 

Men titta där borta är det faktiskt nån jag känner.

 

Inez som var ute och rastade sin matte. Pratade en del med henne innan vi skulle åt olika håll.

 

Fortsatte min planlösa vandring, men titta nu har jag hittat Golden Mikko. Så trevligt med ytterligare en hund.

De var också ute på nån sån där planlös vandring.

 

Perfekt människorna bestämde att vi kunde ha sällskap. Tur att de kan fatta vettiga beslut nån gång ibland i alla fall. Kom fram till att vi kunde gå till sjön för där kan vi vara på fria tassar och leka.

 

Bra val för vi fick syn på kompisar och drog före de långsamma människorna.

 

Hittade Inez, Ricki och Dalmatiner Tilly. Mycket trevligt för fler hundar desto roligare blir det.

 

Blev en massa skoj lek och annat viktigt hundumgänge en stund. Men så skulle vi åt olika håll.

 

Människorna tjatade om att isen är fortfarande förbjudet område. Vi brydde oss faktiskt inte om den. Jag kom på att jag skulle ha en kurs med Mikko. Gillar att dela med mej av mina bra hundkunskaper.

 

Tog med honom in i den där omklädningshytten och vi hade sån tur att det växte ostblommor där. Mikko var så tacksam för att jag visade honom detta. Städade självklart noga bort alla spår av dom.

 

Kollade vid hundbadet och badsäsongen är definitivt över, men fortsätter det vara kallt så kan det nog bli skoj isrejs när isen är tillräckligt tjock.

 

Visade Mikko ett annat ställe där det är bra att springa och ha skoj. Hade en hel del skoj där också.

 

Gick vidare på spårvägen. Var ett tag sen jag gick här så det var en del att kolla av.

 

Försökte hjälpa Mikko att ta bort en stubbe som han ville ha. Vi slet och slet men tyvärr sitter stubben kvar. Fast den hade väldigt god bark, jag käkade upp all sån som lossnade.

 

Fortsatte och jag hade en plan igen. Med tur skulle den gå att genomföra.

 

Mikko blev tvungen att ta en paus och plocka bort såna där onödiga snöklumpar från tassarna. Såna är väldigt irriterande.

 

Min plan var att vi skulle gå genom Ekorrskogen, eftersom jag hitade spår av Ekorre i går så kanske det skulle vara nån hemma här idag. Tyvärr så fick jag inte igenom planen människorna påstod att vi skulle gå en annan väg.

 

Äsch, fångar eftersom vi är nära gatorna. Där är det väldigt förbjudet att vara på fria tassar nu efter som det är halt och bilar har svårt att stanna.

Hade sällskap med Mikko en bra bit till innan vi skulle åt olika håll.


  

Jaha bara att gå hem till mitt ensamma hemma då. Men det var positivt att jag i alla fall träffade kompisar att umgås med-

Hemma så slappade jag och umgicks med katterna medan matte gjorde tråk.

Gick på eftermiddagsrunda, hade slutat snöa men det var alldeles övergivet ute. Kollade det där bra godisfönstret men det var stängt och övergivet. Jag som tänkt att med tur så kunde jag ha övat mer på fasadklättring.


Av Wilma Border collie - 13 januari 2021 17:58

Sån där trist ensam morgonrunda igen. När jag kom in efter den så fick jag veta att Jenna skulle hänga med sin matte idag. Funderade på om jag skulle drabbas av en sån där eländig ensam dag.

Men det slapp jag för Basse blev skjutsad till mej av sin husse, alltså ordning i tillvaron trots att vi inte blev Flocken.

 

Skulle ta en sväng i Tråkskogen för det var alldeles för halt att gå åt det håll matte hade tänkt från början.

För övrigt har hon skaffat sej väldigt långa ben helst plötsligt. Då kanske vi slipper vänta på långsam människa.

 

Bra ännu finns det tomtar i skogen. Jag vet att det lönar sej att markera dom, ger alltid beröm och godis.

 

Hittade flera och hade lektioner med Basse i Tomtesök. Han var mycket läraktig. Bra detta nu när det inte finns nån svamp. Det går lika bra med Tomtar.

 

Så på fria tassar och nu ska vi ha skoj i den underbara konstsnön. Bäst att passa på medan den finns.

 

Lekte massor, är så skoj att springa i den här snön och bakom våra svansar så tillverkades det ännu mer.

 

Fast det blir istappar modell enorma när den hamnar i träden.

 

Kolla ett snöberg äntligen!! Basse sprang upp på det och jag var övertygad om att vi skulle leka Hunden på täppan. Såna här snöberg är perfekta för den leken.

 

Men var är han? Kom hit så jag kan knuffa ner dej en massa gånger!!

 

Han fuskade och smet. Kom smygande från ett helt annat håll och saboterade alla mina noga uträknade planer.

 

Talade om vad jag tyckte. Vem vet när vi hittar bra snöhögar igen? Med tur så hittar vi många, med otur så försvinner alla.

 

Från skidbacken ser man hur långt som helst. Vi har massor med bra skogar långt bort, men de kommer vi inte till just nu. Först måste Pelle bli opererad och matte pratar om små krokiga vägar som troligen är skridskobanor just nu.

Fast vi kan ha skoj i hemmaskogarna också.

 

Tänkte prova godisbänken, men jag såg nåt som fick mej att glömma allt om godis.

 

Sa åt Basse att hänga med för nu var det bråttom. Två av våra hundträffkompisar var i skogen sånt kan vi bara inte missa. Mer umgänge är väldigt viktigt.

 

Vi lekte lite och pratade om en del viktiga saker. Hörde att vi nog ses i helgen, låter mycket bra. Sen skulle de vidare åt ett annat håll.

 

Vi fortsatte leka och ha skoj i snön.

 

Basse som är mycket grävintresserad gjorde en del snöutgrävningar. Men enligt honom fanns det inget av intresse under den. Medan han grävde så njöt jag av en massa rullande.

 

Eftersom jag helt missade godiset på bänken så provade vi ett känt godisbord. Det var perfekt för nu blev det välbehövligt godis.

 

Gick vidare och kollade en massa viktiga hundsaker. Har gått många hundar här, en del vi känner och några okända också.

 

Detta var extremt intressant. Beviset på att Ekorrarna finns kvar. Här hade nån kastat en massa små grandelar på marken. Jag spanade av en massa träd men nån Ekorre såg jag aldrig. Men måste gå här oftare och kolla om den kommer tillbaka.

 

Blev fångar för det började vara en massa människor i närheten. Alla ville tydligen vara ute när solen visade sej.

Träffade Soyas matte som höll på och plockade undan alla tomtar. Hm, jag som hade en sån bra kurs med Basse och nu missar jag godis när jag hittar tomtar. Får väl hitta på nåt annat i väntan på att svampen kommer igen.

 

Jaha, där borta går Inez och rastar sin husse. Men de märkte aldrig oss, blev alltså inte mer umgänge.

Gick hem, käkade lite och slappade var nöjda med vår runda. Ute började det snöa igen.

Skulle på eftermiddagsrunda, fick passa det där biblioteket som är öppet fast det är stängt. Matte var borta i flera veckor.

Sen blev det väldigt bra. En av alla våra människovänner ropade på oss från ett fönster. Matte borde ha haft kameran med sej för vi övade på fasadklättring. Det kom nämligen godis från fönstret. Jag lyckades så bra att jag kunde ta en del från Vivekas hand. Detta ska vi absolut öva mera på, mycket lönande.

I morgon vet jag inte hur det blir, hörde en massa obestämbart när Basse åkte hem.

Av Wilma Border collie - 12 januari 2021 17:54

I går kom det en massa snö, sen blev det regn och efter det kallt. Alltså skridskobanor överallt, till och med jag som är fyrbensdriven märkte det. Inte skulle jag gå och hämta Basse heller, han blev levererad hem till mej av sin husse.

Visst vi missade morgonbuset men tog igen det med lite brottning inne istället.

 

Ja vi vet att det är snorhalt och vi ska gå försiktigt. Men hur vore det om du behagade komma nångång? Matte har några specialskor med dubbar under och utan dom hade det knappt gått att gå enligt henne.

 

På Heden var det ingen halka för där fanns snön kvar. Men vi fick inte vara på fria tassar, alla gator var isgator och det är en hel del trafik där.

 

Jag och Basse bestämde att vi ville gå till skidbacken. Den där underbara konstsnön är alltid trevlig att besöka.

 

Verkligen service till hundar i behov av konstsnö, snökanonerna går för fullt och tillverkar ännu mer snö till oss.

Det där att det ska vara till människor som åker skidor, det tror vi inte på den är till alla behövande hundar.

 

Hörru vi tar och leker va? Vem vet när vi har tillgång till den här snön igen?

 

Blev massor med skoj lek, brottning och en massa snörull. Skulle kunna vara här jämnt och roa oss.

 

Sprang en massa också. Om nu snökanonerna gör sitt jobb så blir det snart såna där bra snöberg. De är väldigt skoj för där kan vi leka Hunden på täppan och knuffa ner varandra.

 

Fast Basse behöver lite mer utbildning av mej. Han påstod att det var precis lika skönt att rulla i natursnön. Är det inte alls, det ska vara konstsnö.

 

Skulle gå en bit efter sjön och då blev Basse koppelfånge. Han har knappt upplevt is och nu är den inte pålitlg.

 

Jag behövde som vanligt inspektera bryggor. Basse brukar hjälpa till men nu var hans stora intresse varför hans vatten var borta. Bryggan var helt okej.

 

Is på hela sjön. Jag förklarade för Basse att om det fortsätter vara kallt så det blir riktigt tjock is och sen kommer en del snö då kan vi ha superroliga isrejs. Såna har han aldrig upplevt, men det är så skoj att tokspringa långt på isen.

 

Så kom jag ihåg nåt och fick ganska bråttom. Basse han var fortfarande fånge hos den långsamma människan.

 

Jodå, det där jag skulle kolla stämde. Det blommade ost i människornas omklädningshytt. Vi städade väldigt noga, finns inga spår kvar av några blommor.

 

Kollade vid hundbadet, där hittade vi bästa restaurangen för Rådjur hade lämnat massor med pluttar till oss.

 

Men så hörde jag nåt och drog. Inez och Ricki var ute och rastade sina mattar. Basse slapp vara fånge just då.

 

Blev en massa trevlig lek en stund. Alltid roligt att vara flera, men sen skulle de vidare åt ett annat håll.

 

Nån eller några människovalpar hade gjort enorma snöbollar och rullat ut precis på kanten av isen. Märkliga saker, Basse markerade en som sin sen struntade vi i dom.

 

Provade om bordet möjligen skulle ge godis. jo vi fick. Det är ett bra bord det här.

 

Lekte mer på ett ställe där även Basse kunde vara på fria tassar. Hann med en ehl del skoj.

 

Fångar men inne på campinområdet. Vi funderade på om vi skulle ha sån tur att Moha och Troy hade kommit till sin husvagn.

 

Äsch, här var det ödsligt ingen Moha och Troy inte. Vi har inte träffat dom på massor med år nu, först satt jag i eländiga fängelset och sen har visst inte vädret varit bra. Dags att de kommer nu, men enligt matte dröjer det ett tag och hon bara kollade så allt såg bra ut. Det gjorde det.

 

Bara att ta de halkiga gatorna hem då. Hemma så käkade vi lite och somnade.

Halkade ut på eftermiddagsrunda, lika händelselös som vanligt.

Men i morgon då är vi Flocken, då ska vi gå och röja loss nånstans.


Av Wilma Border collie - 11 januari 2021 17:52

Lång morgonrunda eftersom jag skulle gå och hämta Basse. Gör inget jag gillar att vara ute och röra på mej.

Släppte ut honom sen lekte vi en del och grejade med lite viktiga saker innan vi skulle gå hem till mej.

 

På väg hem till mej och ingen kan tro att alla väderprognoser varnade för en massa snö. Bara en vacker solupgång vid åtta i morse.

Käkade frukost och pratade en del om hur vi skulle fördriva dagen.

 

Men så alldeles perfekt. Äntligen är vi Flocken igen! Verkligen på tiden var massor med veckor eller månader sen sist. Matte som inte har nån tidsuppfattning envisas med att det är några dagar. Nu ska vi gå nånstans och hitta på en massa skoj.

 

Fick gå till de stora ängarna, där är det perfekt att springa och ha en massa skoj.

 

Jenna och Basse de sprang som vanligt som om de inte fått springa på många år. Jag hade sprungit en del men funderade på om jag skulle fortsätta eller vara domare.

 

Blev varken det ena eller det andra för jag hörde nåt som lät väldigt trevligt. Hittade Mezzo som var ute med sin matte och Primo. Fler kompisar är alltid skoj.

 

Lika bra att hälsa ordentligt och så hade vi en hel del att prata om.

 

Kom fram till att vi skulle umgås ett tag. Mycket trevligt med mer hundsällskap sånt kan vi aldrig få för mycket av.

 

Sprang en massa tillsammans med Mezzo och Basse och Jenna visade att de minsann ska bli världsrekordhållare i att springa snabbt.

 

Vi körde lite flockbrottning också. Väldigt skoj att vara fyra i en sån. Primo utsåg sej till domare, han är gammal och pysslar inte med våldsamma lekar längre.

 

Jenna och Basse körde en dansuppvisning också.

 

Basse, Mezzo och Primo hade nåt sånt där oss hanar emellan samtal. Kan vara skönt för Basse att få prata med andra hanar när han mest hänger med mej och Jenna.

 

Sen skulle de vidare och vi fortsatte att roa oss. Bäst att passa på innan ovädret brakar loss.

 

Trodde att det var mer dansträning på gång här.

 

Blev brottning i stället. Nu ligger nog Basse illa till efter att ha kastat Jenna i backen.

 

Avslutad match som Basse förlorade. Men han skaffatde sej massor med snökockor i pälsen av att ha rullat runt.

 

Tog en liten sväng i skogskanten. Som vanligt så ägnade sej vissa åt den enligt dom mycket viktiga Pinnkampen.

 

Den stolta vinnaren Basse efter avslutad kamp.

 

Vi hittade ett område som doftade extremt intressant. Jenna rullade, Basse rullade och jag kollade dofterna länge och noga.

 

Jaha brottning pågår. Undrar om jag ska döma eller. just nu leder Jenna eftersom hon fått omkull Basse.

 

Nä jag ska vara med, flockbrottning är väldigt skoj. Mer sånt till alla hundar.

 

Där kan du ligga, för du vet vi tikar vi samarbetar och vinner alltid! Det är inte så illa som det ser ut, vi har bara alldeles väldigt skoj.

 

Hämnden är ljuv. Jag vände svansen till och då slängde Basse ner Jenna i backen igen.. Som sagt vi har alltid skoj.

 

Slut på allt skoj, enligt matte var det dags att gå hem igen. Fortfarande hade det inte börjat snöa.

Hemma käkade vi lite och somnade då kom snön och det i massor.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda, snöade från alla håll och blåste också. Väldigt ödsligt ute och vi har varit ute i bättre väder.

Får se vad som händer i morgon, hörde alla möjliga varianter när Basse åkte hem.




Av Wilma Border collie - 10 januari 2021 17:45

Vanliga ensamma tråkrundan i morse. Snöade inte men blåste kallt.

Gick hem och passade dörren i väntan på att matte skulle komma på att det varit dags att gå i flera dagar redan.

 

På väg och nu har det börjat snöa och det ordentligt också. Tur att snö inte är skadligt.

 

Jaha nu gäller det att hitta Basse, han kom inte och mötte mej.

 

Hörru, jag VET att Basse vill komma ut. Kan du ha den stora vänligheten och släppa ut honom?

 

I bland måste jag vara övertydlig för att människan ska fatta nåt. Men detta hjälpte, hon öppnade och släppte ut Basse.

 

Bara för att hon var långsam och trög hann både Inez och Mikko komma. Vi bad om ursäkt för att vi missat att hälsa välkomna men skyllde på den tröga och långsamma människan.

 

Kom ännu fler och dom kunde vi hälsa välkomna, alltså precis som det ska vara.

 

Labrador Alice bestämde sej för att Mikko honom skulle hon drämma i backen. De leker vilda lekar för det mesta.

 

Hoppsan, det gick inte alls som Alice hade planerat. Det var hon som åkte i backen i stället, eftersom jag utsett mej till domare så var jag tvungen att utse Mikko till vinnare denna omgång.

 

Rozzo fyller år i dag. Hans allra första födelsedag så alla vi hundar gratuelerade honom och gav honom tips inför kommande födelsedagar. Finns faktiskt massor med regler som människorna behöver uppfylla när vi ska firas.

 

Vi bestämde att han behövde ha födelsedagsgodis av Inezmatte. För övrigt behövde vi också för att orka fira honom. Lyckades bra med planen.

 

Stärkta så bestämde vi oss för att hitta på nåt skoj. Leka med bollen var skoj en stund, sen grejade vi med annat.

 

Hm vad händer behöver jag vara polis? Anser att det är mitt mycket viktiga uppdrag att ha koll så alla sköter sej.

Behövdes inget ingripande, var bara lek så jag kunde återgå till att ha skoj.

 

Det snöade och snöade. Råkade vaara still en liten stund och förvandlades nästan till blondin. Vill inte vara blondin, trivs bättre som svart/vit. Gungun som syns bredvid mej firde vi också för hon fyllde 13 år för några dagar sen.

 

Hoppsan! Labrador Alice har svimmat, beror säkert på näringsbrist. Detta måste vi åtgärda.

 

Så Berner Alice matte hade gott godis så alla fick mer energi och fler svimningar kunde undvikas. På denna bild syns alla som kom idag utom Inez som åkt hem. Gungun, Basse, jag, Rozzo, Fido, Labrador Alice, Tilly, Berner Alice och Mikko.

 

Jaha flera har lämnat. Människorna tröttnade på snön. Jag skulle lämna in Basse, vilket inte var alldeles enkelt eftersom flera hundar tänkte hänga på in. Men det löste sej och jag hörde att vi ses i morgon.

 

Jaha, bara att gå hemåt då. Eftersom det snöade så förbaskat så skulle det faktiskt vara skönt att komma hem.

 

Fast jag kunde inte låta bli att kolla ett par bra spanställen för Ekorrar. Fanns inga nånstans. Så planerade jag för rull i konstsnön, gick inte det heller för det var människovalpar som åkte pulka där. Ja, ja det kommer fler tillfällen.

Gick hem, käkade lite och somnade. Fortsatte snöa.

Snöade när jag gick på eftermiddagsrunda också, som vanligt en trist sån.

Men i morgon är vi äntligen Flocken. Matte påstår att det ska bli snöoväder, men nåt skoj ska vi säkert kunna hitta på. Vi har inte lekt på många månader.

Av Wilma Border collie - 9 januari 2021 18:06

Tråkrunda i morse, alldeles ensammen ute.

Gick hem, passade ytterdörren i många dagar innan matte behagade anse att vi skulle gå.

 

Så snart är jag hemma hos Basse och sen kommer det att bli hur bra som helst.

 

Här var det ödsligt, var är Basse? Han brukar möta mej när jag kommer på helgerna.

 

Så ordning i tillvaron, matte har släppt ut honom. Nu ska vi göra en massa viktigt och vänta på alla kompisar.

 

Hann leka lite sen kom det en bil. Som de artiga hundar vi är så måste vi självklart möta den som kommer.

 

Labrador Alice var det som kom. Jag berättade för hennes husse att jag är väldigt ensam, aldrig nån som kliar på mej. Alice har ordning på sin husse för han trodde på mej.

 

Blir som vanligt en bra lördag för nu kommer det många hundar. Alltisd skoj när vi är många som kan ha skoj tillsammans.

 

Lika bra att börja med en massa lek för vem vet när vi får leka igen. Vi har så roligt hela tiden.

 

Flockspring är viktigt och ska utföras ofta och i många olika flockar. Mer sånt här till alla hundar.

 

Ludde (den stora svarta till vänster) har inte varit med på länge. Men i dag kom han. Hörde att han beklagade sej över människor upptagna med en massa tråk därav frånvaron. Men nu hade han massor med skoj.

 

Ricki och Golden Mikko hade nån dragkamp. Normalt brukar jag döma såna, men jag var upptagen med nåt annat viktigt så jag vet inte vem som vann.

 

Vi behöver energi, det tar på krafterna att leka, flockspringa, mingla och allt annat. Nu gick larmet om att Inezmatte nog hade nåt att bjuda på.

 

Så nu kan vi fortsätta med allt vi behöver hinna med innan människorna släpar i väg oss mot våra tråkhemma.

 

Självklart en massa viktiga gruppsamtal också. Eftersom det går såna eoner av tid mellan varje hundträff finns det alltid massor att avhandla. Men vad vi pratar om det stannar mellan oss hundar.

 

Mer lek, vi kan inte leka för mycket.

 

Detta borde inte ens ha hamnat på bild. Ett par svanar flög förbi, Basse började springa efter och då var vi ett helt gäng som hängde på. Förnedrande att höra hur människorna skrattade ut oss, kallade oss förvirrade, korkade och en massa annat.

 

Fast trösten var nära. Rozzomatte hade minsann smarrig ost att bjuda oss på. Vi förträngde alldeles att hon tillhörde de som skrattade åt oss.

 

Minglade runt lite mer, en del kompisar hade redan släpats till sina bilar och vi vet minsann vad det innebär. Slut på allt skoj.

Mycket riktigt så tog det inte så lång tid innan alla skulle hem igen.

 

Jaha bara att gå hem till tråkhemma då.

Passerade skidbacken och hade planer på trevliga snörull i konstsnön. Men det var fullt med människovalpar där så snörull det får vänta.

Sen hade jag sån tur att jag först träffade min bästa godisutdelare och fick smarrigt godis. Sen kom Sniff med sina människor också. Mycket trevligt för jag har inte träffat honom på länge.

Somnade gott när jag kom hem.

Tråkrunda på eftermiddagen, som vanligt alldeles dött och övergivet.

Nu ska jag ladda iför morgondagen för då är det kompisar och skoj igen.

Av Wilma Border collie - 8 januari 2021 17:54

Tråkrunda i morse eftersom jag inte skulle hämta Basse. Gick hem och slappade, hörde att jag skulle ut på ett uppdrag sen.

 

På väg mot mitt uppdrag, inte lyckades jag träffa nån jag känner på väg dit heller.

 

Hm, Ekorrskogen kan det möjligen finnas nån Ekorre hemma? Var länge sen jag såg nån här. Men inte det inte, var alldeles övergivet.

Väntade en liten stund och så kom det en bil.

 

Trevligt en hund som jag inte har träffat förut. Han heter Rex är en Storpudelvalp på bara några månader. Han behöver få träffa andra hundar och då är jag alldeles perfekt.

 

Vi gick först till skidbacken. Jag berättade en del viktigt för honom och han lyssnade noga.

 

Bestämde mej för att visa sånt som alla hundar behöver känna till om skidbacken, konstsnö och annat viktigt. Rex fick först ha släpande koppel för att kolla så han lyssnade på sina människor. Det gjorde han utan problem.

 

Kollade en massa intressanta dofter och annat. Jag hade koll på bekanat hundar som passerat och lille Rex han hade fullt upp med allt nytt.

 

Sen så fattade jag beslut och berättade vad jag planerade och att det skulle bli väldigt bra. Människorna var väluppfostrade och följde med mej.

 

Nu ska vi gå och ha mer skoj. Rex behöver träffa flera kompisar och meningen är att han ska komma på våra hundträffar också.

 

Så hem till Basse var planen. Nu ska jag bara se till att Basse kommer ut också.

 

Matte såg till att Basse kom ut och han blev glad över att se mej. Vi har inte setts sen i går och det var länge sen och ännu bättre med en ny kompis också.

 

En del nosande och kollande.

 

Nu ska vi ha skoj. Visa Rex att Basse han har superbra leksplats för alla hundar.

 

Vi lekte en del alla tre, mycket skoj och Rex han ansåg att vi var bra kompisar.

 

Ja, ja de där två kan ägna sej åt lite oss hanar emellansnack. Basse hade säkert en massa viktigt att berätta om livet som Rex behöver känna till. Jag gick och kollade om hans människor möjligen hade nåt gott att bjuda på och det fanns.

 

Så där leken är i full gång och här tränar de på dans. Basse gillar ju alla så de hade massor med skoj.

 

Jag kollade av i bland att de skötte sej och det gjord de. Bara en massa skoj lek hela tiden. Jag och Basse lärde Rex hur man slickar från den magiska osttuben också. Det är en extremt viktig hundkunskap, fast matte glömde ta bilder på det.

 

Jag umgicks en massa med hans lillmatte. Berättade att jag är en mycket ensam hund som aldrig blir klappad eller får godis eller nåt annat trevligt. Blev trodd.

 

Basse hittade apporten och visade att han minsann är världbäst på att retas och gärna blir jagad när han har en leksak. Funderade på om jag skulle lära Rex hur man bäst lurar Basse och sen tacklar honom. Men kom fram till att det får bli en lektion vid ett senare tillfälle. Små valpar orkar inte hur mycket som helst.

 

Nu började Rex vara bra trött. Tar mycket att hamna på nytt ställe, träffa nya hundar och ha en massa skoj. Jag och Basse lekte lite innan han skulle gå in till sin husse igen.

 

Skulle gå tillbaka, då kom minsann lille Fido ifatt oss. Alltså ytterligare en ny bekantskap.

 

De blev snabbt kompisar och Fido är ju van med en massa kompisar eftersom han kommer på hundträffarna.

 

Vi fick sällskap med honom. Mycket trevligt att vara en liten flock.

 

Vid skidbacken träffade vi en Berner sennen tjej som vi inte träffat. Mycket trevligt och hon är här i Malmköping ibland så hon fick en inbjudan till hundträffarna.

Sa hej då till Rex och hans människor, antar att han sov gott länge när han kom till sitt hemma. Men roligt hade vi och han är en mycket trevlig hund. Kommer att träffa honom på hundträffarna framöver eftersom detta gick så bra.

Hade sällskap med Fido och hans matte en bit, träffade Rocky också. Blev alldeles perfekt förmiddag med så många både nya och gamla kompisar. Desto fler hundar desto bättre är min tillvaro.

Somnade gott när jag kom hem.

Gick på eftermiddagsrunda, hade sån tur att Susannes affär var öppen. Lyckades ta mej in, var många evigheter sen jag var där senast. Hade trevligt en stund med Susannes hund också.

Blev alltså en bra eftermiddagsrunda också.

I morgon då är det lördag och då ska jag mingla, leka och prata med alla mina kompisar. Blir säkert en mycket bra dag.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards