wilmablogghund

Alla inlägg den 25 december 2016

Av Wilma Border collie - 25 december 2016 17:39

Matte har sedan ungefär vikingatiden haft en enda jultradition. På juldagen då ska hon ut på

Sörmlandsleden och byta papper i gästboken.

Nu har nya tider stundat, innan jag flyttade hit så sa hon ifrån sin gamla långa etapp eftersom det

blir kalhyggen överallt efter den. Men sen i höstas blev det ju en ny som går hit till Malmköping.

Eftersom det inte blåste så mycket så skulle uppdraget utföras som vanligt idag.

Hamnade i min bil och matte uppfann massor med nya ord för precis när vi åkte då slog halkan till.

Vägen blev riktigt otäckt hal på typ nån minut bara.

 

Utan att hamna i nåt dike så kom vi fram. Men vad är detta hon sa jobba på Sörmlandsleden och detta är

inte leden och dessutom har jag aldrig varit här. Fattade absolut ingenting.

 

Jaha det bor en Ekorre här också, men den var precis lika asocial som alla andra jag träffat. Tänkte bara

önska den en bra dag eller så.

 

Nya ställen är alltid skoj, finns så mycket spännande att undersöka. Hittade så mycket nya dofter och en

massa andra intressanta hundsaker.

 

Såg en ny sjö också. Bara att inse att de nya sjöarna och skogarna de tar aldrig slut. Nu var det is på sjön så 

det var ingen anledning att tittat närmare på den.

 

Inne i skogen var vägen skridskobana ibland. Matte sa nåt om att det nog var bra att vi inte hade tagit den 

gamla vanliga vägen för den kan vara alldeles bedrövlig den här årstiden.

 

Hade faktiskt tassarna fulla hela tiden, så himla mycket skoj och nytt att hålla koll på.

 

Var några vändor in i skogen och kollade också. Mycket spännade att undersöka.

 

Men nu känner jag igen mej. Har gått långt på den nya vägen men nu vet jag var jag är.

 

Jag fick så bråttom att jag tydligen tappade bort mina bakben nånstans, men det gick bra i alla fall.

 

Skärmskyddet på min etapp och här skulle dagens uppdrag utföras. Sist jag var här så hittade jag och

Sigrid märgben. Letade noga men det jag lämnade var spårlöst borta.

 

Badsäsongen är över vid denna sjön. Bara en massa is på den.

 

Mattes juldagsjobb. Ta bort gästbokspapperna för i år och göra iordning för nästa år.

 

Så där klart för 2017. Matte ska räkna hur många som vandrat, övernattat osv och skicka rapport till

Sörmlandsledens kansli.

 

Skulle gå en sväng på leden när jag var där. Kom ihåg att Sigrid släpade med sitt fyndade märgben och

gömde det nånstans. Tänkte att jag skulle hitta det, men misslyckades, antar att Sigrid har stenkoll på var

hon har gjort av det.

 

Jo det är mycket trafik här så skylten fyller nog sin funktion eller......... finns en lika galet placerad på

mattes gamla etapp också.

 

Matte hittade en pinne med Håris och skulle ta bilder på den. Gick inget bra för Hårisen lossnade, ser nästan

ut som fjädrar där den landat på lövet.

 

Andra sjön även den invaderad av isen fast det var vackert.

 

Men det finns hopp alldeles vid strandkanten så fanns det vatten. Bra för jag var törstig och det var skönt

att kunna blöta tassarna.

 

Eftersom vi hittade en kantarell igår så tänkte jag kolla här borta. Men matte ansåg att det var onödigt,

skulle nog inte finnas några.

 

Matte hittade i alla fall fin Håris på ett annat ställe och nu satt de kvar på pinnen, eller matte lät pinnen

ligga kvar på marken.

 

På väg tillbaka mot min bil. Kom människor på vägen så jag blev fången en stund, de verkade inte vilja

umgås med mej. Gick sakta så de hann långt före oss.

 

Jo jag tänkte att det kanske finns nåt spännande här. Enligt matte så finns det inte alls nåt bland en massa

sly så det var bättre att jag höll mej på vägen.

 

Roade mej mycket med en pinne en stund. Eftersom jag gått här ett par timmar tidigare hade det inte hänt 

så mycket. Så hamnade jag i koppel igen för helt plötsligt så kom det flera bilar på vägen. Gjorde inte så

mycket eftersom jag nästan var tillbaka vid min bil då.

Tyckte att det var lite märkligt att det inte blommade några träd eller buskar i den skogen och ett par gånger

hörde jag matte prata om att hon glömt nåt.

 

Hemma igen och där låg det minsann en påse med en massa korvbitar. Tänkte käka upp alla direkt.

 

Mitt julklappsspel har två sidor. Nu fick jag prova den andra om jag skjuter undan plattorna så kommer det 

fram hål och i dom fanns det korv. Superenkelt att lösa. Kleptoman Leya var upptagen med sin blötmat

så jag fick ägna mej åt korven utan att riskera stöld.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards