wilmablogghund

Alla inlägg den 21 december 2016

Av Wilma Border collie - 21 december 2016 17:43

I dag så skulle jag visa Sigrid och Atli en skog där de inte varit. Åkte och hämtade dom och enligt

matte var inte Atli lika hysterisk idag, han visst nog att han skulle få hänga med.

Så åkte vi mot skogen.

 

Matte sa en hel del när hon såg detta. En timmerbil som höll på med nåt precis där min bil skulle stå.

Slutade med att matte gick och pratade med föraren för att kolla om vi ens skulle kunna vara i den här skogen.

Jo det kunde vi med vissa restrektioner, eftersom det inte finns nån annan vettig skog nära så skulle vi

i alla fall vara här.

 

Utsläppta från bilen och jag anser att vi borde gå. Hade planerat att visa Murkelsjön för Sigrid och Atli.

 

Kom ingenstans. Hur kul är det att titta på min bil och en timmerbil? Inte alls kan jag meddela.

 

ÄNTLIGEN efter att ha väntat i flera månader, enligt matte 5-10 minuter max så passerade de lastade bilarna

och den tomma åkte. Vägarna i skogen är så smala att det kan vara svårt att komma åt sidan när de där

stora bilarna kommer.

 

Inte fick vi vara på fria tassar heller för här var vägen skridskobana och matte visste inte om det skulle

komma timmerbilar från andra hållet.

 

Om man går till vänster i den här vägkorsningen så kommer man till Murkelsjön och andra bra ställen, Jag

har bara varit där en gång men då var det trevligt. Men nu fick vi inte gå däråt eftersom välinformerade

matte visste att det kunde komma timmerbilar där också.

Tog den andra vägen (som jag inte gått) för timmerbilen skulle köra långt och vi borde hinna en bit.

Fortfarande kopplade ifall det skulle komma fler bilar.

Då hände det, matte hade TRE koppel i handen men helt plötsligt var Atli flera meter framför oss! Han hade

lycktas krypa ur halsbandet. Men han har ju blivit fantastiskt duktig på inkallning och ännu bättre han

brydde sej inte när matte satte på honom halsbandet igen. Självklart fick han mängder med beröm

eftersom han var så otroligt duktig.

 

Så där inne i skogen och på fria tassar precis som det ska vara. Ny skog för oss alla tre (matte har självklart

drällt runt här förut) så vi hade massor att kolla.

 

Visst är de söta mina kompisar där de sitter på stenen och förväntar sej godis, Självklart fick de sånt, det

lönar sej att hoppa upp på såna.

 

Och här kommer skogens spökhundar rusande, eller så var det så mörkt att blixten hoppade igång.

 

Sen blev jag anfallen av en Border collieätande Pitbull eller om det är jag och Atli som busar. Jag överlevde

i alla fall anfallet.

 

Jaha ni vad ska vi hitta på nu då? Bestämde oss för att undersöka skogen mera.

 

Tog oss över vägen till Murkelsjön utan att det kom nån timmerbil och kollade skogen där. Kanske att det

skulle kunna finnas skoj saker här.

 

Vi hittade en stor sten och klättrade upp alla tre, matte trodde att vi skulle posera snyggt. Skulle vi inte,

vi behövde godis och försökte se ut som om svältdöden var nära. Bara Sigrid som ser normal ut.

 

Tjoho! Nu har jag hittat nåt och måste bara visa Sigrid och Atli mitt fynd.

 

Jag hade hittat en gammal Hälgeskalle och Atli han har nog aldrig sett en sån för att kollade länge och noga

på den.

 

Lyckades komma till Murkelsjön men matte med hökblicken såg hur vi tänkte prova isen så vi fick inte alls

vara kvar i sjökanten. Får väl ta med mej Sigrid i vår när isen har dött så vi kan bada.

 

Lekte en massa i skogen också. Hade väldigt skoj.

 

Nästa fynd, var faktiskt en bra skog här också.

 

En till gammal Hälgeskalle. Alltså vandrar det runt minst två huvudlösa Hälge i den skogen.

Drog runt ett tag till, kollade en massa viktiga hundsaker och lekte en del.

 

Jaha fångade och ute på skridskobanevägen, alltså den som går till Murkelsjön. Matte hörde nåt och drog iväg

oss en liten bit och så av vägen där det gick.

 

Timmerbilar är STORA och vägen är väldigt smal. Förstår varför matte inte ville gå på vägen och riskera

möte där det inte går att komma av den.

 

Och där borta kommer nästa bil från vägen vi gick på först och där Atli var på fria tassar, Dessutom hade vi

hört bilar medan vi var i skogen.

Enligt matte så är det troligen lugnare på ett otrevligt köpcentrum än i den här skogen. Gick till bilen och

när matte höll på och lastade in oss kom nästa timmerbil.

Åkte hem, lämnade Sigrid och Atli och hemma igen skulle matte bota huvudvärken hon fått i skogen. Skogen

ska vara tyst och lugn och inte full med bilar.

 

Eftermiddag och jag har tagit mej in på Pryl 7an. I dag fick jag rester av Elisabets lunch, mycket godare än

pepparkaka.

 

Sen kom Anna och titta. Jag får en julklapp av henne!!!!

 

Fick öppna den idag fast det inte är julafton. Fick ett grisöra och en påsa godis. TACK snälla Anna!!

 

Så blev jag bjuden på alldeles nygjorda köttbullar också. Utsökt goda var dom.

Matte gick och hämtade ett paket i affären.

 

Nu ska hon plugga och sen väntar nya uppgifter för mej. Använda nos och huvud det är viktigt för oss hundar.

Alltså ska jag prova detta under vintern.

 

Så här står det på baksidan av den. Inte för att jag ska tävla utan mer som ännu en vettig sysselsättning.

Får se vad jag ska lära mej att söka efter för dofter.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards