wilmablogghund

Alla inlägg den 13 januari 2022

Av Wilma Border collie - 13 januari 2022 17:57

Igår så följde vi med när matte handlade till stackars sjuka Bassehusse. Sen blev det bestämt att Basse skulle sova kvar hos mej. Perfekt jag gillar när han sover kvar.

Bara det att när vi skulle lägga oss så började matte greja med våra filtar. Tack, men jag sköter bäddningen åt mej och Basse alldeles på egen tass. Alltså bäddade jag om så det passade oss.

Sov som vanligt väldigt gott tillsammans.

Vaknade i morse gick på morgonrunda, hade töat ännu mer och var en massa skridskobanor överallt enligt matte.

Hem käkade frukost och funderade på vad vi skulle hitta på idag Om det inte var så eländigt halt på alla småvägar så kunde vi ha åkt till nån av alla våra bra skogar.

 

Jaha så var det slut på isrejset då. På sjön har all snö töat och det var en massa vatten ovanpå isen. Ja, ja det var skoj så länge det varade.

 

Vägen var hal, väldigt hal så vi blev tillsagda att gå försiktigt.

 

Blev en av våra vanliga lekplatser, här var det bara snö och ingen is. Perfekt då kan vi springa ordentligt.

 

Matte hade tagit med den där skoj pipfågeln som jag fick av Basse i julklapp. Perfekt för den har vi inte lekt med ute.

 

Matte kastade och jag var snabbast. Alltså vann jag det som tillhör mej.

 

Basse blev erbjuden bollen som tröst.

 

Den var skoj i nån minute bara. Jag jagade inte honom eftersom jag hade andra intressen.

 

Ja, ja jag ser hur du tror att jag ska släppa fågeln och brottas med dej istället. Men se det enkla går jag verkligen inte på.

 

Visst vi delar på allt så Basse fick låna den en liten stund. Vet att han har en likadan hemma hos sej.

 

Hörru nu ska jag ha tillbaka den!! Du har lånat den klart.

Mycket jakt och spring blev det.

 

Nu så, sekunden efter denna bild gjorde jag en perfekt tackling. Jag är världsmästare i att tackla Basse.

 

Så klart jag vann tillbaka min leksak. Det är superskoj detta att använda en leksak när man är två. Blir så mycket skoj jaktlekar då.

 

Basse påstod att han inte brydde sej för han skulle minsann gräva upp nån verklig eller inbillad sork. Den där stenhårda tjälen hade han i vanlig ordning alldeles förträngt.

 

Gick in i skogen. Kom på att det var väldigt länge sen som det blommade ost på de gamla björkstammarna.

 

Plötsligt händer det. Det slog ut ostblommor. Vi städade självklart bort alla ordentligt så det finns inga spår av såna.

 

Så fick vi passa träd medan matte försvann i några veckor. Hon lyckades hitta tillbaka till oss och nu skulle vi leta efter nåt hon hade gömt. Sånt gillar vi.

 

Letade och letade, fanns inget spår utan vi fick följa mattes. Kanske därför som jag missade det hon gömt.

 

Tänk jag hittade ett gammalt vintermarinerat revben. Alldeles utsökt. Troligen glömt nån gång när vi spårat här och hittat såna som spårslut. Tidigare har jag bara hittat såna läckerheter vid Moha och Troys husvagn när de återkommer efter vintern.

 

Matte sa att jag skulle leta mer för det vintermarinerade revbenet var inte vad jag skulle hitta. Kollade runt och hittade fågeln, det var den som hon hade gömt.

 

Basse fick låna revbenet en stund och han uppskattade det mycket. Vintermarinerade såna borde vi hitta mycket oftare.

Så skulle vi gå tillbaka.

 

Matte ägnade sje åt tråk, Alltså kola om det möjligen fanns några millimetersmå blommor på hasseln. Hittade inga såna men på en tunn gren högt upp fanns det en märklig bajshög. Troligen nån stor fågel som lämnat den där.

 

Blev fångar för vi närmade oss vägen.

 

I ett dike vid vägen började Basse gräva, Enligt matte kund ehan glömma sorkar men han grävde och hade helt plötsligt nåt i munnen.

 

Vilket fynd!! En rådjursklöv hade han lyckats fynda, hur nu den hamnat där.

 

Basse ansåg att den var hans och jag ansåg att jag skulle låna den. Hade vi inte varit fångar så hade det blivit en rejäl jakt.

 

Efter en del byteshandel så slutade det med att skitmatte snodde klöven och hängde upp den i ett träd. Hade vi fått bestämma så hade vi tagit med den hem.

Hemma så käkade vi lite och somnade gott.

Gick ut på eftermiddagsrunda, det hade börjat blåsa ganska mycket då och för övrigt var den lika trist som alltid.

Träffade inte några vi känner.

Får se hur det blir i kväll om Basse ska sova kvar igen. Har inte hört nåt av Bassehusse ännu.






Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards