wilmablogghund

Alla inlägg den 19 september 2022

Av Wilma Border collie - 19 september 2022 17:37

Äntligen blev det måndag igen.

Men den började lite oroligt, jag märkte inte att Basse var på gång. Så hörde jag att matte pratade i telefonen. Trodde att nu hade jag missat nåt, tänk om jag skulle bli ensam??

Men det slutade med att jag fick åka och hämta Basse, alltså pordning i tillvaron.

Hem käkade frukost och diskuterade helgen

Så skulle vi ut enligt matte väntade jobb på Sörmlandsleden.

 

Massor med hjortar efter vägen in i skogen.

 

Vadå gå häråt? Det är fel!!!

 

Skulle kolla om det växte svart trumpetsvamp på ett ställe. Gjorde det inte, var alldeles dött.

 

Skärmskyddet bevakas numer av Basse. Kostar troligen pannkakor att försöka få använda det.

 

Provade bordet som i vanlig ordning gav ost. Fast Basse fuskade och snodde åt sej från marken.

 

Kollade dassen. Perfekt skick och Chefen hade bytt tunnorna så nu klarar de sej nog över vintern.

 

Gick vidare. Hittade en del intressanta dofter, det är fler än vi som vandrar här.

 

Kollade ett annat ställe med svart trumpetsvamp. Lika ödsligt där.

 

Matte hittade en pinne med blek grönskål. Vi kanske ska lära oss såna också.

 

Trots att det faller svampvatten så har inte Vattentjuven återlämnat vattnet till bäcken.

 

Hm rörde det sej nåt där borta? Nä var nog inget.

 

Vet det tydligen visst det. Två rådjur varav ett fastnade på bild.De är lika asociala som ekorrar.

 

Här imponerar Basse rejält på matte. Han gick och hittade ett gammalt fallet träd full med svampar som heter kandelabersvamp. Matte brukar se 2-3 åt gången men här satt det 17 stycken!! Gissa om Basse fick mycket beröm för sitt fynd.

 

Så här ser de ut. Kan kanske förväxlas med fingersvamp, men växer på död ved och tittar man noga ser topparna ut som små ljus däav namnet.

 

Bra detta med svampvattnet nu går det att hitta utsökta pölar att dricka från. Mycket gott vatten.

Skulle gå tillbaka för det började falla svampvatten, inga mängder men lite grann.

 

Basse hade nåt akut behov av att bada, i brist på bättre så blev det en lerpöl.

  

Jag hittade ett gäng champinjoner. Fick en massa beröm, men alla är kvar i skogen. Var giftchampinjoner tyvärr.

 

Stopp på väg hem. Ett par stolta fjällskivlingar skulle med, blir perfekt tills i morgon för då ska vi ut och vara fotomodeller igen.

 

Eftermiddagsrunda. Åkte och tittade till grannens sommarstuga. Vi har alltså hyrt ut matte igen som blom, post och sommarstugevakt. Tyvärr har grannens kisse vandrat över regnbågsbron drygt 18 år gammal.

  

Basse han gillar sitt svamphundsjobb. Han hittade massor med svamp men svavelgul slöjskivling är inget att ha.

Åkte tilbaka hem igen.

Om ett tag ska jag och matte träffa den där fotografen och lägga upp en plan för i morgon. Tur att jag och Basse är vana fotomodeller numer. Det är bilder till en artikel i Härliga hund som ska tas, fast den kommer till nästa svampsäsong.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards