wilmablogghund

Alla inlägg den 4 september 2022

Av Wilma Border collie - 4 september 2022 18:05

Samma eländiga morgonrutin, ensam morgonrunda och ensam tråkfrukost

Sen fixade matte en massa innan vi skulle iväg.

 

Samma mötesplats som i går, tyvärr kom inte Bjössi idag men fyra elever skulle jag ha med mej.

 

Innan allvaret började så var det en massa lek. Majken och Alle fann varandra och hade superskoj, Bra att göra av med energi innan allvaret börjar blir lättare att koncentera sej då.

  

Sen var det dags för allvaret. Tyvärr hade någon varit där och plockat alla kantareller som fanns på tillväxt. Men det löste sej med träningssvamparna vi hittat i veckan. Här är det lilla Mecho som tränar med sin husse.

 

Som vanligt en massa spring för mej, måste kolla att alla jobbar ordentligt och verkligen förstått vad de ska göra.

Tar på krafterna att vara fyrbent kursledare.

 

Lika bra att visa att jag har stora svampkunskaper, alltså markerade jag en lackticka.

De andra jobbade med kantareller.

       

Bilderna ovan visar fyra duktiga hundar. Mecho, Majken, Igor och Alle så himla duktiga alla fyra. Kommer att bli så bra svamphundar.

 

Så hade vi en viktig gruppdiskussion oss hundar emellan. Fattade beslut.

 

Bra för människorna lyssnade på oss. Dags för det viktiga skogsfikat. Minst lika viktigt som svampsök.

 

Så blev det mer lek en stund, skönt att koppla av mellan passen. Behövs för att orka med.

 

Nu vaknar trattkantarellerna i den skogen. Alles matte hittade ett par stycken och det finns små på gång. Svampvattnet har gjort nytta.

 

Jo det växer nåt på den här stubben. Inte tickan framför mina tassar utan det skymtar nåt ljust längre ner.

 

Sån här gelétaggsvamp, märkliga nästan genomskinliga svampar som känns som gelé. Fick självklart en massa beröm för dom.

  Andra ställen och här växte det faktiskt en del kantareller. Bra då kunde de träna igen.

 

Självklart så kollade jag så alla gjorde rätt och fick bra belöningar,. Provsmakade alla och de var utsökta.

 

Sista rycket. Alle och Mecho markerar kantareller med den äran. Ger alla deltagare MVG i betyg för de var så duktiga.

Sen var det bara att gå till bilarna, dela ut diplom och alla skulle köpa boken också. Mecho skulle åka tusen mil hem till Göteborg och Alle några hundra till Stockholm. Igor och Majken har mycket närmare.

Åkte hem käkade och somnade.

Nu tar det två veckor innan jag har kurs igen,. hörde nåt om att vila och kolla skogar. Vadå vila? Jag föredrar att ha tassarna fulla jag.

Gick på en trist eftermiddagsrunda, träffade inte några jag känner.

I morgon är det äntligen måndag. Basse kommer och vi ska hitta på nåt skoj. Blir säkert en bra dag.






Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards