wilmablogghund

Alla inlägg den 12 september 2022

Av Wilma Border collie - 12 september 2022 17:54

Veckans bästa dag igen, måndag ingen ensam morgonrunda eller smaklös tråkfrukost.

Basse kom helt enligt rutin, sånt uppskattar jag verkligen.

Så skulle vi ut och kolla skog, det är kurs igen i helgen.

 

Bra här var ett tag sen sist. Nu ska vi kolla läget.

 

Ja men så bra jag kan jobba!!

 

Titta vad jag hittade, en liten fin felfri karl johan. Fick massor med beröm och ost. Trevligt att de börjar vakna nu,

 

Nu börjar det var höst i skogen. Ormbunkarna antar färgen "gömma Basse". Ofta tappar den förvirrade bort Basse när han försvinner in bland dom. Vi hundar kallar det för bra kamouflage vi.

 

Gick på sällan besökta ställen i den skogen. Alltid trevligt att utforska nytt.

 

Smörsopparna hade vaknat, fast denna var för gammal och full med larver men alltid trevligt när det kommer fler svampar. Mer jobb till oss.

 

Kantareller fanns det också,. Bra då kan denna skog användas som kursskog i helgen.

 

Matte fick vänta på oss, vi hade viktiga saker för oss, men medan hon väntade så hittade hon en sandsopp. Bra att hon vid sällsynta tillfällen lyckas hitta nåt utan vår hjälp.

 

Jag är upptagen! Det fanns minsann smarriga ben att gnaga på här.

 

Till slut gav både jag och Basse upp, Var sånt tjat från den tvåbenta om att vi hade lite mer att göra.

 

Detta är blek taggsvamp. Enligt matte så kommer Moha och Troymatte att bli glad nu. Detta var en av de först hon lärde sej förra hösten

 

Ja jag kommer! Har faktiskt jobbat hårt med olika svampar, behövde avkoppling genom ekorrspan ett tag. Tänk att jag aldrig ska få utföra detta i fred, det kan ta tid men då förväntar jag mej att Basse och matte väntar tills jag är klar. Inte som nu kolla på skvallermaskinen och skicka Basse att hämta mej.

 

Kollade mer. Egentligen skulle vi titta om en tall hade blomkålssvamp men det hade den inte.

 

Matte satt på en sten och stirrade på skogen. Nåt om tyst, lugnt och skönt. Tydligen är hon trött efter allt som varit.

 

Så där ja, torra trattkantareller. Det händer mer och mer nu. Ser fram emot att ha tassarna överfulla med jobb framöver.

 

Vadå fångar? Vi spanar väl ekorre och letar ben hur mycket vi vill. Om du är hungrig kan du åka hem och äta och hämta oss senare. Fick inte vår vilja igenom.

Åkte hem.

 


Matte vittjade postfacket. Vår kommun har en tidning som heter Glimten. I dag kom nya numret. Snyggare omslagsbild har den aldrig haft!!

 

I tidningen är det en helsida om vårt viktiga jobb och självklart boken också.

 

Tror att detta går att läsa.

Mycket media har det varit runt oss nu och det är mer på gång säjer matte.

Vi käkade och somnade.

Gick på eftermiddagsrunda. Passerade Vivecas magiska fönster. Hittade lite godis i en ogräsplanta. Käkade upp det sen kissade Basse ordentligt där, Bara för att berätta att det minsann är vårt revir. Begriper inte varför matte hade så roligt åt det.

Magiska fönstret öppnades så vi fick godis.

Passade biblioteket. Gick en sväng. På väg hem mötte vi ett par människor. Så hörde vi bakom svansarna. Men visst var väl det där hundarna från tidningen??

Vi behöver nog börja träna på tassografer nu.

I morgon ska det falla svampvatten säjs det, men nåt ska vi säkert kunna hitta på.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards