wilmablogghund

Alla inlägg den 8 september 2022

Av Wilma Border collie - 8 september 2022 18:04

Vanliga rutinen i morse med att ta emot Basse, käka frukost och gå på morgonrunda.

Sen blev vi lovade en skogsrunda.

 

Trevligt här har vi inte varit på länge och det brukar gå bra att jobba som svamphundar i den här skogen.

 

Det var en gång en bäck. Men inte nu det var torrt så det dammar.

Alla de där mängderna med svampvatten för ett par veckor sen de snodde Vattentjuven väldigt snabbt.

 

Basse han sprang och letade efter alla trevliga vattenfyllda hålor som brukar finnas här, de var stulna allihopa.

Svamptomt var det också.. Matte såg en liten vit flugsvamp, men det var allt som fanns precis där.

 

Fortsatte att leta, här brukar det finnas trattkantareller, karl johan, taggsvamp och fårtickor bland annat. Tomt och ödsligt.

 

Bestämde att vi skulle kolla en annan del. Matte var lydig och följde med oss. Finns ställen längre bort som kan vara bra.

 

Titta! Vi jobbar!! Hittade tre karl johan och matte blev så glad, men det gick över lika fort igen. De var överfyllda med löarver. Fast vi fick självklart en massa beröm och ost för vårt jobb. Väldigt bra  detta att ha en kollega att kunna samarbeta med.

 

En liten bit bort. Två yttepyttiga svarta trumpetsvampar. Förra året var det såna mängder här att matte fyllde korgen, med det var då det. De två små står kvar.

 

Passivitetsträning i skogen. Sånt är alltid nyttigt att träna, kunna koppla av och ta det lugnt.

 

Jodå jag kan dte också och matte tränade genom att sitta på en sten och stirra på skogen. Nåt om att njuta av tystnaden och lugnet.

 

Sen började hon föra liv om att jag var skadad. Var jag inte alls, det var bara ett ondsint blåbär som färgat av sej på min nos.

 

Efter att ha kollat en tall som brukar ha blomkålssvamp, hade den självklart inte, så provade vi en bra godissten. Den gav självklart godis.

 

Samtidigt började matte påstå att Hälge var nära. Alltså detta är en rotvälta, det är inte alls Hälge som ligger och vilar. Ska skicka henne till optikern.

 

Hittade ett bra berg att spana från. Men vi såg ingenting, bara alldeles övergivet.

 

Lekte en del och sprang mycket, bäst att passa på. Roligt hade vi.

 

Ja jag kommer. Ursäkta, men det finns inte en endaste svampusling att jobba med. Tänkte faktiskt koppla av med ekorrspan. Men det fanns inte ens en ekorre att spana på. Skitskog!

 

Nå skullle jag kunna få tröstgodis? Inga svampar, ingen ekorre och jag kom faktiskt. Behöver uppmuntran. Fick godis.

Sen påstod matte att vi skulle till bilen.

Åkte hem käkade och somnade. Matte höll på med tråk.

Gick på eftermiddagsrunda. Hade tur och träffade människor vi känner Elisabet som hade den braiga Pryl 7an när jag flyttade hit, Tänk vad mycket gott godis jag kom över där. Affären borde återuppstå igen.

I morgon har visst jag och Basse en del att pyssla med.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards