wilmablogghund

Alla inlägg den 17 december 2019

Av Wilma Border collie - 17 december 2019 17:56

Började dagen som vanligt med att hämta Basse och en massa trevligt morgonbus.

Var hemma hos mej ett tag innan vi skulle göra andra saker.


Basse och alla hans hjärnspöken. Barnvagnar de käkar hundar och är fullkomligt livsfarliga, i alla fall enligt han i värsta spökåldern. Tog tid att få honom att fatta att den inte käkar hundar. Krävdes insatser från mej och en massa godis.  

 

Vi blev skjutsade till den här bra lekplatsen. Eftersom matte använde min bil så insåg jag att det nog var mer bra saker på gång sen.

 

Hörru Basse skulle inte du och jag leka? Tydligen inte för Basse bestämde sej för att han minsann skulle jaga möss och sorkar.

 

Med övertalning så lyckades jag få i gång honom med en del lek och spring ett par gånger.

 

Men leka råtthund var mycket roligare just då. Basse var både döv och blind för allt annat. Men nåt byte blev det aldrig.

 

Gick in i skogen och faktiskt så finns Basse mitt i bilden. Nu var det annat som var väldigt spännande. Umgås med mej och matte var korkade påfund.

 

Hittade faktiskt kantareller, men de är gamla och inget att ha. Alltså kvar i skogen, men jag fick en massa beröm.

 

Detta är Basse Fjortis. Stendöv och glömt allt om inkallning. Jo jag har att du tjatar eländliga människa men jag har en massa viktigt att göra.

Baar det att när han hör att jag får godis som knastrar bra när jag tuggar då kommer han minsann.

 

För mycket Fjortis för sitt eget bästa då blir man fånge. Men fortsatt stendöv, allt doftade gott och miljoner saker att göra.

 

Så här ska det se ut. Lyssna när människan vill nåt och inte bara när jag tuggar godis. Mycket sån träning blev det en stund.

 

Om man sköter sej så återfår man friheten. Vi lekte en stund och allt var frid och fröjd.

 

Jag kan minsann jobba som Skvallerbytta jag också. Har väl lärt mej av Jenna, så här visar jag åt vilket håll Fjortisen dragit. Fördelen med alla rymningar och dövheten var att jag fick en hel del godis. För mitt knaprande kan inte Basse motstå.

 

Så var det dags för fångenskap igen. Pågick en massa lektioner i att använda hhörsdeln och lyssna på matte också.

 

Blir ni färdiga den här veckan eller? Jag har redan väntat ett par dagar på er.

 

Ute ur skogen och där var det vår. Videkissarna har vaknat. Matte funderade på vad det egentligen är för årstid nu, i skogen finns kantarellerna och i skogskanten har våren kommit.

 

Så blev även jag fånge, men det var bara för att vi skulle till bilen. Nu skulle vi göra nåt annat och jag hoppades självklart på nåt trevligt.

 

Perfekt vi är i vår allra bästa Grisöronaffär. I morgon är det nämligen en födelsedag här och nu skulle det fixas present. Alltså kollade vi kattgrejer eftersom det är Kleptoman Leya som fyller år.

 

Men titta! Vi hittade minsann Ascomatte där, mycket trevligt. Att hon råkade hamna på golvet i glädjeyran behöver vi inte prata så mycket om. Såg att Asco har varit en snäll hund så han ska få julklapp och jag vet vad, men berättar självklart inte.

 

Min vanliga rutin med att sno ett par bitar lösgodis. Lika gott som alltid.

 

Precis i deta nu så upptäcker Basse kartongen i miiten. Där finns de där utsökta tuggringarna av kyckling. Gissa vilken hund som försökte sno såna? Men han misslyckades, matte var för snabb och genomskådade planen.

Handlade några hundsaker också, tror det rörde sej om julklapp.

 

Jo jag tänkte.............är klar med shoppingen och väldigt godissugen. Fick mitt shoppinggodis.

 

Bra Basse! Inte bara fjortis i skallen. Han klarade av att be om godis alldeles på egen tass denna gång. Min kurs i hur man får shoppinggodis klarade han med glans.

Åkte hem igen, fast på väg hem så såg vi till att matte kom ihåg att åka och lämna en del prylar på soptippen.

Hem och käkade lite lunch följt av lite sömn.

Gick ut på eftermiddagsrunda. Nya diskussioner om den hundätande barnvagnen. Basse hade totalt förträngt att den var ofarlig så det var bara att börja om igen.

Hade sån tur att tillfälliga Pryl 7an var öppen idag också. Fick smarrig korv, precis vad vi behövde.

I morgon har jag hela flocken samlad och vi ska visst få göra nåt vi inte gjort på länge. Nåt som Basses fjortishjärna kommer att må bra av.




Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards