wilmablogghund

Alla inlägg under november 2018

Av Wilma Border collie - 6 november 2018 18:22

Äsch då, jag hade faktiskt förväntat mej sällskap med mina kompisar i dag också. Trodde att de skulle hämtas när jag skulle åka till skogen. Men inte det inte.

   

Ensam skulle jag besöka en skog där jag inte har varit på ett tag. Nåt om att kolla den en sista gång innan det blir vinter.

   

Märkligt nån människa hade tappat en lapp med en massa siffror och nån annan hade lagt en kotte på lappen. Människor gör mycket märkliga saker.

   

Kollade skogen noga. Men allt var precis som det skulle. Tyvärr var det ingen Ekorre hemma till min stora besvikelse. Hade varit trevligt att försöka prata bort en stund med en sån.

   

Grått och dimmigt var det. Enligt matte typiskt novemberväder.

   

Efter att ha dragit runt en stund så skulle jag jobba. Lika bra att gå och titta om det finns nåt att jobba med.

   

Jo jag hittade. Skönt att kunna fördriva tiden med nåt.

   

Här sitter de Svarta trumpetsvamparna och försöker gömma sej, men se min nos kommer de inte undan. Fanns en del så jag jobbade bra en stund.

   

Ännu bättre, jobb kräver lön och allra bästa lönen är ju osttuben naturligtvis.

   

Märkligt fast jag kunde jobba med svampen så hittade jag helt plötsligt ett ostträd. De brukar inte blomma när det finns svamp. Tänk om deras säsong börjar i denna skog nu och matte pratade om sista besöket innan vintern. Känns lite oroande, tänk om det blommar en massa ostträd till ingen nytta?

   

Jobbade mer och visade en hel del Trattkantareller också. Fast enligt matte börjar de gå mot sitt slut nu, många var alldeles för gamla.

   

Passerade sjön och passade på att dricka. Som Vattentjuven härjar så kanske hela sjön är stulen nästa gång jag kommer.

   

Körde lite skogsagility med hopp över fallna träd. Måste hålla min vackra kropp i trim.

   

Använde ett annat fallet träd för att stå och spana en stund. Kände mej ensam och lagom uttråkad. Men det fanns inget sällskap eller nåt annat skoj hur jag än tittade.

   

Hittade faktiskt en Blomkålssvamp, men den var för gammal så den bor kvar i skogen. Kanske kommer det en ny där nästa höst.

   

Jaha så var det slut på det roliga för i dag. Gå till bilen och åka hem och ha tråkigt då.

Fast på eftermiddagsrundan hade jag tur och träffade Beagel Mimmi. Mycket trevligt, hörde att vi nog ses på lördag så då kan vi röja loss tillsammans. Var inte läge för sånt på en gata imed en massa trafik.

I morgon blir det visst en annan skog. Har hört matte prata om att hon ska överbevisa sej själv om att svampen är slut där.

Av Wilma Border collie - 5 november 2018 18:27

I dag så skulle jag åka till skogen och leta efter det där kopplet som matte slarvade bort precis innan Tråkveckan.

   

Dimmigt som sjutton var det, på en del ställen var en stor del av världen stulen.

   

Alltså ibland har jag tur. Som ni ser så hämtades Sigrid, Micco och Atli med vidhängande matte upp så jag fick minsann sällskap. Mycket trevligt.

   

Vi var inte ensamma i skogen. Det var minsann någon i den och vi var så intresserade att vi fick lov att vara koppelfångar alldeles för länge.

   

Nu så äntligen på fria tassar. Perfekt för vi kunde springa massor och ha en massa skoj precis som det ska vara.

   

En massa att göra i skogen kräver energi så Atli och Micco tiggde sån där god kyckling av Sigridmatte.

   

Hm, jag tycket att hon sa leta koppel men det verkar som om vi ska till Kvittrande skogen. Jag gillar fortfarande inte att gå dit.

   

Där framme är den och jag har inte glömt mina dåliga minnen sen olycksaliga dagen när jag tappade bort alla människor. Enligt matte är det bra för mej att passera här ofta så jag förstår att jag inte alls kommer att irra runt ensam igen.

   

Det fanns faktiskt fortfarande en del Svart trumpetsvamp, men enligt människorna väldigt svåra att se.

   

Jag som använder nosen har inga problem att hitta dom inte. Titta mellan mina tassar så sitter den där.

   

Fast när jag skulle ha min belöning så ansåg alla de andra att de minsann också hittat svampen. Jodå, vi fick allihopa.

   

Tro inte att jag släpper matte ur sikte inte. Tänker minsann sitta här och ha span på henne.

   

Fortfarande går det att hitta fina kantareller. Denna hittade faktiskt matte helt utan min inblandning.

   

Har lämnat Kvittrande skogen och kommit till Koppelskogen. Här kan jag koppla av för här har jag inte varit ensam på jakt efter borttappade människor. Alla ser väl var jag är eller? Tog en lång stund innan matte upptäckte mej. Men jag var tvungen att bevaka ett träd där det en gång för ganska länge sen var en Ekorre. Tänkte att den kanske var tillbaka.

   

Stackars Atli han är stadshund och inte alls van vi långa skogsrundor. Alltså blev han alldeles akut trött i skogen. Matte pratar fortfarande om den där gången för snart två år sen när han var med i skogen och lyckades somna där.

   

Han samlade ihop sina krafter och kom. Över vakade när Sigridmatte plockade Trattkantareller.

   

Som sagt Vattentjuven härjar för fullt, men det här underbara lervattnet det hade han alldeles missat. Underbart gott var det. Borde serveras sånt i vattenskålen hemma också.

   

Vi såg till att få mer torkad kyckling. För nu skulle det letas efter kopplet igen och då behövs energi.

   

Jo vi letade, men inget koppel.

   

Människorna letade också. Inget koppel. Till slut började de prata om nån Bermudatriangel i skogarna som sväljer ett 3,5 meter långt knallrött koppel. Samma triangel finns säkert i den där skogen som förra året stal Sigrids illrosa reflexväst. Den har heller aldrig återfunnits.

   

Bara att inse att det där kopplet är och förblir borta. Tur att matte skaffade ett nytt sånt vid en av mina shoppingrundor i Grisöronaffären. Hjälpte till lite med svampletning istället och såg till att få mer ost.

   

De kantareller som finns gömmer sej bra. Det sitter faktiskt många och stora väl gömda under alla löv.

   

Så håller det roliga på och tar slut igen. Vi ska mot bilen.

   

Vänta, vänta och vänta. Matte pratar i telefonen och pratar ännu mer. Nu var det en reporter på en tidning som skulle skriva mer om japanerna och TV programmet. För övrigt har länken till programmet slutat fungera, men matte försöker ta reda på vad som hänt.

   

Så var det väntan igen. Men nu var det Sigridmatte som försvann. Hon hade fått syn på nån kantarell och det visade sej vara många och jättestora.

Sen var det bara åka hem som återstod. Skjutsade hem kompisarna och hörde att vi ses nån annan dag.

I morgon ska jag visst kolla en annan skog en sista gång innan det blir vinter.

Av Wilma Border collie - 4 november 2018 18:30

Blev en bra dag fast jag inte kom ut i mina vanliga skogar. Matte trodde att det skulle vara för mycket jägare ute så de får vänta tills det är vardag igen.

   

Min hundliga intuition säjer mej att det är nåt på gång, bäst att hålla koll på den där gatan.

   

Självklart hade jag rätt, för Sigrid, Micco och Atli var minsann på gång. Jag skulle få sällskap med dom idag. Bra då slapp jag vara så ensam.

   

Började med att gå till sjön. Nu tar vi och leker en massa va? De var med på mitt förslag.

   

Vi hade massor med skoj. Mycket jaktlekar och såna är väldigt underhållande.

   

Tänk den där gungan den har börjat producera ost igen. Kan meddela att efter vår städning så finns det inte minsta lilla spår kvar av nån ost.

   

Atli han gick verkligen in för att städa och visa drag av extrem pedant.

   

Så kom vi på att Sigridmatte minsann hade alldeles extra gott godis. Torkade kycklingfiléer, alldels utsökt gott.

   

Lekte mer, så skoj att ha kompisar att leka med vid sjön så här ska det faktiskt vara.

   

Vad gör ni? Behöver jag vara polis eller? Nä det vara ingen fara de redde ut det utan polisinsats från mej.

   

De lär sej mina kompisar. Nu har de förstått hur viktigt det är att kolla bryggor. Micco, Sigrid och Atli skötte det alldeles utmärkt fast jag var ute och kollade sen att de inte hade missat nåt.

   

Den här trädstammen brukar vara bra att balansera på.

   

Jo den var lika bra idag. Vi fick ost.

   

Kollade mer vid sjön. Nån borde låsa in den där Vattentjuven för han fortsätter att stjäla mängder med vatten.

   

Sen bestämde vi oss för att vi minsann tänkte leta reda på Ossy. Vist vi träffades i går men vi kan inte träffast för ofta.

   

Jo vi hittade honom. Sigrid försökte pussa ihjäl honom eller nåt i ren lycka,

   

Du och jag Ossy, det är vi mot resten av världen. Vi har självklart lekt en del och nu ska det tydligen fikas hos Ossy.

   

Ossyhusse eller Mannen som talar med hundar. Han hade faktiskt en godisburk och då gäller det att samlas så vi inte missar nåt.

   

Men vad gör du med Atli? Jag och Ossy hade stenkoll, men det var bara nåt umgänge på gång.

   

Ossy han älskar osttuben. Den använder han som napp och försöker suga ut allt innehåll. Fast det misslyckas han alltid med.

   

Slut på det roliga dags att vandra hemåt igen.

   

Fast på väg hemåt så visade Micco framtassarna och markerade Trattkantareller. Fick självklart en massa beröm.

   

Vi andra var inte sämre utan visade också och såg till att få belöning. Bäst att passa på så länge som det finns svampar att jobba med,

   

Äsch, slut på det roliga, dags att skiljas åt igen. Fast jag hörde att vi ska ses i morgon och då ska vi minsann få åka till en riktig skog, verkligen på tiden.

Av Wilma Border collie - 3 november 2018 18:14

Äntligen blev det lördag igen. Enligt matte går det bara ett par dagar mellan lördagarna, men eftersom hon saknar tidsuppfattning så vet jag att det är månader mellan varje lördag.

Väntade som vanligt i alldeles för många evigheter innan det var dags.

   

Titta!! Jag hittade minsann Sigrid på gatan, ÄNTLIGEN skulle hon med på hundträff.

   

Inte nog med Sigrid hon hade dessutom Atli med sej. Honom var det länge sen jag träffade men nu är han och hälsar på Sigrid och Micco några dagar.

   

Titta där borta står minsann Ossy och väntar. Vi har inte heller träffats på evigheter även om matte påstår att det var i torsdags så har hon fel.

   

Självklart började vi med att brottas och råkade hamna i ett dike. Spelar ingen roll vi hade skoj.

   

Hm, undrar vad Ossyhusse pysslar med? Människor gör många märkliga saker ser ut som nån komplicerad dans.

   

Människorna var inne hos Ossy och fikade. Tänk vad många kompisar som kom under tiden. Nu ska vi ha skoj.

   

Som detta att träna på att flyga över ett dike medan vi springer mycket och snabbt.

   

Hoppsan! Varför ligger du där? Ingen fara det var som vanligt bara lek på gång.

   

Massor med spring blev det. Detta att springa i flock är superskoj, vi känner oss alldeles oövervinnerliga.

   

Bara det att jag behöver nog träna en del på min kurvtagning när det går så där riktigt fort. Höll på att sladda omkull flera gånger.

   

Sigrid hon satt mest och såg sur ut. Leka det var alldeles under hennes värdighet idag.

   

Enligt människorna som försökte räkna var vi ca 16 hundar idag. Bra att kunna bilda en stor flock och ha en massa skoj.

   

Den här söta valpen som matte alltid glömmer namnet på kom på att hänga på sin mattes rygg det var minsann det perfekta stället för att ha koll på allt.

   

Detta anser Sigrid vara viktigast få umgås med människor. Sitta på Annes arm, det var grejer det.

   

Skoj leken kast med liten rottis. Amber hamnade på rygg, men var uppe lika fort igen.

   

Hoppsan det där med hamna på rygg drabbade visst mej också. Men jag var uppe snabbare än jag hamnade på rygg.

   

Hade en massa skoj brottning med Amber också.

   

Så var det dags för mer sånt här tokspring. Det är bäst att människorna antingen håller sej undan eller står väldigt stadigt när vi kommer rusande.

   

Sigrid, Atli och Ossy kom på att de var i stort behov av godis och tiggde en massa sånt.

   

Micco han lekte med många olika hundar och hade skoj.

   

Frasse tog en paus i famnen på husse. Det kostar på att både leka massor plus att han är tokförälskad i Labrador Alice.

   

Så kom min grannhund för första gången. Han har nyligen flyttat in i samma hus som jag. Självklart har matte glömt namnet men han är trevlig.

   

Jag fortsatte med leken kast med Rottis Amber och Atli och min grannhund blev kompisar och lekte.

   

Men Amber res på dej så vi kan fortsätta ha skoj!

   

Det drar mot slutet på allt skoj så det var lika bra att fortsätta att leka ordentligt.

   

Atli och Vinthundsvalpen fann varandra och hade skoj ihop. Ja alltså alla hundar har skoj med alla.

   

Så Ossy har fått sitt ben och Atli var bra sugen på det, men Ossy smaskade i sej hela utan att bjuda.

   

På väg hem så träffade vi Chihuahua DeeDee på torget. Mycket trevligt.

Hemma igen så fick matte en grej.

Detta är länken till det japanska TV programmet

https://www.youtube.com/watch?v=2pAoS_Gwpg0&feature=youtu.be&t=904&fbclid=IwAR07H7n2Wj2TzxrRaLsMmpwcJsq2Lc7iXuln3i9vqUBZP2v4

YYL6CVJ4W08

Nu har det sänts i Japan och massor med japaner har alltså sett mej.

Notera gärna att både matte och Anne helt plötsligt kan prata japanska. Tydligen dolda talanger.

Jag ska nog ägna kvällen åt att träna på att skriva tassografer. Som kändis ska man visst kunna sånt. Tänk en hel dag med japanerna blev några minuter, men enligt matte som varit med förr så är det så. TV inspelningar tar lång tid och blir några minuter när det är klart.

Av Wilma Border collie - 2 november 2018 18:11

I går var jag minsann lovad att få åka till nån bra skog i dag. Lät väldigt trevligt.

Så blev det idag, då hade dimman stulit hela världen.

Slutade med att matte bestämde sej för att den där bra skogen får vänta tills en annan dag. Dessutom försökte det nästan komma svampvatten.

   

På väg mot vad jag nu ska göra och fortfarande är en stor del av omgivningarna stulna.

   

Passerade Ekorrskogen, men inte var det nån Ekorre hemma inte. Hade hoppats på att träffa nån sm ville umgås.

   

Tänkte leka med min boll en stund vid sjön. Då hade den där dementa matte glömt den hemma!! Gick lika bra med en avblåst björkgren, så den hade jag skoj med en stund.

Försökte gå till Ossy men enligt matte så träffades vi igår och jag kunde ta nån annan väg idag. Missade säkert massor med skoj bara för det.

   

Ute på spårvägen kom jag ihåg att det brukar ge godis att hoppa upp här. Jodå det gör det nu också, lönade ställe.

   

Gick och kollade av skogen. Verkade inte ha hänt nåt av värde, inga spännade dofter och inte fanns det nån att umgås med heller.

   

Hittade några stora fina Svarta trumpetsvampar.

   

Spanade tänkte att det skulle dyka upp nåt skoj, men inte det inte.

   

Sist jag var här så hittade jag Föränderliga tofsskivlingar, då var de alldeles djupfrysta. De fanns kvar idag också.

   

Fina var de hade klarat det där köldangreppet bra. Fast de blev kvar i skogen.

   

Sen lekte jag den mycket roliga leken Gissa var svamparna jag markerat finns? Människor envisas med att använda synen istället för nosen och då blir det komplicerat.

   

Ska det vara så svårt att se de här? Jag kände doften hur bra som helst.

Upprepade denna lek några gånger och matte fick leta ordentligt för att hitta dom.

   

Tur att hon aldrig går ut utan att vara utrustad. Är inte svampkorgen med så finns det alltid kompostpåsar och svampkniv i fickorna. Väldigt bar om man gör såna här lite oväntade fynd.

   

Jaha, nu väntas det tydligen snö på den lilla vägen också. För nu sitter det såna där snöpinnar på den. Tycker att snön kan hålla sej borta länge än.

   

Gick hemåt, provade en del stenar och alla var väldigt lönande. Kollade efter nån jag känner men det var alldeles dött överallt.

Hem och hade tråkigt.

Lika trist eftermiddagsrunda, ingen jag känner ute.

Men i morgon är det äntligen lördag igen. Då ska jag minsann ha skoj. Bara det att jag lever under hot just nu. Har börjat planera för min lukta gottperiod och jobbar stenhårt med att sprida mina dofter. Enligt tråkkärringen matte så blir det minsann inga hundträffar när jag börjar lukta gott. Vadå, det är då om nånsin jag ska vara där. Finns massor med snygga hanar!!

Av Wilma Border collie - 1 november 2018 18:04

Trodde att jag skulle få åka till nån bra skog idag. Men matte hade usla ursäkter om att det skulle vi inte hinna för hon skulle i väg och besiktiga sej hos nån människoveterinär.

   

Ensam drog jag iväg för att fördriva några timmar. Ekorren jag hade span på ville självklart inte prata med mej. Tänkte att den skulle ha förstått att jag behövde sällskap, men inte det inte.

   

Länge sen jag gjorde nåt på stora gräsmattan vid sjön. Kan ha ganska skoj här ibland. Nu hade matte tagit med min boll så det är den jag springer efter. Fast allra roligast är det när jag har sällskap.

   

Jodå hade skoj med den en stund.

   

Undrar om det håller på och blir vinter? Helt plötsligt så fanns det godis vid den här gungan. Det hände ibland i vintras.

   

Var alldeles vindstilla och sjön var spegelblank, bryggan ser ut att vara dubbel.

   

Kollade av hundbadet. Vattentjuven har stulit mer av sjön så jag passade på att dricka och blöta tassarna medan det finns nåt vatten kvar.

   

Gick vidare och så hade jag en plan. Om jag nu har tur så………….

   

Jag hade tur och idag behövde jag inte väcka Ossy han stod och väntade som om han visste att jag var på gång.

   

Ja vi älskar varandra och är bästa kompisar, det visas bäst genom att vi försöker bita huvudet av varandra. Lite kärleksbett eller nåt.

   

Kom nu så drar vi och leker ordentligt.

 
 

Jo vi har skoj väldigt skoj. I slutet på filmen så hörs det hur vi brukar låta. Det är då en del tror att vi slåss vilket vi aldrig gör vi har bara väldigt skoj.

   

Efter att ha bjudit oss på godis på Ossys dagis så gick vi en sväng i skogen

   

Kollade runt men det fanns inget spännande, inte ens några svampar.

   

Ossy han trodde att det fanns nåt skoj spår för han drog i väg och letade där det har varit sånt i bland.

   

Ihärdig var han för jag fick vänta länge innan han kom tillbaka.

   

Men nu igen! Ossy var verkligen spårsugen för han var och letade på flera ställen. Matte drabbades av nåt dåligt samvete och pratade om att hon ska fixa så vi får spåra inom en snar framtid. Hoppas jag för spår är skoj.

   

Efter att ha lekt lite mer så var det helt enligt rutin dags för Ossys ben. Men vi ses ju snart igen för lördagen närmar sej.

   

På väg hem så träffade jag Frasse och Bosse, dom har jag inte träffat på massor med evigheter. Mycket trevligt att återse gamla kompisar igen.

Gick hem och efter en stund så drabbades jag av passa tråkhuset.

Matte försvann iväg till en människoveterinär för nån besiktning. Kom tillbaka och var nästan godkänd.

Jag var på eftermiddagsrunda och träffade en del människor jag känner. Bra för jag fick både godis och en del välbehövligt umgänge. I morgon är jag lovad att få åka till en skog. Måtte matte komma ihåg det.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards