wilmablogghund

Alla inlägg under november 2018

Av Wilma Border collie - 14 november 2018 18:22

I dag skulle ytterligare en skog kollas. En sån där som det var länge sen vi var i.

   

Perfekt sällskap med Sigrid och Micco idag också. Sist vi var här var nån gång i somras så vi hade fullt upp med att ha koll på allt.

   

Människorna tittade efter Svart trumpetsvamp på ett par sällen. Men det fanns inga där idag, är minsann inte alla ställen som haft i år.

   

Jag och Sigrid hittade Frostvaxskivlingar. Fick självklart beröm fast svamparna är kvar i skogen. Inga som matte vill ha fast de är matsvamp.

 

Ser ut så här

   

Det är tur att Sigrid har sitt rosa täcke för annars skulle hon knappt synas när hon springer på bergen.

   

Har hört till leda nu att det inte ska plockas mer Trattkantareller. Men jag vet minsann att när jag markerar dom så får jag beröm och godis. Alltså visade jag såna. Dessutom plockade människorna för de hade kommit på att det skulle gå att göra sej av med svampen.

   

Kom till min Sörmlandsledsetapp. Här där de fyra socknarna möts brukar det finnas ost. Vadå posera för en onödig gruppbild? Vi kräver ost!!

   

Tjat lönar sej för helt plötsligt så växte det ost där. Alltså precis som det ska vara. Som fyrbent etappledare har jag rätt att ställa krav på vissa ställen av min etapp.

   

Vad gör ni? Är det lek eller behöver jag vara polis??

   

Lika bra att visa den hårdföra polissidan och meddela Micco att nu är det nog. Ser brutalt ut men egentligen deltog jag i leken.

   

Nä nu tar ni och sköter er, vi har en massa viktiga saker att göra!!

   

Kom till sjön. Lika gott vatten som alltid i den. Blötte tassarna och inte är det speciellt kallt heller.

   

Innan det blev så där vidrigt torrt och hett så fanns det mängder med Tranbärskart. Men de klarade inte torkan så det vara bara några få Tranbär som levde.

   

Bor en mycket långhårig typ alldeles vid sjön också. Men vi fick vara vid hans sjö.

   

Sigrid återupptog sin gamla hobby en stund med att gräva upp rötter. Förra året var hon bedrövlig här, hon grävde och sorterade rötter så matte fick tvinga iväg henne.

   

Gick en sväng till i skogen. Kunde jobba mera för det fanns kantareller.

   

Mitten av november men fortfarande så är de fina.

   

Jag kollade att Sigridmatte plockade alla. Man måste övervaka människorna så de inte missar en massa svampar,

   

Så håller skogstimmarna på och tar slut. Dags att gå till bilen och åka hem igen, tiden i skogen går alltid alldeles för fort.

   

Hem och drabbades omgående av passa huset. Rottis Helga behövde hjälp att komma ut en sväng. Stackars Helga trodde nog att det var en massa godis till henne i påsen, men det var dagens svamp som matte dumpade av där. Fast Helga fick godis sen när hon hade varit ute, tror inte ens att hon uppskattat svampen.

Av Wilma Border collie - 13 november 2018 18:14

Blev en sån där bra dag men tassarna fulla idag

Visste att en bortglömd skog skulle kollas. Matte kom på att i den skogen finns det kärr där det brukar finnas Rödgul trumpetsvamp och nu skulle det stället kollas.

   

Så på plats och jag har minsann fått med mej Sigrid och Micco också, alltså precis som det ska vara.

Här har vi aldrig gått, fast matte har självklart gjort det. Undrar om det finns nån skog som undgått besök av henne?

Hur som helst är det alltid trevligt med nya skogar och vi hade självklart massor att undersöka och kolla.

   

Fast vi blev tillfälligt koppelfångar när det hördes en sån där skogsmördarmaskin ganska nära. Som tur var skulle den inte döda skogen som vi skulle gå i.

   

Nå kommer ni? Ny skog innebär massor att göra så här har vi inte tid att gå och dra tassarna efter oss inte.

   

Sigrid och Micco körde lite jaktlek, men det var bara kortvarigt. Vi hade alldeles fullt upp med allt nytt i skogen. Massor med dofter och ännu mer att undersöka.

   

Bra fynd detta, en bäck med vatten i! De har ju varit extremt sällsynta under hela året.

   

Det spökar minsann i skogen. En hemsk självlysande varelse på ett berg.

   

Eller om inte blixten hoppar igång så är det faktiskt jag som hittat ett ypperligt lite berg att spana från. Hade otroligt bra uppsikt över omgivningarna här ifrån.

   

Mycket bra skog det här, fanns till och med vattenpölar. Såna är också väldigt sällsynta. Både jag och Micco plaskade runt en del i den. Gäller att passa på vid de få tillfällen de finns.

   

Nån som behöver en gammal såg där bladet har rostat bort? Den har nog legat bortglömd och övergiven i väldigt många år.

   

Sigridmatte har utvecklat ett svårt svampberoende. Hon påstår att hon ska inte plocka mer svamp i år. Alltså hade hon ingen korg med sej, bara kompostpåsar i fickan. Ska bara plocka de där stora där borta hette det.

   

Ja du Sigrid det verkar som om vi kommer att få vänta i många evigheter. Lika bra att koppla av ett tag.

   

Sigridmatte plockade och plockade medan hon pratade om att matte gjort henne till svampmissbrukare. Hon skulle inte alls ha mer Trattkantareller men…………. En sån där kompostpåse rymmer mycket och när hon var klar så var den proppfull.

   

Kom ut på en väg. Matte var inte säker på om jag gått den här vägen, men jag kände igen mej. Jag har varit här men det var ett par år sedan och då gick vi en annan väg in i skogen.

   

Äsch då, tydligen ska det slaktas skog här också, satt en massa band runt träd och på ett träd hängde en hel rulle med snitselband.

   

Här ska det finnas Rödgul trumpetsvamp. Sigrid och Micco hjälpte till att leta.

   

Jo det fanns och de har stått och växt länge så de var stora.

   

De flesta var i den här storleken. Så fanns det en del som tyvärr hade blivit för gamla också. Så där går det när inte matte kan hålla reda på alla skogar som måste kollas.

   

Jag kollade av mer i kärret. Fanns på ett ställe till, lika stora där.

   

Men snälla Ekorre, du kan väl komma och prata? Nä inte i denna skog heller, varför är de så asociala överallt??

   

Kantareller finns det fortfarande. Fina är de också.

   

Sigridmatte som missbrukar svamp hittade ett helt gäng på ett ställe.

   

Passerade bäcken igen. Drack en del, mycket gott vatten. Alltså skogsvatten är mycket godare än tråkvattnet hemma i vattenskålen.

   

Matte som alltid pratar om att hon vill ha ett hus långt bort i skogen. Detta borde väl passa henne? Så väl dolt att det knappt syns, fast matte säjer att det är nog så att jägarna använder det när de jagar Vilda grisar.

   

Under kan minsann ske!! Helt plötsligt så försvann den eviga dimman och solen kom fram. Fast det var bara en kort visit.

   

Nära bilen så stod det helt plötsligt ett gäng med enorma Svarta trumpetsvampar. De borde vara döda sen länge, men inte i år inte.

Sen var det dags att åka hem igen. Faktiskt skönt att komma hem för detta med att undersöka ny skog tar på krafterna så jag somnade gott.

Hörde att i morgon ska en annan skog kollas innan det blir vinter. Tydligen en där vi inte heller varit på bra länge.

Av Wilma Border collie - 12 november 2018 18:19

Ï dag blev det bra, alldeles så där som det ska vara.

Trodde först att jag skulle åka nånstans men så blev det inte.

   

Men titta här!!!!! Jag har minsann fått med mej Sigrid och Micco, deras matte skulle göra nåt och då fick de hänga med mej. Detta är precis som det ska vara, min flock är samlad.

   

Aha, det kommer att bli väldigt bra det här. Vi är fångar och matte tänker minsann överge oss. Men vi vet precis vad som är på gång.

   

Matte försvann och ägnade sej åt detta gå och skvätta blod omkring sej.

   

När vi blev befriade så ökade Sigrid sin vikt med ett par hundra kilo och gjorde allt för att få dra iväg på en gång. Men det fick hon inte för matte.

   

Vi skulle gå en sväng, men både Sigrid och Micco försökte dra iväg till spåret. Matte var förutseende och hade dom som koppelfångar för de skulle minsann få vänta en stund.

   

Hörrni, titta vem jag hittade!!!

   

Sigrid och Micco blev överlyckliga när de upptäckte att jag varit och hämtat allra bästa Ossy.

   

Självklart blev det en massa lek. Vi har inte lekt sen i lördags alltså alldeles för lång tid.

   

Micco utsåg sej till domare när jag och Ossy härjade som mest. Men han dömde till oavgjort mellan oss.

   

Detta firade vi med att dansa. Kanske ska söka till nån sån där hunddanstävling. Tror att jag och Ossy kommer att sopa banan med alla andra.

   

Efter massor med skoj lek så skvallrade Sigrid. Nu tänker vi minsann. Sekunden efter att matte tog denna bild så försvann Sigrid som ett rosa streck tätt följd av oss andra.

   

Jo nyss fanns det fyra hundar men det var då det. Här kan matte stå och känna sej ensam.

   

Hon hittade oss, för vi hade hittat spårslutet och var fullt upptagna med att städa. Massor med smarrig blodpudding fanns det.

   

Så var det då Ossy och hans mani på spår. Här går han det för andra gången.

   

När vi skulle gå tillbaka så tog han det en gång till. Här slarvas det inte med spåren precis.

   

Som om inte det räckte så drog han i väg och kollade att det inte lagts nåt nytt spår där han och jag spårade i förra veckan, men det fanns inget.

   

Kom på att vi skulle leka mer så det gick vi och gjorde ett tag,. Hade massor med skoj.

   

Alltså vi är allra bästa gänget vi fyra. Tänk så mycket skoj vi har tillsammans.

   

Så bad Ossy om sitt ben och Sigrid hittade konstiga saker vid hans dagis. Var rester av nån leksak som Ossy hade slaktat ordentligt.

   

På väg från Ossy så kollade jag den gamla timmertraven. Hittade svampar.

   

Jo beröm fick jag, var alldeles fullt med såna här Grönmusslingar, ingen matsvamp men vackra enligt matte.

   

Så drog vi rakt upp i skogen allihopa, den som tittar noga ser en svart skugga där.

   

Vi hade faktiskt upptäckt Inez som tydligen upptäckt oss och var på rymmen från sin människa.

   

Tänk Sigrid hade inget behov av att död henne idag heller. Väntade en bra stund men ingen människa kom och Inez skulle inte alls hänga med oss. Till slut så tröttnade hon och försvann igen.

   

Vi närmade oss de trafikerade vägarna och skulle bli koppelfångar. Men Sigrid hon hade helt andra planer. Var mycket viktigt att kolla under husen och en massa annat.

   

Fast till slut blev hon överlistad av matte och fånge,

   

Passerade Heden och då dök Inez upp igen, fast denna gång var hennes matte synlig långt bort.

   

Vi tiggde godis av Inezmatte.

Sen var det dags att lämna hem Sigrid och Micco till deras hemma.

Men jag hörde att i morgon ska vi ses igen. Tydligen ska vi åka nånstans där de inte har varit och matte är tveksam om jag har varit där, en av hennes bortglömda skogar ska besökas.

Låter som vi får en bra dag.


Av Wilma Border collie - 11 november 2018 18:22

Söndag alltså inget åka till nån av mina bra skogar. Alldeles för stor risk att det skulle vara en massa jägare i dom. Trodde att det skulle bli en tråkdag.

Men när jag skulle ut så gick matte till det där gathörnet som mobilen döpt till Garderoben fast i dag heter det tydligen Göteborg enligt mobilen. Det händer ganska ofta att matte hotar mobilen med dödsstraff när den ändrar saker efter eget tycke.

   

Titta vad jag hittade!!! Sigrid och Micco skulle minsann hänga med mej. Perfekt då slapp jag dra runt ensam och övergiven.

   

Blev tvärnit på Heden. Snälla Ekorre du kan väl komma ner och prata med mej? Du vet jag vill fortfarande få närkontakt och jag lovar att jag ska inte skada dej. Tänker bara umgås.

   

Eländiga asociala typ! Den skymtar uppe bland grenarna och inte ville den prata med mej inte.

   

Gick till sjön istället. Fick fart på Sigrid och Micco så vi lekte en massa. Mycket skoj hade vi.

   

Jag och Sigrid provade olika bord. Tänkte att det kanske var olika lönsamhet. Men det var det inte, samma belöning oavsett vilket bord vi befann oss på.

   

Passade på att kolla sjön. Fortfarande alldeles för lite vatten, men det var i allafall som vanligt gott och svalkade tassarna.

   

Fortsatte på spårvägen där jag och Micco kunde vara på fria tassar medan Sigrid fick vara koppelfånge. Hon har ett ställe där som hon anser att det är hennes hundliga rättighet att alltid stika på. Jag testade stenarna. Brukar ge godis. Gjorde de i dag också.

   

Så skulle vi ta en sväng i skogen. Måste ha koll så allt är i sin ordning i den.

   

Hade inte hänt nåt av värde, men vi hittade ett blommande ostträd. Såna måste skördas så vi tog hand om allt.

   

Sigrids åsikt om hur man balanserar på en fallen björk. Hon kan mycket bättre om hon vill men i dag passade det inte alls.

   

Micco var duktigare för han hade i alla fall alla fyra tassarna på två olika träd.

   

Fast Sigrid visade framtassarna som svamphund. Hon hittade faktiskt kantareller.

   

Va Sigrid hittat?? Men vi behöver faktiskt belöning alla tre, vi hjälpte Sigrid fast du inte såg det.

   

Här är Sigrids fynd, men de är kvar i skogen. Tre stycken räcker inte till nånting.

   

Ägnade oss åt en massa trevligt spring när vi kom ut på vägen igen. Mycket roligare att springa i flock.

   

Otroligt, det fanns ost på den här stenen. Faktiskt allra första gången vi hittar här fast vi passerar den ganska ofta.

 

Hittade intressanta dofter som jag och Micco diskuterade ordentligt. 

   

Gick vidare och då träffade vi Primo och Mezzo. Sigrid pratade en del med Primo. De var med en stund i går men då var det så mycket hundar att vi knappt hann hälsa.

   

Micco och Mezzo hade en del att prata om också. Alltid trevligt att träffa kompisar så här.

   

Så kom Dvärgschnauzer Åke också. Kändes nästan som hundträff i miniatyr en stund. Mycket trevligt en sån här halvtrist dag.

   

Så där ja, hann bara skiljas från dom så träffade vi Loke också. Micco älskar honom och blev alldeles överlycklig. Fast de kunde inte leka där mitt på gatan. Kommer säkert fler tillfällen.

Gick hemåt men hörde att Sigrid och Micco ska tydligen hänga med mej ett par timmar i morgon, låter mycket trevligt. Tror matte planerar nåt som vi gillar.

Mest haft tråkigt resten av dagen medan matte gjort en massa tråk.

Av Wilma Border collie - 10 november 2018 18:19

Äntligen lördag igen! Tog som vanligt alldeles för många dagar innan det var dags.

   

Så på plats men var sjutton är Ossy nånstans? Tänk om vi blir alldeles själv här jag, Sigrid och Micco??

   

Ingen fara efter en liten stund så kom Ossy, han hade tydligen varit nåt ärende på sitt dagis. Jag mötte honom självklart har inte setts sen i torsdags.

   

Lika bra att vi kollar varandras tänder. Vi enades om att vi båda har mycket vackra tänder i alldeles perfekt skick.

   

Jag berättade en del skoj för Ossy, som att jag var och shoppade mer ben åt honom igår. Ni ser väl hans lyckliga gapskratt över den nyheten?

   

Så lekte vi en massa såna där skoj lek med brottning och tacklingar.

   

Titta det kommer nån, bäst vi möter.

   

Labrador Alice kom och ville självklart umgås med oss.

   

Micco bestämde sej för att Alice kunde vara en bra kompis så de lekte tillsammans en stund.

   

Vi blir inte ensamma för nu kommer det ännu fler kompisar. Perfekt nu blir det så där superroligt igen.

   

Massor med lek naturligtvis. Vi har inte lekt tillsammans på en hel vecka och det är väldigt lång tid det

   

Ossy och Golden Mikko tränade på nån dans tillsammans. Vi har inga som helst problem med att sysselsätta oss.

   

Kom en ny hund igen. En trevlig pudel som bekantade sej med Herman. Blev snabbt kompis med oss allihopa.

   

Inez kom också och för en gångs skulle så passade det Sigrid att hälsa på henne utan att hon uttalade dödshot mot Inez. Undrens tid är inte förbi.

   

Hade en diskussion med Rottis Amber, Golden Micco, och Sansa om vad vi skulle hitta på. Gäller att vi alla är överens.

   

En massa skoj lek blev det. Så roligt detta att kunna vara ett helt gäng som leker.

   

Jag och Amber lekte en del med Rick också. Vet inte varför han la sej på marken mitt i leken.

   

Sigrid och Micco hittade ett par andra Jack russel som är med i bland. De bildade ett alldeles eget gäng.

   

Men nu kommer det ännu flera. Alltså det kom hundar hela tiden. Människorna räknade in ett nytt rekord. Vi var sammanlagt 31 hundar i dag, så många har vi aldrig varit förut.

   

Dags för planering igen. Gäller att alla är överens om vad vi ska göra.

   

Blev en massa mer spring och lek, alla leker med alla och har så himla skoj.

   

Sansa har jag inte träffat på ett par veckor. Henne gillar jag så vi hade massor med skoj ihop.

   

Ossyhusse hade minsann godis och det upptäckte ett helt gäng hundar. Gäller att hålla sej framme för att få ny energi så man orkar hålla i gång ännu mer.

   

Jag lekte en del med Rick och Inez också. Gnaska länge sen jag lekte med de två tillsammans.

   

Den här valpen var också på sitt första besök. Sigrid nedlät sej till att hälsa utan att svära. Hörde hur matte började planera hundnappning.

   

Helt plötsligt tog matte fram osttuben. Nu gäller det att hålla sej framme. Ossy han försökte som vanligt suga ut innehållet medan Alice. Mimmi och jag väntade på vår tur. Vi fick självklart för Ossy lyckades aldrig tömma hela tuben.

   

Den där supersöta valpen (som matte inte hundnappade) kom på att det ar nog skoj att leka och började bjuda in till lek.

   

Vinthunden lekte massor med en annan kompis. Alltså på våra träffar är som sagt alla vänner med alla och vi har så skoj.

   

Kom på att jag inte hade presenterat mej ordentligt för valpen så det gjorde jag. Mycket trevlig var den, hoppas vi träffas fler gånger.

   

Blött och lerigt var det. Detta är mattes byxben och tröja, kan meddela att jackan var mer lerfärgad än röd. Strunt samma, det finns tvättmedel och tvättmaskin och en massa lyckliga skitiga hundar då blir man som människa också lerig.

   

När alla började åka hem så skulle vi fika hos Ossy. Fast Ossyhusse fångade oss alla i en handduk, det var visst det där med leriga hundar. Märkligt att de leriga människorna inte behövde använda handduken.

   

Sigrid hon lekte Prinsessan på ärten och låg på kuddar. Jag somnade på golvet en stund.

   

Ossy han visade en del av de konster han kan. Det är massor med såna han kan göra.

Sen var det dags att bege oss hem igen. Hemma så åt jag lite och sen sov jag gott innan jag gick på en trist eftermiddagsrunda.

Undrar om det är lördag snart igen?

Av Wilma Border collie - 9 november 2018 18:11

Kan börja med att berätta att jag är med i en tidning nu igen. Ni vet i veckan så stod ju matte i skogen och pratade i telefonen i evigheter. Var intervju om det där japanska TV programmet.

Nu finns artikeln på tidningen Sörmlandsbygdens hemsida. Går att läsa via denna länk

http://sormlandsbygden.se/2018/11/letar-svamp-i-japansk-tv/?fbclid=IwAR24IM2viC_Ne7pPBGiMfOvh_7UlpuRi54CyXlA3sT8piRT4Pze4IkCEh0U

Inser att jag nog behöver börja träna på tassografskrivande. Tänk att jag en enkel svampletande hund hamnar i både japansk TV, tidningar och radioprogram. Börjar förstå hur Sigge Svamphund hade det med en massa press hela tiden.

När jag skulle till skogen så försökte det falla svampvatten, alltså behövde jag egentligen inte alls gå ut.

   

Hamnade här, i den här skogen har jag inte varit på flera månader. Men matte kom helt plötsligt ihåg att förra året vid denna tid så hade Bombmurklorna vaknat där. Nu skulle vi kolla om samma sak hänt i år.

   

Bombmurklor är ju sällsynta och en av våra få fridlysta svampar. Men de kan jag och här inne ska de finnas om de har vaknat.

   

Nä i år sover de fortfarande för trots att både jag och matte letade överallt så fanns det inga.

   

Som tröst i bedrövelsen och svampvattennedfallet så hittade jag ett blommande ostträd. Om nu svampen tar slut så känns det ju bra att träden börjar perioden med ostblomning istället.

   

Fast helst slut är det inte. Jag hittade faktiskt en kantarell. Fick självklart en massa beröm, men den står kvar i skogen.

   

För ett par månader sen fanns det mängder med Karl Johan i den här skogen. Det var då det. Nu ser de ut så här, gamla och stendöda.

   

Tröttnade på den där tråkiga skogen och svampvattennedfallet som dessutom började orsaka skador hos mej.

   

Men så alldeles perfekt en sån här trist dag. Jag ska minsann få shoppa!!! Inträffar alldeles för sällan, borde ingå i mina dagliga rutiner.

   

Provsmakade självklart lösgodiset. Hittade en ny sort som var utsökt god.

   

Ossys benförråd behövde fyllas på. Självklart kollade jag av hela sortimentet. Personligen äter jag bara såna med smak på men Ossy vekar gilla alla slags ben.

   

Så dags för shoppinggodiset. Fick faktiskt handla lite jag också.

   

Bla, bla, bla det är väldigt vad människor ska prata en massa tråk. Jag somnade på golvet eftersom jag bedömde tråkpratet som fullkomligt ointressant. Hade varit bättre att de ordnat så alla shoppningsugna hundar har egna konton i affären så vi kan handla obegränsat när vi vill. Men det kan jag visst bara drömma om.

   

Har varit hemma och sovit bort en del av dagen. När jag skulle ut på eftermiddagsrunda så tog matte med en frisbee. Mycket skoj för det var ett tag sen jag lekte med en sån.

   

Mycket skoj hade jag. Roade mej så mycket att en människa stannade och tittade på. Hörde att han tyckte att det var så trevligt att få se en hund ha riktigt roligt.

   

Tröttnade på frisbeen, men då hittade matte min boll i en ficka. Perfekt jag fortsatte ha skoj. Så skoj att jag blev alldeles suddig.

   

Mindre suddig bild. Som sagt roligt hade jag.

Och i morgon är det ÄNTLIGEN lördag igen. Jag ska minsann få gå på hundträffen för ännu har jag inte börjat lukta gott. Skitmatte kollar hela tiden, fullkomligt onödigt. Jag ska träffa mena kompisar oavsett om jag luktar gott eller inte, fast matte har helt motsatta åsikter.

Av Wilma Border collie - 8 november 2018 18:07

Blev en alldeles perfekt förmiddag idag.

Jag hade mina aningar i går när jag såg att matte rotade fram nåt ur frysen, men hon är inte alltid pålitlig. Skoj saker kan glömmas bort eller så ändras planerna.

Ingen bil användes när jag skulle på min långrunda. Hette att det skulle göras andra saker.

   

Jo detta kommer att bli bra. Jag sitter övergiven vid ett träd i skogen, men jag vet precis vad matte är iväg och gör. Hon kommer snart tillbaka.

   

Hon kom och jag bestämde mej för att se om Ossy var på dagis och ville med och ha skoj.

   

Jodå Ossy var på sitt dagis. Perfekt har inte träffats på flera dagar, vilket alltid är för länge.

   

Hörru nu tar vi och leker en stund och har så där skoj som bara vi kan ha.

   

Va??? Försöker du strypa mej?? Nä det var ingen fara så klart Ossy inte skulle strypa mej inte.

   

Fast som hämnd så körde jag leken att skrämma honom. Lika skoj varje gång, han ser alltid ut att bli livrädd. Fast ibland tror jag inte att han blir det.

   

Alltså detta är livet. Vi har så skoj, så skoj tillsammans. Skulle kunna leka så här hela dagarna.

   

Tog en paus i leken och jag lämnade lite spår som upplyste eventuella hanar om mitt kommande dofta gott. Fast min fläck den såg minsann Ossy till att pinka över direkt. Alltså ingen hane som hittar mitt meddelande där, eller så är det en hälsning från Ossy om att inte ragga på mej.

   

Berättade för Ossy att jag minsann visste vad som fanns i skogen. Sen stack jag före, tänkte att jag skulle hinna ta spåret innan han kom.

   

Lyckades inte, Ossy är fruktansvärt snabb när han vill. Men som de kompisar vi är så spårade vi tillsammans.

   

Så hittade vi slutet. Perfekt sånt med en massa blodpuddingbitar att leta efter. Fanns inte minsta lilla mikroskopiska smula kvar när vi var klara.

   

Ja den där Ossy. Han tycker att spår är så otroligt skoj att han var tvungen att gå det igen. Jag tycker att det räcker med en gång, men han gör det gärna flera gånger.

   

Inte fanns det mer blodpudding inte. Men som tröst så fick vi smaka på osttuben tillsammans.

   

Passerade Terras stuga. Kunde inte låta bli att reta Ossy lite och visa att jag kan balansera på räcket. Tror jag inte han kan.

   

Hanhundselände, istället för att bli imponerad av mina balanskonster så försökte han hypnotisera fram ost på björken.

   

Hm, Ossy har tydligen dolda talanger som hypnotisör för helt plötsligt så fanns det en massa ostblommor på trädet. Vi tog natruligtvis hand om dom.

   

Fast Ossy han har ibland drag av pedant för han kollade noga hela trädet så det inte fanns några mikroskopiska spår kvar av ost.

   

Efter att ha lekt lite mer så kom Ossys benblick. Nu var vi båda väldigt nöjda och då är det minsann dags för benet vilket han självklart fick.

Hörde att vi ses troligen på lördag. Finns inget som heter troligen, det heter vi ses på lördag. Skitmatte som påstår att har jag börjat lukta gott får jag inte gå och ha skoj. Går minsann på hundträff hur mycket jag vill. Bra ställe att ragga hanar på också.

   

Passerade sjön och det var en miljon nyanser av grått över den. Tydligen det enda väder som existerar numer.

   

Kollade av sjön som ännu inte är helt stulen. Plaskade runt lite och drack vatten.

   

Gick en väg hem som jag inte gått på ett tag. Här har det minsann rört sej en del snygga hanar. La tid på att lämna hälsningar till dom. Viktigt att informera.

Hemma igen så somnade jag gott ett tag. Vanlig trist eftermiddagsrunda.

Undrar vad jag ska hitta på i morgon?

Av Wilma Border collie - 7 november 2018 18:10

Ännu en sån där ensam dag. Men jag skulle åka och kolla ett par skogar en sista gång innan det blir vinter.

   

Jag vet att en gång så var det en Ekorre här. Undrar om den är hemma och vill prata med mej?

   

Nä det var alldeles övergivet i den där eken. Inte minsta lilla skymt av nån Ekorre inte.

   

Ägnade mej åt att kolla av skogen istället. Länge sen jag var här och då hade jag sällskap av Terra och vi hade en massa skoj.

   

Fortfarande finns det lite vatten i bäcken. Räckte till att fukta tassarna och dricka lite bara.

   

Lika dimmigt i dag världen består av hur många nyanser av grått som helst.

   

Skulle kolla om det fanns några Rödgula trumpetsvampar kvar i den här skogen. Jag hittade faktiskt medan matte virrade runt och inte såg nånting.

   

Inte är de lätta att se nu inte. Ser ut som vissna löv, tänk om människor använde nosen, de missar så mycket.

Fanns inte mycket i den här skogen inte.

   

Åkte till en annan skog ganska nära, här var jag för att tag sen. Men då blev det lite bråttom för radion ringde så vi hann inte kolla ordentligt innan det var dags och åka hem och göra radiointervju.

   

Här fick jag beröm. När de är så här dolda hade matte missat dom utan mej. Ja jag får självklart alltid beröm när jag jobbat och hittat svamp. Bra jobb är det.

   

Hittade mera på några ställen. Men det var definitivt de sista för i år här.

   

Fast här var det nästan att matte upptäckte dom själv. Men det gick åt mycket leta för att hitta några. Hoppas det faller massor med mer svampvatten nästa år så det kommer riktigt mycket här.

   

Tränade lite balans på fallna träd också. Tackade skogen för i år och gick till bilen för att åka hem.

   

Matte fick syn på en liftare, men ansåg att Spindel nog trivs mycket bättre i sin hemmaskog än att åka med mej hem. Alltså fick den ingen lift.

   

Ute på eftermiddagsrunda och det är fortfarande tusen nyanser av grått.

   

Fast matte hade tagit med sej min boll så jag hade en massa skoj med den ett tag.

   

Efter bolleken så satte jag mej på en bänk en stund och funderade över mitt hundliv. Kom faktiskt fram till en del bra grejer.

   

Som detta, passera och inse att Susanne hade sin affär öppen. Perfekt eftersom jag var godissugen. Fick självklart gott godis vilket förgyllde min dag

Har hört att i morgon så kan det bli en bra dag. Har minsann sett att matte tagit fram en trevlig flaska ur frysen. Jag hoppas jag har rätt om vad jag ska få göra.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards