wilmablogghund

Alla inlägg den 3 oktober 2017

Av Wilma Border collie - 3 oktober 2017 18:22

I morse var det ordning i tillvaron igen. När jag gick på morgonrunda så skulle Sigrid hämtas. Alltså en bra vanlig dag.

Sen skulle vi fortsätta med våra skogsinspektioner, det gäller att hinna så mycket som möjligt denna vecka innan det blir tråkvecka.

 

Här har vi inte varit på ett par veckor. Matte skulle kolla om det hade vaknat fler Svarta trumpetsvampar. Sist fanns det bara lite grann.

 

Svampar de är minsann kompisar med varandra även om den ena är giftig och den andra en god svamp. Flugsvamp och Karl Johan hade nästan kramkalas.

 

Hitta Svarta trumpetsvamparna den som kan. Jodå de finns där bland löven.

 

Jag tränade på dom, man kan visst aldrig träna för mycket på svampsök.

 

Sigrid tränade också. Massor med beröm fick vi för väl utfört jobb. Jag vi tränade många gånger där.

 

Fast jag kopplade av ett tag och lekte med en pinne Sen tränade vi igen och så där höll det på.

 

Faktiskt bra skörd på ett litet ställe och förra gången fanns det bara lite. Vi har lämnat massor med små valpar på tillväxt som ska hämtas när tråkveckan är slut.

 

Hoppsan, jag skulle ju bara lägga tassen på korgen som jag brukar, men den stod visst ostadigt. Matte muttrade om att en gång plockade hon svampen två gånger.

 

Gick vidare i skogen, kollade att allt var som det skulle. Sprang fort och mycket ibland. Bra sätt att underhålla och bygga muskler att springa i skogen bland, ris, stenar, rötter och sånt.

 

Så skulle vi gå och kolla nåt enligt matte.

Titta här, massor med kantareller! De har ju varit synnerligen sällsynta i år.

 

Sigrid tränade på dom och jag också. Visst vi kan dom men det är alltid bra att öva.

 

Blev en hel del kantareller, så här mycket borde det ha varit då när det var en massa svamphundselever.

 

Sigrid som var halvt hysterisk i lördags när det var en myra i hennes bur hon ägnade massor med tid åt att stå och stirra på en i skogen. Tydligen skillnad på myra i buren och i skogen. Har jag sagt att hon inte alltid är speciellt logisk den damen?

 

Kollade av mer i skogen, skulle egentligen ha fortsatt en längre runda men klena matte gnällde över tung korg. Eftersom det kom svampvatten igår är inte svamparna lika torra och väger en hel del.

 

Hm, det är nåt bland träden men jag är koppelfånge eftersom vi vara nära stora vägen och min bil. Hade gärna kollat mer på detta något.

 

Så är det väldigt vackert med höstfärgerna nu. Ser nästan ut som asparna brinner.

Åkte hem och slappade medan matte rensade svamp.

Gick på tråkig eftermiddagsrunda, träffade inga vi känner och våra bra affärer var stängda.

Sen för en stund sen så försvann elen här, ungefär samtidigt som matte läste om att det var en massa problem med den i Eskilstuna. Efter en massa konstiga ord klättrande på stol osv försvann hon till grannen.

Bara det att hon glömde minsann låsa dörren. Våra snälla grannar hade rätt propp men matte anade oråd. Jodå utanför deras dörr stod jag. Behöver faktiskt ha stenkoll på var den förvirrade människan befinner sej. Jag gjorde samma sak i helgen. Matte var kattvakt och glömde låsa vår dörr när hon gick till grannens katter. Alltså öppnade jag och satt som mottagningskommité utanför deras dörr. Öppna dörrar är en viktig hundkunskap. Matte är glad att mina katter i alla fall haft den goda smaken att stanna i lägenheten.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards