wilmablogghund

Alla inlägg den 2 oktober 2017

Av Wilma Border collie - 2 oktober 2017 18:16

Blev en bra dag detta. Fast jag kände mej lite lurad när jag inte skulle hämta Sigrid på morgonrundan.

 

Undrar varför det ska så himla lång tid att hämta Sigrid. Nu har jag faktiskt väntat i flera evigheter.

 

Så nu har vi landat i skogen äntligen. Nu ska vi göra en massa viktigt.

 

Vi hade Sigridmatte med oss för hon skulle lära sej lite fler svampar. Började bra för Sigridmatte hittade en stor Karl Johan.

 

Vi kollade bäcken, där hade Vattentjuven härjat sen jag var här med Terra. Fast lite vatten fanns det i alla fall.

 

Sigrid hon tränade balans på ett gammal träd också.

 

Sigridmatte utsattes för test av matte. Vad heter de här svamparna? Hon har sett dom förut men hade glömt att de heter Dofttaggsvamp.

 

När jag var här med Terra så fanns det en del Rödgul trumpetsvampvalpar. Jo de hade blivit vuxna men nu var de nära torkdöden.

 

Sigridmatte fick lära sej Blek taggsvamp, såna tränar jag och Sigrid på ibland och Sigrid kan fler arter av svamp än vad hennes matte kan. Blir lite omvänd kurs. Istället för att lära hunden så lär vi Sigridmatte att hitta och känna igen svampar.

 

Sigrid kollade noga att hennes matte verkligen gjorde rätt med svamparna, hålla reda på två förvirrade mattar i skogen är inte alldeles enkelt.

 

Matte ägnade sej åt den där märkliga hobbyn att fotografera Dropptaggsvampens droppar.

 

Tröttnade på den här skogen och skulle åka och kolla en annan. Bra det var fika så vi tiggde till oss en del. Går åt mycket energi att hålla reda på människorna.

 

Sigridmatte blev så glad, så glad för allra första gången lyckades hon hitta kantareller alldeles själv. Bara att hitta kantareller är en bedrift eftersom det är så dåligt med dom i år.

 

Vi har inte varit här på väldigt länge så vi kollade av skogen noga. Men allt var precis som det skulle.

 

Förra gången fanns det bara fyra Rödgula trumpetsvampar här, idag var det mer men fortfarande dåligt. Fast en del av dom var enorma.

 

Vi hade som sagt fullt upp med att hålla koll på mattarna och se till så Sigridmatte plockade rätt svampar. Vårt hundliv är hårt.

 

Sigridmatte har aldrig hittat Rödgul trumpetsvamp förr men lärde sej att se dom. De är inte alltid så lätta att se, kan se ut som vissna löv.

 

De Fjälliga taggsvamparna var alldeles enorma, men det är ingen svamp man plockar.

 

Titta under stenen det är minsann nån som har stenkoll på oss.

 

Sigridmatte hon plockade mer Blek taggsvamp och en massa Trattkantareller.

 

Skulle tas en skrytbild på mej och Sigrid med korgarna. Gick så där, först höll jag på att välta mattes korg.

 

Sen ville inte Sigrid vara med på bild utan tänkte gå och göra nåt annat viktigt.

 

Sigridmatte hon städade sin korg eftersom hon lyckats plocka en del av skogen också.

Sen var det dags att åka hem igen. Men vi hade varit ganska många timmar i skogen. Eftersom Sigridmatte var ledig så skulle inte Sigrid med hem till mej, alltså blev jag blåst på mer sällskap.

Fast jag har mest slappat och ute har det fallit väldigt välbehövligt svampvatten. Fast det var synnerligen onödigt att släpa ut mej på eftermiddagsrunda i nedfallet.

I morgon ska vi kolla en annan skog. Det gäller att ligga i denna vecka för nästa vecka är det Tråkveckan när det inte går att besöka de bra stora skogarna.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards