wilmablogghund

Alla inlägg den 8 oktober 2017

Av Wilma Border collie - 8 oktober 2017 18:08

I dag var det dags för sista rycket i skogen innan Tråkveckan börjar i morgon. Blev skjutsad till en skog där jag inte har varit på ett par veckor.

 

Dessutom var det premiär för att ha den där reflexvästen igen. Jag måste synas ordentligt nu och om det varit jägare i skogen är det ännu viktigare. Gillar den inte riktigt, men får väl stå ut med tanke på säkerheten då.

 

Började med att hitta en del kantareller. Nu kommer det såna, inga massor med en del. Tydligen har svampvattnet väckt dom.

 

Jag tränade mer på Trattkantareller. Går alldeles utmärkt och jag får massor med beröm och godis för väl utfört arbete.

 

Spanade av skogen medan matte plockade. Fanns inget spännande var mest kallt och blött för det försökte hela tiden att falla svampvatten.

 

Karl Johan har också vaknat igen. Matte hittade flera stycken fina. Inte så länge sen jag hörde att det inte skulle plockas mer såna. Men nu helt plötsligt skulle hon ha dom. Nåt om att bäst att samla medan de finns.

 

Nähä, det går minsann inte att fuska när man tränar svampsök. Matte bad mej leta och jag försökte markera de i korgen. Bara att göra om och göra rätt. Tröstade mej med att matte berättade att Sigge gjorde samma sak han i början av sin karriär.

 

Hittade en gammal skalle som nåt djur hade tappat. Provade men det var inte så gnagvänligt så det fick ligga kvar i skogen.

 

Hamnade på nya ställen i skogen. Ja alltså nya för mej, matte hade självklart varit här. Verkar vara få ställen som hon inte har varit på i alla skogar.

 

Såna här svampkyrkogårdar är det gott om nu. Luktar illa av alla gamla soppar som står och ruttnar.

 

Dagens märkliga Trattkantarell. Tydligen kan de se hur underliga ut som helst.

 

Inget är som väntans tider. Matte plockar svampar och jag väntar på att hon ska bli klar. Spanade men det fanns ingen Ekorre som ville prata med mej.

 

Tränade mera, gick superbra att gå och nosa på Trattkantarellerna. Mycket beröm blir det för mitt jobb. Svamphundsjobb är trevligt och jag får motion, använda både nos och hjärna dessutom. Tur att det kom så mycket svamp till slut att jag kunnat träna massor.

 

Nu kommer det såna här Ostronmusslingar också. Det var en av de få arter som fanns förra året. Då övade jag så mycket på dom att de kan jag.

Började falla mer svampvatten och kallt var det. Alltså bestämde matte att det var lika bra att gå till bilen och åka hem. Egentligen skulle vi ha kollat mera skog men det får bli när Tråkveckan är slut.

 

Detta är också viktigt. Att bli fotograferad med svampen jag varit med och letat upp. Måste finnas bildbevis på att jag tränar mycket i skogen.

Åkte hem och gjorde ingenting medan matte höll på med tråk. Ute föll svampvattnet och det var bara fyra grader varmt.

Gick på trist eftermiddagsrunda. Träffade Chihuahua DeeDee eftersom matte skulle lämna nåt till hennes matte. Men då var kameran självklart kvar hemma.

I morgon är det i alla fall vanlig Sigriddag igen. Får se hur vi ska fördriva den nu när vi inte kan åka till alla bra skogar.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards