wilmablogghund

Alla inlägg den 16 oktober 2023

Av Wilma Border collie - 16 oktober 2023 18:06

Klarade av morgonrutinerna, sen skulle jag åka och hämta Basse.

 

Han var vaken och ute, satt på sin vanliga plats och väntade på taxi.

 

Så bara att åka då. Nu var planen att vi skulle kolla hur det såg ut på en bit av vår Sörmlandsledsetapp.

 

Så äntligen, här var det länge sen vi var. Varje gång det ingått i planerna har det antingen regnat, blåst eller varit nåt annat fel.

 

Massor att kolla naturligtvis. Hinner hända mycket under vår långa frånvaro.

 

Till Basses stora lycka så var det gott om vatten i bäcken.

Ska vara han som kommer på den korkade idén att bada en kall oktoberdag.

 

Äsch! Jag skulle nog ha gått där matte tog sej över. Hur ska jag lösa detta? Dricka upp vattnet gick inte, minskade inte alls. Råkade få en tass i vattnet, var kallt.

 

Med ett mycket välplanerat hopp så kom jag över torrtassad.

 

Basse spanade massor. Vi stod tysta och väntade. Vad var det han hade span på?  Visade sej vara en hare som inte ville vara med på bild.

 

Lite svamphundsjobb är aldrig fel. Matte pratade nåt om trattkantareller till Rottis Helgas fd människor.

 

Jodå några hittade vi, men enligt matte så vet hon var det brukar finnas massor nära vår etapp och dit skulle vi.

 

Basse spanade och spanade. Ensamma var vi inte. Fortsatte på våran etapp.

 

Jag provade några stenar, bra stenar. Gav godis.

 

Basse han var på helspänn och ja jag märkte jag också att vi inte var ensamma.

 

Skogen var alldeles tyst och ödslig, men vi var iakttagna. Oss hundar går det inte att lura.

 

Otroligt, Basse hittade ett gäng med sandsoppar.

 

Fina var de, så de fick följa med hem till värmen i svamptorken.

 

Kna väl hända att Basse hittade men eftersom han inte har tid med ost så käkar jag istället. Kallas för bra arbetsfördelning..

Hade typ hundra meter kvar till leden.

 


Stilstudie på spanande Basse som vädrar och dessutom börjat muttra.

Nä sa matte nu vänder vi för nu lär de vara nära.

 

Jag hittade några kantareller. Basse hade fullt upp att ha koll.

 

Ja tack jag vill gärna ha ost, Basse hade inte tid.

 

Nä nu vill vi till bilen. Det var jobbigt att vara på helspänn i skogen.

Åkte hem, käkade lite och sen somnade vi. Tar på krafterna att ha koll på de som bevakar oss.

Skulle på eftermiddagsrunda, passade biblioteket, bevakade magiska fönstret men det såg väldigt övergivet ut där.

Inte träffade vi några vi känner heller.

I morgon då har vi tassarna fulla. Först ska vi göra nåt på förmiddagen.

Sen ska vi iväg till stället med de där hasselbuskarna där vi tränade och markerade för tryffel förra veckan. Matte är försedd med redskap också så det blir spännande. Får se hur det går om det däljer sej några i jorden. Jag är mest intresserad av om jag slipper plaska genom iskallt vatten.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards