wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2017

Dags för nästa skogsvallning

Av Wilma Border collie - 20 oktober 2017 18:14

Anade oråd i morse när jag inte alls skulle hämta Sigrid på morgonrundan. Mina rutiner ska inte brytas.

Men när jag varit hemma en stund så hamnade jag i min bil och både Sigrid och hennes matte hämtades. Var en sån där onödig ledig dag igen, åkte till torget där vi mötte nästa bil som skulle med till skogen.

 

Så nu är vi där vi ska vara och i den andra bilen var Lisa. Nu ska vi valla henne och Sigridmatte i skogen med Vithajssjön. Som vanligt hade vi massor att kolla efter vägen. Var några veckor sen vi var här sist.

 

Vid Vithajssjön var det enligt människorna otroligt vackert med lite dimma över vattnet.

 

Väldigt fotograferande blev det.

 

Sigrid hon hittade en intressant vattensamling, trevligt att det dyker upp såna nu igen.

 

Så inspekterade vi bryggorna som finns där, väldigt viktigt hundjobb.

 

Jag drack en massa gott sjövatten, det har varit ordentligt kallt på morgonen både i går och idag och vem vet när isen helt plötsligt hindrar all åtkomst till vatten.

 

Gick vidare till skogen för det skulle självklart plockas svamp. Sigridmatte och Lisa spanade och hittade en del.

 


Sigrid visade framtassarna och markerade, just då var jag upptagen med annat.

Människorna plockade medan vi ägnade en hel del tid åt en massa viktiga hundgöromål.

 

Som detta Sigrid håller på och ska gräva en av alla sina viktiga gropar.

 

Såna här Biskopsmössor kryllar det av i år, de finns precis överallt.

 

Ute på vägen igen och Sigrid har varit ute på egna äventyr. Jag talade självklart om vad jag anser om det.

 

Fast min tillsägelse övergick i lek i stället.

 

Sigridmatte har blivit väldigt duktig på att hitta kantareller alldeles själv. Här har hon hittat en del.

 

Jaha så var det dags för isen att invadera vattnet. På flera stora vattensamlingar var det is. Onödigt, bättre med öppet vatten.

 

Skogsfika och vi är HUNGRIGA. Såg till att få både mackor och kex, precis vad vi behövde eftersom vi är väldigt aktiva i skogen.

 

Så hade vi en lektion med Lisa i hur man bästa matar oss med ost. Fast vi fick tyvärr inte smälla i oss hela tuben.

 

Såna här Rökslöjskivlingar finns det också massor av, en god matsvamp fast dessa är kvar i skogen.

 

Plockades en massa mer Trattkantareller, så kallt som det varit så är det snart bara såna som finns att plocka.

 

På väg tillbaka så inspekterade vi en brygga som vi missade första gången. Den var precis som den andra i perfekt skick.

 

Sen var det dags att gå till bilen och åka hem. Vi hade varit många timmar i skogen.

Sa hej då till Lisa och skjutsade hem Sigrid och hennes matte. Inga otrevliga ord om ses på måndag. Har sån tur att Sigridmatte jobbar denna helg så vi ska minsann umgås i alla fall eftermiddagar och kvällar.

 

När jag kom hem på min gata så mötte jag hon som har Prylaffären. Tyvärr hade hon inget godis med sej till mej.

Sov ett par timmar innan jag var på eftermiddagsrunda utan att träffa nån jag känner.

I morgon lär det bli hemmaskog eftersom det är helg och en massa jägare i de bra skogarna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Torsdag 28 mars 18:09

Sov väldigt gott tillsammans med Basse i natt. Man sover bättre när man är två. Vaknade i morse, Basse sov. När det var dags för morgonrunda behagade han kliva upp och följa med mej ut. Gick in käkade frukost och Basse gick occh la sej igen. Me...

Av Wilma Border collie - Onsdag 27 mars 18:01

Vanliga rutinen i morse, hämta Basse på liftarplatsen, Fördel dörren öppnades så vi fick gott godis., precis vad vi behövde. Sen skulle vi åka och kanske jobba som svamphundar.   Kollade noga vad som hänt sen sist. Förra gången vi var här så...

Av Wilma Border collie - Tisdag 26 mars 17:58

Vanliga rutinen i morse, Basse skulle inte ha skjuts hit så jag skulle hämta honom. När jag var ute för morgontoalett  så snöade det inte. Hörde att matte hade märkliga åsikter precis när vi skulle åka.   Snön vräkte ner med enorma flingor, de...

Av Wilma Border collie - Måndag 25 mars 17:59

Basse han sov i morse så det var bara att åka och hämta honom.   Nisse var så nöjd när jag kom och hämtade Basse, för han vile in. Basse behagade vakna och sen skulle vi kolla om mattes plan fungerade.   Hamnade vi hembygdsgården i Sparre...

Av Wilma Border collie - Söndag 24 mars 17:53

Klarade av morgonrutinerna, passade dörren alldeles för länge. Sen var det äntligen dags att åka.   Ja du Basse, det här var en smart idé att ha koll från bordet. Nu ser vi verkligen när och om det kommer kompisar. Ska nog använda detta flera ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards