wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2017

Besök från Jämtland

Av Wilma Border collie - 17 oktober 2017 18:26

Haft en mycket upptagen dag. När de vanliga morgonrutinerna var avklarade så skulle det åkas till skogen Fast först var det stopp på torget här där matte mötte nån.

 

Men hej Malin!! Henne känner vi, hon hälsade på en gång i somras och sen träffades vi på svampträffen. Hon bor långt bort i nåt som heter Jämtland. Nu är hon ute och åker i våra trakter så då var det klart att vi skulle träffas. Hörde att hon umgåtts med Tage Tax ett par dagar och tydligen bor hon hos honom.

 

Sigrid hälsade också ordentligt.

 

I det där Jämtland där finns det inte Svart trumpetsvamp. Nu skulle Malin få se och plocka sån för allra första gången. Nu är frågan ska hon se dom?

 

Jodå efter lite pekande från matte och viss hjälp av Sigrid så gick det bra.

 

Sen hjälpte både jag och Sigrid till. Måste visa att vi är hjälpsamma hundar.

 

Otroligt! Det finns vatten i den här bäcken också. Jag provade vattnet, Sigrid balanserade på en trädstam och lyckades trilla i. Fast det missade matte att ta bild på.

 

Malin hon var så glad så glad för att äntligen för första gången få plocka Svart trumpetsvamp.

 

Vi letade och fick självklart belöning varje gång vi visade svampar.

 

Även de som Jämtland lär sej att se de svarta som gömmer sej bland löven. Här har Malin alldeles själv upptäckt ett gäng uppe i en backe.

 

För att få lite variation så blev det några Kungschampinjoner och en Rodnande fjällskivling också. Fast den sista är inge matsvamp, men bra att hitta så hon lärde sej skillnaden med Stolt fjällskivling.

 

Här var det massor med Svart trumpet, överallt satt de.

 

Sigrid som utsåg Malin till den allra bästa människa hon nånsin träffat visade verkligen framtassarna och hjälpte till. Jag tog paus och försökte umgås med Ekorre men det gick lika dåligt som vanligt.

 

Vi jobbade verkligen bra för det blev en hel del svamp.

 

Jaha ni ska fika och????? Vi trivs faktiskt alldeles utmärkt mitt på bordet, ni får nog plats med ert fika. För övrigt är det ingen risk att ni glömmer att ge oss om vi befinner oss här.

 

Malin hon beundrade lyckligt sina Svarta trumpeter.

Sen efter fikat så var det dags att gå till bilen. Vi skulle kolla en annan skog också.

 

Sigrid hon gick verkligen in för det här att hjälpa Malin att hitta svamparna.

 

Svarta trumpeter de kan se ut precis hur som helst. Som denna t ex.

 

Sigrid hon visade verkligen Malin att hon är den allra bästa människa hon nånsin träffat.

 

Så där, detta är dagens skrytbild. Malin fick nog Svart trumpet så hon är nöjd.

 

Sen när vi satt i bilen så var Huggorm på vägen. Så här sent på året borde de sova för vintern men denna var vaken.

Sa hej då till Malin, skjutsade hem Sigrid och var hemma en stund medan matte släpade runt på saker.

Sen åkte jag bil i typ hundra meter till Rottis Helga. Hon har supersnälla människor för hennes husse satte andra däck på min bil. Sen släpade de hit en hallbyrå som varit på väg hit väldigt länge. Nu har bilen ordentliga däck och hallen är ommöblerad och matte är trött.

 
 
Kasper

Kasper

17 oktober 2017 22:41

Fantastisk skörd - matte har inte lyckats hitta en enda trumpet - och åt Laxnehållet där det gamla ställt vid Skottvångju finns vill hon inte åka. I varje fall inte med mej i bilen, för jag känner igen mig då. Men massa trattisar hittar vi.

http://https://kasperian2.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards