wilmablogghund

Alla inlägg under januari 2019

Av Wilma Border collie - 15 januari 2019 18:24

Började riktigt lovande idag. När Sigrid och Micco skulle hämtas så användes min bil. Tänkte att det kanske var nån trevlig skog eller så som vi skulle till.

   

Hur kan det ta flera dagar att hämta två hundar?? Trodde aldrig att hon skulle komma ut med dom. Hon utan tidsuppfattning påstod att det tog inte ens fem minuter, men jag vet minsann annat jag.

   

Blev ingen skog, för enligt matte är de där vägarna som går till de bra fortfarande skridskobanor och vi ska inte alls halka i diken med bilen.

Hamnade vid skidbacken men det brukar innebära att det kan bli en bra fortsättning sen. Jag hade ett allvarligt samtal med Sigrid om att det är dags att hon återgår till sitt vanliga skötsamma jag igen. Hon lovade att sköta sej.

   

Vi lekte tillsammans en stund och Sigrid varken försökte döda Micco eller rymma. Mitt allvarliga samtal med henne hade nog effekt trodde jag.

   

Minnet är väldigt kort på vissa för här tänker Sigrid dra på förbjudna saker.

   

Bara det att hon kom för nära matte och då slutar det så här, En fot på kopplet så var det slut på friheten.

   

Jag och Micco som skötte oss fick vara på fria tassar medan Sigrid var fånge.

   

Men ingen Ekorre idag heller? Varför återkommer den inte?

      

Sigrid fick prova att vara på fria tassar igen. Jodå så oskyldig så här planeras minsann ingenting mer än tigga godis.

   

Så kan hon stå och lukta på nån fläck och verka alldeles oskyldig.

   

Någonstans i skogen finns Sigrid. Vi skymtade henne i bland medan hon rusade runt och spårade något alldeles okänt.

   

Hon kom, höll avstånd till mattes fångstfot och försvann snabbt om attan på andra sidan vägen.

   

Då tar vi till ostknepet. Jag och Micco smaskade ost medan matte högljutt pratade om den goda osten. Tur att det inte kom nån människa då hade väl matte försetts med den kramvänliga tröjan.

   

Det kunde inte Sigrid motstå så hon kom efter en stund och nu var hon alldeles för nära matte som är väldigt snabb med att sätta foten på kopplet. Sigrid fick höra att nu kunde hon glömma allt om fria tassar.

   

Provade stockarna för att se om de skulle ge godis. Jodå till närvarande hundar gjorde det det, men kolla Sigrid som har span på den icke närvarande hunden.

   

Jag försökte hämta Micco som bestämde sej för att göra en Sigrid och glömma allt om inkallning och bara rusa runt planlöst.


Hade ingen som helst framgång för han höll sej undan från mej också.

   

Här är han och komma har han inga planer på. Osttricket hjälpte inte, men tillslut var han så nära att matte fick tag på honom.

   

Slut på friheten där också. Bara jag som slapp fångenskapen.

   

Var faktiskt väldigt roligt att retas och visa att om man sköter sej då får man vara på fria tassar.Vet inte varför Sigrid och Micco inte riktigt uppskattade att jag sprang runt framför dom.

   

Så har vi hamnat i min bil och ska åka. Jag som är stor och har koll på vägen meddelade de andra två att vi minsann var på väg mot Flen så det skulle säkert bli trevlig hundshopping.

   

Äsch!! Detta är alldeles fel. Det här är soptippen, där kan man inte shoppa Tänkte att det kanske var shoppingdags efter att matte kastat en massa pryttlar. Nä inte det inte. Då skulle vi åka hem, kände oss väldigt lurade och besvikna.

   

Inte nog med att vi blev blåsta på trevlig shopping, Susannes affär var stängd när jag var på eftermiddagsrunda. Elände jag som var godissugen.

   

Men det tillfälliga Pryl 7an då? Knackade på, hjälpte inte. Försökte fundera ut hur jag skulle kunna peta upp dörren, hjälpte inte det heller. Hur jag än försökte gick det inte att öppna och dessutom såg det väldigt öde ut där.

Fick passa Tempo istället. Fast matte kom ut med blodpudding, mycket trevligt. Nu ska den bo i svamptorken i några timmar och sen finns det en massa smarrigt godis till sugna hundar.

Av Wilma Border collie - 14 januari 2019 18:29

I går kväll så fick matte höra att nu är minsann vår fantastiska hundträff rikskänd. Det där inslaget som filmades när vi firade 1 års jubileum hade sänts över hela landet igår. Hoppas att det startar såna trevligheter även på andra ställen. Alla hundar borde få ha det lika skoj som vi har på lördagarna.

   

Nu är det bråttom. Jag ska hämta Sigrid och Micco alltså äntligen dags för sällskap igen.

   

Så min flock är samlad och nånstans ska vi gå. Enligt matte så blåste det djupfrysta huggormar. Tittade men vi såg inga så hon hade troligen hallucinationer.

   

Gick till sjön för det skulle kollas vilket humör Sigrid var på. Typ om hon var sitt vanliga smarta jag eller en tjuriga hatar allt häxan.

   

Lekte lite men sen insåg jag att det nog behövdes polisinsatser. Kollade och funderade, hade varit trevligare att leka.

   

Blev tvungen att ingripa och rädda Micco från Sigrids försök att döda honom. Var inte en gång utan flera som jag var tvungen att ingripa. Dags att Sigrid återgår till sitt vanliga trevliga jag igen.

   

Så var det den där detaljen med inkallning. Nä sån det har Sigrid aldrig någonsin hört talas om. Det var väldigt mycket planer på att både dra ut på förbjudna isen och andra ställen.

   

Jag och Micco som skötte oss vi fick vara på fria tassar och drog långt före koppelfången som fick hålla sej till mattes lusfart.

   

Detta var trevligt, björken vid stugan där Terra brukar bo blommade med en massa torkad kyckling. Mycket gott och vi städade noga.

   

Micco han kollade extra så att ingen hade slarvat och missat nån bit någonstans. Men det hade vi inte gjort.

   

Ja, ja jag kommer men en gång för länge sen var det faktiskt en Ekorre här, Tänkte att den kanske hade återkommit, hade den inte.

   

Tog vägen genom Tråkskogen där kändes inte de där djupfrysta Huggormarna lika mycket enligt matte. Vi såg fortfarande inte några såna.

   

Träffade faktiskt Primo där, trevligt för det var ett tag sen sist. I alla fall enligt människorna som inte lyckades träffa varandra på hundträffen i lördags, fast jag och Primo möttes där. Faktiskt viktigast att vi hundar träffas.

   

Snökanonerna jobbade fortfarande med att tillverka mer snö till mej. Jag avstod att rulla idag också, tar det sen när de är tysta och de kört med pistmaskinen då är det perfekt för rullning.

   

Hm, undrar hur det går med det här bra bordet? Det kommer att försvinna under snön och det är ett av våra bra godisbord. Hoppas verkligen att det inte tar till våren innan jag ser det igen.

   

Micco där emot han ville gå hem. Satte sej långt bort och visade tydligt att han tröttnat på att vara ute. Kanske hade mattes hallucinationer om huggormarna smittat honom.

   

Fast vi fick honom på andra tankar. Han kom på att det var bättre om han rörde på sej istället för att sitta och se olycklig ut.

   

Tigga godis gick också alldeles utmärkt och sitter man så här fint då blir det godis.

   

Passade på att leka lite alla tre. Vi närmade oss det där stället när vi blir fångar eftersom det är nära de hala gatorna.

   

Snälla Ekorre jag vet att du är där uppe. Du kan väl komma och prata lite, jag vet att det måste finnas sociala ekorrar. Men nä inte denna inte den försvann iväg och ville inte alls.

   

Jaha slut på det roliga för i dag då, bara att gå hem igen. Lämnade Sigrid och Micco och gick hem och hade tråkigt.

Får se vad vi ska hitta på i morgon. Skulle vilja åka till en massa bra skogar men enligt matte är de vägarna skridskobanor så det får vänta.

Av Wilma Border collie - 13 januari 2019 18:45

Äsch, det blev en sån där eländig tråksöndag. Enligt matte så kunde jag faktiskt ha en lugn dag. Jag anser att det är en fullkomligt onödig uppfinning.

   

Titta här Malmköping är alldeles öde och övergivet. Inga människor och inga hundar nånstans, hade hoppats på att träffa i alla fall nån jag känner.

   

Gick upp i Tråkskogen. Några människovalpar har börjat bygga nån koja där sen jag passerade senast.

   

Vill du umgås med mej? Du förstår jag har inga kompisar och känner mej så övergiven. Snögubben var lika asocial som alla Ekorrar. Ingent umgänge där inte.

   

Passerade skidbacken och hade självklart tänkt avnjuta en massa trevligt snörull i bästa konstgjorda snön. Men nä, de där snökanonerna tillverkade mer snö till mej och jag gillade inte dom så jag avstod från att avnjuta snörull.

   

Fortsatte i skogen, fortfarande lika ödsligt. Hittade ett träd som tröttnat på livet. Självklart ett med Sörmlandsledsmarkering. Nu var jag inte på min etapp, men matte pratade om att vi behöver börja kolla hur det är på den, om alla träd står upp.

   

Den här bänken är pålitlig för den ger faktiskt alltid ost. Gillar såna här ställen.

   

Hörru Ekorre, jag har vandrat runt alldeles ensam och letat sällskap länge nu helt utan framgång. Du kan väl vara en snäll Ekorre och komma och umgås lite? Tråkekorre, den vägrade sa bara en massa otryckbara ord och försvann.

   

Inte hittade jag nån Ossy nånstans heller. Elände har inte träffat honom sen i går så lite umgånge och trevliga brottningsmatcher hade inte varit fel.

   

Eftersom snökanonerna förstörde mina planer på att rulla i konstsnön så fick jag använda natursnön istället. Jo det funkar men som sagt jag föredrar den konstgjorda, känns mycket bättre i pälsen.

   

Världen var alldeles grå i dag, inga färger nånstans.

   

Men ge mej osten!! Jag har hållit på med att gå slalom mellan mattes ben och det kräver faktiskt belöning och det omgående. Jag slog den långsamma människan på benet för att hon skulle snabba på med att gräva fram osttuben.

   

Jag fick till slut fast det tog en förskräckligt lång tid att få fram belöningen.

   

Gick hemåt träffade ett par människor jag känner som skulle gå en sväng på Sörmlandsleden. Inte min etapp denna gång utan grannetappen. Hörde en massa prat om att gå min igen i vår när Bombmurklorna och Rökpipsvamparna har vaknat där.

Så fick jag ÄNTLIGEN syn på en annan hund. Labrador Alice var ute och rastade sin husse.

   

Mycket trevligt med sällskap ett tag och jag såg till att matte gav den utsvultna Alice godis. Fast jag snodde åt mej en del jag också.

   

Hade sällskap med Alice en stund. Så trevligt med hundsällskap.

   

Hann bara säja hej då till henne så hittade jag Dixie på torget. Hon passade hela torget och blev överlycklig när hon såg mej eller om det var matte.

   

Hur som helst så var hon väldigt sugen på ost. Tror att det är osttuben hon helst vill träffa så vi delade systerligt på en del sån.

Gick hem till tråkhemma, käkade lite och somnade.

Var på trist eftermiddagsrunda, inga jag känner ute.

Men i morgon är det i alla fall dags för Sigrid och Micco. Hoppas att Sigrid tappat bort sitt tråkhumör igen så vi kan göra en massa skoj.


Av Wilma Border collie - 12 januari 2019 18:24

Så var det äntligen lördag igen. Som vanligt var det flera månader sen sist och jag följde mina rutiner, ut på morgonrunda sen bevakar jag ytterdörren. Dementa matte kan mycket väl glömma mej och dra på hundträff själv. Inte för att det har hänt men jag skulle inte bli förvånad om hon lyckades.

   

Ännu bättre ÄNTLIGEN Ossy. Vi har inte setts på flera år, fast enligt människorna var det bara en vecka sen sist. Vidhåller att människor helt saknar tidsuppfattning.

   

Massor med lek hade vi att ta igen, vi ska faktiskt leka flera gånger i veckan.

   

Så hade vi massor att prata om också, eftersom vi inte setts på alla dessa evigheter var vi tvungna att diskutera en hel del.

   

Var inne hos Ossy och fikade innan alla andra kom. Detta är perfekt hundfika enligt Ossy få snutta på osttuben.

   

Gick ut och mötte Jenna som blev så lycklig när jag kom. Vi har inte setts på flera veckor, människorna vidhåller att det är ett par dagar.

   

Så kom Rottis Amber överlycklig över att få träffa alla sina vänner igen. Behöver jag berätta att Sigrid var mindre lycklig?

   

Lagotto Alfonzo har inte varit med på länge. I dag kom han och han är fortfarande lika dödligt kär i mej.

   

Sigrid hon trivdes allra bäst när hon kunde umgås med Jennas människovalp. Hon går nämligen på hundträff för att träffa människor.

   

Blev självklart massor med spring. Var ett gäng som springer är så skoj.

   

Jag och Nikki lekte en massa, gillar henne för vi leker på samma sätt och har väldigt skoj.

   

Det kom fler och fler hundar precis som alla lördagar. Självklart några nya idag också, alla är lika välkomna.

   

Labrador Alice och Alfonzo (som tillfälligt glömde bort mej) hälsade en välkommen. Vi är alltid mycket artiga och trevliga mot alla nya kompisar.

   

Dessa gruppsamtal är viktiga saker. Veckan som gått diskuteras och så planeras det en massa skoj lek och annat umgänge också.

   

Kelpien Ella kom på sitt första besök. Alice hälsade henne välkommen. Ella tyckte först att det vaar väldigt märkligt med alla hundar som lekte överallt och höll sej hos sina människor och kollade noga.

   

Jenna och hennes brorsa Hasse gjorde sej kompisar med en spaniel. Jenna blir ju alltid kompis med alla och Hasse verkar vara likadan.

   

Ursäkta Alfonzo, jag vet att du älskar mej över allt annat men nu tänker jag leka en stund. Blir lite bökigt om du ska vara ryggsäck.

   

Micco till skillnad från Sigrid minglar faktiskt runt en del med os andra hundar. Jenna känner han ju bra eftersom hon är med oss i bland. Men nu gjorde han sej till kompis med Hasse också.

   

Ossy och Golden Mikko de pysslar alltid med en massa mer eller mindre obegripliga saker. Som här kolla Mikkos min.

   

Kuwaz Daisy har varit med ett par gånger förut. Nu börjar hon släppa loss och tycka att det är väldigt skoj. Hon och Jenna hade en del att prata om.

   

Fast Daisy fick lov att posera när hennes matte skulle ta bilder på henne.

   

Äsch, vet inte vad jag tycker om bildbevis på att Alfonzo, Jenna och Nikki har lyckats slänga mej på rygg. Hände när vi lekte en väldigt skoj lek. Men jag var lika snabbt uppe igen och fortsatte med leken.

   

Sigrids åsikt. Sitta och se sur ut.

   

Lekte jaktlekar med Jenna och Hasse också, mycket skoj och de är ruskigt snabba.

   

Kelpie Ella som först tyckte att allt var läskigt kom igång och utsåg Daisy till sin allra bästa lekkompis. Som de lekte och hade skoj.

   

Jag försökte ta en mikropaus för att kunna köra en massa skoj sen. Alfonzo anställde sej som min livvakt. Han tror att jag är hans och bara hans.

   

Ossy och Golden Mikko de fortsatte med sina märkliga lekar. Här ser det ut som om Ossy ska käka upp honom, men det är bara vänskaplig lek.

   

Osttuben är framme. Det var vi flera som upptäckte. Jodå sex hundar kan smaska från samma tub utan några sura miner. Vi vet att det räcker åt alla och att det fördelas rättvist.

   

Jag tittade på Ella och Daisy en stund. Jätteskoj att se hur de båda blev såna vänner och lekte så bra tillsammans

   

Jaha som vanligt tog det roliga slut alldeles för snabbt. Alla har gått och Ossy har bett om sitt ben. Bara att åka hem igen och vänta i flera månader på nästa lördag. Inte nog med det, matte påstår att jag kan ha en lugn dag i morgon. Ska vi nog bli två om, berättar i morgon om det blev mattes eller min vilja som vann.

Av Wilma Border collie - 11 januari 2019 18:32

Min bil behövde motioneras sa matte. Nåt om att eftersom det varit kallt behövde den användas så inte batteriet dör.

Alltså skulle vi bli skjutsade till nån skog idag.

   

När matte skulle hämta Sigrid och Micco blev Micco alldeles förtvivlad eftersom inte jag följde med in. Han trodde säkert att dementa matte hade glömt mej hemma. Så ordningen är återställd alla är samlade i bilen och vi ska till nån skog.

   

Efter att ha passerat ett par tänkbara som gick bort eftersom vägarna var skridskobanor så hamnade vi i Huggormsskogen. Perfekt här har vi inte varit på många evigheter och matte tror inte ens att Micco har varit med här.

   

Sigrid bestämde sej för att idag var hon den oövervinneliga storviltjägaren och började omgående att kolla spår. Hon fick höra att det var bäst att hon glömde alla såna planer för annars skulle hon få vara koppelfånge hela tiden.

   

Vi fick vara på fria tassa fast av säkerhetsskäl hade Sigrid kopplet släpande. Hon är lätt att genomskåda den damen. Jag fick rycka in som polis flera gånger efter som hon försökte döda Micco.

   

Micco han skötte sej och kom omgående när matte kallade fast han hade fullt upp med de för honom nya omgivningarna.

   

Så klart att Sigrid inte kunde sköta sej. Hon drog, jag försökte hämta henne, hon vägrade lyssna på mej. Slutade med att matte smög sej på henne och satte foten på kopplet.

   

Så var det slut på Sigrids frihet men hon skulle i alla fall försöka dra och nedlägga ett eller annat rådjur.

   

Jag och Micco som kunde röra oss fritt drog före och jag berättade en massa för Micco om den här skogen. Berättade bland annat att den fick namnet Huggormsskogen den gången jag snyggt klev över en huggorm som var på väldigt dåligt humör. Men som tur var bet den aldrig.

   

Så drog jag och Micco in i skogen. Det var faktiskt något extremt intressant här. Vi satte nosarna i backen och undersökte noga så följde vi ett spår också. Matte hade åsikter, många åsikter.

   

Jag kom efter en stund men Micco han var försvunnen. Blev koppelfånge och när matte kopplade mej så tappade hon Sigrids koppel och hon drog. Blev jakt på henne igen som fortfarande skulle jaga rådjur eller om hon möjligen övergått till Hälgejakt för det fanns spår efter honom också.

   

Blev förlust för Sigrid som blev fånge igen. Micco hade till slut insett att han var alldeles ensam och bestämde sej för att komma.

   

Slutade så här, vi blev fångar alla tre för matte var trött på hundar som glömt allt de kan och bara gjorde en massa förbjudet hela tiden.

   

Eftersom Sigrid misslyckades med alla försök som storviltsjägare så förvandlade hon sej till Pitbull och gjorde allt för att mörda stackars Micco. Jag gjorde ett par polisingripanden och bad henne försöka uppföra sej som den kloka och smarta hund hon egentligen är.

   

Hade ingen som helst framgång för Sigrid enda intresse var att försöka komma i väg in i skogen och jaga. Tror hon behöver läsa på ordentligt om de två raser som är hennes föräldrar och att hon inte alls är jakthund. För övrigt är hon inte Border collie, pitbull, bergsget heller fast hon tror det.

   

Det är faktiskt nåt i skogen. Jag kollade och vädrade, det är nåt där inne. Inte en Ekorre för detta nåt var på marken.

   

Enligt matte som bara använder ögonen och inte har en tränad nos fanns det absolut ingenting i skogen. Gjorde det visst.

   

Gick tillbaka till bilen medan matte pratade om att hade vi mött nån människa så hade vi varit till salu. Nåt om att det var lite för mycket med tre hundar där ingen av oss skötte sej. Åkte hem och slappade.

   

Ute på eftermiddagsrunda. Var tvungen att gå in till Susanne och där träffade jag Dixie. Mycket trevligt.

   

Vi smaskade ost tillsammans.

   

Så fick vi smaskigt godis av Susanne också.

   

Efter att ha lämnat Susanne och Dixie så tog jag mej in i tillfälliga Pryl 7an. Var tvungen att posera för nån bild. Hade egentligen ingen lust så det blev väldigt många försök.

   

Fast sen fick jag faktiskt lite pizzarester av Anna. Alldeles utsökt goda.

Nu ska jag vila mej i form. För efter månader av väntan är det äntligen lördag i morgon. Måste ha kraft till att leka med alla kompisar, mingla runt och ha så där superskoj som jag bara har på lördagar.

Av Wilma Border collie - 10 januari 2019 18:22

Någon hade sänkte temperaturen rejält under natten, var riktigt kallt när jag var ute för morgon rundan.

Så skulle Sigrid och Micco hämtas och matte hade noll inspiration.

       

Så nu har jag samlat ihop dagens flock och nånstans ska vi gå. Enligt matte kändes det som om vi varit överallt.

   

Passerade där Inez bor. Träffade hennes matte som sa konstiga ord eftersom det var en massa is på Inez bil.

   

Gick vidare och hamnade till slut på vägen över de stora gärdena. Var inte alls den skridskobana som matte hade trott att det skulle vara så här kunde vi gå.

   

Skulle kollas om Sigrid kunde inkallning idag. Jo det kunde vi alla tre så vi kom. Lika bra att visa Sigrid att det lönar sej att sköta sej. Hon hade nämligen visat lite tendenser att planera otillåtna saker.

   

Jaha och där drar Sigrid. Stendöv och ska något enligt henne väldigt viktigt.

   

Men jag sprang efter och hämtade henne. Fast hon trodde att hon skulle fortsätta att käka tådjurspluttar. Fick hon inte

   

Kan inte bara hålla reda på Sigrid, jag måste ägna mej åt mina egna intressen också. Har kontakt med Ekorre. Tänkte att jag kanske äntligen stött på en social sådan. Blev upptagen och tämligen döv.

   

Men detta ljud det hörde jag minsann. Sigrid som smaskade på min osttub.

   

Lika bra att komma så jag inte missar det goda, trodde att Sigrid och Micco skulle smälla i sej hela tuben själva.

   

Äsch då, jag blev koppelfånge. Matte påstod att hon minsann såg hur jag planerade att återgå till Ekorre och hon tänkte inte alls stå och vänta på mej.

   

Sigrid hon planerade nåt igen och jag som var fånge skulle inte kunna hämta henne. Men faktiskt så avbröt hon och kom.

   

Men det slutade med att vi blev fångar allihopa eftersom vi närmade oss väg där det kan vara trafilk och dessutom var det ordentligt halt.

   

Jag kollade efter fler Ekorrar, men nä det verkade övergivet tyvärr. Matte påstod att det var dags att gå hemåt för det var kallt och en massa andra usla mänskliga ursäkter.

   

Kallt var det för ett större gäng med duvor höll till bredvid en skorsten. Kanske kom det en del värme från den.

Lämnade Sigrid och Micco, gick hem och sov.

   

Eftermiddagsrunda och jag har minsann hittat en öppen affär. Nu ska jag in och hälsa på i den där tillfälliga Pryl 7an. Sist fanns det pizza till behövande hund, men den turen hade jag inte idag.

   

Slappade på golvet medan människorna pratade en massa tråk. Vi hundar i pratar minsann bara om väsentliga saker vi.

Av Wilma Border collie - 9 januari 2019 18:28

Har inte hänt så mycket av värde idag. Gick i alla fall och hämtade Sigrid och Micco när det var dags för min längre runda.

   

Syns inte så bra på bilden, men det var rejält halkigt, i alla fall påstod tvåbensdrivna matte det. Vi sm har fyra tassar i backen märkte inte så mycket av det.

   

Så där ett gott tecken. Sigrid skulle rulla på alla isfläckar överallt. Innebar att hennes humör hade förbättrats avsevärt sen igår. Du var hon så sur att hon inte ens ägnade sej åt den enligt henne mycket viktiga rullningen.

   

Här har det gått någon vi känner. Hade ett långt samtal och spåren denna någon hade lämnat efter sej. Så bara att vara flera och kunna prata om såna här viktiga saker, människor fattar ingenting av sånt.

   

Jag och Micco blev befriade från de onödiga kopplen, Sigrid fick ha sitt släpande av säkerhetsskäl.

Men jag var tvungen att vara polis och se till att hon skötte sej. Var en massa försök att försöka slita strupen av oskyldiga Micco.

   

Eftersom jag har lång erfarenhet av Sigrids pitbullattacker så skaffade jag en bra pinne för att kunna skydda mej om hon skulle utse mej till offer.

   

Det kom mer snö i går kväll så nu är det vinter i skogen. Tyvärr innebär detta att det är diverse bra skogar som blir oåtkomliga eftersom inga vägar plogas. Vi får klara oss med de som det går att gå eller åka till.

   

Matte kollade och idag kunde minsann Sigrid allt om att komma på inkallning. Bra då kunde hon få fortsätta vara på fria tassar.

   

Vi passerade ovanför skidbacken och jag var bara tvungen att rulla. Men det är bättre med bara den konstgjorda snön när man ska rulla. Nu var det blandat med natursnö och det är inte alls samma sak.

   

Sigrid hon försökte gräva viktiga gropar vilket inte gick bra. Men ett snyggt snöskägg skaffade hon sej i alla fall.

   

Träffade Rick som hade en annan hund med sej. Men henne är jag mycket misstänksam mot så det blev bara ett snabbt möte.

   

Någon människa hade jobbat hårt och byggt en fin snögubbe. Hoppas den får stå kvar.

   

Kom ut på vägen och blev koppelfångar. Ossyhusse passerade och berättade att Ossy ska ta det lugnt ett tag så nåt trevligt bus med honom var inte att tänka på.

   

Sen blev jag tvungen att vara polis och ha ett allvarligt samtal med både Sigrid och Micco om att uppföra sej. De lyssnade på mej.

   

Sigrid fick höra en del extra eftersom hon försökt döda Micco igen. Sånt tolererar jag inte utan då blir det allvarliga samtal.

   

Fast sen kopplade vi av med att leka en massa alla tre. Skoj var det.

   

Springa fort får man absolut inte missa så det gjorde vi också.

   

Hm, jag tyckte att jag hörde hundar ovanför backen. Kollade och lyssnade noga men varken såg eller hörde några.

   

På väg hemåt och den här skylten brukar inte stå här. Kollade noga, det var några som höll på och fällde ett träd på en tomt och vi skulle inte ens gå på den gatan.

Lämnade hem Sigrid och Micco och gick hem till tråkhemma.

Eftermiddagsrunda var trist träffade inga jag känner och inte var mina affärer öppna heller.

Av Wilma Border collie - 8 januari 2019 18:27

I dag så var det ordning i tillvaron. Hela min lilla flock skulle följa med mej. Sånt uppskattar jag,så många kompisar som möjligt tack.

Hämtade Sigrid och Micco, fast Sigrid skulle inte gå nånstans utan en leksak, hon fick inte als ta med nån. Micco han skulle inte följa med alls utan försökte hålla sej undan. Misslyckades han också.

   

Så nu har jag hämtat alla mina kompisar, flocken är samlad och nåt ska vi göra. Sigrid var på sitt allra sämsta humör och hade mord i blicken hela tiden.

   

Världen var alldeles svart vit. Hade kommit en del snö i natt och så var det mulet också.

   

Matte saknade inspiration, eller den väg hon hade tänkt att vi skulle gå gick bort eftersom matte var övertygad om att den var skridskobana. Alltså fick vi välja själva.

Skidbacken är bra för där kan vi vara på fria tassar och leka. Sigrid fick förtroendet att vara på fria tassar med släpande koppel. Det humör hon visade brukar innebär en massa otillåtna rymningar. Men hon var faktiskt med och lekte i en hel minut innan hon kom på att det var under hennes värdighet.

   

Jag och Jenna hade en massa skoj medan Sigrid försökte döda Micco.

   

Jaha detta var väntat. Sigrid tänker dra på egna äventyr. Men matte hade stenkoll på henne så hon hann sätta en fot på kopplet innan Sigrid försvann.

   

Jenna och Micco hade en massa skoj, men Sigrid hon fick vara fånge, Jag var med och lekte jag också. Vi som skötte oss hade väldigt roligt medan Sigrid skred runt och var SUR.

   

Så träffade vi Rick som var ute och rastade sin matte. Trevligt tyckte alla utom Sigrid.

   

Jenna gillar alla så hon hade en massa roligt tillsammans med honom. Vi lekte alla (utom Sigrid som skulle döda stackars Rick) ett tag. Men de bilderna blev bara sudd.

   

Skildes från Rick och Jenna och Micco tyckte att vi skulle gå här. Hade vi väl kunnat om det inte varit så att ett träd tröttnat på livet och blockerar stigen.

   

Gick i sjökanten i stället. Tänkte kolla isen men det var förbjuden sysselsättning enligt matte. När det kört tunga fordon på den då kanske vi kan få ägna oss åt skoj isrejs.

   

Sigrid fick förtroendet att vara på fria tassar en stund med uppmaningen att sköta sej. Alltså inte försöka mörda nån och inte ge sej ut på isen.

   

Så var det med den skötsamheten. Raka vägen ut på den förbjudna isen. Tur för henne att hon helt plötsligt kom ihåg att hon faktiskt kan komma på inkallning.

   

Lekte en del och på ett ställe hade nån tappat en massa godis. Självklart städade vi bort allt. Ska inte ligga godis och drälla på marken..

   

Sigrid hon bestämde sej för att hon skulle stå och se sur ut på långt avstånd från oss andra. Inte skulle hon komma heller, hon skulle ingenting.

   

Hon kom till slut och vi blev fångar allihopa. Skulle ut på ställen där det i bland kommer bilar.

   

Men vad är detta?? Borde faktiskt vara öppet här men det är stängt. Elände nu blev vi blåsta på en massa gott godis.

Skulle lämna hem Jenna och i hennes trapp kom det några människor som inte alls ville umgås med fyra blöta hundar men där emot berätta för matte om nån Jehova. De hade absolut ingen framgång.

Lämnade Jenna hos sej, sen gick Sigrid och Micco till sej och jag hem til mej.

När jag varit hemma ett tag så försvann matte till tvättstugan.

Hon var borta i minste ett par dagar och tänk det knackade på min dörr!!!! Äntligen någon som förstod att det fanns en ensam hund här som behövde sällskap. Självklart försökte jag öppna dörren och den hade skitmatte låst.

Hörde oroliga röster utanför som pratade om att den på andra sidan dörren kanske var sjuk och inte klarade att öppna. Nä, jag är inte sjuk, men jag har inte lärt mej att låsa upp dörren ännu.

Hörde hur matte kom och förklarade att det var ingen människa som försökte öppna utan hennes hund. För övrigt ville hon inte alls diskutera deras tro nu heller.

De där människorna försvann och jag kände mej blåst. Tänk om dörren varit olåst, då hade jag minsann fått sällskap i min ensamhet. Matte däremot funderar på vad de där människorna tänkt om jag öppnat och ingen människa i närheten.

   

Nu är det ordning! Ute på eftermiddagsrunda ihop med Jenna och vi lyckades ta oss in till Susanne för nu var det minsann öppet. Bjöd Dixie på ost och sen delade vi på en del smarrigt godis.

   

Gick en sväng men det försökte både snö och regna så det var inget skönt ute.

Nu träffar jag inte Jenna på flera dagar men Sigrid och Micco ska hänga med i morgon. Hoppas Sigrids humör har förbättrats tills dess.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards