wilmablogghund

Alla inlägg den 22 juni 2021

Av Wilma Border collie - 22 juni 2021 17:58

Vidrigt oväder redan i morse när jag såg till att matte körde runt och hämtade upp mina kompisar. Kvavt och hett var det.

Hem till mej för gemensam frukost och sen funderade vi på vad vi skulle göra idag.

Hamnade i bilen för enligt matte hade vi jobb att göra på Sörmlandsleden.

 

Tur att det finns både såg och grensax i min bil för ett träd hade tröttnat på livet och skickat ut en massa grenar över halva vägen. Den blev snabbt framkomlig efter att matte hade klippt bort en massa.

 

Så framme, nu ska jag och Basse lära Alice en massa om hur man jobbar som fyrbent etappledare. Hon kommer att få assistera mej tillsammans med Basse. Skönt med en del avlastning.

 

Vi skärmskyddet där Alice varit med förut hade vi den första utbildeningen. Kolla om vandrande människor lämnat nåt till behövande fyrbenta etappledare. Hade de tyvärr inte, men nån hund hade i alla fall vandrat.

 

Nästa viktiga sak, fast den pågår i och för sej alltid, hålla reda på den förvirrade människan. Nu såg hon inte skillnad på eldstaden och brevlådan där gästboken bor. Hörde att hon försökte bortförklara det med kokt hjärna.

 

Nästa viktiga grej, kolla dassen. Gräset har växt så otroligt mycket att det är nästan en djungel. Enligt matte räckte det med att hon kollade, antar att det blev en mycket slarvig koll. Fast tydligen har hon vunnit kampen mot getingarna för det fanns inga att vräka varken där eller i skärmskyddet.

 

Fortsatte och jodå det hade faktiskt vandrat en snygg hane. Inte för at jag luktar gott ännu, men det kommer och då gäller det att ha koll på var de finns.

 

Duktiga Basse! Han hittade minsann en Finluden stensopp alldeles på egen tass.

 

Här är den, men tyvärr alldeles för gammal, men Basse fick massor med beröm för väl utfört jobb.

 

Så där inne i skogen och på fria tassar. Nu ska vi göra en massa nadra viktiga hundsaker.

 

Vi försökte springa och leka, men det var alldeles för mycket oväder för att orka med det nån längre stund.

 

Så hade Basse kurs med Alice. Avsnittet kolla så att ån mellan sjöarna är badvänlig för vandrande hundar. Det jobbet får mina assistenter utföra.

 

Fast vad de skulle på andra sidan och göra vet jag inte. Matte sa åt dom att komma tillbaka och det på en gång.

Basse han skötte sej och simmade tillbaka.

 

Alice däremot såg ut som om hon inte riktigt visst hur hon skulle lösa det. Men fick bara hör att kan du simma åt ena hållet så kan du åt det andra.

 

Blev en längre simtur för henne, men Alice påstod att det var så varmt att hon behövde bada länge.

 

Vid sjön så tog vi ett gruppbad. Ja vissa simmade medan jag svalkade tassarna och drack vatten. Vattnet var lika gott som alltid så det är godkänt för vandrande hundar.

 

Fast det där med att balansera på trädstammen det får Basse sköta utan inblandning av oss andra.

 

Nu gick det att gå efter sjökanten, tidigare har sjön varit så stor att det legat under vatten där det går att gå.

Jag drack en del och hjälpte matte att kolla om kantarellerna hade vaknat. Det hade de inte, tar nog en stund till eftersom det varit så översvämmat.

 

Fast mycket bada blev det för både Basse och Alice. Enligt dom måste man bada ofta och mycket.

 

På väg tillbaka och vi har blivit fångar, det var nåt i skogen som var väldigt intressant. Alice ansåg att använda spänger är korkat mycket bättre att gå genom bäcken. Hon sa att det var bäst att kolla så det var bra till andra hundar. Hon lär bli en bra assistent med den inställningen.

 

Lite mer svamphundsjobb. Jag hittade årets första Gulkremla, det är en matsvamp men eftersom det bara fanns en var det ingen idé att plocka.

 

Men titta på duktiga Alice! Hennes gamla svamphundskunskaper vaknar igen, hon ser hur jag och Basse markerar och gör som oss. Självklart fick hon massor med beröm.

 

Passerade skärmskyddet igen, tog faktiskt en paus där för det var alldeles för ovädershett för alla. Dags att det blir fint svalt väder så vi orkar med alla våra viktiga hundgöromål.

Åkte hem och Alice skulle väcka sin matte, hörde dumheter om att nu tar det tills på måndag innan vi är Flocken igen.

Hemma så käkade jag och Basse lite innan vi somnade.

Blev en bra eftermiddagsrunda. Passerade Vivecas magiska fönster, det var öppet så Basse ropade på Viveca och ut kom det smarrigt godis till oss.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards