wilmablogghund

Alla inlägg den 17 juni 2021

Av Wilma Border collie - 17 juni 2021 18:12

Var alldeles för hett redan i morse när jag hämtade Basse. Eländiga oväder som hindrar en massa skoj.

Gjorde vad vi skulle och sen hem för frukost och lite annat.

Så skulle vi ut och åka, alla bra skogar går bort nu på grund av ovädret.

 

Började på ett ställe där jag brukar hitta Stjärnhovstryffel. Fanns inga, men jag kollade noga på flera ställen så matte tror att de är på gång. Fast det dröjer nog en stund till.

 

Nästa ställe och jag hann bara ur bilen så hittade jag en Finluden stensopp. Men den var så full med larver att den hade kunnat promenera iväg av sej själv.

 

Fast alldeles nära satt det en liten som såg fin ut.

 

Den var inte alls fin för den var alldeles full med hyresgäster. Men Basse var väldigt intresserad och kollade noga in den. Han begrep att den här kommer att löna sej att hitta.

 

Så skulle vi in i en skogsbacke där. Här brukar det gå bra att jobba och vi skulle kolla om kantarellerna hade vaknat.

 

Kolla Basse, han kan söka svamp nu. Alldeles på egen tass började han leta.

 

Duktiga, duktiga Basse, han hittade minsann en massa Bleka kantareller. Självklart fick han massor med beröm för sin första insats som svamphund på helt egna tassar.

 

Självklart så jobbade jag också. Det kommer massor överallt där.

 

Ännu alldeles för små för att plocka men bara ovädershettan försvinner och mer svampvatten så kommer det att bli väldigt bra här.

 

Provade en sten också, bra sten för den gav godis. För övrigt har matte döpt det här stället till Wilmas backe. För det var här hon befann sej när det bestämdes med min förra familj att matte skulle komma och hälsa på mej dagen därpå. Snart 5 år sedan jag följde med till det som blev mitt föralltid hem.

 

Nästa ställe, det var ovädershett så vi skulle bada. Inte så länge sen vi var här, men det hade minsann rört sej hanar. Intressant, jag behöver hålla reda på var de rör sej.

 

Nu ska vi göra en massa viktiga saker. Den långsamma kan komma sen.

 

Jag var törstig efter osten när jag hade jobbat. Perfekt att kunna kolla en brygga och bada samtidigt. Mycket gott vatten.

 

Basse han slängde sej i sjön och badade en massa. Jag ansåg att doppa tassarna och dricka räckte.

 

Kollade vad som hänt sen sist. Hade varit hundar här och hanar jag inte träffat. Inte tänker jag sitta i nåt eländigt Hormonhäxefängelse jag ska minsann leta hanar när det blir så dags.

 

Kollade den gamla ihåliga eken. Lika bra som alltid det växte godis i den. Fast nu finns det självklart inga spår efter nåt godis.

 

Kollade en brygga till. Alldeles utmärkt den också. Känns bar att ha kontroll på bryggorna.

 

Vi kände för att leka en stund, men det blev kortvarigt. Orkade inte i ovädret.

 

Men det gick minsann utmärkt att jobba som svamphundar. Jag hittade Finludna stensoppar.

 

Basse såg vad jag gjorde och började leta han också.

 

Överallt satt de så vi jobbade nästan svansarna av oss. Basse han begrep att de lönade sej så han markerade och markerade.

Tyvärr var alla även de små fulla med oönskade hyresgäster så inga med hem.

 

Fast vi fick en massa ost. Perfekt lön vid svamphundsjobb.

Gick till sjön igen, drack och svalkade oss men sen skulle vi hem. Hade blivit alldeles för ovädershett.

Hemma så käkade vi lite och somnade, ovädret är för mycket.

Gick på eftermiddagsrunda mest i skuggan och på gräs för att undvika heta asfalten. Vidirgt hett var det.

I morgon ska vi visst göra nåt med Moha och Troy så det blir nog en bra dag.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards