wilmablogghund

Alla inlägg den 11 november 2019

Av Wilma Border collie - 11 november 2019 17:50

I morse var det ordning i tillvaron igen. Jag fick åka och hämta Basse och inleda dagen med en massa skoj lek.

Var hemma hos mej ett tag. Matte sa att vi skulle åka och kolla Engelska skogen men att en överraskning väntade.

 

Perfekt! Överraskningen var Jenna, egentligen så skulle det dröja till onsdag innan hon skulle hänga med oss. Men hennes matte var tvungen att jobba. Detta blir toppen, med hela min flock samlad, precis som det ska vara.

 

Hm, i Engelska skogen fanns det minsann snö. Basse som är så ung har inte upplevt sån så han hade fullt upp att försöka reda ut vad det vita var för nåt. Jag och Jenna hade annat att titta på.

 

Här var det torrt sist jag var här. Nu finns det massor med vatten och dessutom låg det is där. 

 

Jenna och Basse började tokleka direkt vi fick vara på fria tassar. Jag kollade om det fanns några spännande nyheter.

 

Fanns inget av värde så jag hängde på leken jag också. Vi är världens bästa lilla flock som har superskoj hela tiden.

 

Jenna kan bara glömma att hon ska få ha den där pinnen. Den ska minsann jag eller Basse ha, alltså jagade vi Jenna. Slutade med att Jenna tappade den och så glömde vi helt bort att vi skulle ha snott den.

 

Nu börjar bäcken se ut som den ska med en massa vatten. Nedfallet är bra, bara vi slipper vistas ute i det.

 

Bara att vänta på den långsamma människan och sen de där två som tror de är kapplöpningshundar och kör nåt skogslopp.

 

Basse han hade fullt upp med snön. Märklig är den i hans värld och mattes spår var visst extra spännande.

 

Det finns hopp för Jenna. Jag hade kurser hela förra vintern i hur skönt det är att rulla i konstsnö. Jenna vägrade befatta sej med alla former av snörull. Men nu kom hon på att det faktiskt var helt okej att snörulla. Med tur så kommer hon att förstå hur underbar konstsnön är de börjar tillverka sån.

 

Detta är den livsfarlige Basse som försöker skrämma Jenna. Han hade ingen som helst framgång.

 

Leka i ett dike fullt med vatten är också skoj. Dårar, vattnet duger att dricka nu men är alldeles för akllt att bada i.

 

Var bättre att leka här där det bara var snö. Mycket skoj hade vi.

 

Så blev vi fångar. Närmade oss huset långt bort i skogen och där finns det där staketet som slår oskyldiga hundar.

Alltså skulle vi vara fångar tills matte sett till att staketet inte kan slåss.

 

Hade inte alls behövt vara fångar för staketet var öppet och då slåss det inte.

 

Kollade av och allt var precis som det skulle. Inge spår av Vilda grisar och inga korkade tjuvar heller.

 

Fast flaggan hade trillat ner från huset. Men det fixade matte. Hon tog reda på den och la undan den.

 

Är det alldeles säkert att det inte är nån hemma? Enligt matte alldeles väldigt säkert och så fick jag höra att ännu tar det flera månader inann min engelska kompisar kommer tillbaka. Basse kolade också efter dom. Han har bara varit här en gång och det var då för massor med evigheter sen när Terra var här och hälsade på. Då var mina kompisar här.

Men nu får vi ägna oss åt uppdraget att kolla att allt är som det ska.

 

Jag hade planerat att vi skulle gå till sjön också. Men enligt matte skulle vi inte alls det för hon hade minsann sett att isen hade vaknat och vi ska inte prova tunn is. Alltså fortsatte vi med en massa skoj lek istället.

 

Detta var en skoj lek. Kalls kasta Basse i backen. Fast han hade minst lika roligt han så ingen fara.

 

Bra jobbat Jenna!! Vi skulle kolla av en del i skogen och Jenn hittade minsann några Trattkantareller. Hon fick massor med beröm för väl utfört jobb men de djupfrysta svamparna står kvar i skogen.

 

Vi hade en diskussion om vad vi skulle hitta på nu. Vi måste vara eniga om våra aktiviteter.

 

Flockspring i skogen blev det. Superskoj att flockspringa över stock och sten, det blir verkligen en utmaning och skoj hade vi.

 

Kollade min bästa godissten i den skogen. Jodå den ger godis när jag står på den.

 

Skulle gå tillbaka mot bilen, men vi fortsatte ha en massa skoj hela tiden. Bäst att passa på nu när vi är hela flocken.

 

Jenna och Basse hade en rejäl dragkamp om en pinne. Ingen tänkte ge sej och det var en pinne av bra kvalitet för den höll.

 

Jag bestämde mej för att vara domare. De tänkte inte ge sej och pinnen höll trots att de slet och drog rejält.

.

 

En mycket lycklig Jenna vann tillslut dragkampen, nästa gång vinner säkert Basse.

 

Är det alldeles säkert att vi inte ska kolla sjön? Jag tycker nämligen att den här vägen dit är alldeles utmärkt. Enligt matte var det säkert och på grund av den där svaga isen skulle vi i så fall ha fått varit koppelfångar.

 

I gräset döljer sej de två dårarna Basse och Jenna som precis har simmat i ett djupt dike. De är inte kloka, badsäsongen är över och dessutom började det snöa igen.

Vi blev fångar igen för vi var nära bilen och stora vägen. Dags att åka hem efter några väldigt skoj skogstimmar.

 

Usel bild genom bilfönstret. Men ett helt gäng med Hjortar passerade över vägen. Som tur var en bra bit från bilen. Matte funderade på varför ingen av oss reagerade. Vi såg aldrig dom för vi låg utslagna o baksästet och sov. Det tar på krafterna att ha en massa skoj.

Hem och käkade lite lunch, sen sov vi igen.

Hämtade Jenna för eftermiddagsrunda. Gick en sväng men det hände ingenting av värde. Men jag råkar veta att det blir alldeles perfekt i morgon. Jennas matte måste vara extra på sitt jobb då också så jag får minsann full flock igen. Kommer alltså att bli väldigt bra.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards