wilmablogghund

Alla inlägg under maj 2019

Av Wilma Border collie - 23 maj 2019 17:50

Hade en märklig början på dagen.

Skulle gå ut för en fullkomligt onödig morgonrunda, det föll mängder med svampvatten ute. Då finns det ingen anledning att gå ut. Nui hade matte som vanligt helt andra synnerligen korkade idéer om att jag visst skulle ut.'

Eftersom det var mycket nedfall så skulle matte för ovanlightens skull använda paraply, en arordning hon helst undviker. Hon släpade ut mej och sen började det.

Jag lyssande på massor med underliga ord eftersom det där paraplyet inte alls gick att fälla upp. Efter en stund insåg matte vad hon höll på med. Hon stod på gatan och viftade med ett knallgrönt skohorn istället för ett paraply.

Hoppas verkligen att ingen såg hennes märkliga viftande medan jag bara ville in igen.

Jo in kom jag i några sekunder medan matte bytte ut skohornet mot det förhatliga paraplyet, släpades ut och blev alldeles för blöt och fick dessutom skador av nedfallet.

Sen påstod matte att det regnade mindre och det var dags att hämta Jenna. Vi skulle till en skog och förhoppningsvis så skulle regnet hålla sej borta medan vi var där.

 

Slutat falla svampvatten? Knappats det öste ner, nu hade matte valt att ta bilen fast vi inte skulle så långt just för nedfallet. Fick vänta i bilen en stund innan det behagade upphöra.

 

Så äntligen kan vi vistas ute utan att drabbas av en massa otrevliga skador som kräver avancerad intensivvård.

 

Blött gräs det är gott det, mer sånt till oss hundar. Vi käkade massor.

 

Nu hade Vinbergssnäckorna vaknat efter all torka, Fanns mängder av dom överallt. Enligt mej och Jenna ointressanta men matte tyckte det var skoj att se dom igen. Människor är konstiga

 

Kollade om vi skulle hitta spår efter snygga hanar. Gjorde vi inte rör sej väldigt få hundar här tyvärr. Perfekt enligt matte som envisas med de korkade idéerna om att begränsa mitt umgänge.

 

Sist vi gick här vilket var ett tag sen så var det alldeles torrt. Men nu finns det minsann vatten, Jenna passade på att utnyttja det. Troligen så försvinner det snabbt ner i den torra jorden.

 

Så utsattes Jenna för det där olaga hoten av oskyldig hund. Är det grävlingbajs så får du bada i vattensamlingarna. Var inte sånt så hon klarade sej.

 

Nådde min Sörmlandsledsetapp. Vår chef hade varit ute och jobbat med motorsågen så nu är träden som legat i vägen över spängerna borta.

Matte bestämde att vi skulle fortsätta åt andra hållet för hon planerar för kommande målning och sånt. Människor behöver tydligen markeringar vi hundar hittar i alla fall.

 

Här har inte Jenna varit så hon hade tassarna fulla med att kolla allt nytt. Matte tittade på markeringar och jag letade pår efter hanar, helt framgångslöst. Inte en endaste snygg hane hade vandrat.

 

Jag och Jenna hade en massa viktiga oss tilar emellan samtal också. Det är dags för Jenna också att lukta gott så vi pratade om en massa som inte är för mänskliga öron.

 

Detta kallas för att falla på rätt sätt. Trädet har lagt sej snyggt bredvid leden och hindrar inte vandrande hundar.

Tyckte det såg väldigt bra ut.

 

Enligt matte så var det typiskt att det var ett träd med markering som gett upp. Men eftersom vi ska måla så får det bli ny markering på ett annat träd.

 

Jo du förstår Jenna att nu ska vi lämna leden och gå en annan väg. Detta är faktiskt en bra hundrunda. Jenna måste lära sej alla såna här bra rundor som jag har.

 

Jenna hade så fullt upp med allt nytt att jag tänkte att jag skulle smita en liten stund. Trodde att ingen märkte vad jag pysslade med.

 

Ja, ja jag kommer, var du tvungen attt se att jag tänkte gå och leta ekorre? En gång för länge sen så träffade jag en här så jag tänkte att kanske, men inte det inte.

 

Ute ur skogen och vi är på en väg som jag inte gått på länge. Vi hade fullt upp med att kolla allt efter den.

 

Trevligt, nån hade tappat en massa godis på den. Vi städade alla smulor mycket noga.Behövde dessutom energin eftersom vi varit ute länge och haft massor att göra.

 

Tänker du komma? Det har börjat falla svampvatten igen och vi kommer att bli svårt skadade om vi inte får komma till bilen så fort som möjligt nu.

 

Äsch! Vi blev koppelfångar för vi var ganska näöra ställen där andra hundar rör sej och jag har de där korkade begränsningarna. Ett par minuter senare var matte väldigt glad för att vi var fångar.

 

Här har det precis hänt. Från ingenstans kom Hare som höll på att krocka med matte samtidigt som han flög över våra koppel och vi kastade oss efter. Enligt matte är det rena undret att hennes axel och arm sitter på rätt plats.

 

Det syns en prick till vänster om stenen. Det är asociala Hare som orsakade det tillfälliga kaoset. Hade varit bättre att han stannat och umgåtts med oss.

 

Jenna glömde allt om nedfallet och ville bara i väg till Hare som förövrigt försvunnit långt bort. Vi fick gå till bilen istället och åka hem till våra hemma.

I morgon ska jag visst få träffa några tillåtna kompisar och ha skoj ett tag. Låter bra, får väl vara glad åt det lilla ett tag framöver.


Av Wilma Border collie - 22 maj 2019 17:45

Fortfarande oväder, alltså alldeles för hett för en massa trevliga saker. Men idag var det äntligen dags för Jenna igen och vi skulle göra nåt.

 

Har hämtat Jenna och vi har åkt bil. Nu börjar jag förstå vad som är på gång för detta är vägen in i Engelska skogen.

Matte försvann ur bilen och grejade med låset och kedjan över vägen.

 

Eftersom det redan var väldigt hett ansåg matte att vi skulle åka bil. Ytterst sällan som matte kör den här vägen vi brukar alltid parkera utanför kedjan och gå men ovädret gjorde att det skulle bli för varmt.

 

Så frammeoch äntligen utsläppta. Sa åt Jenna att det var bäst at vi uträttade våra behov där och då för jag var säker på att nu skulle det bli extra bra.

 

Jag tog med mej Jenna och så drog vi. Förklarade för henne att nu skulle hon säkert få träffa mina engelska kompisar. 

 

Äntligen! Där framme står Reidun och vi är bakom buskarna. Nu ska jag presentera Jenna och berätta allt om husvaktandet under deras långa frånvaro.

 

Jenna älskar alla människor som hon gjorde sej till kompis med Chris på en gång. 

 

Var tvungen att hälsa riktigt ordentligt jag också. Vi har inte setts på massor med evigheter faktiskt inte sen förra sommaren och det är väldigt länge sen.

 

Sprang runt och kollade allt bara så där för säkerhets skull. Lika bra att visa att jag är superbra på att passa hus långt bort i skogen.

 

Ovädershetta men det var minsann service för Reidun serverade oss gott kallt vatten.

 

Och här kommer Skvallerbyttan. Människorna pratade och pratade så jag tog en sväng för att kolla mitt Ekorrträd. Självklart så skvallrade Jenna om min sysselsättning. Inte fanns det nån Ekorre hemma heller.

 

Ja men jag var bara och kollade och dessutom vet du var jag har trädet och dessutom så skvallrar Jenna alltid om var jag är.

 

Jenna tyckte också att det blev väl hett för när hon hämtat mej så var skuggan under bordet bästa stället.

 

Vi fick presenter som tack för att vi passat huset så bra. Matte fick en fin ros och hemgjord marmelad. Vi fick nåt som är mycket bättre.

 

En tub med alldeles utsökt god baconost. Självklart var vi tvugna att provsmaka. Men snålmatte gav oss bara lite av det som faktiskt tillhör oss.

 

Jenna utsåg Chris till sin nya bästa kompis och hängde med honom. Nätr han skulle nåt bakom huste så hängde hon på. Tror att hon var och kollade om det möjligen växte ost på de där vedträna. Men det växer bara ost där när de är hemma i England.

 

Fanns ingen ost där men vi fick godis i alla fall. Mycket gott var det.

Lyssnade på en massa mer tråkprat. fast vi lekte lite under tiden.

 

Jaha dags att gå till bilen igen. Hörde nåt om att jag och Jenna visst ska kolla huset vid nåt tillfälle eftersom Chris och Reidun ska göra nåt som gjorde matte grön av avund. Men sen när de är tillbaka då ska jag få åka flotte på sjön igen. Gjorde det förra sommaren och det var spännande att vara ute på Bäversjön.

 

Fullkomligt onödig bild enligt mej. Men så här fin är rosen som matte fick. Nu bor den på balkongen och kommer förhoppningsvis att blomma länge.

Jag somnade och sov, både ovädershettan och mina löphormoner gör mej trött.

 

I bland har jag tur. Släpade mej ut på eftermiddagsrunda och hade sån tur att tillfälliga Pryl 7an var öppen fast den egentligen var stängd. Bryr mej inte om vilket för jag fick godis av Anna.

 

Åh vad skönt! Snälla Elisabeth klia mer, du vet det är aldrig nånsin nån som kliar mej. Kunde ha legat kvar där på golvet resten av dagen.

Släpade mej runt ute ett tag, hett och äckligt var det.

I morgon väntar visst bättre väder så förhoppningsvis kan jag och Jenna hitta på nåt skoj då.


Av Wilma Border collie - 21 maj 2019 17:48

Under en tid så har matte har matte haft mina bakre delar som sitt stora intresse. Ett par gånger per dag har hon kommit med en bit papper och torkat mej i baken. Korkade påhitt jag sköter min hygien alldeles ypperligt på egen tass.

I går kväll var det dags igen, onödig torkning. Sen viftade matte triumferande med pappersbiten som hade några droppar blod på sej. Ja ha så nu har du börjat lukta gott, visste att det var på gång. Äsch, jag hade tänkt klara av detta i smyg så jag skulle kunna leva som vanligt och träffa vilka jag vill.

Så blev det idag, redan när jag var ute på morgonrundan hade ovädret slagit till. Var riktigt varmt redan vid halv åtta.

 

Ensam och övergiven försedd med en del fullkomligt onödiga restrektioner ska jag fördriva en del tid. Kollade men såg inga jag känner nånstans.

 

Hallå Ekorre!!! Såna får jag umgås med, men det fanns ingen i närheten och förövrigt så vägrar de ju alltid umgås med mej.

 

Passerade campingen. Så många hanar som det varit här, massor med spår av dom och jag la mycket tid på att berätta att nu luktar jag gott. Tänker att det vill de säkert känna till.

 

Gick till sjön och badade lite och drack vatten. Fick vara på fria tassar eftersom det var alldeles övergivet där.

 

Käkade en massa gott gräs också, blev kallad kossa igen. Tycker fortfarande att vegetariska matte ska prova, gräs är gott.

 

Inspektera bryggor är viktigt, inte för att jag egentligen vet vad jag tittar efter men alla bryggor måste undersökas. Fast en fågel som heter Mås var synnerligen irriterad på min närvaro, den flög över mej hela tiden och sa massor med fula ord. Enligt matte har den nog fågelvalpar på gång i närheten.

 

Jo den här gamla trädstammen brukar ge godis. Hade tur det lönade sej idag också.

 

Frömjöl är säkert bra för pälsen. Alltså plaskade jag runt i det en stund i brist på bättre sysselsättningar.

 

Passerade Ossys gamla dagis. Umgicks med människorna, fick godis och vatten. Slappade ett tag i skuggan medan människorna pratade en massa tråk.

 

Så dök Rick upp. Han tillhör de som är tillåtet att umgås med för han saknar väsentliga kroppsdelar. Men det var så ovädershett att jag bara hälsade kände inte för lek.

 

Inez var också med, men samma sak där jag hälsade bara. 

 

Kollade de där fröna. Alla höll sej där de ska under jord, dröjer nog inte innan det kommer små plantor.

 

Funderade på om jag skulle aktivera mej en stund. Typ leka med alla saker vi har.

 

Hittade bollen och lekte lite med den, men det blev alldeles för varmt så jag la mej i skuggan istället.

 

Matte trollade fram mitt kylhalsband. Premiär för det i år och jag hoppas jag inte behöver använda det varje dag som förra eländes sommaren. Skönt är det i alla fall.

 

Tog ett hopp genom en av ringarna. Ansåg att det räckte, hetta och hormner är ingen bra kombination.

 

La mej i däcket en stund. Skönt med skugga och sval sand, fast ungefär nu påstod matte att vi kunde gå hemåt.

 

Snöar gör det fortfarande, är alldels vitt på många ställen av alla aspfrön.

 

Men titta en kompis!!!!!!! Turen kunde vara med mej.

  Dalmatiner Tilly var ute och rastade sin husse. Mycket trevligt att träffa henne, men det blev just ingen lek. Det får vi göra när det är bättre väder.

 

Har minsann rört sej snygga hanar på Tillys gata också. Undersökte noga och lämnade en massa hälsningar.

 

Gick in till Susanne och hälsade på var både varm, törstig och godissugen. Fick vatten, godis och umgänge så livet blev mycket bättre.

Passade affären medan matte hämtade nåt paket.

 

Ett paket med en massa Ramslök. Helt ointressant enligt mej, men matte var så gald för att nån otroligt snäll människa hon känner hade skickat detta till henne. Ja, ja då var hon sysselsatt medan jag slappade.

Het eftermiddagsrunda i lusfart utan att det hände nåt av värde.

Men i morgon är det dags för Jenna. Hon och jag ska åka bort och träffa några jag inte träffat på massor med månader och som enna aldrig träffat. Tror det blir en bra morgondag.




Av Wilma Border collie - 20 maj 2019 17:33

I dag väntade en sån där eländig ensam dag utan kompisar. Inte hade jag sån tur att det skett förändringar under natten heller. 

Matte bestämde att jag skulle kolla en annan skog där kantarellerna brukar vakna tidigt.

 

Så där på plats. Nu ska jag kolla skogen kan ha hänt mycket sen sist och med tur kunna jobba lite som svamphund.

 

Vänta jag kommer, såg inte att du tog en annan väg. Matte ska inte släppas i väg ensam i skogen, nog för att hon alltid hittar överallt men risken är överhängande att hon villar bort sej.

 

Jaha nu gälller det att använda nosen. Här borde det löna sej om det vaknat några.

 

Om du tar och gräver bland löven så ska de finnas här, jag har känt doften. Ännu har jag inte lärt mej att känna doften av aktivt mycel. Det kunde Sigge Svamphund men han var extrem på svampsök.

 

Jodå visst finns det millimetersmå kantarellvalpar under löven. Fick massor med beröm för väl utfört arbete. Må det nu fortsätta falla en massa svampvatten så de kan växa och bli stora.

 

Kollade ett annat ställe och där var de ännu mindre. Men titta bredvid de vita yttepyttarna. Där ligger det faktiskt kantareller sen förra året.

 

Så har de där blodsugande myggorna vaknat. Matte bryr de sej inte om men de försökte minsann sno mitt blod. Det behöver jag ha själv. Måste se till att matte sätter tjärsalva på mej så jag slipper dom.

 

Kollade fler ställen. De var tomma och här blev jag upplyst om att jag var alldeles för optimisktisk, för det tar flera månader innan det kommer nåt här. Jag kollade om Svarta trumpetsvamparna hade vaknat vilket de inte hade.

 

Har lämnat skogen och ska till min bil igen. Nu börjar det bildas snödrivor efter vägen. Eller det är inte snö det är asparna som skickar ut enorma mängder med luddiga frön.

 

Och hur skoj var detta då? Passat bilen i massor med evigheter medan matte handlade nån tråkmat. Enligt matte var det bara en kort stund för hon sladdade runt inne i affären. Jag befann mej dessutom i skuggan med öppna  fönster och bakluckan delvis öppen.

 

Äntligen ordning i tillvaron och jag har bråttom. Ska minsann shoppa och när jag skulle kliva ur min bil så kom det en hund med shoppingpåse i munnen. Tänk om den köpte allt?

 

Tur!! Det fanns kvar till mej så jag kunde handla. Kollade godissortimentet, som vanligt mängder med gott.

 

Jo jag anser att du ska köpa en ny säck mat till mej. Fick inte alls köpa mat, enligt matte finns det massor kvar så det dröjer innan det behövs mer. Om hon kom ihåg att ge mej mat så skulle den ta slut.

 

Om jag vill ha ben med kyckligmak? Synnerligen korkad fråga så klart jag vill, såna här är goda.

 

Snälla Magnus ge mej mitt shoppinggodis, du vet jag svälter. Fick mitt godis och stillade värsta hungern.

 

Bla, bla, bla människorna pratade tråk i evigheter. Ingenting som intresserade mej så jag somnade på golvet.

Blev väckt för att åka hem.

Gick på eftermiddagsrunda, tittade efter nån trevlig kompis men inte en hund nånstans. Bara lokalradion som ville prata med matte. Märkligt nog handlade det varken om mej eller svampar utan de frågade nåt om nåt val som tydligen är snart.

I morgon väntar ytterligare en ensam dag som dessutom ska bli ovädersvarm. Får se hur jag ska lyckas frördriva den.

Av Wilma Border collie - 19 maj 2019 17:31

I går var det ett väldigt tjat på matte om att Åskar borde komma, en massa gnäll också om huvudvärk och tusen andra fel som Åskar minsann skulle bota

Så ganska sent i går kväll då behagade han komma. Insåg att matte är inte klok nånstans. Ut på balkongen för att titta på blixtar och lyssna på muller. Ja,ja sånt kan hon väl göra då, men det började falla svampvatten och hon begriper fortfarande inte hur skadligt det är att vistas ute i sånt. Jag och mina katter tittade på hennes märkliga beteende från torra inne. Underligt nog verkar hon aldrig bli skadad av nedfallet.

Sen kom hon in så jag kunde sova min skönhetssömn och samla krafter tills idag.

 

Så äntligen på plats och nu är det bara att vänta på all atta kompisar börjar anlända. Lekte en del med min boll, men det är roligare när fler vill ha den.

 

Har som vanligt varit inne och fikat, eller jag fikade inte lyssnade bara på att tråkprat. Gick ut och nu hade det kommit kompisar. Inez, Beagel Mimmi, Dvärgschanuzer Moha bland annat hade dykt upp.

 

Golden Mikko och Kuvaz Daisy tränade dans. De var alldeles överlyckla över att träffas igen, var ett tag sen sist.

 

Ett helt gäng till kom så vi hade ett gruppsamtal om en massa viktiga hundsaker.

 

Kom en ny liten Dvärgschanuzer kille som först tyckte att allt var mycket underligt. Så många olika hundar och alla ville hälsa och visa att vi är trevliga.

 

Så klart det blir märkligt när både Chess och Västgötaspets Atle ska inspektera de mer privata delarna.

 

Men Pluto begrep snabbt att han hade hamnat bland ett gäng trevliga hundar och började leka med oss. Han och Mimmi hade massor med skoj. Så här är det lltid, nån kan komma och vara lite osäker men det brukar gå fort över och sen är den hunden en del av vår stora underbara gemenskap.

 

Precis som igår var det hundar överallt som hade skoj. Antingen en massa lek eller så minglar man runt och pratar med alla både hundar och människor.

 

Jag och Gungun funderade på om vi skulle skicka människovalpen över agilityhindren. Varför ska bara vi hundar aktivera oss? Tror att människor också behöver det. Nu lyckades inte vår plan.

 

Fast jag, Atle och Borzoi Myra lekte en rolig lek. motionera Atlematte. Mycket roligt så det ska vi nog göra fler gånger.

 

Tänkte slappa under äppelträdet en stund med min boll. Bara det att Moha. Mikko och Tryfflan ansåg att det skulle jag inte alls så de övertalade mej att vara med och ha skoj istället.

 

Kollade av vad alla andra gjorde. Full aktivitet överallt, precis som det ska vara. Alla hundar har alltid jätteroligt.

 

Primo kom och hade självklart Mezzo med sej. Idag hade Mezzos heta känslor för mej gått över.

 

Mimmi och Myra hade en massa skoj jaktlekar. Fort ska det går.

 

Många kompisar har lämnat för idag men fortfarande är det många kvar som roar sej på olika sätt.

 

Jo du Mikko nu är det bäst att du aktar dej för nu  kmmer Myra och fort går det.

 

Till och Med Myra kan bli trött och hon har kommit på hur himla bra det är att slappa under det stora däcket. Tyvärr kom människorna på att det var dags att sluta för idag. Korkat vi kunde ha hållit på resten av dagen.

 

Men nu kommer det nån som väldigt gärna vill träffa mej.

 

Hej Sheltie Truls. Han hade faktiskt varit nära ganska länge och titta på alla hundar på håll och dessutom hälsat på några. Är så roligt att se att han blir modigare och modigare. Det dröjer nog inte alltför länge innan han kommer att våga vara med och ha skoj.

Sen var det bara att hem och sova, blir trött av allt skoj.

Dötrist eftermiddagsrunda, träffade inte nån jag känner. Dessutom väntar två ensamma dagar nu, men matte påstår att jag kommer att kunna fördriva dom också.

Av Wilma Border collie - 18 maj 2019 18:01

Så blev det ntligen lördag igen. Ännu bättre var att jag skulle ha Jenna med mej idag. Vi kan inte träffas för ofta.

 

Efter att ha följt rutinerna och varit inne och fikat först och lyssnat på mänskligt tråkprat så var det dags att gå ut.

Hade kommit flera hundar, jag hälsar artigt på Bamse medan Frasse kollade om jag luktar gott vilket jag inte gör.

 

Flera hundar kom det hela tiden. Självklart så blev alla ordentligt välkomnade av oss.

 

Flockspring det är grejer det. Vara många och springa massor och fort är superroligt, dessutom var det inte så äckelhett utan att det gick hur bra som helst.

 

Sprang inte bara utan hade som vanligt viktiga samtal om veckan som varit och vad vi skulle roa oss med idag.

 

Hörru Bamse det där är MIN boll som du snott. Fast Bamse anser att det är hans.

 

Tikens list övergår hanhundens förstånd. Självklart lyckades jag komma över min boll. Fast sen kom jag på att jag kan leka med bollen ofta så ligga under trädet när jag har massor med kompisar att leka med kändes onödigt.

 

Kom på att det var roligare att jaga Dalmatiner Tilly och i bakgrunden smyger Bamse runt med bollen i munnen.

 

Jenna blev som  vanligt överlycklig när Borzoi Myra kom. Hon lekte massor med henne och Sansa.

 

Lilla Pudel Pippi som bor med Myra berättade för matte att hon var väldigt godissugen och behövde nåt för att orka mingla runt bland alla hundar och människor.

 

Leonberger Peggy var törstig och matte höll på och fyllde på nytt vatten. Men enligt Peggy var det bättre att dricka direkt från kranen. För övrigt förstår jag inte varför känsliga människor ska byta ut trevligt välsmakande lervatten.

 

Jenna försökte sno nåt att äta när hon trodde att ingen såg. Bara det att matte såg minsann vad hon planerade så nån stöld lyckades hon inte med.

 

Jag minglade runt ett tag och pratade med en massa hundar. Jag och Rottis Amber hade en del viktigt att avhandla bland annat.

 

Jenna har några märkliga idéer, när matte försöker få henne att hoppa genom ringarna då vägrar hon. Men när Frasses husse provade då hoppade hon som om hon aldrig gjort annat.

 

Kom på att jag inte umgåtts så mycket med Myra. Alltså passade jag på att göra det en stund. Gäller att försöka hinna med alla kompisar på den där kvarten vi umgås.

 

Leonberger Bamse, Bilbo och Amber kom på att Frassehusse hade godis. Då gäller det att hålla sej framme för att få nån tilldelning.

 

Mycket mingla runt bland människorna blev det också. Vi måste ha stenkoll på vilka som har bästa godisfickorna eller är bäst på att klia oss.

 

Gick alldeles utmärkt att springa med en människovalp också. Hela tiden finns det massor med skoj att göra, vi har inte tråkigt en sekund.

 

När det blir för varmt så kan man alltid försöka bada lite i vattenbaljan. Det gäller att vara uppfinningsrik.

 

Så gick den där kvarten, som människorna envisas med att påstå att det är ett par timmar, alldeles för fort igen.

Frasse var alldeles utslagen och höll på att somna hos sin matte.

 

Var bra trött jag också. Matte påstod att det var dags att lämna hemm Jenna och såna där korkade tråksaker.

Somnade gott hemma efter en superrolig hundträff.

Var på eftermiddagsrunda och träffade faktiskt en del människor jag känner. Matte bara tjatar om att hon vill ha besök av Åskar för det känns som om han sa komma. Får väl se hur det blir med det. Jag ska vila mej i form för i morgon är det dags igen för ntya kompisar och en massa skoj.

Av Wilma Border collie - 17 maj 2019 17:55

Skulle inte åka nånstans idag heller. Enligt matte så visste hon att det var nån som ville träffa mej och Jenna. Vi tackar aldrig nej till umgänge.

På väg mot vad vi nu sulle och vem det nu var som ville träffa oss så mötte vi först Susanne. Jenna tjöt av lycka. Såg Rottis Helga också, men jag tycker att hon är läskig.

  Passerade Heden och där kom Inez rusande på fria tassar, vi hälsade och umgicks lite snabbt bara.

 

Fortsatte mot vad det nu var vi skulle göra.

 

Hundbadet var synnerligen dött och övergivet. Var nog inte här vi skulle träffa denna någon.

 

Varmt var det så jag svalkade tassarna och drack lite vatten. Tyckte att detta kan räknas som bad.

 

 Ingen som kan tro att Jenna alldeles nyligen ansåg att vatten var superläskigt. Hon tänkte minsann ge sej ut och simma.

 

Fortsatte för förr eller senare så skulle vi väl hitta den som ville umgås med oss.  Inkallning är en viktig kunskap så den tränas det alltid på. Jenna skötte sej ypperligt.

 

Jaha och där kom Inez igen och kastade sej ut i sjön. Ingen människa nära. Vi badade inte utan fortsatte.

 

Sen fick vi bråttom. Det var nämligen människor och nån hund vid Klovsten. Insåg att det skulle bli bra detta.

 

Det var Dvärgschnauzer Moha som ville umgås med oss. Mycket trevligt och vi säjer aldrig nej till umgänge.

 

Pust! Varmt blev det så jag slappade i skugan en stund först för att svalka mej så jag skulle orka med en massa viktigt sen.

 

Moha tränade på att gå slalom mellan de där konerna som tydligen inte är mina privata leksaker.

 

Nä du Jenna det här är MIN leksak. Du kan skaffa dej en egen, hon försökte sno den flera gånger men jag vann alltid.

 

Vi kollade noga vad Mohas matte pysslade med. Det  där tunnlarna som ständigt rymmer till olika diken fick några tyngder så de ska lära sej att inte rymma. Får se i morgon om de rymt eller är kvar.

 

Moha och Jenna hade en massa diskussioner om vem som egentligen skulle ha vilken pinne. Finns hur många som helst men de var alltid ute efter samma.

 

Så var det slut på det roliga, som vanligt gick tiden för fort. Matte kollade så inga av hennes frön var på rymmen.

Var bara ett par stycken som försökte rymma men de petades ner i jorden igen. Vi var fångar eftersom det är förbjudet att springa i den här jorden.

 

Nå?? Vi behöver faktiskt ost eftersom vi står på stenen. Fick ost.

 

Trevligt, vi träffade Teddy och Freya. Var många evigheter sen sist. Umgicks med dom och så hade vi sällskap en bit också.

Lämnade hem Jenna och gick hem. Precis som igår drabbades jag av passa huset eftersom Rottis Helga behövde hjälp att komma ut.

 

Eftermiddagsruna och ordning i tillvaron. Nu var minsann tillfälliga Pryl 7an öppen så jag tog mej in.

 

Eftersom det är fredag så fick jag utsökt goda köttbullar av Anna. Behöver  många köttbullar ofta.

 

Var bara tvungen att ta mej in i Susannes butik också. Lyckligast av alla blev Dixie som äntligen passade sin butik igen. Vi smaskade självklart ost tillsammans.

 

Chihuahua DeeDee var också där och ville ha ost. Så klart jag bjuder mina kompisar.

I morgon är det ÄNTLIGEN lördag igen. Ska ladda inför en massa trevligt mingel och skoj lekar med alla mina kompisar.




Av Wilma Border collie - 16 maj 2019 17:56

I dag så var det meningen att det skule vara en sån där där dag när vi är ett gäng hundar som träffas på Klovsten och aktiverar oss. Bra eftersom Jennas matte hade en sån där fullkomligt onödig ledig  dagoch alltså skulle inte Jenna hänga med mej.

 

Jaha de där tunnlarna de gillar tydligen att bo i diken för nu har de flyttat till ett annat. Lika bra att hämta dom.

 

Det går utmärkt att använda tunneln även när den ligger i diket. Fast matte flyttade på dom när jag gått igenom.

 

Hoppa över?? Nä vet du jag gör en Jenna och går under istället. Surmatte gav mej ingen belöning för fusk!


 

Men om jag hänger på pinnen då borde jag väl kunna få godis eller? Nä hon är stenhård i balnd den där människan. Jag var tvungen att hoppa.

 

Vi brukar säja att alla är välkomna på våra hundträffar. Men den här som låg på backen och försökte vara med den mördade matte och begravde i papperkorgen med använda hundpåsar. Sörjd och saknad av ingen.

 

Äntligen kommer det hundar! Jag har väntat i flera veckor.

 

Jennas snygga brorsa Hasse kom.

 

Han hade sin sambo Tyson med sej också. Bra jag fick i alla fall ett par kompisar att umgås med.

 

Trevligt Jenna kom också. Insåg att det skulle bli bra. Tyvärr hade de andra hundarna som brukar komma förhinder idag. 

 

Aktivera oss var det. Min bil behöver opereras så vi kanske skulle ta och jobba som bilveterinärer. Tre hundar borde klara det.

 

Operationen är avslutad. Hasse hade lyckats peta in min boll under bilen. Är väl bäst att erkänna att vi lyckades inte utan fick hjälp av matte.

 

Jag tänker INTE släppa min boll. Lika bra att ha den i munnen så den inte försvinner på konstiga ställen igen.

 

Inte bara vi hundar som kryper genom tunnlar. Både Jenna och Hasse hade sina människovalpar med sej och det kröp också. Fast jag såg aldrig att de fick nån godisbelöning.

 

Varmt blev det och ingen hade nån riktig inspiration. Men det fattades ett bra beslut, vi skulle gå till sjön och bada.

 

Jenna har kommit på att bada är faktiskt trevligt men Hasse var allt annat än övertygad om att vatten kan användas till annat än dricka.

 

Tyson uppskattade sjön och kunna svalka sej. Bra att det är så när när det blir för varmt.

 

Jag kollade bryggan noga och sen var det skönt att stå här. Blåste lite svala vindar.

 

Hur tänkte du nu Hasse? Gå under ett bord med en stor pinne i munnen var kanske inte det allra smartaste. Han fick greja en stund för att få med sej pinnen som Jenna för övrigt ansåg att den tillhörde henne.

 

Jag bestämde mej för att svalka mej i vattnet en stund. Skönt var det både att blöta ner delar av mej och dricka gott vatten.

 

Hasse lyckades få loss pinnen och det blev dragkamp mellan honom, Tyson och Jenna. Tror inte att nån vann för pinnen gick i många delar.

 

Kolla mästersimmerskan Jenna!! För bara några veckor sen hatade hon vatten nu simmar hon som om hon aldrig gjort annat. Hasse börjar också förstå att vatten kan vara skönt. Perfekt om det blir ovädershett.

 

Nu är det spännande. På något märkligt sätt hade en förtöjning till båten lossnat och Jennas matte skulle dra in den igen. Skulle det bli ofrivilligt mänskligt bad? Det gick bra, det blev inget bad och båten sitter fast som den ska.

 

Dags att skiljas åt redan? Vi hade faktiskt kunnat hålla på och ha skoj i flera timmar till. Men det vara bara att lyda människorna tyvärr.

Hemma så drabbades jag av passa huset en stund eftersom Rottis Helga behövde låna matte för att komma ut en sväng.

Gick på eftermidagsrunda. Tiggde godis och umgänge hos Susanne, tänkte hälsa på i tillfälliga Pryl 7an men där var det fel. Det var stängt fast det borde vara öppet.

I morgon ska jag och Jenna fördriva några timmar tillsammans får se vad vi hittar på för nåt.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards