wilmablogghund

Alla inlägg under februari 2018

Av Wilma Border collie - 4 februari 2018 18:14

Det finns tråksöndagar och bra söndagar. Denna blev en bra söndag. När jag skulle på min längre runda så valde matte alldeles rätt väg.

   

Titta vad jag hittade!!!!! Skulle minsann få sällskap med Sigrid idag också. Livet är mycket roligare när man är två.

   

Vi lekte en del på Heden. Var ingen trafik så vi fick vara lösa där en stund, alldeles perfekt.

   

Jag har minsann hittat spår av Ekorre. De syns i snön men jag hittade aldrig Ekorre, Var evigheter sen jag såg nån senast.

   

Passerade vid sjön. Nån hade haft otur när de var ute och åkte där man inte ens får åka. Nu är det fruset men om det tinar så kommer bilen att stå i sjön med bakhjulen djupt begravda i leran.

   

Skulle gå en sväng på spårvägen. Men jag och Sigrid hittade nåt intressant så vi stack. Alltså nånstans i skogen är vi och människorna hade åsikter.

   

Kan ni gärna ha hörde vi när vi återkom och hade lyckats hamna på fel sida om ett staket. Mutter om nån som heter Karma hördes också. Men det finns en grind så vi fick hjälp ut av Sigridmatte.

   

Det blir säkert vår snart för bergen efter spårvägen är alldeles fulla med istappar. Hörde hur människorna pratade om nya skogar. Mattes lager måste vara outsinligt för det var ställen där vi inte varit som ska besökas när det blir varmare och dags för skogsfika.

   

Vilda grisen hade haft party och bökat rejält överallt.

 

Jag och Sigrid hade en massa annat att kolla så människorna kunde väl gå och släpa benen efter sej. De fattar i alla fall inte det där med att använda nosen och ha stenkoll på allt som rört sej.

   

Den där Vilda grisen hade jobbat väldigt hårt. Måste ha funnits massor med gott i marken.

   

Vi kollade spåren och matte sa att det var Herr Vilda gris som plöjt runt för spåren var enorma. Är visst inget bra att träffa på honom. Men han var i alla fall inte kvar som tur var.

   

Gick en bit på Dunkvägen där inget intressant hade hänt. Men vi hade en del att undersöka i en liten skogsbacke.

   

Jaha och där har Sigrid dragit på otillåtna äventyr in på en tomt. Jag erkänner jag var inne och vände men kom tillbaka och blev fånge.

 

Sigrid är fångad och nu är det alldeles slut på friheten för henne.

   

Bäcken har öppet vatten med det var alldeles fullt med is. Vackert enligt människorna.

   

Varför får inte vi vara på fria tassar och kolla vattnet och isen? Hörde bara nåt om missbrukat förtroende.

   

Såg att de höll på och fixade på isen, tog bort snön och sånt. På lördag ska det visst ta upp en massa is där. Det tittade jag på förra året, vet att det finns korv till sugna hundar där.

   

Sigrid hon lär sej minsann. Människorna stod och pratade med någon, men Sigrid fick span på en Ekorre. Bra att hon börjar få intresse för dom, förr eller senare måste vi träffa en social sådan.

   

Så kom Inez från Tråkskogen, hon hade gått sin vanliga runda där. Hälsade på henne men så skulle vi åt skilda håll.

   

Bara en liten bit bort så träffade vi Rick. Jag kände för att leka en del med honom.

   

Inte det inte. Där försvinner Rick långt bort, tur att det inte kom bilar då.

   

Drabbades av passa Tempo. Eller vi passade både matte och Tempo medan Sigridmatte gjorde nåt. Skulle till våra olika hemma, men hörde nåt MYCKET trevligt när vi skildes åt. Nu hoppas jag verkligen att det stämmer.

   

Var kom det här ifrån? Jag ska på eftermiddagsrunda och det snöar igen. Dags att det slutar med sånt. Nu ser jag fram emot en bra dag i morgon.

Av Wilma Border collie - 3 februari 2018 17:52

Äntligen LÖRDAG igen och alltså dags för veckans allra bästa dag. Borde vara lördag varje dag egentligen.

Efter att ha väntat i flera hundra evigheter så var det dags att gå. Sigrid kom och mötte mej vid min port. Hörde hur matte och den hundnappande fångvaktaren Sigridmatte förslog att jag kunde gå med dom ensam. Skulle inte tro det så jag såg till att matte följde med.

   

Men varför ska vi behöva släpa på de långsamma människorna? Fattar de inte att det är BRÅTTOM, väldigt bråttom. Vem vet hur mycket skoj vi missar på grund av de långsamma stoppklossarna.

   

Träffade Bamse som brukar vara med ibland men idag var han visst upptagen med annat.

   

Hej Ossy! Vet du hur mycket vi har längtat efter dej?

   

Detta är Tassa en för mej ny bekantskap. Hon var visst svamphundselev hos Sigge för några år sen. Mycket trevlig hund, gillar nya kompisar.

   

Lika bra att börja leka och ha skoj. Tiden går alltid alldeles för fort så det gäller att utnyttja den ordentligt.

   

Kom en liten hund som var så söt och borde vara den perfekta kompisen till Sigrid. Men hon tror ju att hon är en väldigt stor hund.

   

Så kom det ännu en ny hund Leonbergern Peggy. Har inte träffat nån sån förut men hon var en lika skoj kompis som alla andra hundarna.

   

Självklart blev hon hjärtligt välkomnad av oss. Alla hundar är alltid välkomna till vår stora härliga gemenskap.

   

Den här lille killen blev störtförälskad i Peggy. Hon var det allra vackraste han nånsin sett.

   

I bland ser det ut som världens hundröra, men vi har bara så fantastiskt skoj.

   

Så händer det att vi snackar ihop oss och planerar, sånt är viktigt. Vad ska vi hitta på nu?

   

Som sagt den lille killen (som dementa matte glömt namnet på) var störtförälskad i Peggy.

   

Lika bra att fortsätta röja loss. Alltså vara massor med hundar, tror vi blev 14 idag, som har skoj ihop det är rena drömmen.

 
 

Syns lite på den här filmsnutten hur skoj vi har.

   

Sigrid var inte riktigt på humör idag, men mysa med Anne det var uppskattat.

   

Nu kommer det nån igen. Bästa att springa och hälsa välkommen. Var Cleo som kom.

   

Alltså vi är ett stort gäng och alla är kompisar med alla. Inga sura miner nånstans, bara en massa skoj hela tiden.

   

Som här kast med liten Springer spaníel är en rolig lek och Rick tål den.

   

Sigrid kunde i alla fall tänka sej att umgås en del med Cleo.

   

Jag och Cleo visst ser vi ut som systrar? Fast jag är Border collie och Cleo är Aussie.

   

Den här bilden har matte snott från Cleomatte. Gissa vad vi väntar på.

   

Osttuben har kommit fram. Ossy älskar den och såg till att förse sej.

   

Peggy smakade också och precis som alla andra hundar så älskade hon den.

   

Jaha när man har skoj går tiden alldeles för fort Ossy har fått sitt ben och det är dags att skiljas åt igen.

   

Jag och Sigrid vandrade hemåt, trötta och nöjda efter en massa skoj umgänge med både gamla och nya vänner. Är det möjligen lördag i morgon igen?

   

Jag trött? Nä inte alls. Jag bara råkade somna vid dörren. Matte var på det rymningsbenägna humöret. Fast det var visst bara nåt med tvätta kläder.

Av Wilma Border collie - 2 februari 2018 18:13

Den här dagen gav matte huvudvärk säjer hon. Vi visste att det var dags för hundligt assistansjobb igen och sånt orsakar inte huvudvärk. I alla fall inte hos oss och normalt inte hos matte heller.

Hämtade Sigrid och åkte mot Eskilstuna. Matte hade åsikter om väglaget som tydligen var snorhalt. Pelle Peugeot visade vid ett tillfälle att han minsann kunde dansa på vägen. Ja, ja det redde ut sej utan besök i diket. Köra 90 var bara att glömma, 70 var max för att vara kvar på vägen.

   

Jaha vi har kommit till Eskilstuna. Men varför ska vi hålla till utanför garaget? Vi vill gå till Köttbullerestaurangen. Matte pratade med bilskroten i telefonen, väntade, skroten ringde igen Nu hade de kört vilse-.Av nån anledning så ansåg matte att det var väldigt underhållande. Inte bara hon som tappar bort sej i städer.

   

Nu gäller det, tänker Plupp Seat starta? Jo han startade och under minst sagt högljutt skramlande så

rullade han. Matte trodde att hon skulle få plocka borttappade delar i hela garaget.

   

Jaha hej då Plupp! Nu åker han på sin sista resa över bilarnas regnbågsbro. 20 år gammal och rullat 33 000 mil då är det inte konstigt att han tappade livslusten.

   

Nu ÄNTLIGEN så får vi gå till Köttbullerestaurangen. Det är faktiskt extremt viktigt att avlägga besök där.

   

Jodå vi fick våra välbehövliga köttbullar.

   

Hörru vi vet att du har mer köttbullar och vi är HUNGRIGA!!!!! Jo alla köttbullar fördelades rättvist mellan oss. Vi delar systerligt på allt vi får.

   

Så skulle vi hämta bilen för mattes mamma skulle skjutsas nånstans. Sigrid hon kan inte röra sej många meter utan att rulla överallt. När hon var klar så hämtades bilen och vi hämtade mattes mamma. Sen fick vi passa bil medan det handlades några skor med ordentliga dubbar till mattes mamma. Det räcker med hennes gungiga och yrsliga huvud, ska inte vara lårbensbrott också. Men nu kan hon gå säkert ute utan att riskera att halka.

Blev en ”spännande” hemresa. Nu hade snön börjat vräka ner och det var ännu halare på vägen.

50 på 90 vägen var maxhastighet. Matte såg tre bilar på en ganska kort sträcka som parkerat i diken. Så passerade vi en bil som tydligen trott att den kunde flyga för den hängde prydligt över ett vägräcke och polisen dirigerade trafiken.

De som inte hamnat fel med sina bilar körde alla väldigt sakta och höll ordentliga avstånd. När vi var nästan inne i Malmköping så såg matte hur Räv var ute och virrade i ett dike. Som tur var höll han sej kvar där och gav sej inte upp på vägen.

   

ÄNTLIGEN hemma i Malmköping och vi är utsläppta för att röra på oss en stund. Började med att leka. Var skönt att kunna springa en stund.

   

Kollade om vi skulle hitta spår av nån vi känner men de flesta hundar höll sej nog hemma idag.

   

Vi sprang massor i skidbacken. Bra att springa upp och ner i den snabbt och mycket.

   

Inkallningen den skötte vi alldeles exemplariskt. Det är ju frihet under ansvar.

   

Lekte mer, bäst att springa bort köttbullarna.

   

Hm, jag har hittat nått nytt. Detta måste jag undersöka ordentligt.

 
 

Kolla denna film. Jag hade väldigt skoj när jag försökte släpa runt på den.

   


Sigrid gjorde några försök men hon är inte riktigt lika stark som jag.

   

Kollade av lite mer utan att hitta nåt av värde. Matte påstod att hon hade huvudvärk, var hungrig och en massa annat mänskligt krafs. Alltså skulle vi hem.

   

Undrar jag. Ombyte förnöjer, jag kanske skulle prova att åka i Sigrids bur. Skulle jag inte alls enligt matte som omgående förvisade mej till min plats. Skjutsade hem Sigrid, hemma på min gata så berömde matte Pelle Peugeot för gott uppförande. Läs hålla sej kvar på snorhala vägen.

I morgon är det dags igen för veckans höjdpunkt, det är lördag och dags för alla skoj hundkompisar hos Ossy.


Av Wilma Border collie - 1 februari 2018 18:20

Enligt matte skulle det vara en lugn dag. Ganska onödigt enligt mej och Sigrid, vi har gärna tassarna fulla varje dag.

   

Gick och hämtade henne och sen skulle vi hitta på något. Försökte leka på Heden men eftersom det var halt fick vi inte vara lösa.

   

Eftersom vi just nu tycker att det är jätteskoj att leka vid skidbacken så gick vi dit. Som sagt jag har det inte lätt när den enorma livsfarliga Sigrid anfaller mej med full kraft.

   

Men sen lekte vi en stund och hade jätteskoj.

   

Den där pistmaskinen som nog egentligen är en godismaskin var bra idag också. Nu växte det Frolicbitar på den på andra ställen än där vi hittade förra gången.

   

Sen bestämde vi oss för att vi nog skulle leta efter Ossy. Honom är det alltid skoj att leka med. Fast idag var inte turen med oss, vi hittade inte honom.

   

Men det går utmärkt att jobba som svamphundar. Här provar jag att lukta på en ny svamp som heter Grankotteskiving.

   

Sigrid gjorde samma sak.

   

Så här ser de ut en liten svamp som växer på gamla grankottar. Den är faktiskt ätlig, men eftersom de är väldigt små går det åt massor till en macka.

   

Vi fick självklart ostbelöning efter väl utfört arbete. Svamphund är ett mycket lönade jobb.

   

Sen markerade vi mera. Gäller att passa på så här mitt i vintern med de få svampar som finns.

   

Väl frysta Trattkantareller hittade vi och fick självklart en massa beröm och belöning.

   

Skulle fortsätta nära sjön och där blev vi fångar. Isen är totalförbjudet område som vi absolut inte ska springa ut på.

   

Fortsatte att jobba som svamphundar och markerade de djupfrysta Ostronmusslingarna. Mer beröm och god ost. Borde bli ordentlig säsong snart så vi kan jobba mycket. Men matte säjer att bara snön försvinner ska vi åka till Bombmurkelskogen och träna på dom.

   

Fick vara på fria tassa igen. Jag hittade en pinne som jag ansåg att den var min, bara min. Sigrid tyckte nämligen att hon skulle ha den. Men jag behövde käka upp den goda barken.

   

Den där godisgungan är bra för det fanns ost på den. Jag städade den. Fast tydligen städade jag slarvigt för ett par timmar senare hade Dreamy Tax passerat och hittat rester.

   

Sigrid hon städade en del av själva gungställningen istället.

   

Men nu ser vi nåt trevligt. Äntligen en annan hund.

   

Det var Beagle Mimmi som kom och ville leka med oss. Jätteskoj för det var ganska länge sen vi träffade henne senast.

   

Gick hem till Sigrid där det var fika. Jag hade stenkoll på matte. Litar inte ett ögonblick på den hundnappande fångvaktaren Sigridmatte. För övrigt kunde matte få för sej att rymma, hon är bevisligen inte riktigt pålitlig.

   

Sigrid fick ett aktivitetsspel i födelsedagspresent. Det provade jag när jag var fånge där och Sigrid ville ha det påfyllt, men fick inte.

   

Du tänker väl inte glömma mej eller rymma? Hade nämligen hört ordet gå och det är bäst att vara beredd så jag inte blir kvarglömd. Hade tur idag, matte hade inga planer på att rymma.

Imorgon ska min bil åka till bilarnas regnbågsbro och så ska vi jobba som hundliga assistenter. Har hört att köttbullerestaurangen lär vara öppen så det låter bra.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards