wilmablogghund

Alla inlägg den 11 december 2017

Av Wilma Border collie - 11 december 2017 18:07

I går hade matte nån plan som innebar att vi skulle få göra nåt skoj i dag.

Bara det att i natt hade det kommit en massa snö. När jag hämtade Sigrid kom det lite och sen kom det nåt som enligt matte påminde om dasslock. Alltså blev det inget av med det där som vi skulle ha gillat.

 

Nu ska vi ut och fördriva ett tag. Alldeles vitt är det fast just då föll det i alla fall inte ner nånting.

 

På Heden träffade vi Inez var ett tag sen sist.

 

Så dök Rick upp också. Lekte lite med dom.

 

De skulle på sin vanliga runda i Tråkskogen och jag och Sigrid vi skulle nån annanstans. Vägar och sysselsättningar måste varieras.

 

Inte nog med snön det var halt också. Syns inte så bra på bilden men långt där framme är det en lastbil som halkade förbi gatan in till Kakfabriken. Den hade det lite jobbigt med att komma rätt.

 

Vi skulle ta vägen över fälten, var ett tag sen vi gick den. Mycket dofter fanns det och snygga hanar hade passerat.

 

Tränade inkallning en stund. Så klart jag kommer.

 

Sigrid visade också framtassarna just då men…………….

 

Nånstans inne bland grnarna är Sigrid som just nu glömt allt hon kan om inkallning. Nya namnet var Hormonhäxa enligt matte.

 

Jag höll stenkoll eftersom jag som använder nosen visste var hon befann sej.

 

Till slut så kom den oskyldiga Hormonhäxan och försökte låtsas som ingenting.

 

Men så ansåg matte att det var väldigt bra att vi är så intresserade av alla spår av hanar.

Vi märkte inte en Hjorten som sprang över vägen. Men det gjorde matte och vi blev fångar.

 

Kolla Storviltjägaren Sigrid. Vi är framme där Hjort sprang och hade hon inte varit fånge hade hon gett sej ut på jakt.

 

Intressant luktade det. Ungefär nu bestämde matte att det var bättre att vi gick tillbaka. Fanns det en så var det säkert fler alldeles nära och då hade vi fått vara koppelfångar hela tiden.

 

Nu fick vi vara på fria tassar igen och kunde ägna oss åt en massa viktiga saker.

 

Under snön döljer sej isen som är hal, väldigt hal. Blev såna här hakspår efter oss flera gånger.

 

Sigrid hon funderar på att jobba extra som jultomte. I alla fall så provade hon att anlägga skägg. Fast det kommer troligen att hålla dåligt i värme.

 

Vi vet att det finns godis här och vi tänkte faktiskt hälsa på. Nä sa matte ska ni inte alls. Skitmatte!!

 

Började snöa massor igen. Syns ganska dåligt på bilden men det vräkte ner ett tag.

 

Sigrid hon samlade snöbollar på benen hon. Matte höll på ganska länge och befriade henne från såna när vi kommit in.

Matte läser en bok med massor med bra tips om olika aktiveringar och sysselsättningar.

 

På den här tallriken så ligger det köttbulle, lite mjukost, foderkula, leversnitt, lammchips och viltburgare. Tips från boken Blygerhundar att göra så här för att se vilket godis som är godast.

 

Jag kollade och valde självklart lammchipset från Four friends först. Jag älskar det godiset. Sen plockade jag de andra bitarna och foderkulan sist

 

Sigrid fick en likadan uppsättning och hon valde köttbullen först och foderkulan sist.

Eftersom vi lär oss allt genom positiv förstärkning och belöningsbaserad träning är det enligt matte bra att veta vad vi föredrar mest. Godaste godiset vi nyinlärning och väl utförd träning.

Kleptoman Leya henne skickade matte upp ovanpå bokhyllan när vi skulle göra detta. Annars hade hon säkert lagt sej i och stulit för oss.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards