wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 24 januari 2017

När matte rastar korven

Av Wilma Border collie - 24 januari 2017 17:34

I går kväll så blev jag tvungen att passa tråkhuset medan matte var hos människoveterinären.

Fullkomligt onödigt påfund detta med passa tråkhus, hon var borts i flera evigheter eller ialla fall

närmare en timme.

 

Om jag tar hand om skorna kan hon inte gå nånstans, alltså ställde jag en på toastolen

 

Placerade en känga på kuddarna i sängen och gömde den andra bakom en fåtölj. Tänkte att detta borde få 

henne att begripa att hon ska hålla sej hemma hos mej. Jag blev utskrattad!!!!!!!

Så blev det idag, hämtade Sigrid och enligt matte skulle vi få prova nåt nytt.

 

Hade tänk inleda med en del lek vid sjön men på isen var Hembygdsföreningens farbröder och kollade

tjockleken på isen. Om en dryg vecka ska isen sågas sönder på ett par ställen och på ett annat ska det

spelas strykjärnscurling. Alltså skulle vi inte lägga oss i detta.

 

Enligt matte skulle vi ha tag på ett bra ställe med barmark. Gick till spårvägen och där kunde vi vara på

fria tassar och leka.

 

Och här försvinner tonåringen/storviltjägaren. Sigrid återgick till att vara obstinat tonåring och försvann.

Ingen som vet vad hon egentligen drog efter, men hon kom tillbaka. Blängde på matte men slängde sej på

rygg framför mej. Hon vet att hon inte alls får göra så här och ber mej om ursäkt.

 

Slutade så här, alltså ingen frihet. Sköter man sej inte då blir det koppel.

  

Så fastnade jag också i koppel och sen såg det ut så här. Matte gick och försvann bakom en krök.

 

Nu är det bara att hoppas att det inte kommer nån och ser två bundna övergivna hundar eller detta

en korv i ett snöre.

 

Om det kommit någon hade matte med största säkerthet blivit tvångsomhändertagen och försedd med en

sån där väldigt kramvänlig tröja. Är nog inte alldeles normalt att gå och dra en korv i ett snöre och

samtidigt tappa en och annan liten korvbit med ojämna mellanrum. Alltihop avslutades med en liten hög med

korvbitar.

 

Du har ingen som helst känsla av att du glömde en hund? Ska jag ligga här och tyna bort eller?

Denna film visar hur Sigrid får spåra den där rastade korven. Eller egentligen så följer hon spåret och hittar

det där korvbitarna. Mycket uppskattat.

 

Ombytta roller, där borta står Sigrid och känner sej bortglömd.

Jag spårar korv. Ni behöver inte bry er om mattes larviga röst som hörs på båda filmerna.

Hur som helst var det faktiskt väldigt skoj att följa spåret och hitta korvbitar. Hoppas hon gör om detta till

oss. Om nu nån undrar så var vi alldeles ensamma, det kom ingen människa som hittade varken övergivna

hundar eller matte som rastade kopplad korv.

Detta med spår är en väldigt bra sysselsättning, det tar bra på hjärnan att få jobba rejält med nosen.

 

Storviltjägaren fick fortsätta vara fånge eftersom hörseln hade åkte på semester idag. Här var det nog tur för 

hon planerade att rulla sej i Rävs lämningar. Men matte såg planerna så hon blev blåst.

  

Vadå hålla koll på mej och matte? Nä här ska det spåras vilt enligt Sigrid.

 

Matte funderar på vad som egentligen gått där för jag försökte också spåra detta något. Misslyckades

eftersom jag var fångad vägen var skridskobana och då är det koppel som gäller.

 

Tillbaka vid sjön så vi passade på att jaga varandra ordentligt plus en del mer lek. Här fanns det inga spår

som intresserade Sigrid.

 

Jo jag står på bordet och då borde jag väl få.............. Fick en vanlig tråkgodisbit bara.

 

Hörru Sigrid det var bryggan vi skulle kolla. Matte påstår att isen är förbjudet område. Visst den håller

men vi har inte på den att göra.

 

Mer nosarbete. Medan jag kollade brygga och Sigrid sprang på isen så spreds det ut en massa bitar av den

där korven matte rastade. Inte en smula finns kvar av den, vi hittade allt.

 

Du Sigrid, det är nån här och i går fanns det falukorv. Nu ska vi ta oss in.

 

In kom vi och fick skinka. Precis vad vi behövde och det gäller ju att passa på de här allra sista dagarna

som det går att komma in här.

Lämnade hem Sigrid och gick hem och sov. Tar på hjärnan detta med nosarbete så jag sov gott ett tag.

Hoppas vi får spåra i morgon också.




 

 
 
Eva H

Eva H

24 januari 2017 18:42

Om det kan trösta Sigrid så kan vi avslöja herr A också sitter fast i koppel för att hans öron tar semester när han hittar spår. Nu är han då snart 8 år då iofs....
Snygg rutig kavaj ni hittade där i korv-, köttbulle- o skinkaffären ;)

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Ingen bild

Christina Johansson

24 januari 2017 19:09

Oj, mitt inlägg försvann. Försöker igen. Den här manicken blev utan ström. Jaa, vill bara säja en sak lilla Wilma : lyckliga dej som har så fin matte. Förstår att du och Sigrid tyckte att det var jättekul att spåra efter korv. Det är ju så spännande eller hur ? Din matte är ju sååå smart. Lyckliga hundar som får vara med om så trevliga saker. Tur att ingen annan spårade upp er korv. Puss på nosen din och kram till din fina matte Helena.

 
Lillian

Lillian

24 januari 2017 20:25

Sånne evigheter i ensomhet er godt ikke kommer så ofte!

http://www.sognafaret.no

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Onsdag 24 april 18:07

Hämtade Basse efter morgonrutinerna. Idag såg matte skillnad på bilnyckel och bajspåsar, får vara glad för det lilla.   Så var liftarsäsongen inledd. Basse var på vägen vid sin vanliga liftarplats och blev så glad när taxi anlände.   Skulle...

Av Wilma Border collie - Tisdag 23 april 18:05

Tur att jag och matte var ensamma när jag gick ut på min morgonrunda. Satte mej, la en hög. Matte skulle plocka upp den. Jo visst, hon stod som ett fån och stirrade på bilnyckeln!! Det är viss skillnad på den och nummer två påsar. Alltså denna förv...

Av Wilma Border collie - Måndag 22 april 17:58

Isande kallt är det fortfarande. Skulle hämta Basse så skulle vi hitta på nåt. Blev rörigt. Basse blev väldigt upprörd över något och drog, tog tid att få tag på honom, för detta något skulle minsann skällas ut och det mycket och länge. Samtidigt...

Av Wilma Border collie - Söndag 21 april 17:56

Bara att inse, någon har stulit våren. Lika kallt idag och dessutom blåser det runt isbjörnar och pingviner. Efter att ha klarat av mina morgonrutiner så var det efter några veckors väntan dags att åka.   Jaha, där borta på gräset ligger Bas...

Av Wilma Border collie - Lördag 20 april 18:00

Någon har stulit våren för fortfarande är det kallt. Klarade av mina morognrutiner och passsade dörren i evigheter. Tur att jag har bra läkkött för idag hade benstumparna läkt, bara utväxten av tassarna som fattas. Den som ser tassar på bilderna me...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards