wilmablogghund

Alla inlägg den 8 juli 2020

Av Wilma Border collie - 8 juli 2020 18:16

Vanliga början på dagen med att hämta Basse och leka en del.

Var hemma hos mej ett tag innan vi skulle till skogen Fast vi fick vänta för det kom ett moln och lämnade av en massa mer välbehövligt svampvatten.

 

Så framme i skogen, dags för veckans koll på Sörmlandsleden av skärmskyddet och en del annat. Det vandrar så otroligt mycket människor nu att det behöver kollas ofta. Tyvärr  är det många som lämnar en massa sopor både där och i skogen.

  

Titta vad bra sa matte, nu syns det blå fläckar på himlen så det blir inte mer svampvatten just nu.

 

Blev visst mera, men lägligt nog precis när vi kommit till skärmskyddet. Här kan jag sitta utan att bli skadad av nedfallet.

 

Basse kolade om det varit några hundar på besök, hade det inte. Matte läste gästbok och plockade lite skräp och stoppade tillbaka saker i brevlådan.

 

Basse kan göra nytta. Jag skickade honom för att kolla om det slutat regna, det jade det gjort så vi skulle fortsätta.

 

Så där nu ska vi göra en massa viktiga hundsaker fast vi började med att leka en del.

 

Gick genom skogen och kollade så allt var som det skulle, det var precis som det ska vara bara väldigt blött efter svampvattennedfallet. Men det blöta behövs.

 

Basses nya hobby är att balansera på trädstammar ovanför eller i sjön. Denna ligger i sjön och han klarade det utan att trilla i.

 

Skulle gå och kolla hur kantarellerna mår, har inte sett dom på ett tag.

 

Jodå de mår alldeles utmärkt av svampvattnet som faller. Syns såna mellan mej och Basse. Han fick träna lite mer på det vi höll på med i går och klarade det med glans.

 

Snart så når de plockstorlek och det finns massor med pyttesmå också.

 

Basse han firade sin träning med att bada, onödigt att bada nu när det är vackert svalt väder tycker jag. Räcker med att dricka.

 

Gick vidare och allt var som det ska vara, tyvärr inga Ekorrar vid mina bra spanställen. Antar att de höll sej undan efter svampvattennedfallet.

 

Jo det är så att det växer en svamp här, jag behöver ost. Det sitter en alldeles för stor och för gammal tegelröd björksopp där,

 

Fick självklart ost och Basse såg till att sno av MIN belöning! Det var faktiskt jag som hittat svampen, han kan inte hitta på egen tass ännu och inte kan han den arten heller.

 

Snor han min ost då snor jag hans ben. Detta kom Basse med, men jag tog hand om det. Mycket gott att gnaga på en stund.

 

Dags att gå tillbaka till bilen. Nu ska vi åka och göra nästa grej.

Vi skulle till det vackra stället där Sigge har sin grav. I dag är det fyra år sedan han vandrade över regnbågsbron.

 

Matte plockade blommor, letade efter en eller flera svampar men det fanns inga nånstans. Alltså fick det bli blommor och en grankotte. Sigge älskade grankottar och la alltid en bredvid svampen han hittade.

 

Det finns männskor som tror att vi hundar inte förstår nåt. Vi förstår allt! Jag satte mej vid graven och Basse stod alldeles intill mej. Här var vi alldels stilla en bra stund, vi vet minsann precis att detta var en speciell stund och Sigges minne ska hedras. Matte blev väldigt, väldigt rörd av detta.

Sen var det dags att åka hem igen, föll lite mer svampvatten men vad gjorde det vi var i säkerhet i bilen.

Sov ett tag hemma medan matte höll på med tråk.

Gick på eftermiddagsrunda, trist sån för vi träffade inga vi känner.

I morgon ska vi nog åka till en skog där vi inte har varit på massor med månader. låter väldigt trevligt.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards