wilmablogghund

Alla inlägg under juni 2018

Av Wilma Border collie - 22 juni 2018 18:26

Det föll en hel del svampvatten här i går kväll. Mycket bra för allt som ska växa, inte bara svampen utan allt annat också.

   

När jag vaknade i morse så kollade matte regnmätaren och trodde att hon hade svåra hallucinationer. Så här mycket regn på ett dygn det är visst flera år sedan det hände senast.


Sen åkte jag och hämtade Sigrid och Micco med vidhängande matte. Vi skulle kolla nånting.

   

Aha tillbaka till början av min Sörmlandsledsetapp. Inte så länge sen vi var här men matte skulle kolla nåt.

   

Svampvattnet har minsann fyllt på i den lilla bäcken. Sist var den torr så det dammade.

   

Gick genom vad som kändes som regnskog. Har glömt hur det känns när det droppar från träden. Men det var bara skönt och dessutom behagligt svalt.

   

Kom till ena sjön. Nu är inte bad lika viktiga som när det är oväder så vi blötte bara tassarna och drack lite.

   

Nu hade minsann kantarellerna fötts på ställen som var alldeles tomma sist. Jag markerade och fick en massa beröm.

   

Sigrid var inte sämre, hon är en duktig svamphund.

   

De börjar vara riktigt stora nu, nån vecka till så kommer de att vara så stora att de går att plocka.

   

Micco visade verkligen framtassarna. Han var med och kollade ett par gången när jag och Sigrid markerade. Titta här, han hittade alldeles på egen tass, tog ögonkontakt med matte och väntade på beröm och ost. Självklart blev det massor med beröm och ost. Han är en väldigt smart och snabblärd kille.

   

Gick vidare och jag var tvungen att ta på mej polisrollen några gånger när Sigrid gav sej på Micco. Men han brukar söka skydd hos mej.

   

Hm i den här busken ligger det nånting som jag behöver.

   

Ett sånt där ben som nån tappat bort. Gillar detta att det kryllar av ben till mej här.

   

Nu är det bäst att ha koll på den här stubben. Matte visade intresse för den och det kanske innebär att vi ska jobba eller nåt.

   

Satt några små svampar på den. Den rosa plupparna är svampar som heter Vargmjölk. Inget vi behövde lägga energi på att lära oss idag. Men eftersom det kommit massor med svampvatten så kommer vi nog att få tassarna fulla med både de arter vi kan och lära oss nya.

   

Gick till skärmskyddet. Hur är det är det nån som har skrivit hälsningar till oss i gästboken? Inte det inte. Alltså var den ointressant.

   

Sigrid anser att senaste hundmodet det är en grankvist i svansen. Ganska bra mode, visar att hon är en aktiv hund som vistas mycket i skogen.

   

Men detta är Pitbull Sigrid i full färd med att försöka döda stackars Micco igen. Blev inget mord för han sökte skydd under mej.

   

Sist vi var här hade det kommit en massa Kungschampinjoner. Jo det hade fötts nya idag.

   

Micco provade igen att nosa på dom, han var så där superduktig nu också.

   

Vad håller du på med? Jag kan dom här och vad som inte syns på bilden är att jag faktiskt markerar en som finns mellan mina framben.

   

Detta är årets första Kremla. Heter Gulkremla, såna ska vi visst lära oss. Fast när matte hittade denna var vi upptagna med nåt annat.

   

Kollade av ån på väg tillbaka. Lite mer vatten har den fått, men behöver mycket mer. Enligt människorna var det bra att vi var upptagna med ån.

   

Titta långt där borta i buskarna, där står minsann Hjort och blänger. Men han upptäckte människorna och försvann.

   

Detta är Storviltjägaren Sigrid som vill bli av med fångenskapen för att ge sej i väg och nerlägga Hjort. Hon hade ingen som helst framgång med sina planer.

   

Efter vägen var det fullt med konstiga prylar på ett ställe.

   

Matte var ur bilen och kollade. Några märkliga insektsfällor som ska fånga en massa insekter. Tur det inte var hundfällor.

Skjutsade hem Sigrid och Micco med matte.

Hem och gjorde just ingenting. Ute har det försökt falla mer svampvatten några gånger.

Tänker vila mej i form nu för i morgon är det dags för veckans bästa dag igen.

Av Wilma Border collie - 21 juni 2018 18:12

Idag blev det ordning i tillvaron igen. Hade fallit en hel del svampvatten i natt, mycket välbehövligt.

Men det hade upphört när jag skulle gå ut på längre runda.

   

Titta! Nu blir det ordning i tillvaron! Här kommer minsann min flock Sigrid, Micco och Atli med Sigridmatte. Bra ska inte vara onödiga skilsmässor.

   

Började med att kolla hundbadet. Sista chansen på några dagar för nu blir campingen överfull så det är enklast att hålla sej borta.

   

Sigrid hon återtog sin grop och fortsatte att försöka gräva sej ner till Kina eller nåt. Vi som inte är maniskt fixerade vid gropar passade på att bada, kolla vilka hundar som varit där och en del annat.

   

Lekte en del också innan vi skulle vidare. Var svalt och mycket behagligt väder.

   

På spårvägen så fanns det Syllsvamp. Sigrid och Micco markerade den snyggt och fick självklart en massa beröm.

   

Sen fick vi vänta på Micco som kollade nåt i sjökanten och sen hade vissa probelm att ta sej tillbaka. Men han löste det självklart.

   

Gick till skogen. Jodå det föds svampar. Detta är en Rodnande flugsvamp.

   

Sigrid visade framtassarna och gick direkt till stället med de millimetersmå kantarellerna. Hon är bra duktig när hon vill.

   

Fortfarande är de så små, så små. Men med mer svampvatten kan de säkert bli vuxna framöver.

   

Matte rotade på ett annat ställe och där finns det lite större.

   

Micco kommer att bli en utmärkt svamphund för han är så duktig. Här markerar han kantarellerna.

   

Sigrid försökte fuska och trodde att det räckte med att stå på stenen och övervaka när Micco och Atli tränade. Gjorde det inte så hon missade belöningen.

   

Lekte mer i skogen. Så skönt nu när det är bra väder, nu orkar vi leka och ha en massa skoj till skillnad mot när ovädret härjade som värst.

   

Matte hittade en svamp som heter Hasselsopp, sån ska vi lära oss är det tänkt. Men just då var vi upptagna av en skoj lek.

   

Atli fick träna på Föränderlig tofsskivling. Superduktig var han och jag övervakade att han gjorde rätt. Fanns så mycket och stora att matte kunde plocka.

   

Kollade mer i skogen, allt var som det skulle. Fanns mer små kantareller på en del ställen också. Kom ut på vägen och tänk svampvattennedfallet hade minsann fixat trevliga lerpölar till oss. Så ska det alltid vara, vi hundar ska kunna hitta vatten överallt.

   

Tro inte att jag tänker röra mej en millimeter! Vi har drabbats av kollektiv bestraffning allihopa eftersom Sigrid alltid drar på förbjudna äventyr här. Matte skulle kolla nånting och jag var övertygad om att det var hundnappning på gång. Nu var det inte så illa, men lika bra att ligga ner och väga ton i förebyggande syfte.

   

Passerade genom en liten skogsdunge på väg hem. Dör hade minsann stormen härom dagen fällt ett träd. Undrar hur många som trillat på min Sörmlandsledsetapp?

   

Sigrid passade på att kolla om det var en trädstam som levererar godis och tänk det var det. Fallna träd fyller sin funktion de också.

Sen var det dags att gå hem. Säja hej då till Atli som ska åka hem ihop med sina människor, men vi kommer att träffas igen och ha skoj.

Gick hem och ute började det falla massor med svampvatten. Perfekt, nu kan de vara sånt här underbart väder varje dag.

I morgon är det visst sån där midsommarafton, men jag ska i alla fall till nån skog och hörde att jag får sällskap av Sigrid och Micco. Får se vad vi hittar på för nåt.

Trevligt midsommar till er alla!!

Av Wilma Border collie - 20 juni 2018 18:07

Det gick bra med alla mina kompisar här i går kväll. Leya lyckades inte stjäla nån av dom, fast hon smög runt och verkade planera stöld av mindre hund. Vi käkade ben och grejade med lite annat innan de skulle gå hem.

Så blev det idag. Enligt matte skulle jag få en mycket bra dag. Trodde jag inte på eftersom jag skulle vara ensam och utan kompisar.

   

Hamnade i bilen och så skulle jag ta en runda på de där kungliga markerna. Hittade inget av intresse bara spår av komonster som lämnat hagen där jag gick.

   

Såg en mycket märklig båt eller vad det nu var. Sn skulle jag åka vidare.

   

Tjoho!!!! Shoppingdags!!! Tydligen var Ossys benförråd nästan slut så såna skulle handlas plus att jag behövde en del också.

   

Men vem är du?? Ska du verkligen ligga och trycka i MIN Grisöronaffär? Jag morrade, men ingen reaktion.

   

Äsch då, det var inte en riktig hund utan en konstgjord. Ja då kunde den få ligga där, ingen risk att den shoppar allt som jag ska ha.

   

Klar med dagens inköp och jag behöver godis. Bra detta, matte betalar och jag får godis för att jag shoppat.

Åkte hem och var hemma en stund innan jag skulle iväg igen. För nu skulle det där extra bra hända enligt matte.

   

Titta vad jag hittade!!!!! Mina allra bästa människovalpar Oliver och Adam som är mattes barnbarn. Dom har jag inte träffat på evigheter, men nu var deras mamma och hälsade på en som jag också känner.

   

Aha, detta kommer säkert att bli perfekt. Vi skulle gå nånstans och detta är alldeles rätt väg.

   

Ännu bättre, matte hade bestämt att vi skulle gå till allra bästa Ossy.

   

Ossy är en mycket artig hund så han hälsade på Oliver och Adam och blev direkt kompis med dom.

   

Vi visade självklart hur bra vi är på att leka. Massor med brottning och en massa morrande och sånt. Men människovalparna blev inte rädda, de förstod att vi låter så här när vi har så där väldigt skoj.

   

Tänkte bita benet av Ossy, men kom fram till att det är bättre att han har det kvar. Kan bli svårt med våra vilda lekar om han är trebent.

   

Oliver och Adam var mycket imponerade av ett träd som står upp och ner i strandkanten. Nåt som Ossyhusse har gjort till fåglarna.

   

Jag gjorde minsann ett fynd. Eller matte började ha en massa underliga åsikter.

   

Vadå en halv torkad vithaj. Vad är det att gnälla om? Tydligen mycket för jag fick absolut inte behålla den.

   

Kolla Ossy han kan minsann flyga! Oliver hade en pinne som Ossy ville ha och då skaffade han sej vingar.

   

Vi badade en massa. Väldigt skönt och människovalparna ångrade att de inte hade badkläder med sej. Tänk vad skoj vi hade kunnat ha.

   

Oliver och Ossy blev superkompisar och var och letade efter en massa bra pinnar tillsammans.

Perfekt för vi badade ännu mer och hämtade såna i vattnet.

   

Adam och Ossy gillade också varandra. Ossy kom på att Adam hade godis och då låg han extra bra till.

   

Ska man bli ordentligt torr efter en massa bad så gäller det att rulla ordentligt och helst gnugga in gammalt torrt gräs i pälsen.

   

Hm, det här är den där båten jag åkte med i fredags. Funderade på om jag skulle hoppa i den men avstod. Enligt matte kan vi träna på det nån annan dag,

   

Ossy kan en massa trix. Bland annat är han superduktig på att hoppa över ett utsträckt ben. Först visade matte och sen provade Oliver. Jodå Ossy han hoppade så fint även om det inte syns ordentligt på bilden.

   

Skulle gå tillbaka igen efter en massa skoj vid sjön. Jag ska visst ha den halva skendöda Vithajen. Men nu hindrade Oliver mej från att ta den, han vågar till skillnad från matte vara nära Vithajar.

   

Undrar om jag verkligen är bästa kompis med den där märkliga saken som flyger runt i luften?

   

Nu räckte det med att Oliver viftade med ett grässtrå så började Ossy flyga. Jag som alltid trott att han är en hund började fundera på om han egentligen är en förklädd fågel.

   

Oliver och Adam är superbra på att göra godisträd, sånt lärde tydligen Sigge dom. Här visar Adam för Ossy att det finns en massa smaskigt i trädet. Vi städade noga så inga rester finns kvar.

   

Så var det slut på det roliga med Ossy, Han har bett om sitt ben som han självklart fick och vi gick vidare.

   

Hamnade på campingen och där köptes det glass. Adam åt.

   

Oliver åt.

   

Och det gjorde jag också, glass det är gott det Mer sånt till alla hundar.

   

Så hittade Oliver och Adam en godisautomat med människogodis. Undrar varför det inte finns såna till godissugna hundar?

   

Insåg att människovalpar är nästan lika bra som vi hundar att hoppa på stenar. De tog minsann långa skutt mellan dom. Fast de får inte ost när de gör det, konstigt.

   

Jaha svampvattnet har börjat falla och allt skoj har ett slut. Dags att lämna tillbaka människovalparna till deras mamma. Men jag hörde hur det pratades om att vi ska ses ganska snart igen och då ska vi göra nånting som jag aldrig har gjort.

Hem och somnade gott. Ha en så här bra dag tar på mina hundliga krafter.

Av Wilma Border collie - 19 juni 2018 18:19

Här började dagen med en mycket märklig morgonrunda. Gick en sväng och gjorde vad jag skulle, sen brukar jag gå hem.

   

Detta är inte alls mitt hemma, jag har hamnat i Eskilstuna och klockan är bara strax efter åtta på morgonen. Nu skulle matte handla en massa tråk. Jag passade bil medan det utfördes.

Sen blev jag blåst på köttbullarna, matte lämnade bara nåt till sin mamma medan jag var fånge i bilen.

   

Åkte hem och trodde att jag skulle hämta upp Sigrid, Micco och Atli, men då fick matte veta att det var ändrade planer med den där kidnappningen av Sigridmatte. Så här ligger jag ensam och övergiven och rullar mej på Heden.

   

Men träffade Inez var länge sen sist. Vi diskuterade en del dofter ihop.

   

Gick mot skidbacken och jag hamnade i fångenskap för det var en okänd hund längre fram.

   

Lekte lite med Inez, men jag var inte på lekhumör just då.

   

Nähä inte är det nån Ossy på dagis. Jag som tänkt ha skoj med honom.

   

I brist på Ossy går det ju alltid att försöka övertala en Ekorre att umgås. Hade som vanligt ingen framgång.

   

Och här ligger jag och väntar på bättre tider.

   

Anledningen till väntan. Svampvattnet vräkte ner, men det slutade snabbt tyvärr.

   

Gick genom Tråkskogen. Var evigheter sen jag gick där men den var lika tråkig som vanligt.

När jag kom hem så insåg jag att min morgonrunda hade pågått i så där fyra timmar!!

   

Nu är det ordning i tillvaron. Jag har samlat ihop min flock och vi ska göra nånting.

   

Tog vägen genom en skogsdunge där vi inte har gått på många evigheter.

   

Sigrid och Atli lyckades hitta skogens enda lerpöl. Tyvärr var vi koppelfångar allihopa eftersom matte vet att Sigrid ofta drar på förbjudna äventyr här och hon inte alls hade lust att jaga fyra hundar.

   

Hjälpte matte att kolla efter kantareller på ett ställe, men det hade inte fötts några. Måste nog komma mer svampvatten.

   

Vi är världsmästare på koppelflätning. Tog sin lilla tid innan matte hade lyckats lösa upp vår fina fläta.

   

Efter att ha gått en bit på spårvägen så hamnade vi vid hundbadet. Faktiskt skönt med bad så vi badade allihopa.

   

Men Sigrid och hennes gropar. Nu skulle det grävas och grävas mycket.

   

Stackars Atli försökte kolla hennes grop. Men han insåg att det skulle han inte. Som vanligt blev Sigrid tvärförbannad och han höll på att få stryk.

   

Atli tog ett klok beslut och badade i stället. Bättre det än att drabbas av Sigrids ilska.

   

Ett tips. Sitt inte nära Sigrid när hon gräver! Jag fick hela pälsen full med sand under hennes maniska grävande.

Det där grävande det slutade inte förrens matte hade satt koppel på henne och mer eller mindre släpade henne därifrån.

   

Nu ska vi gå hem till mej efter en eftermiddagsrunda på ett par timmar. Men här hade tydligen nåt mycket intressant inträffat.

   

Hemma hos mej så blev Micco alldeles betagen i marsvinen. Sigrid anser att de är hennes så Micco skulle inte alls få kolla. Avstyrdes genom att matte gav oss goda ben att käka.

Katterna anser att Micco och Atli är ganska onödiga. Nyss syntes Kleptoman Leya smyga runt och blänga. Vet inte om hon kanske funderar på att stjäla nån av dom.

Får se hur vi fördriver kvällen. Nu sover alla utom jag.

Så hörde jag att i morgon ska vi inte ses. De är upptagna, men jag får visst tassarna fulla i alla fall. Hört nåt om en överraskning och det låter bra.

Av Wilma Border collie - 18 juni 2018 18:24

I dag skulle jag utsättas för nåt test påstod matte.

Hur som helst så började det bra, självklart så var Sigrid, Micco och Atli med till skogen.

   

Jag och Sigrid kan den här skogen, Micco har varit här en gång och för Atli var det premiär. Han får uppleva mycket nu när han inte är i Skåne,

   

Visst är det en fin flock som jag leder? Vi har alltid en massa skoj tillsammans, desto fler desto roligare.

   

Sigrid hörde ordet duktig. Inte för att det var hon som var duktig just då men det spelar ingen roll. Duktig är ett bra namn som vi alla heter.

   

Precis här finns det en fläck som enligt Sigrid doftar alldeles fantastiskt gott. Förra gången så rullade hon länge och mycket och samma sak idag. Ingen av oss abdra begriper vad det är som är så intressant.

   

Berättade en massa för Atlimatte om den här skogen. Viktiga saker som att snart kommer vi till en trevlig sjö.

   

Äntligen vid sjön så vi kan bada och dricka. Den var precis lika perfekt som alltid.

   

Atli är modig för han vågade sej riktigt långt ut i vattnet…

   

På vägen så växte dagens enda svamp. En Rodnande flugsvamp. De är ätliga men då ska man vara bombsäker på arten.

   

Här brukar det vara bra att bada. Men titta bredvid mej. Blev liv på matte, för nu skulle minsann både hon och vi bli slukade av den skendöda Vithajen.

   

Jag och Sigrid funderade på om Vithaj är gott, men det hördes en massa avlägsna vrål från matte.

   

Sigridmatte är modig för med en välriktad spark så lyckades hon skicka iväg monstret utan att det anföll matte. Vi missade våra smakprov vi.

   

Som om det inte räckte med den, det fanns minsann en till. Enligt matte lika skendöd den så vi missade baden här.

   

Jaha hörde talas om båtträning. Nu tränar jag, stå på en båt har jag faktiskt unnat ungefär sen jag flyttade till matte.

   

Nähä, så enkelt var det inte. Ska jag hoppa i den här? Nja det tror jag inte att jag har nån större lust med.

   

Efter lite övertalning och osttuben så okej då. Men det här räcker väl?

   

Nä tydligen inte, skulle träna lite på att gå i båten också. Nu var det en mycket väluppfostrad båt som höll sej kvar på land och inte gav sej ut på sjön med mej.

   

Bara för att jag var duktig så ansåg Micco och Atli att de skulle ha belöning. Det var det där med att alla heter Duktig.

   

Atli skulle också prova. Han var ganska misstänksam först fast han hade tittat mycket på mina övningar med båten.

   

Så där duktiga Atli kom på att det där med båt var helt okej.

   

Så provade vi en annan båt. Båtar ger ost alltså ska de provas, fast Micco fegade ur. Men han fick ost för att han var duktig och i alla fall stod med framtassarna på den.

   

Sen skulle vi gå runt sjön. Har jag aldrig gjort fast matte har självklart gjort det. Två hjortronkart fanns det, blir ingen sylt av det inte.

   

Jag hade lektioner med Atli om hur lönade stenar är. Tur att han är en tålig hund för det är ya saker hela tiden. Förra vintern hängde han med mej och Sigrid ett tag. Då blev han så trött att han somnade i skogen.

   

Atlis människor följde inte med runt sjön utan syntes på andra sidan. Vi hade massor att upptäcka, spännande var det.

   

Va? Jag är visst det bergsget och kommer ner här ifrån utan några som helst problem. Överbevisade matte.

   

Så nu har vi hittat Atlis människor igen och han berättar om allt han var med om under deras frånvaro.

   

Blev en del lek. Sigrid höll på att förlora huvudet när Atli gick till attack.

   

Sen lekte vi en del alla tillsammans. Hade tid med det då eftersom vi var tillbaka på platser där vi varit förut.

   

Jaha där borta är bilarna och det är dags att åka hem igen. Kändes som vi hade haft ytterligare en bra dag.

I morgon ska jag visst tillbringa massor med timmar tillsammans med Sigrid, Micco och Atli. Sigridmatte ska visst bli kidnappad (hämnd för alla gånger hon hundnappat mej antar jag) och jag ska ta hand om hela flocken. Blir säkert en perfekt dag.

Av Wilma Border collie - 17 juni 2018 18:18

Ännu en bra dag i mitt hundliv.

Hade hört talas om att jag skulle få visa Atli ett ställe där han aldrig har varit. Bäst att passa på innan han åker hem till det där Skåne igen.

   

Så där nu ska jag minsann visa en del av min Sörmlandsledsetapp. Skulle ta vägen över fornborgen och där har inte Micco heller varit. Alltså hade jag massor att visa.

   

Nu börjar blåbären att mogna, men kommer det inte massor med svampvatten så lär det torka bort.

   

Jag berättade en massa för Atli om hur hårt jag sliter som fyrbent etappledare. Så spanade vi en massa från borgen också.

   

Men stackars björken håller på och dör av törst och bladen är gula.

   


Micco som inte gått här hade tassarna fulla med att kolla allt. Massor med nytt att titta på och mängder med dofter.

   

Kom ner till sjön och Atli provade att gyttjebada. Han är en smart hund som begriper hur man allra bäst vårdar pälsen. Faktiskt så gjorde vi alla samma sak.

   

Fast jag berättade för Atlihusse att jag är en mycket ensam hund som sällan eller aldrig har sällskap eller blir klappad. Bra människa för han trodde på mej.

   

Matte grävde bland löven och jodå, nu har det fötts kantareller här också. Mer svampvatten så kommer det att bli bra.

   

Jag markerade de där små sakerna som är bara några millimeter. Fick självklart beröm.

   

Satte Atlimatte på prov och hon lyckades upptäcka dom. Bra jobbat eftersom människor aldrig använder sina usla nosar.

   

Jag berättade för Atli om ån mellan sjöarna. Tyvärr så härjar Vattentjuven alldeles våldsamt i den, men lite vatten finns kvar.

   

Visade en massa mer viktiga saker. Så kollade jag självklart att allt var som det skulle med etappen.

   

Skulle kolla andra sjön men där fick vi vara koppelfångar eftersom det var människor vid skärmskyddet.. Sjön var okej men för lite vatten.

   

Fast Atli tyckte att den var helt okej. Bra att han var nöjd.

   

Vi lekte lite där men det var så eländigt kvavt att det blev bara en liten stund. Människorna hade gått så det var lugnt igen.

   

Kolla dassen är ju egentligen Sigrids jobb. Men nu blev det konstigt för Atlihusse var där inne. Är inte va att det är människor där.

   

Helt plötsligt började Sigridmatte prata om en stor konstig blomma. Alltså människor!!!!! Det var inte alls nån blomma utan Kungschampinjoner! En mycket god svamp som vaknat av nån lokal regnskur.

   

Jag kan dom här, champinjoner var bland de första svampar som jag lärde mej.

   

Atli fick prova och han var jätteduktig. Samma sak med Micco och Sigrid, men hon kan dom.

   

Sigrids matte provade att få henne att markera. Egentligen borde Sigrid lära sin matte fler svampar. För Sigrid kan många fler arter än sin matte. Vi måste nog ha ordentliga kurser med henne så hon vet vad Sigrid hittar.

   

Många var de vid stubben och vi försökte samlas runt dom. Tyvärr var det bara två som var fina, de andra var fulla med larver. Men de fina fick följa med hem.

   

Skulle gå till bilen, men i bland behöver vi stanna och diskutera saker. Kom på att det fanns mer att visa Atli.

   

Sigrid åtog sej jobbet att visa honom ett annat bra ställe att använda ån. Fast som sagt den behöver en massa mer vatten.

   

Matte jagade en fjäril med kameran. Till slut så blev det en bild fast den egentligen inte alls ville vara med.

   

Jaha, slut på det roliga dags att åka hem igen. Pelle Peugeot rymmer en hel del. Fyra människor och fyra hundar, men då var det fullt.

När jag varit hemma en stund så började det falla svampvatten.

Var ute i det på eftermiddagsrundan, kändes så konstigt med sånt att jag inte riktigt fattade att det kom.

Av Wilma Border collie - 16 juni 2018 17:35

I går kväll så skulle jag till Ossy precis när jag var klar med bloggen. Tackar aldrig nej till dejter med honom för vi har alltid skoj.

   

Är det fredag så ska man visst ha fredagsmys säjs det. Detta är verkligen fredagsmys på hundnivå, vi delar på osttuben i bästa samförstånd.

   

Kom vi drar till sjön istället. Alltid kan vi hitta på nåt skoj där. Tänk om jag vetat vad som skulle hända.

   

Människorna pratade en massa tråk och grejade med nåt. Jag och Ossy vi lekte så där som bara vi kan. Hundlivet var alldeles underbart.

   

Va??? Menar ni att jag ska åka i den där saken? Tror jag inte alls att jag ska. Ossy som åker båt ofta han hoppade i och ur hela tiden. Jag mutades med ost, mycket ost.

   

Men vad hände? Nyss stod jag på bryggan och tänkte inte alls åka båt och nu har jag hamnat i Ossyhusses knä.

   

Inte kom jag tillbaka till land heller för den där båten var helt plötsligt ute på sjön långt från bryggan.

   

Det är läskigt. Jag tror inte alls att jag gillar det här med åka båt. Men Ossyhusse är världsmästare på att trösta så jag satt i hans knä.

   

Ossy han är värsta sjöbusen och hoppade runt i båten när han inte stod och spanade över sjön.

   

Vågar Ossy så kanske jag också kan spana lite. Jo det gick bra, märkligt detta att se land från fel håll. Jag har sett det när jag gick på isen i vintras men aldrig från båt.

   

Solnedgången över sjön var i alla fall fin. Fast jag hade mest koll på vad som egentligen hände. Som att det inte gick att åka till nästa sjö för att vattentjuven snott en massa vatten och det var stora trädrötter i vägen.

   

När båten var nära land så passade Ossy på, han kastade sej ur och var och hälsade på några människor han känner. Funderade på att hoppa i land jag också, men matte hindrade mej. Hon trodde inte att jag skulle hoppa i båten igen. Faktiskt så hade jag nog stannat på land.

   

La mej på botten av båten en stund, det tar på krafterna att åka runt sjön.

   

Så jag är tillbaka hemma hos Ossy och på fastmark. Vet inte riktigt vad jag anser om det där med åka båt. Matte säjer att jag nog behöver träna en hel del på att bara vara i en båt innan jag provar att vara på sjön igen.

   

Fast det finns en fördel med att vara hund. Jag och Ossy hade inga problem att kasta oss ur båten. Anne såg ut som om hon skulle hamna i sjön, men det gjorde hon aldrig.

Sen var det dags att säja hej då och hem och sova.

Enligt matte så somnade jag direkt och pratade en massa i sömnen. Att jag somnade det kan jag hålla med om men att jag pratade i sömnen det vet jag inget om. Var faktiskt supertrött efter det där åka båt.

   

Så blev det idag och dags för veckans bästa dag. Träffade ett par nya labradorer direkt när vi kom. Micco som älskar nya vänner gjorde sej omgående till kompis med en av dom.

   

Fler kom det och vi hälsade som vanligt välkommen till alla gamla och nya bekanta.

   

Men titta här! Nu är det verkligen långväga gäst. Ni som följt mej känner till Atli, som bor med Sigridmattes människovalp. Han har åkt från Skåne för att vara med och leka.

   

Självklart hälsade jag, Atli gillar jag verkligen och vi har haft massor med skoj när han hälsar på hos Sigrid.

   

Det kom flera nya hundar idag. Detta är Sarek, att dementa matte minns namnet beror bara på att han ska vara svamphundselev senare i sommar. Han belv kompis med Pinchervalpen som matte kanske kan lära sej namnet på nångång i framtiden.

   

Eftersom vädret är bättre så lekte vi en massa på land. När ovädret var som värst så var det bara bad som gällde.

   

Men självklart så badade vi en massa också. Bra detta att kunna välja om vi ska leka på land eller i vattnet.

   

Atli han skaffade sej massor med kompisar direkt och uppförde sej som om han alltid är med på våra skoj träffar. Han och Golden Mikko hade tydligen en del att prata om.

   

Beagle Mimmi blev en av hans favoriter, förstår honom för hon är en jättebra kompis.

   

Massor med hundar var vi idag. Blev en del mingel och lek på land.

   

Andra gånger så minglade vi runt i sjön. Alltså hundlivet kan bara inte bli bättre. Masor med skoj kompisar att umgås med.

   

Rottisen Amber. Labrador Alice och Ossy vete sjutton vad de egentligen pysslade med, men skoj hade de.

   

Lapphunden Sarek och Rottis Amber blev riktigt bra vänner och hade en massa skoj.

   

Undrar vad Anne egentligen berättar för Sigridmatte eftersom det ser ut som om Sigridmatte mår illa.

   

Sen var det en massa mer skoj umgänge innan det var dags att skiljas åt. Tiden hade som vanligt gott alldeles för fort. Och den där båten den undvek jag noga hela tiden.

   

Dags att bege sej hem och som vanligt har Ossy fått sitt ben. Världen skulle troligen gå under om matte skulle glömma att ta med sånt till honom.

Sen har jag faktiskt sovit mycket. Kvällen i går och dagens skoj har tagit på krafterna. Men i morgon ska jag visst hitta på nåt ihop med Sigrid, Micco och Atli. Blir säkert en bra dag.

Av Wilma Border collie - 15 juni 2018 18:14

I dag skulle det vara en sån där onödig lugn dag. Matte påstår att vi har haft så mycket i massor med dagar så vi kunde ta det lugnt idag. Onödigt nu när det är lite bättre väder så borde vi få åka till alla våra skogar.

   

Började vid hundbadet Jag letade efter det där märgbenet. Men det var spårlöst försvunnet, troligen nån annan hund som hittat det.

   

Hörru, eftersom jag inte hittade benet kan jag väl få ost eller? Jo jag fick, de här bänkarna brukar vara lönande.

   

Så var jag tvungen att vara polis en stund igen. Micco behövde min hjälp eftersom Pitbull Sigrid var vaken. Försökte se ut som en tjur och tycker att jag lyckades ganska bra.

   

Om man ska försöka mörda stackars Micco blir man varm. Sigrid kastade sej i sjön för att få svalka.

   

Gräva gropar är viktigt. Stackars Micco han har fortfarande inte lärt sej att Sigrid gärna dödar alla som närmar sej hennes gropar. Nu överlevde han denna gång också som tur var.

   

Nu ska vi gå och göra nånting annat. En sväng i skogen ska det bli.

   

Här har vi inte varit på ett tag, alltså massor att kolla.

   

Allt var som det skulle i skogen, som vanligt en massa intressanta dofter och en del annat.

   

Under kan ske. Matte rotade på ett ställe där kantarellerna brukar vara tidiga. Trots den extrema torkan så har de fötts. Lite fukt har stannat i marken långt inne under de täta buskarna.

   

Det finns massor, bara en del av dom som syns på bilden. Om det kunde falla massor med svampvatten nu.

   

Jag markerade dom snyggt. Kan det här med att markera svamp, nu är min träning att lära mej flera arter.

   

Micco har nog aldrig sett kantareller. Men han såg vad jag och Sigrid gjorde och var superduktig. Fattade direkt att det lönade sej att nosa på dom.

   

Vi KRÄVER mer ost! Alltså vi har varit superduktiga alla tre, men behöver faktiskt extra belöning. Vi fick mera och hörde igen hur duktiga vi är. Man kan aldrig få för mycket beröm.

   

Kollade mer i skogen, mest bara torrt tyvärr. Men jag och Sigrid berättade en massa för Micco om hur vi jobbade som svamphundar här förra hösten.

   

Se där! Detta är årets allra första Föränderliga tofsskivlingar. Detta är en god matsvamp, men inget för en nybörjare. Jag och Sigrid kan den här arten.

   

Duktiga Micco! Han fattade direkt vad han skulle göra och markerade dom så fint. Fortsätter han så här så kommer det inte att dröja innan han också får efternamnet Svamphund. Tänk att vara tre som jobbar tillsammans i skogarna, det blir grejer det.

   

Började bli så där otrevligt ovädershett igen. Sigrid slängde sej på marken och försökte svalka magen. Alltså dags att lämna skogen.

   

Passerade ett ställe där Räv bor. Micco hamnade i fångenskap, han är ju av grythundssläkt. Skulle inte ha nån Micco i nåt gryt.

   

Sen blev vi fångar eftersom det var en massa människor ute på spårvägen.

   

På väg hem så fick vi passa hela kakfabriken medan matte fixade nåt.

Nu ska jag visst till Ossy en stund. Hans husse ringde så jag ska roa mej. Blir nog en bra kväll och i morgon är det lördag igen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards