wilmablogghund

Alla inlägg under maj 2017

Av Wilma Border collie - 23 maj 2017 17:43

I dag skulle vi åka till nån skog. Det gäller att få variation på våra skogsrundor.

 

Men vad är detta? Sen vi var här sist så har de varit och stulit skogen. Så här ska det inte se ut.

 

Var tvugna att vara koppelfångar först, vägbommen var öppen och matte pratade om att de kanske slaktade

skog längre in. Risk fanns att det skulle komma timmerbilar eller nåt sånt. För övrigt extremt vågat att 

köra skogsmaskiner nu i ökentorkan. Alla vet ju vad som startade enorma branden i Västmanland.

 

Så där ordningen återställd och vi är på en väg där det definitivt inte kommer några skogsmaskiner eller

timmerbilar.

 

Jaha och vad pysslar Sigrid med? Jag funderade på om hon tänkte ge sej ut på egna äventyr.

 

Här inne var det nåt som Sigrid ansåg vara väldigt spännande. Vet inte riktigt vad hon hade för sej.

 

Jag försökte som vanligt tala om vad jag ansåg om hennes avvikelser. Men Sigrid gav igen och försökte slita

nosen av mej.

 

Vet ni vad detta är? Dett är det enormt sällsynta en liten vattenpöl. Någång i natt så kom det en ytterst liten

skvätt svampvatten och detta är beviset.

 

Nu har vi bråttom, vi ska göra väldigt viktiga saker.

 

Hörru Sigrid den där pinnen var min, den tänkte jag bada ihop med. Matte fixade fram en pinne till så jag

kunde också bada ordentligt.

 

Nästa bra badplats. Den här sjön är bra för det finns massor med ställen att bada på. Alltså badade vi mera.

Bäst att passa på innan Vattentjuven stulit alla sjöar.

 

Himlen såg ut som om det skulle kunna komma mer trevligt svampvatten, men molnen bara försvann utan att

det blev nåt.

 

I den här sjön finns det såna där ädla Vithajar så några har båtar där. Sigrid provade att vara skeppshund.

 

Ädla Vithajarna de var på jakt efter matte enligt henne. Flera gånger hoppade de högt över vattenytan.

De mordiska sakerna fastnade aldrig på bild bara såna här ringar på vattnet efter dom.

 

Båtar brukar ge ost. Jodå den här lönade sej vi fick.

 

Jaha vem av oss ska börja............

 

Jag började, nu ska Sigrid fångas. Om hon sen kunde låta bli att vara så snabb skulle allt vara enklare.

 

Bäst att ha pinne i munnen som försvar för känner jag Sigrid rätt kommer hon att anfalla eftersom hon

förlorade den här jaktomgången.

 

Slutade med att hon dödade min pinne i stället för mej.

 

Spanade av ett tråkigt hygge, fanns inget spännande att se.

 

Här är det faktiskt lite jobb på gång. Jag har hittat nåt.

 

Några alldeles färdigtorkade Stenmurklor. Men jag fick i alla fall beröm för väl utfört arbete.

 

Så eländigt torrt över allt, här borde det vara fullt med vatten men torrt så det dammar.

 

Nu händer det grejer. Sigrid sprang iväg ut på det här hygget, började nosa runt och stirrade sen på matte.

Faktiskt så syns det på bilden vad hon har känt doften av. Till höger om Sigrid syns det nåt brunt.

 

Titta vad hon hittade alldeles på egen tass. Denna ser dessutom ut som en glass doppad i choklad.

 

Stora och rejäla Stenmurklor hade hon hittat alldeles själv. Självklart fick hon massor med beröm och godis.

Mycket smart kompis jag har som redan är så duktig på att nosa upp svampar. Tänk om det kunde börja

regna så det kommer massor med arter som vi kan träna på.

 

Jag hjälpte Sigrid och leta efter fler men det fanns inga. Hade det inte varit sån öken så hade vi säkert

hittat mer.

 

Varierade oss med en del stubbprovning istället.

 

Ja, ja bra försök Sigrid, men du har redan fått din belöning nu är det min tur.

 

Den här ska vi däremot inte prova igen. Låg inte still så vi höll på att trilla av.

 

Så körde vi lite jaktlekar en stund. Mycket skoj sysselsättning och ännu bättre inne i skogen där det finns en

massa olika hinder också.

 

Gå till bilen? Nä varför då? Vi kan väl gå till sjön igen, vi är varma och det skulle inte vara så tokigt med

fler bad. Fick inte gå dit utan det var åka hem som gällde.

Hemma så slappade vi och tuggade på gamla märgben och andra viktiga saker.

Så tog matte våra koppel jo ut ville Sigrid men när matte sa att hon skulle gå hem försökte hon springa och

gömma sej. Alltså gäller det att inte använda ordet hem i Sigrids närhet.



Av Wilma Border collie - 22 maj 2017 17:32

ÄNTLIGEN måndag igen!!!

 

Ingen blir så lycklig som Sigrid när jag kommer efter den evighetslånga och onödiga helgen.

 

Ja Sigrid det är en hund där men honom ska vi inte träffa. Han är inte snäll.

 

Men vi träffade minsann Inez. Har inte sett henne sen den gången när hon var med mej och matte i skogen

och lärde sej en massa.

 

Nu ska vi leka, alltså jaga varandra mycket fort och länge.

 

Jag hittade en väldigt bra pinne som jag hade en massa skoj med.

 

Fast den snodde Sigrid och tro inte att Inez fick komma i närheten av hennes menar min pinne inte.

 

Efter en massa lek så skulle vi till sjön och bada. Men först skulle Sigrid gräva sina extremt viktiga gropar.

Inez insåg att det var bäst att hålla avstånd eftersom Sigrid lät mycket och högt. Ingen rör hennes heliga gropar.

 

Gick och badade. Inezmatte hade en frisbee med sej som hon slängde i vattnet. Men frisbeen sjönk, jag jobbade

hårt för att få upp den men lyckades inte. Nu ska det inte alls ligga såna på sjöbotten fast Inezmatte tyckte

att den kunde ligga kvar.

 

Dags för matte att fotbada igen,fast vattnet är visst inte lika isande kallt som förra gången.

 

Ha!!!! Jag kan visst få upp en frisbee från botten. Skulle bara skicka ut matte i kallt vatten bland de

människoätande Vithajarna som hämnd för att hon skrattade när jag trillade i sjön.

 

Fick minsann ost av Inezmatte för väl utfört arbete i vattnet.

 

Torkade mej ordentligt på behörigt avstånd från sjön.

 

Lekte en del med frisbeen på land istället.

 

Även människor behöver aktivering. Jag tänkte inte alls hämta frisbeen här uppe och Inez fattade ingenting.

Alltså fick Inezmatte ut och klättra.

 

Bravo Sigrid! Hon och Inez ägnade sej åt nån jaktlek vid människornas grill och Sigrid ansåg att närmaste

vägen var rakt genom askan.

 

Blev alltså mera bad eftersom matte hade åsikter om färgen på Sigrids tassar. Fast här blev vi gula av 

pollengröten i vattnet.

 

Nädå Sigrid jag behöver ingen hjälp men jag ska nog inte rulla mej i sluttningar. Fast nu hamnade jag inte

i sjön.

 

Inez är smart. När hon var med mej så lärde jag henne att det lönar sej att hoppa upp på den här båten

Hon hoppade upp direkt och väntade på belöning vilket hon självklart fick.

 

Det finns fler båtar och Inez visade vid alla att hon lärt sej att hoppa upp och vänta på belöning.

 

Här går det alldeles utmärkt att klättra runt och leta ost. Inez var lika duktig här och kom ihåg hur man letar.

 

Sen mötte vi ett par tjejer. Den ena hon ville klappa oss och fick bjuda på ost. Mycket trevligt. Men hennes

kompis var så otroligt rädd. I hennes hemland där har de inte hundar som bor med människor utan de driver

runt på gatorna. En gång hade det kommit nån hund rusande mot henne också.

Hon funderade länge och människorna pratade om hundar i Sverige och det där som heter Syrien. Hennes

kompis peppade henne att komma närmare.

 

Men titta här!!!! Vi fick sitta alldeles stilla med ryggarna mot henne och till slut så vågade hon klappa

lite på oss alla tre. Så modigt att våga trots att hon var så rädd. Hon fick massor med beröm och hoppas,

hoppas att hon träffar fler snälla hundar och inte behöver vara så paniskt skräckslagen. Vi ställer gärna

upp som träningsobjekt igen. Till och med Inez förstod stundens allvar och höll sej alldeles stilla.

Vi fick massor med beröm eftersom vi var så duktiga och faktiskt hjälpte till att bota värsta hundskräcken.

 

Gick hem till Inez och fikade, fast vi var så trötta av allt hålligång så vi somnade under bordet en stund.

 

På väg hem och det ser ut som det brinner på Heden. Gör det inte, det var nån dåre som tyckte att det var

jätteskoj att vara ute och sladda med bilen.

Gick hem till mej och idag skulle Sigrid med som vanligt, inga konstiga påhitt med Sigridmatte hemma. Här

ska de vanliga rutinerna följas varje dag.



Av Wilma Border collie - 21 maj 2017 17:37

I går kväll var matte på balkongen och helt plötsligt blev jag alldeles galen skulle ut och det

i förra veckan. Jag kan öppna dörrar men den hade skitmatte låst så jag fick vänta i flera timmar

på den långsamma människan. Sen kastade jag mej ut genom dörren och ner för trappan.

Jag hade hört hur matte pratade med Sigridmatte och mycket riktigt utanför min port fanns Sigrid.

Gissa om vi blev lyckliga båda två över att få träffas en stund och leka. Inga bilder, matte skyller på 

den hysteriska hunden jag som hade så bråttom att hon inte fick med sej kameran. När Sigrid skulle

gå igen ville hon självklart hem till mej och jag tänkte följa henne hem. Vi misslyckades med båda

planerna. 

 

På väg ut på långrunda och matte kom ihåg att ta med min boll.

 

Hademycket skoj med den ett tag. Tur att jag kunde roa mej när   jag inte hade nån att leka med.

 

På Heden går det i alla fall att rulla tryggt och säkert, ingen risk att hamna i sjön och bli utskrattad.

 

Undrar varför de inte säljer korv idag? Borde finnas nån till sugna hundar varje dag.

 

Gick till sjön och badade en del. Undrar varför människor kastar dunkar i vattnet?

 

Kollade av en brygga, mycket  viktig sysselsättning detta med bryggkoll. Badade mera, bäst att passa på

innan Vattentjuven stulit sjön.

Skulle gå vidare mot skogen och då hände det.

 

Hej! Vem är du? Du ser ut som Ossy men du är inte Ossy. Märkligt detta. En mycket trevligt kille som är samma

ras som Ossy alltså en Aussie (Australian shepherd)

 

Har du lust att leka med mej en stund?

 

Så klart han ville. Vi hade jätteskoj.

 

Han är lika bra som Ossy på att dansa. Plus att vi brottades.

 

Vi lekte jaktlekar också och hade hur skoj som helst. Jag gillar verkligen detta med att träffa nya kompisar.

Ännu bättre hade det självklart varit om matte inte varit så eländigt senil utan kommit ihåg vad han heter.

Men han bor på campingen  ibland på helgerna så vi kommer säkert att träffas igen. Vänner kan jag inte ha

för många.

 

Slut på allt skoj,min nya kompis skulle gå tillbaka till sin husvagn och jag fick fortsätta ensammen och

övergiven.

 

Gick till Hasselskogen, var ett tag sen jag var här sist. Med tur skulle jag kanske hitta nåt spännande.

 

Spanande av ordentligt men allt verkade vara precis som det brukar vara.

 

Matte var mest intresserad av att de här Liljekonvaljerna börjar blomma. Helt oitressant enligt mej.

 

Testade diverse stenar som självklart gav belöning. Letade efter nåt skoj men hittade ingenting.

 

Matte bjöd mej på några såna här granskott igen, det är faktiskt ett gott hundgodis.

 

Kollade av andra sjön. Vattentjuven härjar där också men det fanns i allafall vatten att dricka. Ägnade en

stund åt balansövningar på gamla trädstammar i brist på bättre sysselsättningar.

 

Lekte en stund på ängen med bollen. Om det hade behagat falla en massa svampvatten så skulle det vara 

alldeles grönt här. Men det är bara torrt och växer uselt.

 

Beviset på att jag har fattat detta med svamp. Med tanke på kantarellvalparna i torsdags så skulle matte

olla om de fötts här. Matte sa leta svamp och jag satte nosen i backen. Nu fanns det inga svampar men jag

gjorde ett tappert försök i alla fall och fick en massa beröm.

Om nån vill gå kurs i svampsök för mej och matte så finns det fortfarande platser att boka. All information

hittar ni via denna länk www.skogsraets.se/svampsok.html

 

Gick spårvägen tillbaka och var tvungen att vara koppelfånge för nu är spårvagnarna ute och kör på helgerna.

Vet fortfarande inte riktigt vad jag anser om dom, gömde mej bakom matte när denna passerade.

 

Har passerat över läskiga bron och den kräver belöning i form av ost. Alltså egentligen tycker jag inte att

bron är läskig längre men ost ska jag ha.

 

Titta! Jag har hittat min nyfunna kompis igen. Jag skulle gå och bada lite till och då fick jag syn på honom.

Perfekt nu vet jag var han bor.

Gick och svalkade mej i sjön innan det var dags att gå hemåt.

 

Umgänge på torget. Träffade Sniff och samtidigt kombästa godisutdelaren. Perfekt detta. Mer umgänge till 

mej. Gick hem och hade tråkigt.

På eftermiddagsrundan gjorde jag ett par försök att ta vägen till Sigrid men misslyckades. Ja, ja det är

måndag i morgon så då är ordningen återställd igen.





Av Wilma Border collie - 20 maj 2017 18:00

Fortfarande oväder men inte fullt lika vidrigt som igår. När jag skulle på min skogsrunda behagade

matte använda min bil. Trodde att hon hade blivit alldeles galen när hon bara körde till torget och

parkerade. Fast det hade visst med nån jordsäck att göra, fick passa bil medan matte skaffade en sån.

Jaha, det här var skumt nu ska jag ut och gå , jag som trodde att jag skulle åka nånstans.

 

Skulle kolla bakluckeloppisen. Hade sån tur att jag träffade Elisabeth. Skönt med en människa som vill umgås

med mej. Träffade faktiskt några till som jag känner.

 

Träffade den här hunden också som matte ständigt glömmer namnet på. Vi har träffats förr och hon är visst

syster till Siri som Sigge var sån kompis med.

 

Som vanligt dagens enda inköp men mycket viktigt, min korv. Utsökt var den.

Sen gick jag till bilen för nu skulle jag åka nånstans.

 

Här har jag varit en gång för länge sen, men nu skulle jag åt ett annat håll.

 

Efter att ha passerat en del hus så hittade jag en sjö. 

 

Jättebra sjö med skönt vatten. Badade massor i den, måste se till att ta med mej Sigrid hit så hon får prova

den.

 

Funderade på att inspektera den här bryggan, men det fick jag inte eftersom matte påstod att den tillhör ett

hus som ligger alldeles nära. Var tvungen att vara koppelfånge på grund av det där onödiga huset.

 

Så slut på onödiga hus så jag kan vara på fria tassar. Såna här nya ställen är alltid trevligt.

 

Massor att kolla på och undersöka. Provade att bada på ett par ställen till, mycket bra sjö.

 

Vägen fortsatte in i skogen. Fanns hur mycket som helst att titta på och mängder med dofter.

 

Matte hon höll på med sånt här tråk. Försöka få till en bild på biet som satt på Vitsippan. Typiskt tråk när det

fanns så mycket annat skoj.

 

Jag kan!!!!! Titta ovanför mej, där är det två små bruna saker och jag har precis nosat på dom.


 

Ännu lever de där Stenmurklorna och jag fick massor med beröm eftersom jag visste att jag skulle nosa på

dom. Självklart blev den ett par slickar på osttuben också,

 

Hittade ett dike med lite,lite vatten kvar. Gäller att passa på för det är nog snart stulet av Vattentjuven.

 

På väg tillbaka för vi skulle till ytterliagre ett ställe. Hade jag vetat vad som skulle hända lite senare så hade

jag tagit det jag precis upptäckt och kastat på matte. Hon såg att jag tänkte nåt och sa att jag skulle låta bli.

Snäll som jag är så lydde jag henne.

 

En Vithaj!!! Normala människor och hundar inser att den är stendöd och alldeles torr. Matte hoppade massor

med meter påstod att den klapprade med tänderna och tänkte kasta sej över henne. Att den befann sej på

land bara för att kunna slita henne i stycken. OBS att bilden är tagen med full zoom på kameran, tro inte

att hon skulle gå så nära Vithajen.

Gick vidare och tillbaka där jag började. Nu skulle jag åt andra hållet där jag faktiskt varit.

 

Trevligt nästa sjö, den har jag faktiskt badat i en gång då för länge sen. Badade en hel del var väldigt skönt.

 

Efter bad behöver jag torka pälsen och det görs allra bäst genom att rulla en massa i gräset. Men jag valde

alldeles fel plats.

 

Detta kommer inte att sluta väl.

 

Jag rullade rakt ner i sjön!!!!!! Här har jag precis lyckats resa på mej efter att ha hamnat på rygg under vattnet.

Skitmatte som jag borde ha kastat Vithajen på hon satt på en sten och gapskrattade åt mej!!!!

Inte nog med att jag lyckades trilla i sjön, skitmatte lyckades fotografera förnederingen och skratta ut mej.

Hade hon haft någon form av medlidande hade hon kollat om jag gjorde mej illa, behövde nån hjälp eller

i alla fall tyckt synd om mej.

 

Uppe på torra land och bara att ruska allt vatten ur pälsen. Kommer att ta tid att komma över detta. Visst jag

har rullat ut i sjöar ett par gånger tidigare men det har det aldrig blivit bildbevis på. Jag förstår varför

Sigge ibland tänkte sälja matte på Blocket.

 

Fortsatte en bit efter sjön. När jag precis hade flyttat hit så var jag här en kväll tillsammans med ett par

av mina bästa människovänner. Vi skulle spana efter Bäver för förra våren hade matte och Sigge sån tur att

de såg en här som matte dessutom fick massor med bilder på. Såg ingen Bäver den gången och inte idag

heller.

 

Försökte leka Bäver själv genom att ge mej ut i sjön och hämta en stor pinne. När jag sen torkade mej var jag

MYCKET noga med att göra det långt från vattnet.

Ligger ett litet hus där och enligt matte är det ett fik där de säljer god glass. Hade suttit bra med en sån men

fiket är stängt. Lovad att få åka dit ihop med Sigrid när de har öppet. Då ska vi bada och käka glass.

Åkte hem, övervakade när matte planterade en massa onödigt på balkongen.

Tråkrunda på eftermiddagen, alla butiker stängda och inga jag känner ute.

Av Wilma Border collie - 19 maj 2017 17:41

Började dagen som vanligt med en morgonrunda. När den var avklarad så hamnade jag i min bil.

Hämta Sigrid så tidigt brukar jag inte göra. Dessutom skulle hennes matte följa med, alltså var

det nåt skumt på gång. När matte stannade vid macken för att tanka så kastade jag mej ur bilen.

Har dåliga erfarenheter av hundnappning när Sigridmatte är med. Men nu var det bara tankning.

 

Är i Eskilstuna och jag och Sigrid har passat ICA Maxis parkering. Bara för att undgå värsta ovädret var vi där

redan 8.30 imorse. Matte har återkommit och jag har span efter Sigridmatte.

 

Sigrid hon slappade i sin bur. Sigridmatte kom så vi åkte vidare.

 

Så ute igen och detta verkar lovande. Tror att vi skagåoch käka köttbullar.

 

Perfekt ÄNTLIGEN dags för köttbullar. Varken jag eller Sigrid får nån mat hemma så det var på tiden.

 

Syns på Sigrids min hur hungrig hon var. Vi blev mätta medan människorna pratade tråk och fikade i en

massa evigheter. Så skulle vi åka hem, oväder ute med fullkomligt vidrig hetta,

 

Bra, vi blev skjutsade till sjön här hemma. Bada är det enda som funkar att göra idag så nu är det bråttom till

vattnet.

 

Skönt,precis vad vi behövde, dessutom låg det en boll på stranden som vi använde i vattnet.

 

Kunde ha stannat i vattnet resten av dagen tror jag. Inser att jag nog borde ha börjat göra mej av med min

gamla vinterpäls för länge sen. Det är alldeles för mycket kvar av den och jag behöver absolut inte den där

tjocka värmande pälsen nu.

 

Självklart var vi tvugna att ta en massa rejs också. Fast det var egentligen alldeles för hett, men med några

vändor ut i vattnet så klarade vi det.

 

Hittade nåt gammalt mänsklig skräp som faktiskt var väldigt skoj att leka med.

 

Inte ett besök vid sjön utan att Sigrid ska gräva sina superviktiga gropar.

 

Här var det tur att matte missademed kameran. Jag hittade en fläck där jag skulle rulla mej men höll på att

rulla ut i sjön istället.

 

Visade Sigridmatte hur bra vi är på att hoppa upp på den här båten och sen få ost. Sånt behöver hon känna

till. Vore katastrof om Sigrid skulle passera här med henne och missa belöning.

 

Bäst att visa stockbalansering också fast egentligen var det för hett för alla vettiga hundsysselsättningar.

 

Jag hittade nåt i vassen som jag tänkte käka. Hann inte innan Sigrid snodde det.

 

Sigridmatte försökte göra inbrott i munnen på Sigrid men Sigrid är snabb så hon han svälja. Människor ska inte

alltid  lägga sej i vad vi har i munnen.

  Badade ännu mer, skönt var det.

 

Försökte leka och ha skoj vid skidbacken men det blev alldeles för hett. Fungerade inte ens att leka Hunden

på täppan. Skjutsade hem Sigrid och hennes matte. Hörde de där hemska orden Ses på måndag. Va då det var

ju helg för bara ett par dagar sen.

 

Äckeltemperaturen på min balkong när jag kom hem. Eländiga oväder inte konstigt att jag inte orkar nånting.

Slappade i brist på bättre sysselsättning.

 

Eftermiddagsrunda i lusfart. Gick till Grisöronaffären eftersom jag behövde med träningsgodis. Valde ut en

del som verkade gott.

 

Bestämde att jag ville ha ett sånt här horn. Har aldrig haft nåt och matte var snäll så jag fick det.

 

Dålig bild men detta är djupfrysta hundköttbullar av nöt.

 

Mattes senaste påhitt,klämma ner de där bullarna i hornet och sen fick jag jobba för att få ut dom. Eftersom

de var frysta så svalkade det en del medan jag jobbade.

Imorgon hoppas jag att det är bättre väder så det går att göra nåt utan att få värmeslag.



Av Wilma Border collie - 18 maj 2017 17:46

I dag skulle det utföras nåt jobb på min Sörmlandsledsetapp hade matte bestämt. Hämtade Sigrid

och så åkte vi iväg.

 

Framme och matte säjer massor med märkliga ord. Detta är en tumstock och inte en sekatör. Det lär vara

ganska ordentliga bekymmer att försöka klippa sly med denna. Alltså ska det jobbet göras nån annan dag.

 

Min etapp har en extra runda över en fornborg och det var här jobbet skulle ha utförts. Matte behöver nog

en kurs i att se skillnad på tumstockar och sekatörer.

 

Vi kollade massor med viktiga hundsaker. Kan ha hänt massor sen vi var här senast.

 

Inte har det lilla svampvatten som fallit fyllt på bäckarna inte. Var lika lite som sist.

 

Den som tittar väldigt noga ser en vit prick mitt i bilden. Det är Sigrid som varit på en egen inspektionsrunda.

Tror inte att hon hittade nåt av värde.

 

Varmt är det så det var väldigt skönt att nå sjön. Bad är svalkande.

 

Sigrid badade massor hon också. Enligt matte är det väldigt bra att vi gillar att bada när det är så här äckligt

varmt.

 

Är du färdig snart? Matte krälade runt och rev bland löven men det hon letade efter fanns inte där. Vi badade

mer eftersom  vi fortfarande var nära sjön.

 

Självklart badade vi i ån också, gäller att ta alla tillfällen att svalka av sej.

 

Hittade mitt gamla Vilda grisben igen, hade skoj med det en stund innan jag la undan det för kommande

behov.

 

Sigrid letade efter sitt ben som hon alltid ska rulla på men lyckades inte hitta det. Det gäller att hålla reda

på var man har lagt sina tillhörigheter i skogen.

 

Hm, vad är detta? Ser märkligt ut och matte plockade.

 

Blev erbjuden att smaka. Var faktiskt ganska gott med granskott, 

 

Sigrid smakade hon också och tyckte tydligen att det var gott. Sån växer bara nu på våren ska nog smaka på

flera nästa gång jag är i nån skog.

 

Hjälpte Sigrid att kolla så allt var ok med dasset. Det var det.

 

Skulle gå och kolla nåt i en backe. Inte för vi visste vad det var men matte pratade om att med tur så skulle

det finnas.

 

Nu har vi sett hur matte har krälat runt på marken uttsött en massa märkliga ljud och sen tagit mängder med

bilder. Vi skulle ha haft kameran och fimlat övningarna.

Hur som helst så skulle vi dit och lukta, jag kände igen doften och för Sigrid var det premiär. Massor med beröm

och osttuben kom fram.

 

Detta är årets allra första alldeles nyfödda kantarellvalpar. De är bara några millimeter stora, men det finns

mängder. Matte hoppas på massor med regn nu så de växer. Nu blir det hårda tider för mej och Sigrid med

att träna på svampsök. Bra vi behöver då aldrig vara sysslolösa på våra skogsrundor.

 

Vid skärmskyddet så övade jag på stubbalansering. Inga problem jag har ett alldeles utmärkt balanssinne.

 

Sigrid som troligen är släkt med bergsgetter föredrog en hög sten. Gav belöning den också.

 

Självklart så  badade vi en massa mer i sjön också. Var riktigt otäckt hett så det var skönt med vatten.

 

Odjuren är vakna och aktiva. Jag råkade visst passera nåt av deras bon för matte plockade massor i min

päls.

 

På väg till bilen, badade ännumer i ån och nu är det verkligen fint när allt blir grönt.

 

Det är inte det smartaste vi kommit på. Jaktlekar när det är tusen grader varmt, men vi hade skoj.

 

Pust! Det blev för hett hur sjutton ska vi nu orka gå till bilen?

 

Vid bilen så var Sigrid spårlöst borta och matte trodde att hon dragit på otillåtna äventyr. Nä hon är lika

värmekänslig som jag och matte så hon kröp under bilen för att få skugga och lite svalka.

 

Men nu är det alldeles fel. Jag är övergiven i min bil och matte lämnar Sigrid i hennes hemma! Hon ska

faktiskt följa med hem till mej några timmar. Men hennes matte hade den dåliga smaken att vara ledig idag.

Korkat, nu missade vi en massa umgånge.

Gick på en smällhet eftermiddagsrunda och besökte ett par av mina affärer. Där frågade de också efter

Sigrid, de vet att hon brukar vara med mej då.


Av Wilma Border collie - 17 maj 2017 17:33

Tänk det har faktiskt kommit lite svampvatten idag. Matte hade egentligen en plan men det

ska vi göra imorgon istället. Eftersom det där extremt sällsynta blöta kom så kunde vi hålla

oss i hemmaskog. Innan jag skulle hämta Sigrid så släpade jag fram diverse viktiga saker som en

boll, frisbee och lite annat. Matte förstod vad jag mednade och tog med sakerna.

 

Men Sigrid nu är du fånig!!!!! Hon hade många åsikter om bilen som syns en bit bort, ska inte alls stå nån

bil där enligt Sigrid så hon morrade mycket hotfullt. Bilen blev inte rädd.

 

Nu börjar Häggen blomma. Fullkomligt ointressant om man är hund bara matte som gillar sånt.

 

Vem är du??? Vi har hittat en intressant varelse men den verkade vara lika asocial som Ekorrorna.

 

Det lilla svampvatten som fallit har väckt de här Vinbergssnäckorna. Fast denna ville inte alls varken umgås

med mej och Sigrid eller vara med på bild.

 

Skulle ta en sväng på den här vägen i brist på bättre ställen. Försökte falla svampvatten lite då och då.

 

Äsch! Jag måste träna mer på det där med att bära frisbeen rätt. Matte hade lyckats hitta en till så tanken var

att jag och Sigrid skulle ha varsin. Men Sigrid kände inte alls för att jaga sån idag.

 

Sigrid gillade mer den här lilla Draken. Den leker hon ibland med hemma hos mej så matte hade den med.

 

Jag roade mej med den andra frisbeen också. Nåtmåste jag sysselsätta mej med.

 

Som niförstår har jag det inte lätt på dagarna. Sigrid hon ansåg att leka Pitbull och anfalla mej det var som

vanligt dagens absolut bästa sysselsättning.

 

Försökte förklara för Sigrid att leka med boll är en bättre hobby än att slita strupen av oskyldiga jag.

 

Om jag fäller?????? Nä det vet jag absolut ingenting om. Vet inte alls varifrån all päls på mitt koppel kommer.

Tror i alla fall inte att den är min.

 

Sigrid och hennes gropar. Kolla stilen hon gräver så intensivt att bakbenen är i luften. Blöt lerjord det är

grejer det enligt Sigrid och matte började prata om vägen förbi sjön.

 

Regndroppar på ett grässtrå. Det är bäst att ha bildbevis på att det faktiskt har fallit nåt så sällsynt som det är.

 

Långt ute i gräste finns Sigrid och ägnar sej åt rengöring. Blött gräs är bra för att få bort lera tydligen.

Enligt matte så skulle vi hålla oss borta från den nyharvade åkern.

Men så blev hon upptagen med nåt telefonsamtal och kunde inte ha några åsikter just då och inte ta bilder

heller.

 

Avslutat samtal,jag harlämnat åkern men Sigrid är kvar. Vi hade jätteroliga rejs där medan matte var 

upptagen.

 

Visst är Sigrid "fin"? Matte bryr sej faktiskt inte så mycket eftersom skitiga hundar är bevis på hundar som

haft roligt.

 

Hörru slarviga människa ska jag hålla ordning på allt? Matte hade glömt påsen med alla mina saker medan

hon pratade i telefonen.

Det där telefonsamtalet det hamnade i tidningen. Först trodde matte att de ringde om nåt med svamp för

det händer ibland och väldigt ofta medan Sigge levde. Men nu handlade det om min sista kvällsrunda igår.

Ja ni läste rätt, går jag på kissrunda ringer tidningen. Fast egentligen handlade det om vad jag och matte såg

då. Artikeln går att läsa http://www.ekuriren.se/flen/nazistiska-affischer-i-centrum/ via denna länk.

 

Tröttnade på de där gärdena och skulle gå nån annanstans en stund. Vi vet att här bor Elisabeth som hade

Pryl 7an. Har hört att vi ska lära henne en massa skogsagility och tänkte göra det nu. Fick inte för skitmatte.

 

Tog en sväng i Ekorrskogen. Den har blivit väldigt grön och fin, men Ekorrarna verkar ha flyttat för de har

jag inte sett på ett bra tag.

 

Får vi ost nu? Den här bänken brukar ge sån. Jo vi fick, det ska inte fuskas med så viktiga saker.

 

Några håller på och bygger en koja i skogen. I september är det den där stora svampträffen här igen. Den

är så populär att nästan alla boenden är fullbokade. Alltså planerar matte att hyra ut den här kojan. Jag ser

mest fram emot att få träffa alla skoj hundkompisar igen och trevliga människor. Ska minsann se till att 

Sigrid får hänga med en del också, många som kommer läser om henne här.

 

Heter man Sigrid då kan man klättra på allt och förvänta sej belöning. Så klart hon fick det. Sen var det

bara att gå hem. Käkade lite och slappade.

Sen inträffade KATASTROFEN. Det knackade på min dörr och utanför stod Sigridmatte som hade slutat tidigt

och tänkte hämta Sigrid!! Våra rutiner ska inte ändras, det är min viktiga uppgift att gå hem med Sigrid på

eftermiddagarna. Alltså bestämde jag att det skulle jag göra och sprang många vändor till porten för att 

visa att de inte skulle klara att gå hem ensamma. Fick inte alls göra det för skitmatte,

När jag gick på eftermiddagsrunda så var dörren till nya Prylaffären öppen, alltså gick jag in. Fick höra att

Sigrid hade minsann rusat in där. Jag blir imponerad av henne, hon har lärt sej var de viktiga affärerna finns

och lyckades släpa med sin matte.

Sen gick jag till vanliga Prylaffären och fickett smarrigt grisöra som jag käkade upp när jag kom hem.

I morgon ska vi visst få göra det som inte blev gjort idag.



Av Wilma Border collie - 16 maj 2017 17:51

I dag hade matte idéer om att vi skulle aktivera oss och det kunde vi minsann göra i hemmaskog.

 

På väg mot var vi nu skulle så träffade viden här Taxkillen, möter honom ibland.

 

Sigrids åsikt om aktivering. Gräva en ny jättegrop på Heden. Fick vänta i evigheter innan hon var färdig.

 

Gick till sjön och rejsade fort och massor.

 

Hm, detta är alltså de nya bryggorna. Tycker att stranden har varit alldeles perfekt utan bryggor så de kan

fortsätta ligga här. Men snart börjar människorna bada och de vill visst ha bryggor.

 

Efter att ha badat en del så inspekterade vi de gamla vanliga bryggorna, mycket viktig hundsysselsättning.

Sen ägnade vi oss åt att besöka den där båten som ger godis och lite annat.

 

Ja du Sigrid detta är skumt. Vi ska nåt med det här trädet men det finns ingen ost på det.

 

Jaha om vi håller på och går runt trädet så får vi ost. Märklig men lönande sysselsättning. Sen hittade matte

andra träd och där skulle vi gå slalom mellan stammarna. Jodå vi fattade men det blev inga bilder på det.

Tydligen klarade hon inte av att både dirigera oss och fotografera samtidigt.

 

Detta är också fullkomligt omöjligt att få på bild, gå i en åtta runt mattes ben. Sånthär brukar jag göra

på kvällarna. Testade med Sigrid och hon är smart så visst klarade hon av det.

 

Sigrid fick balansövningar på riktigt små stubbar, klarade hon galant.

 

Ja jag kan vinka, jag är väldigt bra på det i alla fall när det finns godis i närheten.

 

Klättra på den gamla stättan skulle vi också göra. Finns faktiskt hur mycket som helst som man kan använda

för en massa olika aktiveringsgrejer.

 

Kom Sigrid, nu kommer det att bli superskoj.

 

Ossy var hemma och ute, han blev alldeles överlycklig när han fick se oss. Tror att han är kär i mej.

 

Massor med skoj bus och brottning blev det. Tro inte att vi mobbade Sigrid hon var med på en massa roliga

jaktlekar.

 

Kom på att vi skulle passa på och göra mer roliga saker.

 

Bada ihop med Ossy är alltid trevligt. Han är en mästerbadare.

 

Hörru den här pinnen är faktiskt min!!!!!

 

Hm, jag trodde att Ossy var en gentlehund men han stal MIN pinne och tänkte inte alls återlämna den.

 

Jag skickade ut min assistent Pitbull Sigrid som verkligen gjorde allt för att se till att jag skulle återfå pinnen.

 

Hon är bra min assistent för hon lyckades få Ossy att släppa den. Jag tänkte käka upp den bara för att den var

min.

 

Hur gick detta till? Nu har Ossy den igen och Sigrid verkar inte bry sej. Men så struntade vi i allt vad pinnar

heter och ägnade oss åten massa annat skoj istället.

 

Jaha, ska detta innebära att det är dags att skiljas åt? Hade det funnits nån rättvisa i hundvärlden så kunde

Ossy ha fortsatt att hänga med oss.

 

Stackars Ossy, här vandrar han ensam och övergiven. Matte har sagt åt honom att gå hem till husse. 

 

Gick genom Tråkskogen där Sigrid hittade väldigt intressanta saker. Orienteringskontroller är spännande.

 

Perfekt äntligen ett ostträd! Självklart ordentligt länsat.

 

Fast Sigrid behöver allt lära sej att torka sej om munnen.

Så fastnade vi i koppel eftersom det var en massa skolbarn ute och letade såna där kontroller.

 

Sigrids senaste och största intresse. Stå och titta på en massa myror som släpade runt på allt möjligt till

stacken. Nåt så spännande var tydligen väldigt länge sen hon såg.

 

Tränade på passivitet en stund. Jag har inga problem med det men bra för Sigrid att träna på att bara ligga

och titta fast det rörde sej folk i närheten.Sen var det dags att gå hem. Faktiskt så somnade vi väldigt gott när

vi kom hem, tar på krafterna att testa en massa nytt plus allt bus med Ossy.

Gick en sväng på eftermiddan men hände inget av värde.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards