wilmablogghund

Direktlänk till inlägg 4 maj 2018

Älskaren i skogen

Av Wilma Border collie - 4 maj 2018 18:04

Hörde talas om att idag skulle en ny skog besökas. Alltså en där matte självklart har varit, tror hon kan alla skogar som finns. Men varken jag eller Sigrid har varit där.

Åkte för att hämta Sigrid och vilken överraskning det blev. Mikko var minsann kvar hos henne så han och Sigridmatte hängde med.

   

Nu blir det spännande skog som vi inte besökt. Sånt är alltid trevligt. Dessutom så höll matte på och pekade mot ett par ställen när vi åkte och pratade om andra ställen där vi aldrig varit. Lät lovande för framtiden.

   

Hoppsan helt plötsligt hade det blivit en bäck på vägen. Var gott vatten i den och vi hundar uppskattar faktiskt bäckar på oväntade ställen.

   

Titta så lycklig Mikko är över att han slapp åka hem utan fick fortsätta vara med oss i alla skogar.

   

Sigrid hon hittade en grop där hon var tvungen att rulla mycket och länge. Tur att det inte var någons dass i gripen.

   

Så mycket att kolla överallt. Nya skogar innebär massor av spännande saker. Faktiskt bra att mattes förråd av såna aldrig tar slut.

   

Titta vi hittade en bäck till. Gott vatten i den också.

   

Enligt människorna väldigt vackert och den porlade fint.

   

Sigrid hon tar vattenkontrollen på största allvar och provbadade också. Hörde att den är med beröm godkänd.

   

Sigridmatte studerade en gammal kolbotten. Alltså lämningarna efter en kolmila.

   

Jag struntar i sånt och lekte kossa istället. Det här grova gröna gräset som kommer nu är supergott. Bara att beta och njuta.

   

Sigridmatte studerade resterna efter en kolarkoja också. Alltså en sån som människorna bodde i medan de skötte kolmilan.

   

Sigrid och Mikko hittade nåt märkligt.

   

Sigrid testade och det fick alldeles utmärkt att balansera och få ost. Någon människa hade byggt en pall av brädstumpar som blivit över när det bytts spänger. Vi var på en av Sörmlandsledens etapper.

   

Så hamnade vi här. Detta är alltså Älskaren i skogen, alltså en sjö.

   

Jodå den heter Älskaren på riktigt och för länge sen lär det ha funnit inplanterade Vithajar i den. Men till mattes glädje är det länge sen.

   

Så där nu har vi hittat nåt som människorna utsåg till en bra fikaplats.

   

Jaha ni ska fika. Vi då? Får vi möjligen nåt?

   

Jodå fick smaka lite och sen letade vi godis. Finns inte minsta smula kvar efter att vi dammsugit backen.

   

Lekte en del också. Det hade vi inte hunnit med tidigare eftersom vi var så himla upptagna med att undersöka den nya skogen.

   

Jag hade som vanligt skoj med en pinne ett tag också.

   

Kollade av sjön. Fullt godkänd med gott vatten. Ska absolut tillbaka hit framöver.

   

På väg tillbaka så provade jag den där brädhögen som Sigrid och Mikko hittade. Fungerade utmärkt att stå på den.

   

Mikko som inte gillat vatten har kommit på att det är trevligt. Han tillbringade mycket tid vid bäcken. Bra han lär sej mer och mer och vågar göra en massa nu.

Sen var det dags att åka hem igen.

Somnade gott när jag var hemma. Det tar på krafterna med alla nya intryck och allt som ska kollas.

I morgon är det lördag. Innebär skoj hundträff och sen ska jag på möte hos Chefen och träffa en del av mina etappledarkollegor på Sörmlandsleden. Blir alltså ytterligare en dag med tassarna fulla.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Wilma Border collie - Fredag 19 april 18:17

När jag var ute för sista kvällsrundan så snöade  det massor, fullkomligt onödigt. I morse var det mesta borta som tur var, men kallt. Hämtade Basse. Ingen skog idag, vi skulle till Flen. Först fick vi passa bilen medan matte handlade tråk. F...

Av Wilma Border collie - Torsdag 18 april 18:06

Kallt var det när jag var på morgonrunda. Matte sa att hon sett bilder på hur det snöade massor ett natl mil söderut. Åkte och väckte Basse, som omväxling ville Nisse gå ut. Samma smörande för att jag skulle öppna dörren. Så skulle vi hitta på nå...

Av Wilma Border collie - Onsdag 17 april 17:56

Kallt i morse, när jag var ute för morgonrunda så var det frost på bilarnas rutor. Den där våren verkar dröja. Basse skulle hämtas igen. Hade tur för han var på sin vanliga liftarplats och ännu bättre, dörren öppnades så vi tog oss in och fick vä...

Av Wilma Border collie - Tisdag 16 april 18:01

Matte kom ur sängen utan problem i morse trots gårdagens krachlandning. Bara en öm arnbåge, skönt att slippa dra runt på ett vrak. Basse sov i vanlig ordning. Åkte och hämtade honom. Nisse kom rusande och ansåg att jag skulle släppa in honom. Und...

Av Wilma Border collie - Måndag 15 april 17:57

Basse han gjorde som vanligt, tog sovmorgon. När mina morgonrutiner var avklarade och den långsamma matte klar med sitt så åkte vi och hämtade honom.   Nu börjar tråkgrönsakstiden. Stå och gulla med tråkrababrber ska det vara nödvändigt det? F...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Nu har jag bloggat i 1 år. Tycker ni att jag ska fortsätta?
 Ja fortsätt
 Nej tråkiga byracka du skulle aldrig börjat
 Gör som du vill, jag tänker inte läsa här igen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards